دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۱:۰۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

نمایشگاه مجازی قرآن در تبلیغات ضعیف بود

احمد عطایی به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: با توجه به شرایط کرونایی چاره ای جز برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت مجازی نبود، ولی زیرساخت هایی که برای این کار آماده می کنند، باید حساب شده تر باشد و با توجه به تجربه نمایشگاه مجازی کتاب انتظار می رفت شاهد مشکلات کمتری در برگزاری نمایشگاه قرآن باشیم.  وی […]



احمد عطایی به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: با توجه به شرایط کرونایی چاره ای جز برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت مجازی نبود، ولی زیرساخت هایی که برای این کار آماده می کنند، باید حساب شده تر باشد و با توجه به تجربه نمایشگاه مجازی کتاب انتظار می رفت شاهد مشکلات کمتری در برگزاری نمایشگاه قرآن باشیم. 

وی افزود: یکی از مهمترین اشکالات این نمایشگاه ضعف در تبلیغات بود. در حالی که در نمایشگاه مجازی کتاب دیدیم مسئولان مربوطه مانند مسئولان خانه کتاب یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مسئولان شرکت پست و بانک که با نمایشگاه کتاب همکاری داشتند، در مصاحبه هایی راهکارهایی ارائه می کردند ولی در نمایشگاه قرآن، شاهد تبلیغات در رسانه ها به ویژه در صدا و سیما نبودیم.

شاید تبلیغات مربوط به نمایشگاه قرآن نسبت به نمایشگاه مجازی کتاب یک دهم بود. از طرف دیگر با توجه به این که کتاب های دفاع مقدس نیز در این نمایشگاه به فروش می رسد، شایسته بود نهادهای مرتبط با دفاع مقدس مانند بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، سپاه، بسیج و ارتش نیز به صحنه تبلیغات این نمایشگاه ورود می کردند. 

وی یکی دیگر از اشکالات را مربوط به پلتفرم نمایشگاه دانست و گفت: وقتی به ما فهرست خانه کتاب و ادبیات ایران را برای کدهای دیویی کتاب ها دادند و ما آنها را اصلاح می کردیم، متوجه شدیم اعدادی به آن اضافه می شد. مثلا کتابی را که به قیمت شش هزار تومان اعلام کرده بودیم در مقابل آن قیمت صد هزار تومان درج می شد و مجبور بودیم آن عدد را به شش هزار و ۱۰۰ تومن تبدیل کنیم تا کد مربوطه اصلاح شود. 

عطایی ادامه داد: موسسه قدر ولایت قصد ارائه تخفیف بیشتر از ۲۰ درصد برای بعضی از کتاب ها را داشت و ستونی به همین منظور در پلتفرم پیش بینی شده بود ولی زمانی که خواستیم ۳۰ درصد تخفیف را اعمال کنیم، چنین اجازه ای به ما داده نشد. یعنی پلتفرم در این زمینه عمل نمی کرد. 

وی برخی از تغییرات مانند اضافه کردن بخش عفاف و حجاب را به دلیل جذب مخاطب دانست و گفت: دادن یارانه ها نیز مشکلاتی ایجاد کرد؛ در حالی که یارانه باید به قشر وسیع تری داده می شد فروش ها در حد قابل قبولی نبود. در نمایشگاه کتاب یارانه به طلاب و دانشجویان نیز پرداخت شد ولی در این نمایشگاه یارانه فقط به ۱۷ هزار فعال قرآنی پرداخت شد در حالی که فعالان قرآنی بیش از این تعداد است و به عموم مردم هم یارانه ای تعلق نگرفت و تنها امتیاز این نمایشگاه ارائه تخفیف ۲۰ درصدی بود. 

این فعال حوزه نشر افزود: فروش موسسه قدر ولایت نسبت به نمایشگاه کتاب کمتر از یک پنجم بوده است؛ در حالی که بیش از ۲۹۰ عنوان کتاب قرآنی و دفاع مقدس و از این تعداد ۱۶۰ عنوان موجود داشتیم، به میزان یک پنجم هم در نمایشگاه قرآن تا روز سه شنبه (۲۱ اردیبهشت) فروش نداشتیم. در نمایشگاه کتاب بیش از ۱۱ هزار بسته به مبلغ ۵۰ میلیون تومان فروش داشتیم ولی در این نمایشگاه تا روز سه شنبه در حدود هشت میلیون تومان فروش داشتیم و فقط ۱۵۰ بسته ارسالی داشتیم.

عطایی ادامه داد: یکی دیگر از ایرادها مربوط به جست و جوی ناشران در بخش فروش است. ما در این زمینه تماس گرفتیم ولی اعلام کردند آن چیزی در نمایشگاه اعمال می شود که در مجوز موسسه وجود دارد در حالی که در نمایشگاه کتاب اینگونه نبود و بسیاری کسانی که با ما ارتباط دارند، این موسسه را با عنوان قدر ولایت می شناسند و هنگام جست و جو حتما باید واژه های موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت را تایپ می کردند. 

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» از یازدهم اردیبهشت‌ آغاز به کار کرد و به صورت ۲۴ ساعته تا پایان ماه مبارک رمضان از طریق مجازی در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم است.  

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است. 

بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده در سبد خرید قرار می دادند. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن انتخاب شده است. 

یکی از ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که بر اساس توافق میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت رایگان ارسال می شود و هزینه ارسال پست توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − یازده =