یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴:۱۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

ممیزی‌ها را در نگارش زندگی نامه آیت الله بهشتی بر نتابیدم

هفتم تیر ۱۳۶۰ یادآور حادثه تلخ بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران است که منجر به شهادت ۷۲ تن از اعضای این حزب شد. از جمله مهم‌ترین شهدای این حادثه آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی‌ بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب بود. به همین منظور مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری […]



هفتم تیر ۱۳۶۰ یادآور حادثه تلخ بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران است که منجر به شهادت ۷۲ تن از اعضای این حزب شد. از جمله مهم‌ترین شهدای این حادثه آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی‌ بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب بود. به همین منظور مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری انتشارات سوره مهر، نمایشنامه‌ای با  عنوان نمایشنامه تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها به قلم نصرالله قادری منتشر کرده است.

قادری به خبرنگار فرهنگ سار گفت: این کتاب سوگنامه و نمایشنامه ای از زندگی درخشان و شهادت آیت الله بهشتی است.
وی افزود: بدون اغراق تمام اسناد و مدارکی که در خصوص زندگی و شهادت آیت الله بهشتی قابل رویت و مشاهده بود را مطالعه کردم، البته در این کتاب تاریخ نویسی نشد، زیرا نمایش نامه نویس هستم و بخشی از مطالب تاریخی را حذف کرده تا هنر را جایگزین آن کنم.
قادری با بیان اینکه واژه آخوند برای من بسیار والا و محترم است، گفت: در تمام نمایشنامه از واژه آخوند استفاده شده، زیرا برای آن مقام و جایگاه والایی در نظر دارم. ‌آیت الله بهشتی جایگاه والایی به بانوان اختصاص می دهند و نگاه ویژه‌ای به زنان دارند، در دیدگانه ایشان کارکرد بانوان به زایش و کار در خانه محدود نیست.
این نمایشنامه نویس افزود: آیت الله شهید بهشتی فردی تک ساحتی نبود و وجه های فلسفی، عارفی و سیاستمداری داشتند که که چون سیاستمدار داخل حکومت بودند منتقدان و موافقانی نیز داشتند و سه جبهه مارقین، ناکثین و قاسطین همواره با ایشان سر ستیز داشتند برای همین عنوان کتاب را تنهاترین مظلوم مظلوم ترین تنها نام گذاری کردم.
قادری با بیان اینکه داستان دراماتیک این نمایشنامه ۱۲ سال پیش نوشته شده بود، گفت: ممیزی‌های آن زمان مانع از انتشار نمایشنامه شد، زیرا به این معتقدم حقایقی که در این نمایشنامه وجود دارد حق الناس است و من نمی توانم آنها را حذف کنم. خوشبختانه در این دوره امکان انتشار آن با تمام مطالب مورد نظر میسر شد.
وی گفت: در دوره های گذشته ممیزی را برنتابیدم خوشبختانه مدیر کنونی حوزه هنری با انتشار این داستان در قالب نمایشنامه موافقت کرد.
نویسنده نمایشنامه تنهاترین مظلوم مظلوم ترین تنها، با اشاره به بزرگی و غنای این نمایشنامه گفت: این نمایشنامه شامل هفت پرده است و برای اجرا به ۳ ساعت زمان نیاز دارد و به دلیل نیاز به امکاناتی همچون، پخش  فیلم، افکت و موسیقی تالار وحدت امکان نمایش این نمایشنامه را خواهد داشت، همچنین به دلیل شرایط این نمایشنامه به نظر نمی‌آید که بخش خصوصی توان به نمایش درآوردن آن را داشته باشد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با اعلام خبر برگزاری آیین رونمایی نمایشنامه تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها گفت: شهید مظلوم بهشتی گفتار زیبایی با این مضمون دارند که «اسلام زیباست و هنر برای بیان زیبایی، چرا دشمنان خدا از این حربه استفاده می‌کنند ولی دوستان خدا برای ارائه مفاهیم اسلام از زبان هنر استفاده نمی‌کنند»، که ما هم در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با هدف ارائه باورها و نگرش‌های استاد شهید، زبان هنر «نمایش» را انتخاب کردیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه افزود: این نمایشنامه در خصوص حادثه تروریستی سرچشمه و همچنین زندگی و شخصیت شهید بهشتی است که تمام وقایعی که در نمایشنامه روایت می‌شوند مستند به کتاب‌هایی است که درباره ایشان نوشته شده و یا برگرفته از اسنادی است که در رابطه با حادثه تروریستی سرچشمه وجود دارد.

کتاب نمایشنامه تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها همزمان با سالروز شهادت دکتر سیدمحمد حسینی‌ بهشتی از روحانیون مؤثر در انقلاب اسلامی ایران، طی مراسمی در مجتمع فرهنگی سرچشمه رونمایی می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − 3 =