جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸:۰۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

برگشت خاموشی‌ ها شوک جدید به صنایع خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، برگشت خاموشی برق به استان خراسان شمالی همانند بسیاری از استان های کشور نه تنها مشترکان خانگی که واحدهای صنعتی این خطه شمال کشور که از لحاظ برخورداری از صنایع در رده های آخر جدول ۳۱ استان کشور قرار دارد را دچار خسارت و تولیدات آنها را با اختلال مواجه کرد […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، برگشت خاموشی برق به استان خراسان شمالی همانند بسیاری از استان های کشور نه تنها مشترکان خانگی که واحدهای صنعتی این خطه شمال کشور که از لحاظ برخورداری از صنایع در رده های آخر جدول ۳۱ استان کشور قرار دارد را دچار خسارت و تولیدات آنها را با اختلال مواجه کرد به طوری که برخی از این واحدهای صنعتی به خصوص صنایع بزرگ موفق به تامین سفارشات خود نشدند.
زیان های انباشته واحدهای صنعتی 
برخی صاحبان صنایع در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار گفتند: علاوه بر وقفه و کاهش در تولید، خرابی تجهیزات قوز بالا قوز ناشی از قطع مکرر و بدون برنامه برق در این استان است که باعث انباشت زیان های این واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص در دوران همه گیری کرونا شد.
آنها مدعی شدند: قطع مکرر برق واحدهای صنعتی کمک چندانی به کاهش مصرف نخواهد کرد، چرا که با خاموش شدن دستگاهها، برای راه اندازی مجدد باید بار بیشتری به آنها برای ادامه فعالیت داده شود و این استارت مصرف را افزایش خواهد داد.
استان خراسان شمالی با  داشتن نیروگاه سیکل ترکیبی روزانه افزون بر یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق تولید می کند که کمتر از یک سوم از این تولید برق به مصرف ۳۶۷ هزار مشترک می رسد که صرفا کمتر از ۲۰ درصد از برق مصرفی مربوط به واحدهای صنعتی است. 
خسارت قطعی برق به واحدهای برزگ صنعتی 
مدیر مجتمع آلومینای ایران تنها واحد تولید پودر آلومینا مورد استفاده در واحدهای بزرگ آلومینیوم سازی ایران در خراسان شمالی گفت: طراحی  تولید در این واحد بزررگ صنعتی براساس تولید پیوسته است و ماهیت کار، مواد و عملیات باید پیوسته باشد و قطع برق باعث رسوب گذاری مواد شده و خسارت های زیادی را به این واحد صنعتی وارد می کند و به نوعی مواد اولیه آن را از کیفیت مورد نیاز خارج می کند.
امیر تردال اظهار داشت: به دلیل قطع مکرر برق برای جلوگیری از ضرر و زیان های انباشته ناشی از خرابی احتمالی تجهیزات؛ به ناچار با سه خط تولید در حال فعالیت هستیم و ادامه این روند می تواند تامین مواد اولیه برخی از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کند.
مدیر این واحد صنعتی در استان خراسان شمالی معتقد است که این استان یکی از تولید کنندگان اصلی برق در سطح کشور محسوب می شود و میزان برق مصرفی واحدهای صنعتی آن نیز به نسبت اکثر استان های کشور ناچیز است و باید با توجه به تولید زیاد برق در استان و پایین بودن میزان مصرف، این خطه شمال کشور از قطع برق مستثنی شود.
مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین یکی دیگر از واحدهای بزرگ صنعتی نیز مدعی شد که قطع مکرر برق نه تنها تجهیزات این واحدهای صنعتی را دچار آسیب می کند ، بلکه میزان ضایعات فولاد را در این مجتمع نیز افزایش می دهد که این فرایند تحمیل زیان است.
علی ملک اظهار داشت: قطع برق با شرایط فعلی بدون هماهنگی با واحدهای بزرگ صنعتی نوعی خودزنی در حوزه تولید و تحمیل ضرر و زیان به این واحدهاست و باید شرکت توزیع برق برای جبران کمبود، ابتدا مشترکان خانگی را در اولویت قرار دهد و چنانچه نتوانست کمبودها را جبران کند به سمت واحدهای صنعتی آن هم واحدهای پرمصرف شیفت کند.
وی اضافه کرد: این که به دلیل افزایش میزان مصرف مشترکان خانگی، بخواهیم جبران خاموشی ها را به واحدهای صنعتی تحمیل کنیم ، یک کار غیر کارشناسی است که ادامه تولید و اشتغال را با مشکل مواجه می کند و به ناچار واحدهای صنعتی را با تعطیل خودخواسته مواجه می کند.
|ین مدیر صنعتی در خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی واحدهای صنعتی در زمستان با قطعی گاز و در تابستان نیز با قطع برق مواجه اند و در چنین شرایطی تنها زیان های انباشته نصیب واحدهای صنعتی می شود و گاها نیز طرح های توسعه ای این واحدها را با اختلال مواجه می کند.

کاهش کیفیت تولید
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: قطعی برق و خاموشی های مکرر، صنعتگران را کلافه کرده است، در بسیاری از موارد قطعی برق خارج از  برنامه است و این امر تمام برنامه ریزی ها را بر هم می زند و سبب خسارت می شود.

محمد جاجرمی اظهار داشت: قطعی برق و از کار افتادن خط تولید سبب می شود که کار تا ساعت ها متوقف شود و بعضا ده ها کارگر ساعت ها معطل می مانند.

این تولیدکننده افزود: فعالیت خط تولید در واحدهای پلاستیکی به گونه ای است که با قطع برق و از کار افتادن خط تولید، خسارت های زیادی تحمیل می شود، راه اندازی دوباره ساعت ها طول می کشد و سرد شدن خط تولید و تجهیزات سبب می شود تا ضایعات محصولات پلاستیکی به شدت بالا برود. 

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: با قطع و وصل برق و از کار افتادن خط تولید، کیفیت محصولات تولیدی به شدت کاهش می یابد و این امر سبب از دست دادن بازار محصولات خواهد شد. 

وی با بیان اینکه قطع و وصل برق سبب خسارت به تجهیزات خط تولید شده است، قطعاتی که با صرف هزینه بالا از چین وارد کرده ام، دچار خسار شده است افزود: قطعی برق خارج از برنامه اعلام شده و یا بدون اعلام قبلی سبب شده تا خسارت ها و ضرر ناشی از آن افزایش یابد. 

جاجرمی گفت: اقتصاد صنایع کوچک در این سال ها و در شرایط نامناسب اقتصادی بسیار شکننده شده، بسیاری از صاحبان صنایع با مشکلاتی چون بیمه و یا افزایش قیمت مواد اولیه روبه رو هستند و اکنون مشکل خسارت های ناشی از قطعی برق بر آن افزوده شده است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صنایع کوچک بویژه دار این استان به لحاظ مالی و اقتصادی، وضعیت شکننده ای دارند از این رو انتظار می رود مورد حمایت واقع شوند و مانع های تولید برداشته شود.

قطع برق و خاموشی تولید
رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی هم درباره خسارت قطعی برق به واحدهای تولیدی گفت: این امر سبب ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است، تجهیزات و دستگاه ها باید به صورت مداوم کار کند اما زمانی که برق قطع می شود خط تولید از کار می افتد و برای راه اندازی مجدد، دست کم ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

امید حیدریان اظهار داشت: در واحدهای تولید پلاستیک با راه اندازی مجدد، معمولا تولید محصولات پایین است و ضایعات بسیار زیاد است، این امر هر روز و با قطع برق تکرار می شود.

وی با بیان اینکه قطع و وصل برق سبب شده تا روزانه تنها ۹ ساعت زمان برای فعالیت مناسب در واحد تولیدی وجود داشته باشد افزود: قطع برق، تولید را از کار انداخته است، کیفیت تولید پایین آمده و این امر سبب مشکل در عرضه محصول و فروش در بازار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط یا باید تولید را متوقف کنیم تا مشکل خاموشی ها حل شود یا باید محصول بی کیفیت تولید و عرضه کنیم.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: قطعی برق تولید را دچار ضرر و تولیدکننده را دچار دردسر و گرفتاری کرده است.

مدیرعامل شرکت بجنورد پلاستیک افزود: تولید در خط تولید واحدهای پلاستیک به گونه ای است که در راه اندازی مجدد در ابتدای کار راندمان و کیفیت محصول پایین است و تجهیزات پس از هر خاموش و روشن شدن زمان زیادی نیاز دارند تا به تولید مناسب برسند بر این اساس نمی توان تولید را در فاصله زمانی کم، متوقف کرد.

وی تصریح کرد: تعطیل و متوقف کردن تولید و روشن کردن تجهیزات،  ضرر و زیان زیاد برای ما تحمیل می کند.

ورود دادگستری به خاموشی ها
 
رییس کل دادگستری خراسان شمالی با انتقاد از خاموشی مکرر برق گفت : قطعی های مکرر برق به بخش صنعت، اداری و مناطق مسکونی این استان خسارت وارد کرده است.

 حجت الاسلام اسد الله جعفری عصر روز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی اظهارداشت : در شرایط فعلی نه تنها مردم و مشترکان خانگی که واحدهای تولیدی و صنعتی برزگ و کوچک این خطه شمالشرق کشور نیز به دلیل قطعی مکرر برق تحت فشار هستند.
وی اضافه کرد : دستگاه قضایی استان برای تحقق مطالبات مردم به موضع قطع مکرر برق و خسارت های ناشی از آن به مشترکان خانگی و صنعتی ورود می کند.
رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد : بارها پیرامون قطعی برق در استان با مدیران مرتبط صحبت شد، ولی هنوز هیچ اقدام موثری برای کاهش قطعی مکرر برق از سوی مسوولان این بخش صورت نگرفت.
حجت الاسلام جعفری اظهارداشت : استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های تولید کننده برق در سطح کشور محسوب می شود که حدود یک هزار مگاوات برق در روز تولید می کند و حدود یک چهارم از این برق تولید به مصرف مشترکان خانگی و صنعتی می رسد.
وی اضافه کرد : قطع مکرر برق مشترکان این استان که یکی از مناطق تولید کننده محسوب می شود و صرفا روزی ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات برق مصرف می کند، به نظر می رسد تا حد زیادی جفا در حق مشترکان خانگی به خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی است.
وی اضافه کرد : انتظار مردم استان خراسان شمالی به عنوان استانی با تولید روزانه یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق این است که در این منطقه که صنایع پرمصرف زیادی فعالیت دارند و میزان مصرف نیز پایین است، خاموشی کمتری داشته باشند. 

اطلاع رسانی زمان خاموشی 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: پیش از شروع روند خاموشی ها در سراسر کشور به خصوص این استان روزها و ساعات خاموشی به صورت نقطه ای و منطقه ای از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شد.

علیرضا صبوری اظهار داشت: علاوه بر آن هماهنگی لازم در زمینه خاموشی ها به خصوص معابر عمومی با نیروی انتظامی استان نیز انجام شد تا بتوانند هماهنگی لازم را در حوزه حفاظتی و امنیتی نیز داشته باشند. 

وی ضمن تایید خاموشی های خارج از برنامه دلیل آن را اجرای برنامه خاموشی به صورت یکپارچه اعلام کرد و اظهار داشت: افزایش میزان مصرف برق در استان ها تا حدودی سهم خاموشی ها را نیز افزایش می دهد و به نوعی خاموشی بدون برنامه رخ می دهد. 

وی تصریح کرد: سهم این استان از خاموشی ها مشخص و برنامه ریزی شده است اما بعضا به علت افزایش میزان مصرف، به ناچار خاموشی های خارج از برنامه و خارج از آنچه بر روی کاغذ مشخص شده، اعمال می شود از این رو شاهد خاموشی ها نامنظم هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: به دلایل فوق بعضا خاموشی ها، با برنامه تطبیق نداشته و زمان بندی ها رعایت نمی شود و برق بدون اطلاع قبلی قطع می شود.

وی اظهار داشت: به دلیل افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در  هفته های اخیر، جدول زمانبندی خاموشی مشترکان خانگی در این استان تدوین و از ابتدای خردادماه رنگ اجرایی به خود گرفت. 

صبوری افزود : برای مدیریت اضطراری، برنامه قطع برق در تمام شهرستان های خراسان شمالی تدوین و این برنامه از ساعت هشت صبح تا ۱۹ شب به عنوان زمان پیک مصرف اجرا می شود.

وی مدت زمان برق خاموشی را برای مشترکان حداقل ۶۰ و حداکثر ۱۲۰ دقیقه اعلام کرد و اظهار داشت: چنانچه افزایش میزان مصرف برق در این استان ادامه یابد، قطعا این جدول زمانبندی خاموشی ها تا ساعت ۲۲ تمدید خواهد شد.

صبوری با بیان اینکه در هفته اخیر، هیچ خاموشی در استان اتفاق نیفتاده است، کاهش نسبی دمای هوا و به دنبال آن کاهش میزان مصرف برق سبب شد تا خاموشی ها اعمال نشود افزود: تغییر ساعت کاری ادارات هم در این باره موثر بود و انتظار می رود در هفته های آتی هم اثر تغییر ساعت کاری ادارات، شاهد مدیریت مصرف برق باشیم.

وی درباره خارج شدن صنایع از لیست خاموشی ها اظهار داشت: با توجه به اینکه فیدر ویژه برای تامین برق صنایع وجود ندارد، با اعمال خاموشی و قطع فیدر، برق صنایع در ان خط هم قطع می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی افزود: با گرم شدن هوا و افزایش احتمالی مصرف برق ممکن است خاموشی ها بازگردد و در این شرایط صنایع هم از خاموشی ها مستثنی نخواهند بود. 

وی اظهارداشت : شهروندان با نصب اپلیکیشن “برق من” می توانند در جریان جدول زمانبندی خاموشی مناطق سکونت خود در شهرستان های استان قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان شمالی تنها راهکار برای حذف و یا کاهش جدول خاموشی های برق را صرفه جویی از سوی مشترکان این استان اعلام کرد. 

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق  این استان در سال جاری باعث شد تا برنامه های خاموشی از اول خردادماه یکماه زودتر از سنوات گذشته برای مشترکان خانگی و صنعتی اعمال شود به طوری که طبق برنامه ریزی روزانه حداقل ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه برق این مشترکان در ساعات ۸ صبح تا ۱۹ عصر قطع می شود و احتمال می رود که در صورت افزایش مصرف زمان قطع برق تا ساعت ۲۲ تمدید شود.

هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند به طوری که   از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری آن حدود ۳۶۷ هزار خانوار این استان مشترک  برق هستند  که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد و از تعداد مصرف کنندگان برق در این استان  ۵۳ درصد مشترکان خانگی در استان خوش مصرف، ۳۰ درصد کم مصرف و تنها ۱۷ درصد پر مصرف هستند.

در سال گذشته شرکت توزیع برق استان بابت خاموشی های برق و خسارت به مشترکان خانگی حدود ۱۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت کرد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج − یک =