جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۸:۳۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۱

شب یلدا و نگرانی بازگشت کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت قرمز کرونا

به گزارش فرهنگ سار، کهن سرزمینی که پاییز امسال روزهای سختی را سپری کرد و شهرستان های بزرگ آن تازه به وضعیت شکننده نارنجی ویروس کرونا رسیده است. براساس آخرین آمار بیماری کووید ۱۹ منجر به جان باختن ۳۶۴ نفر در کهگیلویه و بویراحمد شده و تجربه حدود ۱۰ ماه نشان داده این بیماری پیر و جوان […]



به گزارش فرهنگ سار، کهن سرزمینی که پاییز امسال روزهای سختی را سپری کرد و شهرستان های بزرگ آن تازه به وضعیت شکننده نارنجی ویروس کرونا رسیده است.

براساس آخرین آمار بیماری کووید ۱۹ منجر به جان باختن ۳۶۴ نفر در کهگیلویه و بویراحمد شده و تجربه حدود ۱۰ ماه نشان داده این بیماری پیر و جوان نمی شناسد و تعدادی از قربانیان آن در سنین جوانی دارفانی را وداع گفته اند و این امر ضرورت گذشتن شهروندان از دورهمی های شب یلدا را بیشتر کرده است.

تعداد فرزندان خانواده های قدیمی کهگیلویه و بویراحمد زیاد است یعنی اگر قرار باشد فرزندان و نوه ها به سنت هر ساله در خانه پدری خود جمع شوند شمار آنان دست کم به ۳۰ نفر خواهد رسید و این یعنی همان چیزی که کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند.

شب یلدا یا چله از جمله جشن های باستانی ایران زمین است که نیاکان آریایی بلندترین شب سال را در محافل انس و مهربانی پاس می داشتند اما به نظر می رسد این بار مهربانی باید در دوری و دوستی رقم بخورد.

نگارنده معتقد است که هموطنان شب یلدای امسال هم مانند نوروز و دیگر آیین های سنتی دوران کرونا با استفاده از شبکه های مجازی به جای بیماری شادی به یکدیگر هدیه بدهند.

انتظار می رود شب یلدا که در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت امسال به نماد تمدن و دیگر خواهی هموطنان تبدیل شود.

شهروندان درباره آئین های شب یلدا چه می گویند؟

یکی از فروشنگان آجیل و شیرینی در شهر دوگنبدان می گوید: شهروندان به دلیل ترس از شلوغی در روزهای نزدیک به شب یلدا خریدهای خود را شروع کرده اند اما از مقدار خریدها مشخص است که یلدای امسال دورهمی های شلوغ در این شهر برگزار نمی شود.

وی شمار شهروندانی که خریدهای زیاد دارند و نشان دهنده تصمیم برای مهمانی های شلوغ باشد را  اندک ارزیابی کرد.  

پدربزرگی که برای خرید آجیل شب یلدا به بازار شهر دوگنبدان مراجعه کرده می گوید:هر چند به شدت دلتنگ شلوغ شدن خانه ام به سبک هر سال در شب یلدا هستم اما به شخصه دوست ندارم فرزندانم در این شب به خانه پدریشان بیایند زیرا سلامتی آنان را بیشتر از خوشی های زودگذر دوست دارم.

علی ممدوح افزود: پس از مشورت با همسر و فرزندانم قرار شده شب یلدای امسال هر یک از بچه ها در خانه هایشان باشند و تنها یکی از نوه های من به خانه ما بیاید تا به صورت تصویری در فضای مجازی با بچه های یکدیگر  صحبت کنیم.

یکی از پرستاران بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان با اشاره به اینکه ۱۰ ماه جنگ نفس گیر برای بازگرداندن سلامت شهروندان از سویی و نظاره گر جان باختن همشهری ها براثر بیماری کووید ۱۹ پرسنل بهداشت و درمان را حداقل از لحاظ روحی فرسوده کرده از مردم خواست به هیچ وجه شب یلدا دورهمی برگزار نکنند.

او عنوان کرد:یلدای امسال آزمونی برای نشان دادن پایبندی به حقوق افراد خانواده به عنوان کوچک ترین و صمیمی ترین تشکل اجتماعی در جامعه است.
یکی از شهروندان گچسارانی با اشاره به اینکه هر ساله برای برپایی آیین های شب یلدا به خانه پدرش می رفت، گفت: برپایی آیین شب یلدا به صورت دورهمی های متداول، امسال به منزله بردن سوغات مرگ برای بزرگترهاست.

لیلا نظری از شهروندان خواست یلدای امسال را در خانه بمانند تا این فاصله موقتی شود و خدای ناکرده به فاصله ابدی مبدل نشود.

یک شهروند باشتی با یادآوری اینکه دورهمی های خانوادگی یکی از عوامل مهم انتشار ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بوده است، گفت: برپایی جشن شب یلدا با استفاده از شبکه های مجازی بهترین راهکار برای فرار از تبدیل کردن شب یلدا به مرگبارترین شب سال است.

مرتضی مرادی با اشاره به موفقیت نسبی محدودیت های کرونایی در هفته های گذشته از مسئولان خواست برای این شب ها محدودیت های ویژه ای پیش بینی کنند.

نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه هم اکنون چهار شهرستان پرجمعیت استان در وضعیت شکننده نارنجی ویروس کرونا هستند گفت: به شدت نگران بازگشت به وضعیت قرمز ویروس کرونا با برگزاری دورهمی های شب یلدا در استان هستیم.

پرویز یزدان پناه با اشاره به اینکه بویراحمد مرکز استان به تازگی با اعمال محدودیت های شدید وارد وضعیت نارنجی شده و شهرستان های بزرگ چون گچساران و کهگیلویه همچنان در وضعیت نارنجی هستند از مردم درخواست کرد به پویش یلدا را در خانه بمانیم محلق شوند.

وی با بیان اینکه با بی احتیاطی برخی از شهروندان شاهد روزانه شاهد چهار تا هفت فوتی در کهگیلویه و بویراحمد درآذر ماه امسال بوده ایم تاکید کرد: میانگین روزانه مرگ بر اثر ویروس کرونا در استان هم اکنون به ۲ تا سه نفر کاهش یافته است.

یزدان پناه گفت:تعداد بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد از ۴۸۰ مورد به ۲۸۵ بیمار کاهش یافته است. در صورت کوتاهی شهروندان و افزایش تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در استان محدودیت های آذرماه دوباره از سر گرفته می شود.

یزدان پناه عنوان کرد: ۱۹ هزار نفر از مبتلایان به این بیماری در استان معادل ۸۰درصد از افراد مبتلا، بهبود یافته اند.

آیین شب یلدا جشنی است که از هفت هزار سال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود و نیاکان به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 4 =