دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲:۳۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

دومین دوره از طرح «ماموریت کتابخانه من» مرداد آغاز می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات این نهاد با انتشار فراخوان دومین دوره طرح ماموریت کتابخانه من در نظر دارد گام‌های بعدی برای پیاده‌سازی برنامه راهبردی کتابخانه‌ها را اجرایی کند. به این منظور دومین دوره از اجرای محدود این طرح از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ با […]



به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات این نهاد با انتشار فراخوان دومین دوره طرح ماموریت کتابخانه من در نظر دارد گام‌های بعدی برای پیاده‌سازی برنامه راهبردی کتابخانه‌ها را اجرایی کند. به این منظور دومین دوره از اجرای محدود این طرح از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ با مشارکت جمعی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی و همراهی کتابداران این کتابخانه‌ها آغاز می‌شود.

با تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش)، گام نخست برنامه‌ریزی راهبردی برداشته شده است و اجرای عملیاتی آن در گستره ملی در دستور کار قرار دارد. بر این اساس اجرای طرح «مأموریت کتابخانۀ من» که به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم، به طراحی خدمات و برنامه‌های متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعه خدمت‌گیر خود می‌پردازد، در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که دوره اول این طرح در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۲۵ کتابخانه عمومی برگزار شد.

در این طرح از یک‏سو، مسئولان کتابخانه‌های منتخب، آموزش‌های اولیه را دریافت می‌کنند و در کار گروهی به ‏همراه دیگر کتابداران کتابخانه، گام به گام به رصد محیطی، تحلیل جامعه خدمت‌گیر، برنامه‌ریزی کتابخانه‌ای، همفکری در کتابخانه، مذاکره با ذی‌نفعان و تعامل با رسانه‌های محلی می‌پردازند. از سوی دیگر، دفتر برنامه ریزی نهاد، این فعالیت‌ها را در قالب چهار فرایند اصلی تحلیل، تدوین، توافق و ترویج مأموریت کتابخانه پیش می‌برد تا هر کتابخانه قادر شود بر اساس جامعه خدمت‌گیر خود، خدمات و برنامه‌های متناسبی طراحی و آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

همچنین شناسایی جمعیت خدمت‌گیر کتابخانه و نیازهای آن‌ها؛ تدوین خدمات و برنامه‌های مناسب کتابخانه به‌ صورت اولویت‌بندی شده‌؛ رسیدن به توافق بر محتوای بیانیه ماموریت خاص کتابخانه؛ و ترویج بیانیه ماموریت میان ذینفعان مختلف کتابخانه از جمله اهداف اجرای مرحله دوم طرح ماموریت کتابخانه من در این فراخوان است.

این طرح با مشارکت تعداد محدودی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی داوطلب که بیشترین امتیاز را در فرم ثبت‌نام کسب کنند، انجام می‌شود. بر این اساس مسئولان کتابخانه‌هایی که آمادگی و علاقۀ لازم برای مشارکت فعال در این طرح را دارند، می‌توانند تا جمعه آینده (۲۵ تیر) با مراجعه به آدرس http://nppl.ir/stplan کاربرگ ثبت‌نام را تکمیل کنند. همچنین مهلت ثبت نام برای بازماندگان تا پنج شنبه ( ۳۱ تیر) با کسر امتیاز تمدید خواهد شد. 

بر اساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، پس از برگزاری چندین دوره از این طرح، با استفاده از تجربیات و دستاوردهای عملی، طرح فراگیر ماموریت کتابخانه من برای دیگر کتابخانه‌های کشور نیز آماده اجرا خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × یک =