جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۱:۳۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

برای فیلمسازی ماشینم را فروختم

رضا فهیمی (۱۳۶۶) فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره تهران و مدرس انجمن سینمای جوان است که از سال ۱۳۸۶ وارد عرصه فیلمسازی شد. وی در سال ۱۳۹۴ از سوی انجمن سینمای جوانان ایران جزء هفت فیلمساز برتر درعرصه فیلم کوتاه شناخته شد. فهیمی تاکنون چند فیلم کوتاه و یک فیلم […]



رضا فهیمی (۱۳۶۶) فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره تهران و مدرس انجمن سینمای جوان است که از سال ۱۳۸۶ وارد عرصه فیلمسازی شد. وی در سال ۱۳۹۴ از سوی انجمن سینمای جوانان ایران جزء هفت فیلمساز برتر درعرصه فیلم کوتاه شناخته شد. فهیمی تاکنون چند فیلم کوتاه و یک فیلم بلند به نام دوباره زندگی ساخته است. فهیمی در سال ۱۳۹۳ با فیلم کوتاه کودکان ابری جوایز زیادی را در داخل و خارج از کشور کسب و در جشنواره اسکار شرکت کرد.

رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه داستانی سفیدپوش در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فرهنگ سار درباره تازه‌ترین ساخته خود با عنوان سفیدپوش، گفت: داستان فیلم من درباره پیرزنی است که یک قالب پنیر را به همراه یک پیغام به پسربچه‌ای می‌دهد تا به دست پدرش که معلم روستا است، برساند و از او کمک بخواهد.

وی، درباره چگونگی کار کردن با کودکان، اظهار داشت: در همه فیلم‌های کوتاهم تا امروز از بازیگران کودک استفاده کرده ام و به بازی گرفتن از بچه‌ها عادت دارم، البته کار کردن با کودکان کار سختی است اما روش و قواعد مخصوص خود را نیز دارد.

این کارگردان با اشاره به چالش‌های ساخت فیلم کوتاه خود، توضیح داد: اولین مشکلی که هنگام ساخت فیلم با آن رو به رو بودم، بحث تامین بودجه کار بود. البته من از جانب انجمن سینمای جوانان ایران نیز حمایت شدم اما از آن‌جا که مقدار دستمزدها و هزینه تجهیزات گران‌تر از گذشته شده، در نهایت مجبور شدم ماشینم را کمتر از قیمت واقعی‌اش بفروشم تا از پس هزینه‌های کار بربیایم.

کارگردان فیلم بلند دوباره زندگی (۱۳۹۶) گفت: ما در رابطه با لوکیشن نیز با چالش‌های مختلفی رو به رو شدیم، برای مثال موفق نشدیم روستای مورد نظرمان را در تهران پیدا کنیم و به روستای رزاق اطراف شهر مریوان در استان کردستان رفتیم. قصه فیلم سفیدپوش در استان کرمان می‌گذرد و عوامل کار اغلب، کرمانی بودند. ضمن این که به آب و هوای برفی نیاز داشتیم، اما زمان فیلمبرداری تنها باران آمد و به همین دلیل فضای فیلم را از برفی به بارانی تغییر دادیم، حفظ راکورد فیلم نیز در فضای بارانی کار سختی بود. اما در نهایت این فیلم ۲۰ دقیقه ای ساخته شد. 

وی با اشاره به راه‌یابی فیلمش به بخش مسابقه بین الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، افزود: برخی از دوستان در فضای مجازی از من می‌پرسند چرا فیلمت در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد. در حالی که فیلم سفیدپوش یک فیلم ۲۰ دقیقه ای است و قاعده جشنواره فیلم فجر بر انتخاب فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه است. بنابراین بسیاری فیلم های کوتاه به این دلیل امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را اساسا نداشتند.  

بخش نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌ دو شکل آنلاین و حضوری، یکم تا پنجم بهمن‌ ۹۹ در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود. این رویداد ششم بهمن‌ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × سه =