یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳:۵۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

کیمیای کلام مولانا، به بیرون از مرزهای ایران رسیده است

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی اکو، نشست ادبی بازشناخت میراث اندیشه و دانش شمس و مولانا به همت مؤسسه فرهنگی اکو هم‌زمان با ایام بزرگداشت شمس، (سه‌شنبه ۸ مهر)، به‌صورت مجازی برگزار شد. رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور از پاکستان در این نشست بیان کرد: […]



به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی اکو، نشست ادبی بازشناخت میراث اندیشه و دانش شمس و مولانا به همت مؤسسه فرهنگی اکو هم‌زمان با ایام بزرگداشت شمس، (سه‌شنبه ۸ مهر)، به‌صورت مجازی برگزار شد.

رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور از پاکستان در این نشست بیان کرد: کیمیای کلام مولانا، شهرت ایشان را به فراتر از مرزهای ایران کنونی رسانده است. اقبال لاهوری، شاعر ملی پاکستان، مولانا را رهبر و روح کلام خود قرار داده و معروف‌ترین مثنوی خود، اسرار خودی را با بیت مولانا آغاز کرده است. اقبال همچنین در جاویدنامه، با راهنمایی مولانا، سفر عالم افلاک کرده است.
فلیحه کاظمی، با نگاهی آماری به کارنامه‌ مولوی‌پژوهی در پاکستان مطرح کرد: پژوهشگران و شاعران بسیاری در پاکستان شرح‌های مختلف بر مثنوی و دیوان شمس نوشته‌اند و این آثار را به زبان‌های محلی پنجابی، سندی، پشتو و زبان رسمی اردو ترجمه نموده‌اند؛ علاوه بر این، تاکنون گزیده‌ها و اقتباس‌های مختلفی از آثار مولانا در پاکستان به چاپ رسیده است.
وی به معرفی ترجمه و شرح‌های منظوم و منثور مثنوی به زبان‌های اردو، پنجابی، سندی و پشتو، همچون کتاب‌های الهام منظوم، پیراهن یوسفی، اشرف‌العلوم یا چهره‌گشا و اسرارنامه که به‌همت محققان پاکستانی تهیه و تدوین شده است، پرداخت و توضیحاتی پیرامون مثنوی بی‌غم از سوامی کهتری متخلص به بی‌غم، مثنوی ولی‌رام از ولی دهلوی و مثنوی نور علی نور از میرزا محمد افضل متخلص به سرخوش که به پیروی از مثنوی مولانا سروده شده‌اند، ارائه کرد.

عضو هیئت‌مؤلفان دانشنامه حافظ نیز در این نشست با اشاره به اینکه شمس و مولانا همچون آیینه درمقابل هم هستند و از درون خود ابدیتی می‌سازند که مکمل یکدیگر است، تصریح کرد: به‌کارگیری آموزه‌های عرفانی شمس تبریزی در زندگی، سبب رشد و تعالی انسان امروز خواهد شد.
سپیده موسوی به تبیین آموزه‌های اخلاقی و انسانی شمس تبریزی با مضامین «راضی نبودن به هرآنچه هستیم و حرکت به‌سوی تکامل»، «خویشتن‌شناسی»، «دوری از تقلید و خودباوری» و «شاد زیستن» پرداخت.
پخش قطعه موسیقی «این چیست، این چیست» اثر استاد مرادبیک نصرالدین، خواننده نامی تاجیک و آهنگ «به‌ حق شمس‌الحق»، با اجرای استاد مهرداد ملکی، آخرین ‌بخش برنامه نشست ادبی «بازشناخت میراث اندیشه و دانش شمس و مولانا» بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − 12 =