جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۱:۴۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

حمایت از تولید صادرات محور برآیند هفت سال تلاش استاندارد همدان

در هفت سالی که گذشت کیفیت آفرینی و ارتقای آن در کالاهای داخلی اهمیت ویژه‌ای یافت و در اولویت مجموعه استاندارد همدان قرار گرفت که به طور مستقیم در تولید محصولات با کیفیت نقش دارد.  تدوین ۲ بسته حمایتی از صادرات و واردات، اعطای سه نشان حلال به محصولات این استان، استانداردسازی پنج محصول بومی و […]



در هفت سالی که گذشت کیفیت آفرینی و ارتقای آن در کالاهای داخلی اهمیت ویژه‌ای یافت و در اولویت مجموعه استاندارد همدان قرار گرفت که به طور مستقیم در تولید محصولات با کیفیت نقش دارد. 

تدوین ۲ بسته حمایتی از صادرات و واردات، اعطای سه نشان حلال به محصولات این استان، استانداردسازی پنج محصول بومی و محلی همدان و صدور نشان استاندارد برای یک محصول دانش بنیان، استانداردسازی ۹ محصول کشاورزی و ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ دانش اموخته دانشگاهی به عنوان مدیر کنترل کیفیت در صنایع استان تنها بخشی از اقداماتی است که مدیرکل استاندارد همدان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ سار به آنها اشاره کرد.  

محمد مددی گفت: در این سالها آسان‌سازی فرآیند صادرات کالاهای مشمول استاندارد اجباری و واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای در دستور کار قرار گرفت و منجر به تدوین ۲ بسته حمایتی در سازمان ملی استاندارد شد و در همدان نیز به اجرا درآمد تا فعالان اقتصادی از بسته‌های حمایتی یاد شده برخوردار شوند و در شرایط سخت تحریم فشار از روی دوش آن‌ها برداشته شود.  

وی خاطرنشان کرد: در این فرآیند با حذف برخی مراحل و صحه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زمان صرف شده برای صادرات کالاهای دارای پروانه و یا فاقد پروانه نشان استاندارد به حداقل ممکن رسید و واردات مواد مورد نیاز کارخانه‌ها و صنایع نیز شتاب گرفت تا هیچ واحد صنعتی به دلیل عبور زمان‌بر از فیلترهای استاندارد معطل مواد اولیه نماند. 

محصولات دانش بنیان زیر بال و پر استاندارد 

تولیدات شرکتهای دانش بنیان در دولت تدبیر و امید خبر تحت پوشش استاندارد قرار گرفت و از سال ۹۶ استانداردسازی این دسته از محصولات فناورانه و نوآورانه با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آغاز شد و از سال ۹۸ هشت استان به عنوان پایلوت برای این مهم برگزیده شدند که همدان نیز جزو آن‌ها است.

مدیرکل استاندارد همدان از تحت پوشش قرار گرفتن تولیدات شرکتهای دانش بنیان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: از سال ۹۶ استانداردسازی این دسته از محصولات فناورانه و نوآورانه با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آغاز شد و از سال ۹۸ هشت استان به عنوان پایلوت برای این مهم برگزیده شدند که همدان نیز جزو آن‌ها است. 

به گفته مددی برای برخی از محصولات دانش بنیان پروانه دانشنماد و برای بعضی دیگر گواهینامه انطباق صادر می‌شود تا بتوانند حمایت سرمایه گذاران را جلب کرده و به تولید انبوه رسیده و روانه بازار مصرف شوند. 

وی با بیان اینکه دانش و خلاقیت تنها سرمایه جوانان دانش آموخته شاغل در شرکتهای دانش بنیان است تاکید کرد: این قشر توان مالی برای تبلیغات و برندسازی محصولاتشان ندارند و نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند تا شکوفا شوند.  

مددی افزود: تعدادی از کالاها و خدمات دانش بنیان در استان همدان در حال بررسی توسط کارشناسان استاندارد هستند و تاکنون برای محصول یک واحد صنعتی در حوزه برق و الکترونیک پروانه دانشنماد صادر شده است.  

تولید سه محصول با نشان حلال 

طبق قانون توسعه و تقویت استاندارد متولی صدور نشان حلال در کشور سازمان ملی استاندارد است و سهم استان همدان بر اساس آمارهای موجود سه محصول از این اقتصاد جهانی است.  

مدیرکل استاندارد همدان در این زمینه گفت: سال گذشته سه محصول استان موفق به گذراندن آزمون‌های مربوطه شد و نشان حلال دریافت کرد تا بتواند در بازارهای جهانی به ویژه کشورهای اسلامی حضور پیدا کرده و سهمی در این تجارت داشته باشد.  

مددی با اشاره به سبد متنوع تولیدات استان همدان یادآوری کرد: گروهی دیگر از تولیدات استان در صف آنالیز و گذراندن فرآیندهای تدوین شده هستند تا بتوانند نشان حلال را دریافت کنند.

وی بیان کرد: اوایل امسال حجت الاسلام محمدی کیا به عنوان ناظر حلال در همدان مستقر شد و بر کار اعطای نشان حلال به محصولات استان‌های غربی شامل ایلام، کردستان، لرستان و کرمانشاه نظارت می‌کند.  

برندسازی پنج محصول بومی و محلی  

 سفر رییس سازمان ملی استاندارد به همدان در سال ۹۷ دستاوردهایی داشت که تاسیس دبیرخانه استانداردسازی محصولات بومی یکی از آن‌ها بود. 

مددی از تدوین استاندارد برای پنج محصول بومی و محلی این استان خبر داد و گفت: تاکنون برای  سه محصول کشاورزی شامل گشنیز، رازیانه و ترشی بادمجان و همچنین در زمینه صنایع دستی برای نازک کاری چوب و نقاشی سفال لعاب برجسته گواهینامه استاندارد تدوین شده است. 

وی تدوین استاندارد برای تولیدات محلی این استان را گام مهمی در راستای شناسنامه دار کردن و برندسازی آن‌ها دانست و اضافه کرد: به غیر از اعضای دبیرخانه چهار شرکت دارای مجوز و صلاحیت در زمینه تدوین استانداردهای یادشده با ما همکاری می‌کنند.  

مدیرکل استاندارد همدان گفت: چند محصول دیگر به دبیرخانه استانداردسازی محصولات بومی پیشنهاد شده که پس از گذراندن مراحل مختلف استاندارد مورد نیاز منطبق با ویژگی‌های این محصولات تدوین و ابلاغ می‌شود. 

برخی از اقدامات استاندارد همدان در هفت سال تدبیر و امید

ردیف 

عنوان  عملکرد

۱

صدور پروانه استاندارد اجباری  ۳۷۸ 

۲

صدور پروانه استاندارد تشویقی ۷۲ 

۳

گواهینامه ایمنی و عملکرد آسانسور ۴۰۴۵

۴

گواهینامه ایمنی وسایل شهربازی  ۱۴۹۶

۵

آزمون مخازن CNG(تست هیدرو استاتیک) ۴۲۶۶۴

مددی از رشد یک و نیم برابری صدور پروانه استاندارد برای محصولات مشمول استاندارد اجباری خبر داد و گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۳۷۸ پروانه برای صنایع و واحدهای خدماتی استان صادر شده که این افزایش نشان از توسعه و رونق تولید در این منطقه دارد.  

وی به صدور ۷۲ پروانه کاربرد نشان استاندارد تشویقی در این مدت اشاره کرد و افزود: این کار در راستای ترغیب تولیدکنندگان به تولید محصول با کیفیت و مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی انجام می‌شود که افزایش سه و نیم برابری را نشان می‌دهد.  

مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: ایمنی وسایل شهربازی و آسانسورها از دیگر مواردی است که مورد توجه اداره کل استاندارد همدان قرار دارد و از این رو به طور مستمر رصد و ارزیابی می‌شود و تاکنون یک صحت عملکرد یک هزار و ۴۹۶ وسیله بازی و چهار هزار و ۴۵ آسانسور در مجتمع‌های مسکونی و اماکن عمومی استان برای ما محرز شده است.  

رویش ۹ مزرعه استاندارد در همدان

تولید محصولات سالم و عاری از آلاینده‌های کشاوری و زیست محیطی از دیگر افتخارات استان همدان در هفت سال گذشته است به طوری که کارشناسان این اداره با مشورت سازمان جهاد کشاورزی همدان و جمعی از کشاورزان خبره موفق شدند استاندارد حد مجاز آلاینده برای ۹ محصول را تهیه و تدوین کنند.

تولید محصولات سالم و عاری از آلاینده‌های کشاوری و زیست محیطی از دیگر افتخارات استان همدان در هفت سال گذشته است به طوری که کارشناسان این اداره با مشورت سازمان جهاد کشاورزی همدان و جمعی از کشاورزان خبره موفق به تدوین استاندارد حد مجاز آلاینده برای ۹ محصول شدند.

مدیرکل استاندارد همدان گفت: این مزارع با نظارت مستقیم ۴۰ مدیر کنترل کیفیت که از دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی هستند پرورش یافته و به ثمر نشستند و محصولشان روانه مصرف شد. 

به گفته مددی این محصولات که شامل انگور، پیاز، سیب‌درختی، نخود، خیار، سیب زمینی و گوجه فرنگی است عاری از باقی مانده سم‌ها، آفتکش‌ها، برخی از کودهای شیمیایی و مایکوتوکسین (مایکوتوکسین‌ها دسته‌ای از مواد سمی  و آلاینده مواد غذایی، خوراک دام و طیور هستند که به طور طبیعی از انواع خاصی از کپک‌ تولید می‌شوند) هستند. 

اشتغال ۴۰۰ دانش آموخته کارکردی طلایی از استاندارد همدان

مدیرکل استاندارد همدان اشتغال ۴۰۰ نفر از جوانان این منطقه را وظیفه کوچکی از دولت دانست که در قالب اشتغال‌های پایدار و ماندگار محقق شده است. 

وی خاطر نشان کرد: این افراد دارای مدرک لیسانس یا دکترا هستند و به عنوان مدیر کنترل کیفی در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که مشمول تولید کالای استاندارد اجباری است، مشغول کار شده‌اند. 

مددی با اشاره به فعالیت ۶۷۰ واحد مشمول قانون استاندارد اجباری در همدان گفت: مدیران کنترل کیفیت پس از دریافت پروانه تایید صلاحیت، نماینده رسمی سازمان استاندارد در واحدهای تولیدی و خدماتی محسوب می شوند و باید وظایف خود را مطابق آیین نامه‌های مربوطه انجام دهند. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده + سیزده =