جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰:۰۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

۲۸ آذرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش فرهنگ سار، اجرای محدودیت ها در فعالیت کسب و کارها و ترددهای شبانه در سراسر کشور و البته بسته به شرایط کرونایی هر شهر و استان، دستاوردهای مثبتی را برای نظام سلامت به همراه داشت که همان نزولی شدن تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید- […]



به گزارش فرهنگ سار، اجرای محدودیت ها در فعالیت کسب و کارها و ترددهای شبانه در سراسر کشور و البته بسته به شرایط کرونایی هر شهر و استان، دستاوردهای مثبتی را برای نظام سلامت به همراه داشت که همان نزولی شدن تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید- ۱۹ بود اما همچنان مسئولان ستادهای استانی مقابله با کرونا نسبت به شکنندگی این آمار هشدار داده و از مردم می خواهند از مهمانی ها، دورهمی ها و هر رفتاری که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، بطور جدی خودداری کنند.

با نزدیک شدن به شب یلدا و برای پیشگیری از رفتارهایی که می تواند پروتکل های بهداشتی کرونا را به چالش بکشد هریک از استانها برای رفت و آمدها به ویژه در چند روز آینده تمهیداتی اتخاذ کرده اند بویژه برخی از استانها علاوه بر کرونا با آلودگی شدید هوا نیز مواجه هستند.

 استاندار تهران امروز جمعه ۲۸ آذر مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ الی ۴ بامداد روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده همزمان  با شب یلدا  را به دستگاه های ذیربط ابلاغ  کرد.

انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرد: شرایط استان تهران به لحاظ شیوع ویروس کرونا به شدت ناپایدار است و همانطور که بارها گفته شده شرایط نارنجی در استان تهران به لحاظ نزدیکی و پیوستگی شهرهای این استان به منزله شرایط قرمز است.

وی تاکید کرد: از همین رو بار دیگر از شهروندان فهیم استان تهران درخواست می کنم تا همانند دیگر آیین های ملی نظیر روز ۱۳ فروردین که با هدف قطع زنجیره کرونا در منازل خود ماندند این بار نیز در دو روز منتهی به شب یلدا در روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیش رو یاریگر ما در اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا باشند.

 سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز که آلودگی هوای ۱۰ شهر استان، چالش پیش روی مسوولان را در شرایط کرونایی دوچندان کرده است  با اعلام محدودیت های ویژه شب یلدا گفت: تردد خودروها در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده از ساعت ۲۰ تا چهار صبح ممنوع است.

حجت الله غلامی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۲ شهرستان چادگان و خور و بیابانک در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارند،اظهار داشت: با همراهی خوب مردم و اصناف در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مصوبه های ستاد مقابله با کرونا شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا در استان هستیم.

از یاسوج هم خبر رسید که فرماندار بویراحمد از تصمیم ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا برای تشدید و ایجاد محدودیت های جدید کرونایی در شهر یاسوج و حومه آن خبر داده و گفته است که از روز شنبه به مدت ۲ روز محدودیت ترافیکی شدیدی در شهر یاسوج و حومه آن اعمال می شود.
شاهرخ کناری افزود: براساس این محدودیت ها، صنوف از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل هستند و با هر گونه تخلف جدی و قانونی برخورد می شود.
در حالی که همه مسوولان تلاش می کنند با محدودیت های کرونایی و الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی زنجیره این ویروس کشنده را قطع کنند متاسفانه امروز جمعه نیز وزارت بهداشت خبر داد که ۱۷۸ نفر دیگر از هموطنان بعلت بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی که ارائه کرد گفت که با فوت ۱۷۸ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری  با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۸۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۵۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه  تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ کرونا به نوع رفتار اجتماعی مردم بستگی دارد، افزود: شب یلدا برای همه ما شبی خاطره انگیز است اما با توجه به شرایط اپیدمی کرونا از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان از دورهمی های حضوری در این شبها خودداری کنند و دورهمی ها را به صورت مجازی برگزار کنند تا خاطره یک دورهمی کوچک در بلندترین شب سال با بیماری و از دست دادن عزیزان تلخ نشود.

دورهمی ها؛ خطرناک ترین مکان برای ابتلا به کرونا است

در حالی که شمارش معکوس برای رسیدن به شب یلدا فرا رسیده و برخی ها بدون توجه به خطرات این دورهمی در تدارک برای یک جمع خانوادگی هستند،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دورهمی ها را خطرناک ترین مکان در ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد و گفت:اگر کمتر از ۱۵ دقیقه در کنار هم باشید این احتمال که فرد به ویروس کرونا مبتلا شود،  پایین است و هر چه این زمان دورهمی بیشتر باشد به عددهای بالاتری به لحاظ ابتلا می رسیم.

دکتر آبتین حیدرزاده   با بیان اینکه هم اکنون ۵۷۷ بیمار مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند، خاطر نشان کرد: در این میان ۱۰۵ بیمار بدحال بستری در بخش مراقبت های ویژه داریم.

گیلان دومین استان درگیر با کرونا بود و هم اکنون در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد.

درمانگاهی که بخاطر ابتلای کادر متخصص آن به کرونا تعطیل شد

از لارستان خبر رسید که ابتلای تمام کادر درمانی درمانگاه تخصصی بیماران سرطانی امام حسن مجتبی (ع) لارستان ،این مرکز درمانی را به تعطیلی کشاند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه این مرکز هم اینک تعطیل است ،‌گفت: تمامی کادر از جمله پزشک فوق تخصص خون و چند تن از پرستاران و نیروهای خدوم این مرکز به کرونا مبتلا شده اند که به نظر می رسد تا بهبودی کامل آنها امکان فعالیت این مرکز درمانی وتخصصی وجود ندارد.

محمد علی اسروش یادآور شد: با توجه به کمبود کادر درمان در این شرایط سخت بیماری کووید ۱۹ و هجوم ویروس مرگبار کرونا تاکنون امکان جایگزین کردن پزشک فوق تخصص خون در شهرستان و این مرکز محقق نشده و به نظر می رسد این مهم با چنین وضعیت موجود همچنان قابل تحقق نباشد.

مدیرروابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان، تعطیلی این مرکز درمانی را هشدار و زنگ خطری به ویژه در آستانه شب یلدا وجلوگیری از تجمعات و دورهمی های خانوادگی دانست و گفت: ممکن است که این تعطیلی برای سایر مراکز و بخش های دیگر بیمارستانی از جمله بخش عفونی و کرونایی و یا بخش های آی سی یو نیز رخ دهد و این مناطق را نیز با بحران جدی مواجه کند.

ابتلای یک هزار و ۴۵۰ پرستار لرستانی به کرونا

از خرم‌آباد اما خبر رسید که  از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک هزار و ۴۵۰ پرستار لرستانی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

صالح آزاد بخت معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان در این باره گفت که در لرستان ۴ هزار و ۵۰۰ پرستار در رشته های مختلف مشغول به فعالیت هستند که در خط مقدم مقابله با کرونا برای نجات جان بیماران تلاش می کنند.
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در کشور ۶۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و تاکنون ۱۰۰ نفر از مدافعان سلامت بر اثر ابتلای به این ویروس فوت کرده اند.
در استان لرستان نیز ۲ نفر از پرستاران به عنوان مدافعان سلامت  جان خود را از دست داده اند.
 

۹۰ تیم مراقبت در منزل و اجرای طرح شهید سلیمانی در ایلام 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اشاره به شیوع کرونا و تلاش های مسوولان و مردم گفت: ۹۰ تیم مراقبت در منزل با ۲۰۵ نفر در طرح شهید سلیمانی(غربالگری محله به محله) در این استان فعالیت می کنند.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: تیم های مراقبت در منزل طرح شهید سلیمانی متشکل از نیروهای بسیج، بخش سلامت، بخش خصوصی و نیروهای مسلح هستند.

وی یادآور شد: شهرستان ایلام با ۲۶ تیم مراقبت در منزل و ۵۲ عضو بیشترین تیم و همچنین بیشترین عضو را در طرح غربالگری کرونای استان به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص میزان رپید تست های انجام شده از آغاز طرح شهید سلیمانی تاکنون در استان ایلام، گفت: در مجموع ۶۳ رپید تست کرونا در استان انجام شده که شهرستان چرداول با ۲۸ تست بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

به گفته دکتر صادقی فر، هشت نفر از آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون پس از ویزیت به بیمارستان ارجاع داده شده است.

به گزارش فرهنگ سار، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ( غربالگری محله به محله کرونا ) استان ایلام با یک هزار و ۱۲۲ تیم مراقبت در منزل، مراقبتی رهگیری، نظارتی، حمایتی و با بیش از ۴ هزار و ۹۵ عضو در حال فعالیت است.

۱۰ پزشک در استان‌های خراسان شهید سلامت شدند

تاکنون ۱۰ پزشک عمومی و متخصص در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در راه خدمت به بیماران بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شهید سلامت شدند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: از این تعداد پنج پزشک عمومی و پنج پزشک متخصص در شهرستان های مشهد، بجنورد، بیرجند، تربت‌جام و تربت‌حیدریه بودند.
دکتر مسعود زحمتکش افزود: تاکنون ۲۸ نفر از کل کادر درمانی و بهداشتی استانهای خراسان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و حین خدمت دعوت حق را لبیک گفته و شهید راه سلامت شده‌اند.
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد شب یلدای امسال را متفاوت خواند و ادامه داد: دورهمی‌ها باید مجازی باشد، محدودیت ها باید ادامه یابد و حتی بیشتر شود و با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای کرونا نداریم و زمان دسترسی به واکسن هم معلوم نیست، راهی جز این وجود ندارد.
وی گفت: یلدای امسال مصادف با روز پرستار است، به احترام همه شهدای مدافع سلامت، بهترین هدیه مردم به این عزیزان مراقبت از سلامتی خودشان است.

۲۵۵ تست سریع کرونا در استان مرکزی انجام شد

در ادامه تلاش های کادر درمانی و متخصصان کشور، مدیرگروه شبکه ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خبری با اشاره به سرعت شناسایی افراد کرونایی گفت که  ۲۵۵ تست سریع کرونا در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی در استان مرکزی انجام شد.

سید«شهریار حسینی» افزود: در این طرح ۴۷۸ نفر هم که علامت ابتلا به ویروس کرونا را داشتند برای انجام تست به آزمایشگاه معرفی شدند.

وی اظهار داشت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، هلال احمر و به صورت محله محور و بر مبنای تست کرونا و غربالگری مستمر انجام می‌شود.

مدیر گروه شبکه ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فعالان این طرح همچنین ۷۶۵ نفر از افراد در معرض تماس با بیماران آلوده را  رهگیری کردند.

کاشان روز بدون مرگ کرونایی را تجربه کرد

و اما خبری خوش از کاشان که مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ان را اعلام کرد و گفت: این شهرستان ۳۶۸ هزار نفری پس از گذشت ۸۴ روز از موج سوم کرونا روز بدون مرگ کووید ۱۹ را پشت سرگذاشت.

مریم امیدی  افزود: کاهش ابتلا و مرگ و میر در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل حاصل همکاری خوب مردم و تلاش‌های بی‌وقفه مدافعان سلامت بوده که انتظار می‌رود با ادامه این روند بتوانیم کرونا را مهار کنیم.

گزارش هایی که به مناسبت شب یلدا در شرایط کرونایی روی خروجی های فرهنگ سار مخابره شده به شرح ذیل قابل مرور است:

دورهمی کوتاه یلدا یا دور از همی همیشگی؟

گذر از پیک نفس‌گیر و نگرانی برای خیز مجدد کرونا

یلدایی؛ به دور از دورهمی

شب یلدا کرونا را به همدیگر هدیه ندهیم

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − هشت =