جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۴:۱۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۱

تمجید گنجینه های تجربه از اقدام مساواتی دولت

فراموش شدن اصل همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال هایی که درآمدهای ارزی کشور از بابت فروش نفت در بالاترین سطح قرار داشت، از زاویه نگاه مجلس و دولت به دور ماند و تکرار این موضوع در محافل اجرایی و تصمیم گیری های کلان به مبحثی خسته کننده  تبدیل شده بود.  اگرچه پیشینه جدی شدن اجرای این طرح […]



فراموش شدن اصل همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال هایی که درآمدهای ارزی کشور از بابت فروش نفت در بالاترین سطح قرار داشت، از زاویه نگاه مجلس و دولت به دور ماند و تکرار این موضوع در محافل اجرایی و تصمیم گیری های کلان به مبحثی خسته کننده  تبدیل شده بود.

 اگرچه پیشینه جدی شدن اجرای این طرح به مجلس دهم و دولت یازدهم برمی گردد امادر سال های قبل از آن هم به عنوان یک مطالبه گاهگاهی به تیتر روزنامه ها تبدیل می شد و مسوولان اجرایی و نمایندگان مجلس به این موضوع گریزی می زدند. 

در آغاز سال ۱۳۹۹ با اینکه از یک سو  حلقه تحریم ها تنگ تر و از سوی دیگر ویروس منحوس کرونا کشور را در فشار و تنگنا قرار داد، موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک مبحث جدی در برنامه کاری دولت قرار گرفت، مبحثی که بسیاری آن را شایعه یا غیر قابل اجرا می انگاشتند و روزنه امیدی برای تحقق آن متصور نبودند در عین حال بازنشستگان به جدی شدن موضوع خوشبین شدند.

سرانجام زمان موعود فرا رسید و از خردادماه امسال دولت عملی شدن این طرح را به بازنشستگان کشوری ، لشکری و تامین اجتماعی نوید داد، طرحی که از مردادماه با صدور احکام جدید، تفاوت حقوق ها با گذشته را مشخص کرد.

با این وجود اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان از منظر عدالت و مساوات مورد تمجید و ستایش بازنشستگان کشوری ، لشکری و تامین اجتماعی دراستان البرز بوده و آن را گامی امیدوار کننده برای تکریم تلاشگران دیروز جامعه می دانند.

خبرنگار فرهنگ سار در این خصوص نظرات تعدادی از بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی استان البرز را جویا شد که خواندن این مطالب خالی از لطف نیست هر چند که در لابلای صحبت های آنان از گرانی و تورم گلایه ها فراوان است.

شهین جمالی از معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم از جمله مصاحبه شوندگانی بود که از افزایش یک میلیون و۶۰۰ هزار تومانی مستمری خود به عنوان دستاورد مهم دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان  برشمرد.

او از جمله بازنشستگانی است که این افزایش را تا حدودی رضایتخش دانست و گفت : همین افزایش کمکی به دخل و خرج زندگی خانواده ام است.

وی ادامه داد: همسرم نیز به عنوان فرهنگی بازنشسته از یک میلیون و۴۵۰ هزار تومان افزایش مستمری برخوردار شد و خدا را شکر می کنیم که می توانیم با درآمدی بیشتری از گذشته به زندگی ادامه بدهیم.

او که هر۲ فرزندنش تشکیل خانواده داده و به سامان شده اند، گفت: همه بازنشستگان زندگی مشابه ما را ندارند بلکه بسیاری از آنان با مشکلات فراوانی مواجه بوده و حتی همسان سازی نظام حقوق کمک چندانی به برخی خانواده ها نکرده است.

 فیروزه منصورخاکی معلم بازنشسته دیگر با بیان اینکه میزان مستمری وی در سال جاری ۲ میلیون تومان افزایش یافته، بیان داشت: باورم نمی شد که در چنین شرایطی دولت تصمیم به افزایش حقوق بازنشستگان بگیرد.

وی ادامه داد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان گامی مهم و عادلانه محسوب می شود و در واقع در شرایط کنونی کمکی به زندگی دشوار بازنشستگان است.

حسن منصوریار کارمند بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی یکی دیگر از کسانی بود که در این مصاحبه اقدام دولت را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اثر بخش توصیف کرد،اما گفت: 

امیدواریم دولت به تناسب تورم طی مراحل دیگر حقوق ها  را افزایش دهد.

وی با بیان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم سه سال پیش بازنشسته شده و امسال با همسان سازی حقوق ها ۸۰۰ هزار تومان به درآمدش افزوده شده است، بیان داشت: تلاش می کنم کاستی های درآمدی را با کاردر نشریات تامین نمایم.

سیدتقی سجادی حسینی بازنشسته وزارت بهداشت و درمان به افزایش یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی حقوق  خود درپیاده سازی طرح همسان سازی حقوق ها اشاره کرد و بیان داشت : با اجرای این طرح تاحدودی انتظارات برآورده شده است.

 وی ادامه داد: در این وضعیت سخت اقتصادی هم دولت و هم قشرهای مختلف مردم در مضیقه هستند ، اما به هرحال باید خداوند را شکر کرد و با شرایط ساخت.

این بازنشسته در عین حال از مسوولان خواست تا از تورم و گرانی اجناس جلوگیری کنند و نگذارند عامه مردم بیش از این در سختی زندگی کنند.

مهدی ترکمن بازنشسته دیگر تامین اجتماعی ، افزایش میزان مستمری ها را کافی ندانست و گفت : حدود ۷۰۰ هزار تومان به حقوق ماهانه من افزوده شده که برای هزینه های زندگی و درمان ناراحتی قلبی خودم پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: همسان سازی حرکتی خوب برای ترمیم حقوق بازنشستگان بود اما باز هم هزینه ها هر روز در حال افزایش است و مجال آسایش را نمی دهد.

این بازنشسته بیان داشت: از اینکه دولت طرح همسان سازی نظام هماهنگ حقوق را اجرایی کرد باید شروع آن قدربدانیم اما به هرحال هزینه ها بالا است و کسانی که در دوران بازنشستگی به سرمی برند با داشتن فرزند و خانواده گسترده تر با هزینه های بیشتری مواجه هستند.

عزیزالله ولی بیگی بازنشسته وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از دیگر مصاحبه شوندگانی بود که توفیق دولت را درپیاده سازی طرح نظام هماهنگ حقوق را ستود و گفت: اجرایی شدن این طرح گام بزرگی بود که برداشته شده اما امیدواریم که حداقل بگیران بیشتر مورد توجه و عنایت مسوولان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که مشکلات کشور فراوان بوده و همه باید برای رفع این مشکلات به دولت کمک کنیم .

در عین حال مستمری بگیران تامین اجتماعی از اینکه میزان افزایش مستمری آنان با بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری متفاوت است گلایه دارند و می گویند که نظارت ها برصندوق های بازنشستگی باید بیشتر شود.

برخی کارشناسان معتقدند که درصد دریافتی بیمه ها در زمان اشتغال بین ۲۴ تا ۲۷ درصد از حقوق شاغلان و همین امر سبب شده تا در میزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر بازنشستگان تفاوت به وجود بیاید.

حقوق تمام بازنشستگان تامین اجتماعی البرز متناسب سازی شد 

اداره کل تامین اجتماعی استان البرز به عنوان مجموعه حمایتی که نیمی از جمعیت سه میلیون نفری استان را تحت پوشش خدمات درمانی ، بیمه ای و مستمری دارد، طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را از مردادماه امسال کلید زد و ۱۴۵ هزاز بازنشسته ، مستمری بگیر و از کارافتاده توانستند، زندگی خود را با حقوق جدید منطبق نمایند.   

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان البرز می گوید: پس از ابلاغ طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، احکام بازنشستگان ، مستمری بگیران و از کارافتاده ها بلافاصله در مردادماه امسال صادر شد.

ابوالحسن قورچیان افزود: اداره کل تامین اجتماعی استان البرز تاکنون توانسته تمام مطالبات ۱۴۵ هزار بازنشسته ، مستمری بگیر و از کار افتاده تحت پوشش خود را  پرداخت کند.

وی بیان داشت: همسان سازی حقوق جامعه هدف تامین اجتماعی بنا به تناسب وضعیت شغلی و سابقه کاری افراد انجام شده که افزایش ها از ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد اعمال شده است.

 سرپرست اداره کل  تامین اجتماعی البرز افزود: در کنار افزایش حقوق ، خدمات درمانی رایگان به جامعه هدف تامین اجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستانی سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود.

برخورداری ۳۱ هزارو۸۴۳ بازنشسته کشوری در البرز از افزایش حقوق

مهرداد محمدبیگی مدیر صندوق بازنشستگی  کشوری استان البرز، شمار بازنشستگان کشوری این استان را ۳۱ هزارو۸۴۳ نفر اعلام کرد و گفت : امسال با همسان سازی حقوق بازنشستگان، ۴۵ درصد به حقوق این افراد افزوده شده است.

وی ادامه داد: پس از انجام طرح همسان سازی حقوق ، بلافاصله حقوق بازنشستگان با تعرفه جدید پرداخت شد و هیچ گونه مطالبه ای در این بخش باقی نمانده است.

محمدبیگی بیان داشت : در کنار همسان سازی حقوق ، خدمات درمانی ، فرهنگی  و ورزشی به بازنشستگان کشوری در استان البرز ارائه می شود.

نکته پایانی 

طرح همسان حقوق بازنشستگان مطالبه قدیمی بود که با همت دولت تدبیر و امید  در وضعیت دشوار اقتصادی کشور محقق ش ، طرحی که بنا به گفته مصاحبه شوندگان انتظار اجرای آن در شرایط کنونی نبود اما به هرحال به سرانجام رسید.

با این حال، گلایه ها از مشکلات اقتصادی و بالا بودن تورم تکیه کلام بازنشستگان بود که خواستار نظارت بیشتر مسوولان بر بازار کالاها و اجناس شدند.

آنچه در نکته پایانی مهم به نظر می رسد این است که رعایت عالادنه حقوق بازنشستگان و پیشکسوتان کار و تلاش جامعه در واقع دست مریزاد به سال ها خدمات این عزیزان است چرا که بیشتر این بازنشستگان در دوران کهولتسن قرار داشته و توانایی لازم برای حضور در فعالیت های دیگر اجتماعی را ندارند ضمن آنکه در این شرایط کرونایی و اقتصادی باید فرصت های کاری را به خیل جوانان جویای کار و نیروهای کارآمد جامعه سپرد.

هرچند استفاده از تجارب پیشکسوتان بازنشسته، اصلی مهم و راهگشا برای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به شمار می رود اما این قشر از جامعه باید مزد سالها تلاش و فعالیت خستگی ناپذیر خود را در سایه آرامش روحی و روانی دریافت کنند.

تحقق طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در واقع بر همین مبنا یعنی تکریم این قشر در دوران نزدیک به پیری یا کهولت سن  است که دولت تدبیر و امید تمام همت خود را برای عملی کردن آن به کار بست.

هرچند شاخص های درآمدی با هزینه های واقعی اجتماعی و اقتصادی فاصله دارد اما نگاه مبتنی برتکریم قشرهای آسیب پذیر و پیشکسوتان، اقدامی اخلاق مدارانه و منصفانه بوده که می تواند در ابعاد مختلف موجب قوت قلب بازنشستگان و نگاه امیدوارانه و مثبت شاغلان به آینده تکریمی باشد.

بی شک هزینه های معیشتی  و مخارج درمانی بازنشستگان با توجه به کهولت سن بیشتر آنان و گسترده تر شدن کانون خانواده این افراد با تشکیل زندگی فرزندان، اگر چه کمتر از هزینه های  دیگر قشرهای اجتماعی نیست بلکه در پاره ای موارد بیشتر از دیگران خواهد بود.

در این شرایط دشوار اقتصادی که شاهد افزایش قیمت ها هستیم اگرچه حقوق قاطبه شاغلان و بازنشستگان با  هزینه های واقعی اجتماعی و معیشتی فاصله دارد اما عملکرد دولت بیانگر آن است که در کنار پیاده سازی ، اجرا و تکمیل هزاران طرح و برنامه خرد و کلان اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از نیازهای  مختلف قشرهای اجتماعی مانند بازنشستگان غفلت نکرده  و بر خلاف برخی تصورات به عملیاتی کردن قوانین و برنامه های بر زمین مانده تمکین کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده − هفت =