دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۶:۱۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

توقیف اموال قاچاقچیان، اقدامی در راستای مبارزه با پولشویی در اصفهان

به گزارش فرهنگ سار، در راستای طرح‌های مقابله‌ای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال گذشته بیش از یکهزار خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف و مصادره شد که این اقدامات مقابله‌ای ضربه سنگینی به بنیان اقتصادی قاچاقچیان وارد می‌کند. کشفیات مواد مخدر استان در سال گذشته بیش از ۴۲ تن اعلام شد […]



به گزارش فرهنگ سار، در راستای طرح‌های مقابله‌ای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال گذشته بیش از یکهزار خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف و مصادره شد که این اقدامات مقابله‌ای ضربه سنگینی به بنیان اقتصادی قاچاقچیان وارد می‌کند.

کشفیات مواد مخدر استان در سال گذشته بیش از ۴۲ تن اعلام شد که بیشتر آن از نوع تریاک بوده است.

در این راستا می‌توان گفت که پولشویی مواد مخدر یکی از مخرب‌ترین جرایمی است که از یک سو عامل افزایش رغبت تولید و قاچاق مواد محسوب می‌شود و از سویی دامنه اعتیاد به مواد مخدر را در جامعه گسترش می‌دهد

بنا به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر، در ۲ سال اخیر، بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان، املاک و وسایل نقلیه‌ از قاچاقچیان مواد مخدر در کشور مصادره شده که ضربه قابل توجهی به بنیان‌های اقتصادی آنها وارد شده است.

حمید صرامی با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در یکسال و هشت ماه اخیر گفت: در این مدت بالغ بر یکهزار و ۷۵۹ تُن انواع مواد مخدر و روانگردان در کشور کشف شده است و ۷۱ درصد اقدامات اطلاعاتی سبب شد تا ۷۸ درصد کشفیات کشور در شرق و حاشیه شرق صورت گیرد.

فرآیند و شیوه‌های پولشویی مواد مخدر

پولشویی مواد مخدر در مجموع فرآیندی درهم تنیده و پیچیده است که در مقیاس بزرگی و با روش‌های مختلفی به‌صورت گروهی صورت می‌گیرد و می‌تواند از محدوده جغرافیایی یک کشور فراتر رود.

مجرمان پس از کسب پول‌های نامشروع از راه‌های گوناگون از جمله فروش مواد مخدر به دنبال پوشش‌های ویژه برای انتقال، جابه‌جایی و غیرقابل دسترس و پیگیری کردن آن هستند.

این فرآیندها شامل تبدیل پول‌های نامشروع به چک‌های مسافرتی، حواله و یا نقل و انتقالات بانکی و دیگر مواردی است که بتوانند آن را تبدیل و با پوشش مشروع انتقال دهند.

بنا بر تحقیقات صورت گرفته سابقه پولشویی در جهان به دوران باستان و برای گریز از پرداخت مالیات برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون با وجود استفاده از روش‌های مختلف برای پیگیری و شناسایی این پول‌های نامشروع همچنان در بسیاری از کشورها از جمله ایران توسط مجرمان استفاده می‌شود.

بر این اساس از سال ۲۰۰۲ تمامی دولت‌ها در سراسر دنیا قوانین پولشویی و همچنین  نظارت بر تراکنش‌های مالی را به روز کردند.

بسیاری از کشورها، کنترل‌های مرزی را بر روی مقدار پولی که می‌توان حمل کرد ایجاد و شبکه گزارش‌دهی معاملات مالی را ایجاد کردند.

مواد مخدر، بیشترین بخش شستشوی پول آلوده

بسیاری از صاحب‌نظرات عرصه مبارزه با مواد مخدر معتقدند که بیشترین بخش شستشوی پول آلوده و سیاه با قاچاق مواد مخدر ارتباط نزدیکی دارد بطوریکه اگر این بخش از بین برود معضل پولشویی نیز بسیار کم خواهد شد.

کارشناس پژوهش شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان در این رابطه گفت: هنگفتی سود حاصل از فروش و قاچاق مواد مخدر سنتی و صنعتی و افزایش سرمایه قاچاقچیان و مجرمان در این حوزه، موجب رغبت و گرایش آنها به کسب درآمد پول‌های نامشروع و کثیف شده است.

احسان شریفی در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: پولشویی از طریق مواد مخدر علاوه بر آسیب به جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور موجب گسترش جرایم و فعالیت‌های غیرقانونی دیگر در این مسیر نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه قاچاق موادمخدر یکی از معضلات و مشکلاتی جامعه امروزی است اضافه کرد: مقابله با پولشویی در سطح ملی و بین‌المللی نیاز مبرمی است که با پیچیدگی‌های بسیاری در عرصه شناسایی اموال قاچاقچیان مواجه است.

دبیر کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر استان اصفهان افزود: برغم آنکه اقدامات و تلاش‌های بسیاری در پیگیری، توقیف و جریمه قاچاقچیان و اموال آنها صورت می‌گیرد ولی بازهم نیازمند راهکارهای بیشتر و جدی‌تری است.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط حاضر رفتار قاچاقچیان در انتقال و قانونی‌کردن درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر پیچیده شده و این مهم در کشورهایی با شبکه بانکی ضعیف و امنیت پایین اطلاعات شبکه بانکی و کنترل‌های محدود بر مبادلات خارجی بیشتر رخ می‌دهد.

ضرورت تقویت سازمان‌های مقابله با پولشویی

وی با تاکید بر ضرورت تقویت تمامی سازمان‌های تعریف شده در روند مقابله با پولشویی گفت: باید سیاست‌های عمومی‌ در قالب یک مجموعه فرموله شده درآید تا کشورها در مواقع لزوم از این سیاست‌ها استفاده و به اجرای آنها در سطح جهانی کمک کنند.

وی یادآور شد: در این راستا ارتقای دانش روش‌های پول‌شویی درآمدهای غیرقانونی حاصل از قاچاق مواد مخدر و شیوه‌های مقابله با آن با بهره‌گیری از تجارب و دانش سایر کشورها ضرورت دارد.

فعالیت‌های موثر برای مبارزه با پولشویی مواد مخدر

دبیر کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر استان اصفهان، با اشاره به فعالیت‌های موثر برای مبارزه با معضل پولشویی مواد مخدر گفت: یکی از این اقدامات رسیدگی به حساب قاچاقچیان در بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

وی  پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی برای شناسایی روش‌های پولشویی و اتخاذ قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای کنترل پولشویی را از دیگر اقدامات برای مبارزه با این معضل ذکر کرد.

شریفی تاکید کرد: در این راستا نظارت بر گردش حساب‌های مشکوک توسط بانک‌ها و تشکیل کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان در کشور و همانند آن در استان موثر است.

ریشه‌کنی بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان گامی استوار در مبارزه با پولشویی مواد مخدر

در این پیوند دبیر شورای هماهنگی مبازه با مواد مخدر اصفهان گفت: یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار در راستای مبارزه با پولشویی موادمخدر، ریشه‌کنی بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان با مصادره اموال و دارایی‌های آنهاست.

محسن یارمحمدیان در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: پولشویی، توان اقتصادی دولت‌ها را تحت کنترل و هدایت خود درمی‌آورد و به‌تدریج و با تضعیف بنیه اقتصادی دولت که با انجام ندادن کارهای تولیدی و نپرداختن مالیات شکل می‌گیرد، امنیت کشور و اقتدار سیاسی، اقتصادی دولت و حاکمیت به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه را متزلزل می‌کند.

وی اضافه کرد: یک قاچاقچی مواد مخدر، پول یا مال کثیفی را که بطور مستقیم از عمل قاچاق به دست آورده، با مکان‌یابی، پنهان سازی و ادغام با دارایی‌های مشروع، بصورت مال یا پول مباح جلوه می‌دهد و این عمل را با هدف پنهان کردن منبع اصلی پولی که از طریق غیرقانونی کسب کرده انجام می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان گفت: با توجه به اینکه قاچاقچیان همیشه سعی بر آن دارند که با استفاده از روش‌ها و فناوری جدید، هوشمندانه در این مسیر وارد شوند نیاز است تا یک برنامه موثر برای مبارزه با پولشویی و ترکیبی از سیستم‌های یکپارچه بر پایه تکنولوژی و مهارت کاوشگرانه نیروی انسانی ترتیب داده شود.

وی انواع هزینه‌های مواد مخدر را شامل هزینه‌های عمومی برای مقابله با عرضه، هزینه‌های نظام قضایی مرتبط با مواد مخدر، هزینه‌های بازپروری و مراکز ترک اعتیاد عنوان کرد.

مصادره بیش از یکهزار خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر در اصفهان

یارمحمدیان یادآور شد: در راستای طرح‌های مقابله‌ای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال گذشته بیش از یکهزار خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر در استان توقیف و مصادره شد که این اقدامات مقابله‌ای ضربه سنگینی به بنیان اقتصادی قاچاقچیان وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۴۲ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شد که بیشتر آن از نوع تریاک بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان با اشاره به اجرای عملیات پاکسازی ۲ هزار و ۵۰۰  منطقه آلوده در استان و تخریب ۲۰ پاتوق مصرف مواد  در سال گذشته گفت: یکی از اهداف مهم ستاد ناامن کردن مناطق آلوده و جاده‌ها برای قاچاقچیان است تا خرید و فروش و به نوعی عرضه و توزیع مواد مخدر کاهش یابد.

یارمحمدیان پیشگیری از وقوع جرم را یکی از برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برشمرد و افزود: اجرای طرح‌های ضربتی تا حدودی معضلات جامعه را کاهش می‌دهد ولی برای ریشه‌کنی اساسی آن باید برنامه‌ریزی‌های اصولی با کمک دستگاه‌های و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد صورت گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان یادآور شد: در ماه‌های خرداد، مرداد، شهریور و بهمن سال قبل با توجه به محدودیت‌های کرونایی در چهار نوبت طرح شناسایی و جمع‌آوری معتادان در استان به  اجرا در آمد و در پی آن ۶۰۰ معتاد متجاهر در محله‌ها، خیابان‌ها و پارک‌های این استان دستگیرشدند.

وی با اشاره به کاهش توزیع مواد مخدر در شرایط کرونایی حاضر گفت:  یکی از تاثیرات مهم کرونا در زمان اعمال محدودیت‌ها و بستن دور تا دور شهرها، کاهش توزیع و قاچاق و افزایش قیمت موادمخدر است.

یارمحمدیان افزود: بر این اساس از زمان شیوع کرونا تاکنون بیشترین اقدام ستاد مبارزه با مواد مخدر بر جمع‌آوری معتادان متجاهر و همچنین اقدامات بر روی فعالیت قاچاقچیان در مناطق شرقی و حاشیه آن متمرکز شده است.

وی اضافه کرد: این در حالیست که وقتی محدودیت‌های کرونایی کمتر شود پیش‌بینی می‌شود که جامعه با بحران جدیدتری در حوزه افزایش مصرف، خرید و فروش راحت‌تر و انتقال بیشتر مواد به داخل کشور مواجه شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: در این راستا و با وجود اقدامات مهمی که ستاد در حوزه مقابله و کشفیات مواد مخدر و مصادره اموال آنها انجام داده ولی معتقد است که پیشگیری مهمتر است و باید گسترش یابد.

به گفته وی یکی از طرح‌های ستاد در حوزه گسترش پیشگیری، اجرای طرح یاریگران زندگی است که به صورت گسترده از سال گذشته تاکنون در بخشهای مختلف از جمله آموزش و پرورش اجرا شد.

  در زمان حاضر نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان به مواد مخدر در استان اصفهان فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 8 =