جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۰:۵۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

هشت سال تلاش برای توسعه نظام سلامت آذربایجان‌شرقی

به گزارش فرهنگ سار، بررسی آمار و اطلاعات و نیز اظهارات مقام های ارشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاکی از آن است که از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۴۵۰ هزار مترمربع فضای جدید با صرف یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی ساخته شده که بیش از ۵۰ درصد […]



به گزارش فرهنگ سار، بررسی آمار و اطلاعات و نیز اظهارات مقام های ارشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاکی از آن است که از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۴۵۰ هزار مترمربع فضای جدید با صرف یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی ساخته شده که بیش از ۵۰ درصد آن تا به امروز به بهره برداری کامل رسیده و بقیه نیز به طور متوسط بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت این میزان فضای فیزیکی در حوزه سلامت آذربایجان شرقی، علاوه بر افزایش شاخص های دسترسی شهروندان در این عرصه حیاتی، زمینه ساز اشتغال بیش از سه هزار نفر نیروی انسانی جدید در ساختار نظام درمانی بهداشتی استان در این سال ها بوده است.

بررسی های خبرنگار فرهنگ سار حاکی است که ۱۱ بیمارستان جدید در طول ۵ سال گذشته در آذربایجان شرقی افتتاح شده و هم اکنون به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در استان وجود دارد، ضمن اینکه به ازای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر نفر یک پزشک در آذربایجان شرقی مستقر است. 

بررسی های خبرنگار فرهنگ سار حاکی است که ۱۱ بیمارستان جدید در طول ۵ سال گذشته در آذربایجان شرقی افتتاح شده و هم اکنون به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در استان وجود دارد، ضمن اینکه به ازای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر نفر یک پزشک در آذربایجان شرقی مستقر است.

 تحلیل آمار و اطلاعات موجود همچنین حاکی از آن است که تعداد خانه های بهداشت آذربایجان شرقی در سال های اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، به گونه ای که از یکهزار خانه بهداشت موجود در آذربایجان شرقی، ۳۰۰ خانه بهداشت نوساخت و ۷۰۰ خانه بهداشت دیگر نیز نوسازی شده اند.

تصویری از بیمارستان در حال ساخت ۶۴ تختخوابی شهرستان آذرشهر 

احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان آذرشهر 

با توجه به کمبود مراکز درمانی در شهرستان آذرشهر، احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی آیت الله عظیمی در این شهرستان به عنوان طرح مصوب سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی قرار گرفت. 

این طرح با زیربنای هشت هزار مترمربع تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است با تامین اعتبار انجام شده تا خرداد ماه امسال به بهره برداری برسد؛ تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

بیمارستان جدید آذرشهر که از سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن شروع شده است، در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی بود که با پیگیری های انجام شده در سال ۱۳۹۷ به شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت و درمان منتقل شد و در ۲ سال گذشته علوم پزشکی تبریز پیگیر این مساله بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز پس از واگذاری این طرح به شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت و درمان، برخی بخش ها از جمله سی تی اسکن و دیالیز را نیز به آن اضافه کرده است.   

تصویری از نمای داخلی بیمارستان ۶۴ تختخوابی عجب شیر

احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی عجب شیر 

احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهرستان ۷۱ هزار نفری عجب شیر در ۹۰ کیلومتری جنوب تبریز نیز از دیگر طرح های مصوب سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان شرقی است که در راستای رفع مشکل کمبود تخت های بیمارستانی در این منطقه زمین زده شد.

این مرکز درمانی با هشت هزار و ۳۰۰ مترمربع زیربنا در زمان حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با تامین اعتبار لازم تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید افتتاح شود؛ تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای این طرح هزینه دشه است.

بیمارستان ۶۴ تختخوابی عجب شیر در کنار بیمارستان کنونی در زمینی به وسعت ۱۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع در چهار طبقه در دست احداث است.

نمایی از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی مراغه 

اتمام فاز اول بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی مراغه 

ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی در مراغه از جمله مصوبات سفر نخست رییس جمهوری به آذربایجان شرقی در راستای رفع مشکل کمبود مراکز درمانی در مناطق جنوبی استان بود که فاز نخست آن با ۱۱۲ تخت بیمارستان تکمیل شده است.

فاز دوم این طرح درمانی شامل حدود ۵۰ تخت بیمارستانی و ساختمان آموزشی در حال ساخت است و تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است. 

کل زیربنای این طرح ۱۰ هزار مترمربع می باشد و تکمیل آن نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. 

در زمان حاضر فعالیت فاز اول این بیمارستان با هفت اتاق عمل، ۲۰ تخت اورژانس، بخش کودکان، رادیولوژی و آزمایشگاه به‌صورت آموزشی و درمانی استفاده می شود.

بیمارستان‌های شهرستان مراغه با ۲۸۰ تخت پاسخگوی جمعیت ۲۶۰ هزار نفری این شهرستان و بیماران ارجاعی از شهرهای منطقه نیست، زیرا به گفته جنتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مراغه، ۲۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های مراغه از شهرهای منطقه، آذربایجان‌غربی و شمال کردستان پذیرش می‌شوند.

قرار است کل بیمارستان سینای مراغه در زمینی به وسعت ۲۴ هزار متر مربع و زیربنای ۱۷ هزار متر مربع ساخته شود. 

احداث ساختمان اورژانس تروما و غربالگری سرطان 

یکی از نیازهای اساسی منطقه شمال غرب کشور ایجاد ۲ مرکز اورژانس تروما و مرکز تخصصی غربالگری سرطان بود که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طراحی و جزو مصوبات سفرهای ریاست جمهوری قرار گرفت. این طرح ها با ۱۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع احداث و به بهره برداری رسیده اند. 

ساختمان بزرگ ترین اورژانس شمال غرب کشور مرداد ماه پارسال در بیمارستان یکهزار تختخوابی امام رضای تبریز با ۱۱۰ تخت و ۹ هزار مترمربع وسعت با هشت تخت «آی. سی. یو» و ۲۸ تخت تحت نظر افتتاح شد؛ اجرای این طرح درمانی از آن رو اهمیت مضاعف دارد که اولاً با افتتاح آن زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر نیروی انسانی جوان تحصیلکرده فراهم شد، دوم اینکه بیمارستان امام رضا با تراکم پذیرش روزانه ۴۰۰ بیمار، مأمن اصلی جمعیت بیمار استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان محسوب می شود.

نمایی از مرکز جامع سوانح سوختگی شمال غرب کشور در تبریز

۹۰ درصد بیمارستان های آذربایجان‌شرقی نوسازی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تلاش این مجموعه برای به روزسازی مراکز درمانی آذربایجان‌شرقی گفت: در این راستا ۹۰ درصد بیمارستان های استان تاکنون نوسازی شده اند.

محمدحسین صومی افزود: شتاب چشم گیر بیمارستان ها و مراکز اورژانس در حوزه ساختار فیزیکی و نیروی انسانی در دولت اخیر محسوس می باشد. 

وی با بیان اینکه مجهزترین ساختمان اورژانس کشور در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: طرح یا ساختمانی نساختیم، مگر اینکه به بهره برداری رساندیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: ساخت پایگاه های اورژانس با سرعت بالایی ادامه دارد و جذب نیرو همزمان در حال انجام است تا جایی که دانش اموختگان استان های مجاور نیز بکارگیری می شوند.

صومی همچنین از برنامه ریزی و شروع اقدامات ساختمان مرکز اورژانس با وسعت ۷۰ هکتار در مجاورت بیمارستان  یکهزار تخت خوابی تبریز خبر داد و افزود: در این طرح چندین پد بالگرد، محل بیمارستان صحرائی، ساختمان مجهز اورژانس و فضای سوله درمانی برای ۵۰۰ هزار نفر مصدوم و بیمار  پیش بینی شده است.

وی افزود: ساختمان کنونی اورژانس در مرکز شهر کفاف امور را نمی دهد و لزوم تقویت و جابجائی آن به خارج شهر حیاتی است.

۱۰۰ درصد جاده های اصلی آذربایجان شرقی زیر پوشش اورژانس هستند

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اعلام کرد: از معدود استان های کشور هستیم که پوشش ۱۰۰ درصدی جاده اصلی در موضوع ارایه خدمات فوریت های پزشکی را داریم. 

فرزاد رحمانی از اضافه شدن ۱۴۷ آمبولانس مجهز به ناوگان اورژانس آذربایجان شرقی در چهار سال گذشته خبر داد و افزود: در شرایط فعلی ۱۸۷ آمبولانس در ناوگان اورژانس فعال می باشد. 

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم ۳۶ پایگاه به تعداد پایگاه های اورژانس اضافه شد که از اول انقلاب در استان بی نظیر بوده است و هم اکنون با ۱۲۶ پایگاه در حال ارائه خدمات به شهروندان هستیم.

وی همچنین گفت: از آغاز همه گیری کرونا ۲۲۷ نفر از پرسنل اورژانس در خط مقدم سلامت به کرونا مبتلا و ۲ نفر از همکاران در شهرستان های سراب و کلیبر شهید شده اند. 

رحمانی در خصوص وضعیت نیروی انسانی اورژانس آذربایجان شرقی نیز گفت: ۲۳۰ نفر در سال جاری جذب شده اند و مشکلی از نظر نیروی انسانی نداریم. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − 7 =