جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۳:۳۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲

ناجیان غریق، غرق در بیکاری

از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون استخرهای سایر نقاط کشور به جز دوره‌ای کوتاه بسته بود و بیکاری چند ماهه را برای مربیان شنا و ناجیان غریق در پی داشته است. البته در استان همدان امکان بازگشایی استخرها به دلیل شیوع کرونا فراهم نشد و همین مساله باعث بیکاری مربیان شنا و ناجیان غریق شده […]



از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون استخرهای سایر نقاط کشور به جز دوره‌ای کوتاه بسته بود و بیکاری چند ماهه را برای مربیان شنا و ناجیان غریق در پی داشته است.

البته در استان همدان امکان بازگشایی استخرها به دلیل شیوع کرونا فراهم نشد و همین مساله باعث بیکاری مربیان شنا و ناجیان غریق شده است.

ممنوعیت فعالیت استخرها در همدان منجر شد تا ناجیان، مربیان، مدیران و مالکان متضرر شوند و بیکاری به چالش بزرگ زندگی آن‌ها تبدیل شود.

این در حالیست که برخی اماکن ورزشی در این چند ماهه با دستور ستاد ملی کرونا فعالیت خود را از سر گرفتند اما استخرها با دستور این ستاد همچنان بسته ماند تا فصل تابستان که همواره استقبال بهتری به نسبت سایر ماه‌ها انجام می‌گرفت، با تعطیلی سپری شود.

این در حالیست که برخی اماکن ورزشی در این چند ماهه با دستور ستاد ملی کرونا فعالیت خود را از سر گرفتند اما استخرها با دستور این ستاد همچنان بسته ماند تا فصل تابستان که همواره استقبال بهتری به نسبت سایر ماه‌ها انجام می‌گرفت، با تعطیلی سپری شود.آنطور که پیداست ناجیان و مربیان شنا در دوران کرونا نسبت به سایر رشته‌ها بیشترین ضرر را کردند و بی‌شک باید برای حمایت از این قشر برنامه ویژه‌ای از سوی نهادهای ملی و استانی اتخاذ شود.

بیکاری همنشین ناجیان

ناجیان غریق همدان این روزها برای حضور در استخرهای شنا لحظه شماری می‌کنند هر چند شیوع کرونا رفته رفته این شوق لبریز آن‌ها را به رویا تبدیل کرده است.

همدان از گذشته تاکنون یکی از موفق‌ترین استان‌ها در آموزش ناجیان غریق زبده و باتجربه بود و جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌رود.

هم اینک ۲ هزار ناجی غریق در استان همدان دارای مدرک رسمی هستند که از این تعداد ۱۵۰ تن را بانوان تشکیل می‌دهند.

هم اینک ۲ هزار ناجی غریق در استان همدان دارای مدرک رسمی هستند که از این تعداد ۱۵۰ تن را بانوان تشکیل می‌دهند.همدان همواره به عنوان یکی از افتخارآفرینان قهرمانی در سطح کشور به شمار می‌رود با وجود اینکه این استان فاقد دریا است اما در بخش دریایی مسابقات نجات غریق و غواصی طی سال گذشته توانست عنوان سوم کشور را تصاحب کند.

حالا که به بهانه دریا و چرخش آزادانه مسافران در شهرهای ساحلی کشور شاهد فعالیت ناجیان غریق هستیم اما در استان‌هایی نظیر همدان که استخرها تنها منبع درآمدی ناجیان بود، کرونا اسباب بیکاری آن‌ها شده است.

همین مساله باعث شده تا برخی ناجیان غریق نیز به ناچار برای ادامه کار به شهرهای شمالی کشور بروند تا حداقل بتوانند امرار معاش کنند.

فقدان بیمه و سختی کار از مهمترین مشکلات ناجیان غریق است و با این حال اقدامی از سوی وزارت ورزش و فدراسیون نجات غریق در پیگیری و تحقق خواسته ناجیان در این بخش نشد.

شنا بیشترین آسیب را دید

دبیر هیات شنا شیرجه و واترپلوی همدان گفت: فعالیت در ورزش شنای استان تاکنون به دلیل شیوع کرونا میسر نشده و این رشته بیشترین آسیب را دیده است.

حامد جلیلوند بیان کرد: شنا بیشترین خطر سرایت پذیری کرونا را برای ورزشکاران دارد و تداوم تعطیلی استخرها نیز به دلیل پیشگیری از شیوع این ویروس است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در ماه‌های اخیر تلاش کردیم با برنامه‌های مجازی نسبت به سنجش آمادگی جسمانی ورزشکاران مستعد و قهرمان برنامه ریزی کنیم.

جلیلوند برگزاری دوره‌های تمرینی برخط (آنلاین) به صورت نرمش‌های هوازی و بدنسازی را از اقدام‌های اصلی هیات شنا برشمرد و گفت: تا بازگشایی استخرها نسبت به فعالیت تمرینی به صورت مجازی اقدام می‌کنیم.

ناجیان بی‌حامی

رئیس هیات نجات غریق و غواصی همدان نیز گفت: متاسفانه ناجیان غریق از پشتوانه مالی و حمایتی برخوردار نیستند و هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

سیروس سوریان افزود: استخرهای سطح استان از اوایل اسفندماه سال قبل تعطیل و همین مساله به چالش بزرگ شغلی ناجیان غریق تبدیل شده است.

استخرهای سطح استان از اوایل اسفندماه سال قبل تعطیل شده و همین مساله به چالش بزرگ شغلی ناجیان غریق تبدیل شده است.وی اضافه کرد: تعطیلی استخرها باعث شد در کنار ناجیان غریق، مربیان شنا و نیروهای خدماتی استخرها نیز بیکار شوند.

سوریان خاطرنشان کرد: انتظار داریم متولیان ورزشی استان نسبت به این چالش چاره اندیشی کنند چرا که اغلب ناجیان از این راه امرار معاش می‌کنند و نباید نسبت به آن‌ها توجهی صورت نگیرد.

وی گفت: جبران زیان ناشی از تعطیلی استخرها شامل تمامی رشته‌های آبی سرپوشیده شده و امیدواریم راهکار لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.

سوریان افزود: تداوم این وضعیت به مشکلات معیشتی و مالی ناجیان غریق اضافه می‌کند و توقع داریم مسوولان اجرایی با راهکار مناسب بتوانند آن‌ها را از این بحران ایجاد شده خارج کنند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − 7 =