جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱:۲۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

بام نفتی ایران از هشت سال دفاع مقدس تا نبرد کرونایی

به گزارش فرهنگ سار،اگر بمباران تاسیسات نفتی و شهادت تعدادی از صنعتگران نفت و گاز گچساران تلخ ترین خاطرات روزهای مقاومت و خون در این شهرستان بود امروز هم پرپر شدن مدافعان سلامت برای آنان غمی سنگین است.  مادران گچسارانی در دوران دفاع مقدس خاطرات شنیدنی از بدرقه فرزندان خود برای اعزام به جبهه های جنگ تحمیلی در سینه […]



به گزارش فرهنگ سار،اگر بمباران تاسیسات نفتی و شهادت تعدادی از صنعتگران نفت و گاز گچساران تلخ ترین خاطرات روزهای مقاومت و خون در این شهرستان بود امروز هم پرپر شدن مدافعان سلامت برای آنان غمی سنگین است.

 مادران گچسارانی در دوران دفاع مقدس خاطرات شنیدنی از بدرقه فرزندان خود برای اعزام به جبهه های جنگ تحمیلی در سینه دارند .با وجود نگرانی های شدید برای حفظ روحیه رزمندگان نقل می پاشیدند و اسپند دود می کردند این روزها هم با وجود درک تهدیدهای کرونا برای پرسنل بهداشت و درمان، فرزندان خود را روانه بیمارستان ها می کنند تا در سنگر دیگری از هموطنان دفاع کنند.

 تأسیسات حوزه نفتی بهره‌برداری ۲ و ۳ گچساران، بی‌بی‌حکیمه ۱ و ۲، پازنان ۲ و گوره A- B- C و چند راهه گناوه در سال‌های ۶۴ تا ۶۶ ، ۵۶ بار مورد حمله و بمباران هواپیماهای ارتش بعث عراق قرار گرفت. امروز هم صنعتگران نفت و گاز با انجام خدمات مختلف برای مهار بحران کرونا مشارکت گسترده دارند.

دانش آموزان گچسارانی زمان جنگ تحمیلی مانند بسیاری از مناطق کشور هیچگاه لحظه های به صدا درآمدن آژیر قرمز و پناه بردن صدها کودک و معلم به سنگری با فضای کوچک و تاریک را از یاد نمی برند، امروز نیز دانش آموزان گچسارانی در غم از دست دادن خانم ازیتا نظری معلم گچسارانی بر اثر بیماری ویروس به سوگ نشسته اند.

شهروندان این دیار خوب به یاد دارند مساجد در دوران دفاع مقدس محل تجمع زنان برای پخت نان و بسته بندی آذوقه برای رزمندگان بود و این روزها هم این مکان های مقدس محل بسته بندی و توزیع کمک های مومنانه برای فعالان کسب و کارهای خسارت دیده از بیماری ویروس کروناست.

شهروندان این دیار غم انگیزترین روزهای عمر خود را زمستان سال ۱۳۶۴ و بهار سال ۱۳۶۵ می دانند، گچساران در آن روزها شاهد بیشترین خبر شهادت جوانانی از جنس شجاعت بود و حالا بهار و تابستان امسال گچساران شاهد جان باختن ۳۶ شهروند بر اثر بیماری ویروس کرونا بوده است.

احساس مسئولیت اجتماعی

یک شهروند گچسارانی با بیان اینکه احساس مسئولیت اجتماعی به زمان جنگ محدود نمی شود گفت:همان طور که در دوران دفاع مقدس مردم به کمک مسئولان جنگ را اداره می کردند امروز نیزسربلندی در آزمون مهار بحران کرونا نیازمند مشارکت همگانی است.

رویا محسنی افزود: خط مقدم دفاع مقدس این روزها در بیمارستان های محل بستری بیماران کرونایی است و همان طور که در زمان جنگ مردم برای رزمندگان آذوقه ارسال می کردند امروز هم با از خودمراقبتی به مدافعان سلامت کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای دفاع مقدس برخی از مردمان خونگرم گچساران ضمن ابراز همدردی با جنگ زدگان پذیرای آنان در خانه های خود شدند افزود: امروز هم باید هر کسی هر کاری ازدستش برمی آید انجام دهد تا از این گردنه سخت نیز عبور کنیم.

یکی دیگر از شهروندان ساکن گچساران با یادآوری خاطره پیرزنی که با آوردن وسایل خانه خود برای رزمندگان در اداره جنگ سهیم بود افزود: امروز نیز بسیاری از شهروندان با مشارکت در کمک های مومنانه در مهار بحران کرونا به یاری هموطنان خود شتافته اند.

محمد حسن زاده گفت: در جنگ تحمیلی پیروز شدیم چون همه ملت با هم همدل شدند و امروز هم در صورت همدلی می توانیم کرونا را شکست دهیم.

مشارکت کارکنان صنعت نفت در مهار بحران کرونا

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: پرسنل صنعت نفت این شهرستان همان طور که در دوران  دفاع مقس ۳۰ نفر از کارکنان خود را تقدیم دفاع از وطن کردند این روزها هم با خدمات مختلف برای مهار بحران کرونا تلاش می کنند.

هوشنگ صیدالی اظهار داشت: شرکت در کمک های مومنانه، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و تجهیزات حفاظت شخصی بیمارستان ها از سوی مدافعان سلامت از تلاش های ستودنی کارکنان صنعت نفت گچساران برای مهار بحران کرونا بوده است. 

وی گفت: تامین دستگاه های تب سنج ، خرید تجهیزات بیمارستانی ،تکمیل درمانگاه های مناطق عملیاتی و غربالگری کارکنان از خدمات شرکت نفت این شهرستان در روزگار کرونایی بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: ارسال ماشین آلات این شرکت برای ضدعفونی معابر در مناطق شهری و روستایی این شهرستان از دیگر اقدام های شرکت نفت این شهرستان در دوران  بیماری کرونا بوده است.

صیدالی اظهار داشت:این شرکت براساس راهبرد های شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت خیز جنوب فعالیت خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا در سه اولویت نگهداشت ظرفیت تولید ، حفظ سلامت نیروی انسانی و همکاری با دستگاه های اجرایی و مسئولان محلی انجام می‌دهد.

صیدالی تصریح کرد:لغو جلسات غیر ضروری ،تاکید بر رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی ، نظارت بر فرایند طبخ غذا توسط کارشناسان بهداشت محیط، ضدعفونی سطوح و ظروف قابل استفاده در سالن های غذاخوری ، پایش نیروهای انسانی برای کنترل بیماری از دیگر اقدام های انجام شده برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: آموزش های مورد نیاز درباره کنترل این ویروس با توجه به دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی از طریق تبلیغات محیطی ، بسترهای الکترونیکی و غیر الکترونیکی به کارکنان عملیاتی، خدماتی و مردم ،توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای اداره ایمنی و بهداشت و درمان صنعت نفت در خصوص نحوه خودمراقبتی و ضدعفونی و گندزدایی نیز انجام شده است.

صیدالی تصریح کرد: برای انجام مراقبت های فردی با تلاش بخش‌های مختلف شرکت بهره برداری نفت و گاز و بهداشت و درمان اقلام بهداشتی از قبیل الکل ، آب ژاول ، ماسک ،دستکش تهیه و در اختیار کارکنان قرار داده شد.

وی ادامه داد: فرودگاه گچساران که یکی از حساس ترین نقاط این شهرستان به صورت روزانه ضذعفونی وکار غربالگری مسافران نیز انجام می شود .

صیدالی تصریح کرد: فعالیت ۲ اکیپ ایست بازرسی و غربالگری در مبادی ورودی و خروجی شهرستان به صورت شبانه روزی تا بیستم فروردین توسط نیروهای بسیج شرکت نفت و گاز ازدیگر خدمات انجام شده برای مهار این ویروس در گچساران بوده است.

وی ادامه داد: ضدعفونی عابربانک های سطح تاسیسات شرکت و شهر،گندزدایی و ضدعفونی ادارات شهرستان ، نیروی انتظامی، دادگستری، زندان، فرماندارک انون بازنشستگان فرهنگیان ، مرکز توانبخشی بهزیستی ، هلال احمر ، بیمارستان شهید رجایی ، پلیس راه گچساران ، بانک های صادرات و رسالت و همچنین همکاری در تامین مواد ضدعفونی  وسم پاش به تعدادی از روستاهای  حوزه عملیاتی توسط نیروها از دیگر اقدامات انجام شده توسط این شرکت به شمار می رود.

وی گفت: در شرایط کنونی باید با همدلی و خود مراقبتی همگام با مدافعان سلامت در امر مبارزه با ویروس کرونا تلاش کنیم تا هر چه زودتر با قطع زنجیره انتشار سلامت را به جامعه برگردانیم.

کمک های مومنانه

فرمانده سپاه ناحیه گچساران گفت: از روز نیمه شعبان تاکنون بیش از هفت هزار بسته معیشتی شامل مواد غذایی در قالب کمک های مومنانه در این شهرستان بین نیازمندان توزیع شده است.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب اظهار داشت:این بسته های معیشتی شامل ۱۰ کیلو برنج ، چهارکیلو گوشت مرغ ، ۲ عدد روغن ، یک قوطی رب گوجه فرنگی ،۲ بسته ماکارونی و ۲ بسته حبوبات است که قیمت هر بسته ۲ میلیون و ۸۰۰هزار ریال است.

برنامه های هفته دفاع مقدس

فرمانده سپاه ناحیه گچساران گفت: امسال به مناسبت هفته دفاع  مقدس برنامه های متنوعی در این شهرستان اجرا می شود.

علی اصغر نورایی نسب اظهار داشت: آذین بندی شهر و ساختمان های اداری با موضوع دفاع مقدس، تجلیل از رزمندگان اداره های از برنامه های پیش بینی شده این شهرستان در دفاع مقدس است.

وی بیان کرد:رژه خودرویی از فلکه فرودگاه به سمت گلزار در نخستین روز از هفته دفاع مقدس از  برنامه های مهم پیش بینی شده در هفته دفاع مقدس امسال بود.

نورایی نسب تصریح کرد: تجلیل از کادر پزشکی ، توزیع بسته های بهداشتی با وصیت نامه شهدا، توزیع نوشت افزار بین اقشار کم درآمد، برگزاری مسابقه وصیت شهید سلیمانی، اعزام تیم پزشکی به مناطق محروم، دیدار و سرکشی از خانواده شهدا نیز از دیگر برنامه ‌های هفته دفاع مقدس در این شهرستان است.

وی افزود: با توجه به اینکه وضعیت شهرستان قرمز است، در زمینه آشنایی نسل جوان با دفاع مقدس، مصاحبه با فرماندهان آن دوره به صورت مجازی منتشر خواهد شد.

گچساران در دفاع مقدس ۶۳۷ نفر جانباز بالای ۲۵ درصد تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

این شهرستان دارای ۹۹ آزاده است که  ۲ تا هشت سال سابقه اسارت در اردوگاه های رژیم بعث عراق دارند.

شهرستان‌ گچساران با حدود ۱۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۳۶۰ شهید تقدیم دفاع از مرز و بوم کشورمان کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 + هجده =