جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

طرح مسائل آب و برق با چاشنی خاموشی

به گزارش فرهنگ سار، یکصد و شست و پنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان با هفت دستور کار روز دوشنبه برگزار شد که بیشتر این دستورکارها هم مربوط به مشکل آب و برق واحدهای تولیدی استان به ویژه واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بود. به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در سال […]



به گزارش فرهنگ سار، یکصد و شست و پنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان با هفت دستور کار روز دوشنبه برگزار شد که بیشتر این دستورکارها هم مربوط به مشکل آب و برق واحدهای تولیدی استان به ویژه واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بود.

به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در سال جاری همه منابع برق آبی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات بوده از مدار خارج شده و همین مسئله موجب قطعی برق در همه استان‌ها شده است.
علاوه براین وجود ماینرها هم مزید بر علت شده است و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان بیش از ۴۰،۵۰ مگا وات برق کردستان را ماینرها مصرف می‌کنند.

هیوا لهونیان در این جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یادآور شد: ۲ راه برای مدیریت برق در شرایط خاص امسال پیش روی مشترکان است یا صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف می‌کنند یا باید ساعتی از شبانه روز با قطعی برق کنار بیایند که اکثرا گزینه دوم را انتخاب می‌کنند.

وی یکی از مشکلات قطعی برق در استان را مربوط به نبود فیدرهای اختصاصی خواند و افزود: همه ایستگاه‌های پمپاژ آب برروی فیدرهایی (فیدر در واقع به مجموعه ای از وسایلی که به نوعی تامین کننده منبع تغذیه به شمار می روند، گفته می شود که وظیفه کلی آن دریافت برق از بالا دست سیستم برقررسانی و در نهایت تحویل به پایین دست سیستم است) قرار دارند که با بخش زیادی از مشترکان خانگی هم مشترک است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اضافه کرد: مسئله مذکور شامل بسیاری از شهرک‌های صنعتی استان هم است و در نتیجه قطع برق فیدرهای این شهرک‌ها موجب قطع برق مشترکان خانگی موجود در محدوده می‌شود و برعکس.

لهونیان یادآور شد: در جلساتی که با واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی داشتیم مقرر شد که برق آنها قطع نشود بلکه خود به شیوه‌ای مصرف را کنترل کنند که ۸۰ درصد آنها این وعده‌شان را عملی نکردند.

مابین سخنان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان برق استانداری هم قطع و سالن جلسه تاریک شد و چند نفری چراغ گوشی های تلفن همراه خود را روشن کردند و در خاموشی سخنرانان به بیان مطالب هم راستا با دستورکارهای اعلام شده پرداختند. 

جداسازی فیدرهای برق خانگی از صنعتی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه پیش بینی شده بود که در تیرماه با مشکل جدی قطع برق مواجه شویم، گفت: به منظور جلوگیری از بروز مشکل برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی ، روز تعطیل را به داخل هفته موکول کردیم.

پیمان الماسی اضافه کرد: شهرک صنعتی دهگلان بجای روز جمعه ، شنبه، شهرک های صنعتی شماره یک و سه سنندج یکشنبه، قروه دوشنبه، سقز و بانه سه شنبه و شهرک صنعتی بیجار هم روز چهارشنبه تعطیل هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه فیدر شهرک‌های صنعتی سنندج و قروه با مشترکان خانگی مشترک است لذا مشکل قطعی برق را هر روز در این شهرک ها شاهد هستیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: پیشنهاد می شود برای رفع این مسئله اقدام به جداسازی فیدرهای برق خانگی از شهرک های صنعتی شود.

بار اصلی قطعی برق بر روی شانه صنعتگران است

مدیر یکی از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک سنندج هم در این جلسه از نبود برنامه ریزی در قطعی برق و اعلام به موقع آن به واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: به ازای هر ساعت قطعی برق ضرر زیادی به واحدهای تولیدی حتی از لحاظ نیروی انسانی شاغل در آن وارد می کند.

وریا زاهدی‌پور افزود: برق واحدهای تولیدی را قطع می کنند و در مقابل این واحدها باید به موقع بیمه کارکنانشان، اقساط وام هایشان و مالیات را به موقع پرداخت کنند.

وی یادآور شد: اگر شرایط قطعی برق به همین منوال ادامه یابد برخی از کارآفرینان و کارفرماها مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

زاهدی‌پور اظهار داشت: قطعی ۲۴ ساعت برق شهرک صنعتی کار عملیاتی نیست چراکه برخی از واحدها فرآیند تولیدشان یک روزه است و ژنراتورهای آنها هم چند ساعت توان کار دارند.

وی اضافه کرد: اگر هیچ راهی بجز قطعی برق وجود ندارد برنامه ماهانه آن را به واحدهای تولیدی بدهند تا آنها براساس شیفت کاری و استفاده از ژنراتورقوی‌تر برنامه ریزی کنند.

یکی از دستورکارهای این جلسه به مشکل آب شهرک صنعتی آونگان قروه اختصاص داشت و بار دیگر مسوولان بر رفع آن تاکید  و زمان یک هفته ای را برای حل این مسئله تعیین کردند.

طرح مسائل آب و برق با چاشنی خاموشی

مشکل آب شهرک صنعتی آونگان قروه به قوت خود باقی است

مشکل آب شهرک ۱۳۰ هکتاری آونگان قروه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۹ مطرح شد و در آن جلسه همه مسوولان دستگاه‌های مرتبط وعده برطرف شدن آن را تا پایان سال دادند.

حال بعد از گذشت پنج ماه به دلیل مرتفع نشدن این مسئله بار دیگر در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان عنوان شد و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این رابطه گفت: میزان آب موجود در شهرک پاسخگوی نیاز واحدهای موجود در آن نیست.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه زمینه استقرار واحد جدید در این شهرک فراهم می شود و در مقابل هنوز مسئله آب آن پابرجاست، افزود: مشکل آب شهرک آونگلان حدود یک سال است در کش و قوس مسائل اجرایی گیر افتاده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت از مسائل ضروری در احداث شهرک‌های صنعتی است، یادآور شد: مایه تاسف است که بعد از پنج ماه دوباره به نقطه شروع بازگشتیم و حرف های تکراری را می شنویم.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم در این جلسه گفت: عملیات  لوله‌گذاری خط انتقال آب شهرک آونگان قروه به طول سه کیلومتر و با هزینه ۱۲ میلیارد ریال  تا هفته آینده به  اتمام می رسد.

اکاشه احمدی اضافه کرد: ایجاد ترانس برق چاه شهرک آونگان منوط به تمدید پروانه بهره برداری آب این چاه شده  که تاکنون آب منطقه ای این اقدام را انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه چاه اصلی تامین کننده آب شهرک صنعتی آونگان سال ۱۳۶۹ با میزان تخصیص  ۳۷۸ هزار مترمکعب در اراضی یکی از کشاورزان محدوده شهرک حفر شده است، افزود: بعد از مسائل حقوقی که با مالک این اراضی پیش آمد با دستور مقام قضایی چاه پلمپ شد.

 معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: در حال حاضر چاه خلع ید شده است و می توانیم از سهمیه آب تخصیصی براساس مجوز آن استفاده کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: ۳۰ سال پیش شرکت شهرک های صنعتی با یکی از کشاورزان منطقه قروه توافق می کند که چاه آب تامین کننده شهرک آونگان را در اراضی او حفر کند.

عرفان مومن‌پور اضافه کرد: ۱۰ هکتار از اراضی این کشاورز در منطقه ممنوعه بوده و چند سال از آب این چاه که مصرف صنعتی داشته برداشت کرده و از اختصاص آن به واحدهای صنعتی هم ممانعت کرده است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۲۰ واحد مستقر در این شهرک فعال است، افزود: تعدادی از واحدهای مستقر در این شهرک برای تامین آب مورد نیاز خود اقدام به حفرغیرمجاز چاه کردند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه حکم انسداد چاه های غیرمجاز صادر شد، تاکید کرد: سال ۱۳۹۶ پروانه احداث چاه جدید در این شهرک صادر شد و تاکنون هم تجهیز نشده است.

مومن پور اظهار داشت: برای این ۳۰ سال شرکت آب منطقه ای ۸۰۰ میلیون ریال بابت بهای مصرفی آب این چاه تعیین کرده که از پرداخت آن امتناع می شود.

با مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مقرر شد پروانه چاه آب شهرک صنعتی آونگان و ترانس برق مورد نیاز آن تا یک هفته دیگر اجرایی شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 16 =