جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۵:۰۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

۸ سال بلاتکلیفی برای صاحب خانه شدن/ هزینه‌های مردم صرف هیچ شد

بیش از ۸ سال از پرداخت مبالغی میلیونی بابت ساخت واحدهای مسکن مهر مددجویان بهزیستی می‌گذرد در حالی که تا کنون نتوانسته‌اند صاحب خانه شوند .



به گزارش فرهنگ سار از ایلام، سال ۸۰ با آغاز ساخت واحدهای مسکن مهر شاهد تقاضاهای بسیاری از سوی مردم و به‌ ویژه مددجویان نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد و بهزیستی جهت خانه‌دار شدن و بهره‌مندی از این واحدها بودیم.

چندین سال از ثبت‌نام تعداد زیادی از مدد جویان بهزیستی جهت بهره‌مندی از واحدهای مسکن مهر می‌گذرد، اما متأسفانه وعده مسوولان تا کنون عملی نشده است؛ این درحالی‌ است که در همان ابتدای ثبت نام مبالغ بالایی از ۸ تا ۱۰ میلیون تومان از مددجویان بهزیستی دریافت شده است اما بر اساس گفته برخی از مددجویان این مبالغ نه برای مسکن مددجویان بهزیستی بلکه برای خرید زمین و ساخت و سازهای دیگر هزینه شده است.

با توجه به این‌که مددجویان نهادهای حمایتی از اقشار کم ‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند بی‌شک عدم تامین مسکن این اقشار می‌تواند فشارهای مالی و اقتصادی فراوانی را بر آن‌ها وارد کند که ضروری است مسوولان مربوط در این زمینه هرچه سریع‌تر چاره اندیشی و اقدام کنند.

بی‌توجهی مسوولان

عبدالهی یکی از مددجویان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در ایلام، گفت: بیش از ۸ سال از پرداخت مبالغی میلیونی بابت ساخت واحدهای مسکن مهر مددجویان بهزیستی می‌گذرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته وعده‌های مکرر درخصوص ساخت و تحویل این واحدها به مددجویان داده شده است اما متأسفانه تاکنون شاهد هیچ اقدام مؤثری در این زمینه نبوده‌ایم.

این مددجو اضافه کرد: متأسفانه مسوولین ارشد استان به این مشکل بی‌توجه هستند و هیچ واکنشی نسبت به اجحافی که درحق مددجویان بی‌بضاعت بهزیستی انجام شده ‌است نشان نمی‌دهند.

استفاده شخصی از سرمایه مددجویان بهزیستی

پورمند یکی دیگر از مددجویان بهزیستی استان ایلام در این‌ باره با بیان این که از طریق مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف پروژه مسکن مهر مددجویان بهزیستی اقدام شده است، گفت: طی سال‌های گذشته مبالغی به منظور ساخت واحدهای مسکن مهر از متقاضیان مددجو اخذ شد اما هیچ واحدی به مددجویان واگذار نشد.

وی اظهار کرد: ظاهراً مبالغی که از مددجویان اخذ شده است توسط پیمانکار برای خرید زمین و اجرای دیگر پروژه‌های شخصی مورد استفاده قرار گرفته است.

پورمند ادامه داد: فراخوانی که توسط یکی از مدیران سابق بهزیستی استان به ۲۶۵ خانواده دارای معلول ایلام داده شد با  ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان توسط معلولین و خانواده‌های آن‌ها به حساب پیمانکاران مجری پروژه جهت خرید زمین و ساخت واحدها واریز می‌شود که پس از گرانی زمین از این مبالغ استفاده شخصی می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق مراجع قضایی انجام شده پیمان کارهای مربوط به پرداخت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده‌اند.

پیگیری مشکلات مددجویان از طریق مراجع قضایی

زهرا همتی مدیرکل بهزیستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در ایلام، گفت: برای ساخت این واحدها تعاونی توسط خود مددجویان تشکیل شده است که بنا بوده این تعاونی پس از آغاز کار کمک‌هایی را از سوی بهزیستی استان ایلام دریافت کند.

وی اضافه کرد: به دلیل مشکلاتی که بین اعضای تعاونی، مددجویان و پیمانکار مجری پروژه پیش آمده این پروژه به سرانجام نرسیده است.

مدیر کل بهزیستی ایلام با بیان این‌که بهزیستی استان ایلام هیچ نقشی در تعیین این تعاونی و مشکلات پیش آمده نداشته است گفت: بهزیستی استان ایلام جهت احقاق حقوق این معلولین مشکلات پیش‌آمده را از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده است.

واگذاری زمین از طریق راه و شهرسازی

وی با بیان این‌که جلساتی در این خصوص با نماینده محترم ولی فقیه و دیگر نهادها از جمله راه و شهرسازی برگزار شده است، افزود: طی این جلسات راه و شهرسازی استان ایلام واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی مددجویان بهزیستی را برعهده گرفته است.

همتی با بیان این‌که در صورت تامین زمین از طریق آورده خود معلولین و مبالغی که بهزیستی به عنوان کمک‌های بلاعوض برای این معلولین در نظر گرفته است ساخت این واحدها آغاز می‌شود، گفت: معلولین همچنین از تسهیلاتی که برای ساخت مسکن‌ ملی پرداخت می‌شود بهره‌مند خواهند شد.

ضرورت برخورد قانونی یا متخلفان

باتوجه به این‌که یکی از مدیران سابق بهزیستی استان ایلام در انتخاب پیمانکاران مذکور و معرفی آن‌ها به مددجویان نقش اساسی ایفا کرده است نمی‌توان مسوولین وقت بهریستی را در بروز این مشکلات بی‌تقصیر دانست و ضروری است مراجع قضایی با مدیر وقت بهزیستی و همچنین پیمانکاران مذکور که از سرمایه صدها معلول استفاده‌ و بهره شخصی برده‌اند برخورد قانونی کنند.

از سوی دیگر با توجه به این‌که اکثر خانواده‌های معلولین از اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند بی‌شک پرداخت اقساط تسهیلات مسکن برای آنان سخت بوده و ضروری است مسوولان مربوط و همچنین مسوولان ارشد استانی جهت تامین اعتبار و پرداخت مبالغ بیشتری به عنوان کمک‌های بلاعوض زمینه خانه‌دار شدن این اقشار آسیب‌پذیر را فراهم کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/و


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 + 9 =