جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۴:۱۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

طنزِ کمبود آرد و نان در کردستان

به گزارش فرهنگ سار، نان همچنان پرمصرف‌ترین ماده غذایی است و هرگونه تغییر و تحولی در زمینه قیمت آن یا شایعه‌هایی در خصوص کمبود قوت غالب مردم، فضای جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.  شایعه کمبود نان در یکی از استان‌های همجوار کردستان آغاز شد و برخی از شهرهای این استان را هم تحت تاثیر […]



به گزارش فرهنگ سار، نان همچنان پرمصرف‌ترین ماده غذایی است و هرگونه تغییر و تحولی در زمینه قیمت آن یا شایعه‌هایی در خصوص کمبود قوت غالب مردم، فضای جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.

 شایعه کمبود نان در یکی از استان‌های همجوار کردستان آغاز شد و برخی از شهرهای این استان را هم تحت تاثیر قرار داد و حتی بعد از گذشت یک هفته از این موضوع، همچنان ترکش‌های آن بر روح و روان مردم بویژه دهک های متوسط به پایین جامعه آسیب می‌زند.

در سنندج صف طولانی خارج از حد معمول مقابل نانوایی‌ها تشکیل نشد ولی تعدادی از خانواده‌ها بعد از شنیدن این اخبار کذب شروع به خرید نان آن هم چند برابر نیاز روزانه و هفتگی خود و سپس خشک کردن و ذخیره آن کردند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه برخی خبازی‌ها خود به شایعه کمبود آرد هم دامن زده و در گفت‌وگوهای روزمره با مردم از کمبود آرد و پایین بودن کیفیت نوع یارانه‌ای آن گلایه می‌کنند؛ بدون شک هر هدف و قصدی که پشت این سخنان نهفته باشد آنچه حائز اهمیت است واقعیت نداشتن کمبود آرد و گندم در کردستان به عنوان تولید کننده و صادرکننده این محصول استراتژیک است.

کمبود آرد در استان مطرح تولیدکننده گندم کشور بیشتر به جوک شبیه است تا واقعیت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن گندم در این استان تولید و حدود ۷۵۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شد که از این لحاظ رتبه چهارم را در کشور کسب کردیم.

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه سالانه ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم می رود، افزود: کردستان یکی از استان‌های مطرح کشور در تولید محصول استراتژیک گندم است.

کردستان یکی از استان‌های صادرکننده گندم به سایر نقاط کشور است و بی‌شک کمبود آرد و گندم در آن جمله خنده‌داری است که فقط عده‌ای بدون فکر و شاید از روی استرس و فشار مشکلات اقتصادی آن را باور می‌کنند.

بیش از ۴۰۰ هزار تن ذخیره گندم در انبارهای کردستان موجود است

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان هم با اعلام اینکه بیش از ۴۰۰ هزار تن ذخیره گندم در انبارها و سیلوهای استان موجود است، اظهار داشت: نه تنها هیچ کمبودی از لحاظ گندم و آرد نداریم بلکه مازاد بر نیاز هم داریم.

جمال صالحی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد خبازی در استان افزود: هیچ تغییری در قیمت آرد و نان و سهمیه نانوایی‌ها در استان داده نشده است.

وی با بیان اینکه به همه نانوایی‌ها دولتی آرد یارانه‌ای یک و دو تحویل می‌شود، اضافه کرد: در نوع اول آرد به قیمت هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان و در نوع دوم هم به قیمت ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تاکنون قیمت گندم و آرد یارانه‌ای تغییری نداشته است، گفت: حتی واحدهای تولید نان سنتی هم در استان آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند و این بیانگر وضعیت موجود آرد است لذا جای هیچ نگرانی در این خصوص نیست.

صالحی یادآور شد: فرهنگ خرید نان در کردستان بویژه شهر سنندج به گونه‌ای است که مردم بیشتر ساعت ۱۱ تا ۱۴ به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند چون معتقدند در این زمان خمیر نان بخوبی ورز آمده و کیفیت نان بهتر است.

پشت پرده کمبود آرد 

بعد از افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی همچون برنج و مرغ، به گفته بسیاری خبازان سطح شهر سنندج بویژه آنهایی که در حاشیه شهر مستقر هستند، میزان مصرف نان خانوار نسبت به چند ماه پیش افزایش پیدا کرده است.

در این شرایط برخی ها با اطلاع از این افزایش تقاضا درصدد برآمدند به شیوه‌ای تصمیم گیران را مجاب به افزایش قیمت نان همچون دیگر اقلام غذایی کنند.

این در حالی است که آرد کاملا دولتی بوده و با کمترین هزینه در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد و آنها موظف هستند با نرخ مشخص انواع نان را تهیه و در اختیار مردم قرار دهند.

علاوه براین موارد اختلاف قیمت بین آرد یارانه‌ای و آنچه در بازار وجود دارد این شائبه را ایجاد کرده که برخی سوءاستفاده گر و دلال بدنبال خرید آردهای دولتی و ورود آن به چرخه خوراک دام و طیور هستند که با توجه به افزایش قیمت دان مرغی برای آنها سودآور است.

موردی از ورود سهمیه آرد خبازی‌ها به چرخه خوراک دام مشاهده نشده است

رییس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج با اعلام اینکه تغییر در سهمیه اعطای به واحدهای نانوایی در استان ایجاد نشده و مشکلی هم از بابت تامین آرد وجود ندارد، افزود: بی برنامه‌گی برخی از خبازان و عدم رعایت تعطیلی هفتگی و ساعت کار این واحدها موجب مشکلاتی هم چون کسری آرد برای آنها شده است.

ناصر اسدی با اشاره به اینکه به هر واحد خبازی متناسب با نان تولیدی آن از هفت تا ۱۰ کیسه آرد داده می‌شود، گفت: واحدهای نان لواش باید از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح و واحدهای سنگگ‌پژی از ساعت ۶ صبح فعالیت خود را شروع و تا ساعت ۱۴ کار کنند.

رییس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج اضافه کرد: واحدهای خبازی شیفت بعدازظهر هم از ساعت ۱۳ تا ۱۸ و ۱۹ باید نان مورد نیاز مردم را تهیه و در اختیار خریداران قرار دهند.

کشف ۲ انبار آرد غیرمجاز در سنندج

اسدی یادآور شد: در جلسه شورای آرد و نان استان هم تاکید شده که با توجه به گرانی خوراک دام و طیور نظارت و کنترل بر خبازی ها برای جلوگیری از ورود سهمیه آرد نانوایی ها به سمت خوراک دام  افزایش یابد.

وی اضافه کرد: واحدهای خبازی با توجه به آگاهی از وضعیت معیشتی مردم و میزان مصرف نان، فروش غیرقانونی سهمیه آرد خود را کاری غیراخلاقی می‌دانند و تاکنون هم تخلفی در این خصوص مشاهده و با گزارش نشده است.

رییس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج با اعلام اینکه با هر گونه تخلف از سوی واحدهای خبازی برخورد می شود، اظهار داشت: در یک ماه اخیر ۲ انبار آراد غیرمجاز در سنندج کشف کردیم که محموله این انبارها از آردهای مازاد برمصرف دیگر استان‌های همجوار تشکیل شده بود.

اسدی تاکید کرد: دفترچه‌هایی برای هر واحد خبازی تهیه شده که روزانه کارکرد و میزان فروش هر یک از آنها در آن ثبت شود.

گرانی کالاهای اساسی مصرف نان در کردستان را افزایش داد
با گذشتن قیمت مرغ از مرز ۲۴ هزار تومان و با عرضه یک کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج پاکستانی به نرخ ۲۸۰ هزار تومان و برنج ایرانی هم بیش از ۳۰  هزار تومان؛ دهک های متوسط به پایین جامعه دیگر مثل گذشته قادر به تهیه این اقلام نیستند.

این افزایش قیمت‌ها در استانی همچون کردستان که درآمد سرانه آن پایین تر از میانگین کشوری است بیشتر بر روی معیشت مردم تاثیر می‌گذارد و همین باعث شده میزان مصرف نان در این استان افزایش یابد.

واحدهای خبازی حاشیه شهرها به سهمیه آرد بیشتری نیاز دارند

شاطر نانوایی واقع در یکی از محلات حاشیه شهر سنندج به خبرنگار فرهنگ سار گفت: مشتری دارم که ۲، سه ماه پیش روزانه سه هزار تومان نان می‌خرید و حال میزان خرید او به ۶ هزار تومان رسیده است.

وی که نخواست نامی از او برده شود، افزود: هر حرفی بزنیم از درد و مشکلات مردم تکراری شده ولی بسیاری از مشتریان ما کارت یارانه‌شان را در قبال میزان مصرف نان ماهیانه خود به ما و دیگر هم‌صنفی‌هایمان می‌دهند، تا حداقل بتواند نان مورد نیازشان را تهیه کنند.

این شاطر نانوایی اظهار داشت: وقتی قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۵ هزار تومان و قیمت لبنیات هم افزایش پیدا کرده قشر فقیر جامعه تنها امیدشان برای سیرکردن شکم، تهیه نان است.

وی یادآور شد: سهمیه آرد نانوایی‌های مناطق حاشیه شهر که میزان فروش آن بیشتر از مناطق مرفه نشین است، نباید یکسان باشد.

رییس اتحادیه خبازان شهرستان سنندج با اشاره به اینکه تزریق آرد بیشتر از سهمیه به خبازی‌ها امکان افزایش قاچاق را بیشتر می‌کند، گفت: بهترین کار در شرایط کنونی کنترل و نظارت بیشتر بر واحدهای خبازی است.

اسدی اظهار داشت: واحدهای نانوایی که در مناطقی واقع شدند که میزان مصرف نان مردم در آنجا بیشتر است در صورتی که به آرد نیاز داشته باشند از سهمیه واحدهای دیگر به آنها تزریق می‌کنیم و از این لحاظ جای نگرانی نیست.  

وی بر توجه بیشتر دولت به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: وقتی مسوولان باور بیشتری به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها داشته باشند شاهد ساماندهی و بهبود وضعیت در اصناف مختلف بویژه خبازی‌ها خواهیم بود.

هیچ کدام از مسوولان بخش دولتی و خصوصی کمبود آرد و در نتیجه گرانی نان در استان را تایید نکردند و حتی از وضعیت خوب آن هم سخن گفتند، علاوه بر این به مردم هم اطمینان خاطر دادند هیچ گونه دغدغه‌ای از بابت کمبود آرد و نان نداشته باشند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × پنج =