دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۲:۳۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

۲۲ نمایش در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شوند

به گزارش فرهنگ سار ۱۸ بهمن‌ماه همزمان با روز هشتم سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تالار وحدت، مجموعه تئاترشهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ میزبان اجراهای صحنه‌ای آثار این دوره از جشنواره خواهند بود. اجراهای صحنه‌ای تالار وحدت از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه میزبان اجرای نمایش اپیدمی به کارگردانی رضا پورتراب زاده خواهد بود. در مجموعه تئاترشهر […]



به گزارش فرهنگ سار ۱۸ بهمن‌ماه همزمان با روز هشتم سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تالار وحدت، مجموعه تئاترشهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ میزبان اجراهای صحنه‌ای آثار این دوره از جشنواره خواهند بود.

اجراهای صحنه‌ای

تالار وحدت از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه میزبان اجرای نمایش اپیدمی به کارگردانی رضا پورتراب زاده خواهد بود.

در مجموعه تئاترشهر هم تالار اصلی در تمام روزهای برگزاری جشنواره از ساعت ۱۸ میزبان اجرای‌ نمایش گرگاس‌ها یا روز بخیر آقای وزیر به کارگردانی حمیدرضا نعیمی خواهد بود.

کمان ابرو به کارگردانی حمید ابراهیمی امروز ساعت ۱۷ در تالار چارسو اجرا می‌شود. تالار سایه در ساعت ۱۵ میزبان اجرای نمایش ژوان به کارگردانی داوود پورحمزه خواهد بود و عمو هاشم به کارگردانی داوود فتحعلی بیگی هم در ساعت ۱۷ در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.

در تئاتر مولوی و در ساعت ۱۵ نمایش روییدن به کارگردانی شعیب مکتب‌داری اجرا می‌شود.

تماشاخانه ایرانشهر هم در سالن های ناظرزاده و سمندریان میزبان آثار این دوره از جشنواره است. امروز در سالن ناظرزاده و در ساعت ۱۷ نمایش تتراکرومات به کارگردانی محمدجواد سرامی روی صحنه می‌رود. ساعت ۱۹ هم نمایش هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود به کارگردانی افشین زمانی در سالن سمندریان روی صحنه می‌رود.

در تالار حافظ هم نمایش نسخ به کارگردانی امیرحسین غفاری در ساعت ۱۹ اجرا می شود.

نمایش‌های خیابانی

امروز شنبه (۱۸ بهمن‌ماه) و در بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌ها، از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه تا ۱۸:۳۰ دقیقه در محوطه مقابل تالار وحدت به ترتیب نمایش‌های بیست عدد آخر را من نشمردم، میه رکی کوو، مضحکه در مضحکه، روز آرمیتا، و ترور آفتاب اجرا می‌شود.

در محوطه آب‌نمای بازار بزرگ «ایران‌مال» هم در ۲ نوبت ۱۸:۳۰ دقیقه و ۱۹ نمایش های بیست عدد آخر را من نشمردم و میه رکی کوو اجرا خواهد شد.

«ایوان انتظار» مترو میدان ولیعصر (عج) هم امروز در ساعت ۱۶ میزبان اجرای نمایش مجلس حماسه‌خوانی نفر ششم و پس از آن در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه میزبان نمایش روز آرمیتا خواهد بود.

نمایش گراز گریزان به کارگردانی حسین پوریزدان امروز و فردا در ۲ نوبت ۱۰ و ۱۴ در آمفی‌تئاتر زندان اوین اجرا می‌شود.

دیگرگونه‌های اجرایی

نمایش دموکراسی سفارشی به کارگردانی میلاد جباری مولانا هم در بخش «دیگرگونه‌ها» امروز در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در باغ موزه قصر اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا ۱۹ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

نمایش آنتروپی به کارگردانی زهرا رفیعی در این بخش از ساعت ۱۶ در فضای مجازی اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا ۱۹ بهمن ادامه خواهد داشت.

نمایش‌ است به کارگردانی جعفر حجازی از ساعت ۱۳ امروز از مبدأ خیابان خارک اجرای خود را آغاز می‌کند. نمایش تناسخ به کارگردانی مهیار جوادی‌ها امروز ساعت ۱۵ به‌صورت گردشی اجرا خواهد داشت. این اجرا تا ۱۹ بهمن ادامه دارد.

نمایش‌های رادیویی

امروز در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر، در بخش اجراهای رادیویی ۲ نمایش سین جیم به کارگردانی علی بهرامی در ساعت ۱۶ و نمایش جزیره ۱۳۰ به کارگردانی علی حسین قلی‌زاده در ساعت ۱۸ در تماشاخانه استاد عباس جوانمرد اجرا خواهد شد.

به گزارش فرهنگ سار، جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌دهنده‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام یوم‌الله دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایط سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر می‌گذارد که شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور مختصات برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه کرده است.

تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به‌ویژه تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از یک‌سو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگی‌های این دوره جشنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است.

همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

همچنین با اعلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمن‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایش‌ها، سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنواره‌های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان خواهد بود.

در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلم‌تئاتر) به‌عنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده باعث شده‌است که این رویداد بعد از مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد.

سی‌ونهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه در تهران در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + نه =