جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶:۰۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

۱۲ فروردین ، آغازی حماسی بر حاکمیت مردمسالاری دینی

درحالیکه نهال انقلاب اسلامی نوپا بود، در سایه انتخاب قاطع این ملت حاکمیت جمهوری اسلامی بر این خاک مقدس مستقر شد و کشتی انقلاب به سکانداری امام خمینی(ره) مسیری جدیدی را آغاز کرد تا به جهانیان نشان دهد مردم ایران زمین مسیر تازه ای را به خواست و انتخاب خود شروع کرده اند که چندان هموار نخواهد […]



درحالیکه نهال انقلاب اسلامی نوپا بود، در سایه انتخاب قاطع این ملت حاکمیت جمهوری اسلامی بر این خاک مقدس مستقر شد و کشتی انقلاب به سکانداری امام خمینی(ره) مسیری جدیدی را آغاز کرد تا به جهانیان نشان دهد مردم ایران زمین مسیر تازه ای را به خواست و انتخاب خود شروع کرده اند که چندان هموار نخواهد بود اما در سایه استقامت و پایداری توام با استقلال، عزت و اقتدار خواهد بود.  

طی دو ماه انقلابیون به رهبری امام (ره) زمینه مهم ترین همه پرسی و بزرگترین حماسه سیاسی تاریخ ایران زمین را برای تعیین نوع حکومت فراهم کردند و به دنیا نشان دهند انقلاب اسلامی، دموکراتیک مبتنی بر ارزش های دینی و انسانی همراه با ایده هایی نو و متفاوت است و مردم خود سرنوشت انقلاب را تعیین خواهند کرد.

۱۲ فروردین سال ۵۸ این مردم بودند که با تکیه بر خون شهیدان انقلاب در یک تصمیم گیری بزرگ شرکت کردند. مردمی آگاه که خوب می دانستند این قیام چرا صورت گرفته و از این انقلاب چه می خواهند.

انتخابات ۱۲ فروردین سال ۵۸ مهمترین همه پرسی و در واقع حماسه ای سیاسی در تاریخ انقلاب است چرا که مردم برای تعیین ساختار جدید سیاسی و اجتماعی خود تصمیم گیری کردند تا حاکمیت این سرزمین جمهوریت مبتنی بر اسلام و ارزش های اسلامی باشد.

مشارکت ۹۸/۲ درصدی این ملت آزاده و سرافراز مهر تایید قاطعی بود بر نظام جمهوری اسلامی ایران که در جهان کم سابقه است. ‌

تئوریسین های غرب پس از قرنها شگفت زده ناظر برهم خوردن تئوریهایشان مبتنی بر جدایی دین از سیاست بودند طرفداران حکومتهای لائیک دیدند که چگونه یک انقلاب نوپا بر پایه قوانین شرعی و الهی که از دیدگاه آنان امری خصوصی در زندگی مردم تلقی می شد معادلاتشان را باطل کرد و حکومتی اسلامی بر اساس موازین و آموزه های دینی به منصه ظهور رسید.

تاکید امام (ره)  استقرار حکومتی جمهوری بر پایه اسلام بود”جمهوری اسلامی نه کلمه ای کمتر و نه حتی یک کلمه بیشتر “. امروز، سالگرد تولد نظامی است که جمهوریت را در کنار نظام اسلامی قرار داد تا شعار اصلی انقلاب که همانا استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود را تحقق بخشد. ‌شعاری که ایرانیان آزاده و مسلمان در طول مبارزه در جای جای ایران اسلامی با همه وجود فریاد کردند و بر آن استواری نمودند پایه های حکومتی را شکل دادند که هدف والای عدالت اسلامی را دنبال می کرد.

مردمی که خواهان استقلال از وابستگی به شرق و غرب بودند تا بتوانند در عرصه های بین الملل از اصول و حقوق خود دفاع کنند. مشارکت در تعیین سرنوشت کشور دست یافتن به بخش دوم شعار یعنی آزادی بود که شکلی عملی به خود گرفت و اقشار مختلف مردم توانستند در تمام صحنه ها نقش آفرینی کنند.

گرچه لغت آزادی اکنون در نظام سلطه معنای دیگری به خود گرفته و به نوعی مصادره شده است ولی این واژه در اسلام تعبیری متعالی دارد. طبق این اصل و قانون مردم برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردار هستند و بند آخر این شعار که همانا استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام شاهنشاهی بود با این همه پرسی تحقق یافت.

۱۲ فروردین امسال” ۱۴۰۰” سالروز تاریخی است که مردم ایران اسلامی به جمهوری اسلامی “آری” گفتند و اینک ۴۲ ساله از عمر این نظام می گذرد. این “آری” نشانه اعتماد مردمی است که سالها پای اعتقادشان به این نظام مانده اند و در تمامی فراز و فرودهای انقلاب اسلامی لحظه ای از این همراهی دریغ نکردند.

مردمی که از جان خود برای حفظ مام میهن گذشتند و در این عرصه خونها نثار کردند تا نهال انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی امروز درختی تناور و استوار شود و همچنان هم در میانه دشمنی ها استوار ایستاده اند آنگونه که هم اینک در نبرد نابرابر اقتصادی در کنار مسئولان نظام و دولت و کشور مقاومتی جانانه دارند.

طی گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، همواره مسئولان به پشتوانه این مردم توانستند با دسیسه چینی های دشمنان اسلام و انقلاب مقابله کنند و هیچ نیرویی نتوانسته اراده ملت غیور ایران را تضعیف  کند. به عبارتی اراده پولادین ملت بزرگ ایران و حضور مستمر و دائمی آنان در صحنه های مورد نیاز انقلاب و کشور تضمینی برای پیش روندگی انقلاب است.

اینک ملت ایران با تجدید پیمان با آرمان های امام خمینی (ره) و شهیدان به خون خفته خود بار دیگر بر حفظ این ارزش های انقلاب و نظام پا می فشارند و روز جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می دارند.

حماسه ای که توسط ملت ایران در اوایل انقلاب خلق شد و تحولی عظیم در ایران ایجاد کرد و دنیا متاثر از این تصمیم تازه دستخوش تغییری بزرگ شد و برگی نو در تقویم جهان ورق خورد.

انقلاب اسلامی پدیده ای بی نظیر در قرن بیستم بشمار می رود پایه گذاری آن بر مبنای آموزش های الهی اسلام، این دینِ جامع نگر و جهان شمول است. این پدیده شگرف با هدف احیای ارزش های اسلامی، انسانی و حاکمیت بخشیدن به دین خداوند، فارغ از هرگونه گرایش و تأثیر پذیری از مکتب های بشری به انجام رسید. ماهیت دینی، قدرت رهبری، نقش کلیدی روحانیت و مشارکت توده ها مهم ترین وجوه تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلابهاست.

انقلابی که وجه تمایز آن از سایر انقلابهای دنیا مردمی بودن، مبنای اعتقادی داشتن بود و بر این اصل پایدار و استوار باقی ماندن است و همچنان روزهای روشن بسیار پیش رو دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − هشت =