شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۰:۰۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

وضعیت نگران‌کننده در آرامستان‌های روستایی استان مرکزی/ ۶ بار تذکر علوم پزشکی و بی‌اعتنایی مسئولان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وضعیت در آرامستان‌های روستایی نگران‌کننده‌ است و خواهش می‌کنیم مردم برای حفظ سلامتی خود به توصیه‌ها عمل کنند.



به گزارش فرهنگ سار از اراک، سیدمحمد جمالیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار کرد: ورودی آرامستان اراک مسدود شده، اما بازهم مردم از کنار دیوارهای پیش‌ساخته به آرامستان وارد شدند، در حالی که این محدودیت‌ها برای حفظ سلامت خود آنان است.

وی تصریح کرد: وضعیت در آرامستان‌های روستایی نگران کننده‌تر است و خواهش می‌کنیم مردم برای حفظ سلامت خود به توصیه‌ها عمل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: دهیاران و بخشداران باید در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند.

جمالیان با انتقاد از اجرا نشدن دقیق پروتکل‌های بهداشتی و عدم اجرای دقیق مصوبات پدافند زیستی، گفت: به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تا امروز بیش از ۶ بار در شورای پدافند زیستی استان اعلام کرده‌ام وضعیت تالارها و آرامستان‌ها را تعیین تکلیف کنید، اما متاسفانه اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: بخشی را خود مردم مقصرند و بخشی هم بعضی از مسوولین که البته می‌گویند با توجه به افزایش شیوع بیماری‌های اضطرابی و استرسی و افسردگی اگر بخواهیم بطور جدی جلوی مراسمات را بگیریم به عنوان مثال حجم مصیبت و غم و اندوه خانواده‌های داغدار چندبرابر می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شهرداری تمام ورودی‌های آرامستان را با دیوار پیش ساخته بسته، اما مردم از لای درها عبور می‌کنند و به پروتکل‌های مصوب شورای پدافند پایبند نیستند.
جمالیان اظهار داشت: بنابه گزارشاتی که به دست ما رسیده معلوم است نظارت‌ها، نظارت‌های جامع و کاملی نبوده، متاسفانه هر روز شاهد ماشین‌ها و کارناوال‌های عروسی در خیابان‌های شهر هستیم این نشان می‌دهد که اینها قبل از کارناوال یک مکانی مثل باغ خصوصی یا بعضی تالارها دورهم جمع شدند، شام خوردند و مراسم گرفتند، جالب اینجاست که اینها را تنها از دانشگاه علوم پزشکی مطالبه دارند درحالی که همه جای دنیا اگر فرد مشکوکی بیرون از منزل باشد نیروهای نظامی با او برخورد می‌کنند اما اینجا همه نگاه‌شان به دانشگاه است، ما فقط یکی از اعضای شورای پدافند زیستی هستیم همه قوانین در شورا مصوب می‌شود اما اجرای صحیحی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به کمک خیرین بیان داشت: در اوایل بروز کرونا میزان مشارکت خیرین در حوزه درمان خود بود، اما اکنون نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته است.

جمالیان  افزود: طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ۵ میلیارد تومان شرکت پتروشیمی شازند و ۵ میلیارد تومان شرکت ایرالکو موظف به کمک بودند که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان توسط پتروشیمی و دو میلیارد تومان توسط ایرالکو پرداخت شده که انتظار از صنایع بیش از این‌ها است.

وی ادامه داد: بی‌تفاوتی صنایع جای افسوس دارد، عملکرد صنایع سایر استان‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با استان مرکزی نیست. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه کادر درمان خسته  و از نظر روحی و روانی بریده‌اند،  تاکید کرد: کار کردن در لباس‌های حفاظت فردی در گرمای تابستان طاقت فرسا و بسیار غیرقابل تحمل است، کادر درمان از شیوع کرونا تا کنون در محیط خانواده خود آرامش نداشته‌اند و عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم نیز خستگی آنان را چندبرابر کرده است.

جمالیان ادامه داد: مراسم‌های مذهبی باید تعیین تکلیف شود، ما با برگزاری مراسم‌های پرازدحام و پخت و پز مخالف هستیم، چرا باید شب گذشته یکی از هیات‌های مذهبی در یکی از پارک‌ها اقدام به برگزاری مراسمی پرجمعیت کند، هیات‌های مذهبی از امروز به دنبال تدارکات مراسم‌ها هستند و باید به سرعت تعیین تکلیف شود.

 وی بیان کرد: انتظار داریم مردم به جای پخش نذورات ماسک و الکل توزیع کنند (که البته نظر مراجع تقلید به منظورر تغییر نذر باید اعلام شود).

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک  گفت: روزانه حدود ۲۰۰ نفر از افراد به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد،استان مرکزی در زمینه موارد بیماران کرونایی بستری از رتبه ۳۰ به رتبه ۱۰ و در زمینه مرگ و میر از رتبه ۲۵ به ۱۴ رسیده است که این به شدت نگران کننده است.

جمالیان افزود: برخی از شهرهای استان مرکزی در وضعیت قرمز هستند،  برگزاری نماز جمعه در شهرهای قرمز جای تعجب دارد، لغو برگزاری نماز جمعه در شعرهای قرمز مصوبه ستاد ملی کرونا است، اما در استان شاهد نادیده گرفتن این مصوبه هستیم.

به گزارش فرهنگ سار در مصوبه امروز ستاد پدافند زیستی استان  برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی حتی برای توزیع ماسک و تجمع‌های هیات‌های مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شد.

  انتهای پیام/ح


منبع: فارس

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 + هفده =