جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۵:۱۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

توسعه صادرات غیرنفتی؛ عزم دولت برای حضور فعال در عرصه تجارت بین‌الملل

دولت امسال و در شرایط کرونایی در توافق با ترکیه موفق به بازگشایی مرز بازرگان شد، جایگاه این مرز به حدی مهم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و همواره نیز در این مسیر پیشتاز بوده است. […]



دولت امسال و در شرایط کرونایی در توافق با ترکیه موفق به بازگشایی مرز بازرگان شد، جایگاه این مرز به حدی مهم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و همواره نیز در این مسیر پیشتاز بوده است.

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کازرون فارس در جلسه ۲۹ دی ماه ۹۹ شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی نیز از دیگر اقداماتی است که نشان داد دولت در رونق دادن به فعالیت های تولیدی و توسعه صادرات عزم جدی دارد.

صادرات ۶۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی برای سال جهش تولید در گمرکات گیلان هدفگذاری و برنامه‌ریزی شده بود که تا بهمن ماه ۵۹۱ میلیون دلار آن تحقق یافت و بنا بر ارزیابی اداره کل گمرک آستارا میزان صادرات استان تا پایان سال از مرز رقم تعیین شده عبور خواهد کرد.

همچنین دولت بنا دارد در آینده نزدیک برنامه ها و طرح های بزرگ بندری را در بندر تاریخی لنگه به عنوان فعال ترین بندر ترانزیتی ایران و درگاه تجارت کشورهای آسیای میانه به اجرا درآورد که نقش اساسی در توسعه ترانزیت و صادرات و واردات کالا دارد.

خبرنگاران استانی فرهنگ سار در ادامه سلسله گزارش های جهش تولید در بازه زمانی اول تا دهم بهمن ماه یکی از مهمترین محورهای مطالب خود را به دستاوردها و تلاش های دولت در راستای توسعه صادرات غیرنفتی قرار دادند.

همچنین در این بازه زمانی توسعه طرح  های زیربنایی و محرومیت زدایی، اعطای تسهیلات به عشایر، سرمایه گذاری در حوزه آب و فاضلاب و برق از دیگر موضوعاتی است که خبرنگاران فرهنگ سار در استان های مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در گفت و گو با کارشناسان و مسوولان جزئیات اقدامات انجام شده در این رابطه را جویا شدند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

آذربایجان غربی

صادرات ۸۰ هزار تنی؛ نمادی از رونق فعال‌ترین مرز زمینی کشور عنوان گزارشی است از مرکز ارومیه که در آن به اقدامات دولت تدبیر و  امید در توافق با ترکیه و بازگشایی مرز بازرگان در نیمه خرداد امسال اشاره کرده و به تشریح جزئیات صادرات از این مرز پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: مرز بازرگان در شمال‌غربی ترین نقطه کشور، مهمترین مرز زمینی ایران طی سال‌های طولانی گذشته بوده که پس از وقفه‌ای سه و نیم ماهه به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال‌جاری فعالیت خود را از نیمه دوم خرداد، آغاز کرد و با صادرات حدود ۸۰ هزار تنی رونق خود را تا حدودی بازیافت.

اوایل اسفند سال گذشته بود که مسوولان مرزی کشور ایران و ترکیه، مرزهای خود را در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بستند که این امر شامل همه مرزهای سه گانه ایران با این کشور شامل بازرگان شهرستان ماکو، سرو ارومیه و رازی شهرستان خوی شده بود.

پس از توافق ایران و ترکیه، مرز بازرگان در سریع ترین زمان ممکن و با فروکش کردن نسبی موج شیوع بیماری کووید ۱۹ در این ۲ کشور در نیمه خرداد امسال بازگشایی شد که انعکاس خبری قابل توجهی نیز در رسانه های مختلف منطقه ای و حتی جهانی داشت که همین امر نشان دهنده جایگاه بازرگان در تجارت بین المللی دارد.

بازگشایی مجدد مرز بازرگان که در اقدامی کم سابقه به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ حدود سه ماه و نیم تعطیل بود،  زمینه افزایش تجارت مرزی ایران با ترکیه و البته کشورهای اروپایی را در نیمه خرداد امسال فراهم کرد و توانست فرصتی دیگر برای رونق تجارت خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی کشور حتی با شرایط کرونایی باشد.

تسهیلات ۱۶۳ میلیارد ریالی دولت برای بهبود زندگی عشایر آذربایجان‌غربی عنوان گزارش دیگری از این مرکز  است که به خدمات دولت تدبیر و امید به عشایر به عنوان قشر مولد کشور اشاره کرده و نوشته است: عشایر، جامعه مولد و نقش آفرین در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بوده که برای قدردانی از این ایفای مثبت، دولت تدبیر و امید نیز ارتقای شاخص‌های توسعه زندگی این قشر را هدف قرار داده و در این راستا فقط طی امسال ۱۶۳ میلیارد ریال تسهیلات به این قشر در آذربایجان غربی پرداخت کرده است.

دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت خود برای پاسخ به نیازها و کاستن از مشکلات فرآروی عشایر اهتمام داشته و طبق آمار سال های گذشته میزان این خدمات رسانی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲ برابر شده، موضوعی که به نوبه خود بسترساز جهش تولید توسط این قشر مولد است.

خدمات‌رسانی به جامعه عشایری از ارائه خدمات و تسهیلات حمایت از زنجیره افزایش تولید گوشت، گیاهان دارویی، محصولات زراعی و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی تا توزیع نهاده‌های دامی، تنها بخشی از تدابیر حمایتی دولت است و این جهت‌گیری اصولی با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور و در ابعاد کوچکتر در استان آذربایجان غربی اجرایی می‌شود.

در این راستا طی امسال توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر آذربایجان‌غربی با قوت و اهتمای ویژه‌ای دنبال شده و ۲۵ هزار تن نهاده بین عشایر این استان توزیع شده است.

خراسان جنوبی

خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد که همین ویژگی حفاظت از جاده‌ها را ضروری کرده و فقط در سال جاری ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های این استان روکش آسفالت شده است. 

اهمیت این موضوع خبرنگار فرهنگ سار را بر آن داشت تا در گزارشی با عنوان حفاظت از راه‌های خراسان جنوبی با روکش آسفالت به تشریح اهمیت راه های ارتباطی این استان برای ترانزیت کالا بپردازد.

در بخشی از مقدمه این مطلب آمده است: حمل و نقل بار و مسافر در استان خراسان جنوبی به ناوگان زمینی وابسته است و با توجه به نبود خطوط ریلی و پروازهای فراگیر در این استان، تعداد زیادی از خودروهای سنگین و ترانزیتی در راه‌های خراسان جنوبی تردد می‌کنند.

۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که با توجه ویژه دولت در سال‌های اخیر اعتبارات حوزه راه در این استان جهش چند برابری داشته است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان محسوب می‌شود و به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد؛ همین وسعت زیاد باعث فواصل طولانی بین شهرهای این استان شده و خراسان جنوبی در مجموع بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد.

اغلب جاده‌های این استان مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز مشترک ایران و افغانستان یا استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد.

با توجه به موقعیت استان، قرار گرفتن در محور ترانزیتی شرق کشور و هم مرز بودن با افغانستان، توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه ساخت و نگهداری راه می‌تواند ارتقای سطح خدمات را به همراه داشته باشد و با وجود ترددهای فراوان خودروهای سنگین و ترانزیتی در محورهایی از جمله سربیشه – ماهیرود، بیرجند – قاین، طبس – دیهوک و بیرجند – زاهدان، بهسازی راه در کاهش تصادفات و سوانح بسیار اثرگذار خواهد بود. 

البرز

قطار شهری و ایجاد شور زندگی در شهر جدید هشتگرد عنوان گزارشی است از مرکز البرز که از قطار شهری در شهر جدید هشتگرد نوشته است، اقدامی که به دنبال آن دهم دی ماه سال ۹۸ موجب شد یک روز به یادماندنی در تاریخ شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ باقی بماند روزی که رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به عنوان اولین مسافران متروی تهران – کرج – شهر جدید هشتگرد وارد استان البرز شدند.

در بخشی از این گزارش آمده است: شهرجدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ از اواخر دهه ۶۰ بنای شهرسازی در آن نهاده شد تا جمعیت سرریز پایتخت و کلانشهر کرج بتوانند در این مکان جدید سکونت پیدا کنند، شهری که از سال ۸۷  با اجرایی شدن ساخت حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر دامنه شهری آن گسترده شد و اینک نیز با آغاز عملیات ۱۲ هزار و احد مسکونی طرح اقدام ملی ، روز به روز وسیع تر می شود  که چشم انداز طرح اقدام ملی مسکن در آن تا ۲۱ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است.

با اینکه مسوولان کشوری و استانی به طور مستمر در تلاش برای فراهم نمودن زیر ساخت ها مانند آب ، برق ، گاز، تلفن و سایر امکانات بوده و هستند اما افزون بر تامین این نیازها آنچه متقاضیان مسکن مهر به واسطه شرایط شغلی طلب می کردند، راه اندازی مترو در شهرجدید هشتگرد بود که با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت مالی  دولت احتمال تکمیل این پروژه در شرایط کنونی کشور قابل تصور نبود.

در این وضعیت  شکننده مالی بود که تلاش دولتمردان نتیجه داد  و به دور از هیاهوی تبلیغاتی خط ریلی گلشهر به طول حدود ۴۰ کیلومتر به شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ متصل شد.

سرانجام رییس جمهوری در دهم دی ماه ۹۸ با حضور در شهرجدید هشتگرد و افتتاح این طرح به سال ها انتظار مردم برای داشتن حمل و نقل ارزان ، ایمن  و آسان پایان داد ، طرحی که البته اکنون روند توسعه ای پیدا کرده و  مجریان درصدد هستند تا غرب استان البرز و ساکنان شرقی استان قزوین را نیز خدمات  رسانی کنند.

تهران

فاضلاب جنوب و غرب تهران؛ سال هفتم عبور از خان هفتم عنوان گزارش خبرنگار تهران است که موضوع به پایان رسیدن چالش‌های فاضلاب غرب و جنوب تهران برای خدمات‌رسانی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر پس از هفت سال انتظار را با راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش می خوانیم: کارشناسان می گویند که تصفیه خانه فاضلاب “فیروز بهرام” یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه های فاضلابی کشور و خاورمیانه در مساحتی حدود ۶۰ هکتار است که مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و کل منطقه ۹ را زیر پوشش قرار می‌دهد.

این تصفیه خانه از سال ۹۶ در چهار مدول و تونل انتقال فاضلاب آن از سال ۹۳ به طول ۱۲ کیلومتربه قطر سه متر به روش مکانیزه از ۳۰ متری جی شروع شد و به سمت بلوار معلم، بزرگراه آزادگان و در نهایت به اراضی روستای فیروز بهرام به تصفیه خانه می‌رسد.

با بهره برداری از این طرح، فاضلاب مناطق غرب و جنوب غرب تهران به تصفیه خانه فیروز بهرام منتقل می‌شود و پس از تصفیه، برای مصارف صنعتی و کشاورزی قابل استفاده است تصفیه خانه ای که به اعتقاد کارشناسان، نه تنها مشکل فاضلاب مردم جنوب و غرب تهران را برطرف می کند بلکه به داد سفره های زیرزمینی و کاهش فرونشست ها نیز خواهد رسید.

فارس

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کازرون فارس در جلسه ۲۹ دی ماه ۹۹ شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، نشان از عزم دولت در رونق دادن به فعالیت های تولیدی و توسعه صادرات در این شهرستان در سال جهش تولید دارد.

یکی از مهمترین ابزارهای لازم برای توسعه صادرات، جهش تولید، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری و توسعه هر منطقه، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دانسته شده است.
همچنین گفته شده کارکرد مناطق ویژه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتی چنان است که می توان آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصاد پایدار تلقی کرد.
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کازرون در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید و شرکت شهرک های صنعتی فارس به عنوان متولی اجرای آن انتخاب شد و فرآیند راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون از سال ۱۳۹۳ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز زیرساخت هایی برای راه اندازی آن فراهم شده است.
تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کازرون می تواند آغازی برای واگذاری زمین به متقاضیان، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات در این منطقه باشد، موضوعی که خبرنگار فرهنگ سار در شیراز دستمایه تهیه گزارشی با عنوان تصویب منطقه ویژه اقتصادی کازرون و امید به اشتغالزایی در فارس قرار داده است.

در ادامه این گزارش به ظرفیت های کازرون برای توسعه صادرات اشاره شده و آمده است: منطقه ویژه اقتصادی کازرون ۷۷ هکتار است که با تصویب طرح جامع آن، می تواند با توجه به نزدیکی به بندرها در توسعه محصولات صادرات محور این شهرستان، نقش بسزایی داشته باشد و با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کازرون دیگر نیاز نیست صادرکنندگان بخواهند از گمرک شیراز محصولات خود را صادر کنند.
 

کهگیلویه و بویراحمد

اجرای طرح‌های عمرانی ، اقتصادی و محرومیت زدایی در حوزه های مختلف در شهرستان های محروم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و توجه ویژه دولت تدبیر و امید در تسریع روند اجرایی طرح ها ، این شهرستان های چهارگانه را بر مدار توسعه قرار داده است.

گزارش مرکز یاسوج با عنوان توسعه کهگیلویه با اجرای طرح‌های زیربنایی و محرومیت‌زدایی به همین موضوع پرداخته و نوشته است: شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جزو مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور در زمینه های مختلف هستند.

این چهار شهرستان محروم از شهرستان های ۹ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که با محرومیت و توسعه نیافتگی دست به گریبان بوده اند و دولت تدبیر و امید با سرمایه گذاری فراوان تلاش کرده است این مناطق را از محرومیت خارج و بر مدار توسعه یافتگی قرار دهد.

در اوایل دولت تدبیر و امید، با همکاری نمایندگان مجلس ، بنیاد علوی و تلاش بی وقفه دولت، طرح های عمرانی زیادی در بخش های مختلف در این شهرستان ها کلنگ زنی شد تا غبار محرومیت از چهره آنها زدوده شود.

آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت، طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام ، لنده و سوق، طرح آبرسانی به پنج هزار هکتار از اراضی حومه غربی دهدشت، پروژه ملی جاده پاتاوه -دهدشت، کارخانه سیمان سپو، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق کهگیلویه، سد کوهبرد و بند خاکی سرپری، جاده لنده به تشان، برق رسانی و ایستگاه برق، فاضلاب شهری و بیمارستان لنده، تجهیز کارگاه معدن فسفات چرام و بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده از جمله طرح هایی هستند که در دولت تدبیر و امید و با حضور مسئولان کشوری و استانی روند اجرایی آنها در این سالها شتاب بیشتری گرفته است.

بیشتر این طرح‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از کلنگ زنی آنها می گذشت ولی هم اکنون روند اجرایی این پروژه ها با سرعت خوبی در حال اجراست.

متقاضیان مسکن مهر دهدشت عید ۱۴۰۰ شیرین کام می شوند عنوان گزارشی است از تلاش های دولت دوازدهم برای سامان دادن به زیرساخت های آب ، برق و فاضلاب در مسکن های مهر در سراسر کشور یکی پس از دیگری به بار نشسته و با برنامه ریزی مسئولان استانی و شهرستانی ، مسکن مهر ۹۱۲ واحدی دهدشت تکمیل و کام متقاضیان در آغاز سال جدید شیرین می شود.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: ساماندهی پروژه های پراکنده و نیمه تمام مسکن مهر هرکدام با وضعیت و مشکلات خاص در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد مشکلی بوده که در سطح ملی دولت یازدهم و دوازدهم با آن مواجه بوده است.
طرح ۹۱۲ واحدی مسکن مهر دهدشت  به عنوان یکی از پروژه های کاربردی دولت برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم به خصوص قشر محروم جامعه هر چند در سالهای گذشته به کندی پیش رفت ولی با تدبیر دولت مردان همه واحدهای ان تا پایان سال جاری تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

هر چند مدیریت های چندگانه طرح مسکن مهر از چالش های مهم در نحوه اجرا بود که دولت فعلی به خوبی این موضوع را ساماندهی کرد و اکنون با مدیریت و نظارت مسکن راه و شهرسازی تحت یک مدیرت واحد قرار گرفته است.
 تکمیل و به فرجام رساندن مسکن مهر با انبوهی از نارسایی ها بدون شک برگ برنده ای برای دولت و با برنامه ریزی های مسئولان استانی و شهرستانی اقدام ها و گام های مثبت و امیدوارکننده ای نسبت به ساماندهی و واگذاری واحدهای مسکن مهر تا پایان سال جاری در این شهرستان اندیشیده شده است.

گیلان

صادرات غیرنفتی گیلان در آستانه عبور از ۶۰۰ میلیون دلار عنوان گزارشی از مرکز گیلان است که در بخشی از آن آمده است: صادرات ۶۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی برای سال جهش تولید در گمرکات گیلان هدفگذاری و برنامه‌ریزی شده بود و تا بهمن ماه ۵۹۱ میلیون دلار آن تحقق یافته است و بنا بر ارزیابی اداره کل گمرک آستارا میزان صادرات استان تا پایان سال از مرز رقم تعیین شده عبور خواهد کرد.

گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اوراسیا با داشتن بنادر فعال و مرزهای زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور،  موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور دارد و برنج، چای، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی و کیوی از محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و فعالیت شبانه روزی گمرکات آن، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و بخصوص محصولات کشاورزی استان های مجاور را نیز فراهم کرده است.

مازندران

شاخص برخورداری از آب آشامیدنی سالم در روستاهای مازندران که در گذشته حدود ۹ درصد با میانگین کشوری فاصله داشت، در دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای ۲۷۹ پروژه آبرسانی و صرف هزینه سه هزار میلیارد ریالی گوی سبقت را حتی از میانگین کشوری گرفته است.

بنابر آمارهای رسمی در سال ۹۲ میانگین شاخص بهره مندی روستاییان کشور از آب آشامیدنی سالم ۷۸ درصد بود، در حالی که این میزان با اختلاف ۹ درصدی برای روستانشینان مازندرانی رقم ۶۹ درصد را داشت. مسئله ای که بخش قابل توجهی از روستاییان یکی از پرآب‌ترین و پر باران ترین استان کشور را از برخوداری آب سالم محروم می کرد.

اما طی سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید و با انجام پروژه های زیربنایی در حوزه ایجاد شبکه توزیع و انتقال آب ، شاخص بهره مندی روستاییان مازندران از آب سالم نه تنها به سطح مناسبی ارتقا یافت، بلکه حتی از شاخص کشوری نیز ۲ درصد پیشی گرفت.

این مطلب بخشی از گزارش رفع تشنگی روستاهای مازندران با سرمایه‌گذاری سه‌هزار میلیارد ریالی از مرکز ساری است که در ادامه آن می خوانیم: شرکت آب و فاضلاب مازندران برای رسیدن به  این شاخص مطلوب در حوزه آب آشامیدنی سالم روستاهای مازندران در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید پرونده اجرای شبکه آبرسانی به ۲۷۹ روستا را به بهره برداری رساند که با اجرای این طرح ها ۷۰۹ روستا که شامل ۲۴ درصد روستاهای استان و ۲۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار است را برخوردار از نعمت آب سالم کرد. 

مرکزی

مرکز فرهنگ سار در استان مرکزی نیز در راستای انتشار اقدامات مهم دولت تدبیر و امید برای تحقق جهش تولید اقدام به تهیه گزارشی با عنوان صنعت برق و روشنای امید در استان مرکزی کرده است که در آن وضعیت برق این نقطه از کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

در مقدمه این مطلب آمده است: استان مرکزی با ۲۹ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۷۶۰ هزار مشترک برق از جمله مناطق صنعتی کشور محسوب می‌شود و از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون خدمات مختلفی در راستای توسعه صنعت برق این استان صورت گرفته است.

۳۱ درصد از مشترکان بخش خانگی استان مرکزی مشمول طرح ملی برق امید و ظرفیت ۱۰ برابری استفاده از انرژی‌های نو در استان مرکزی مهمترین عناوین این گزارش را دربرمی گیرد.

هرمزگان

بندر تاریخی لنگه به عنوان فعال ترین بندر ترانزیتی ایران و درگاه تجارت کشورهای آسیای میانه نقش اساسی در توسعه ترانزیت و صادرات و واردات کالا داشته است و بزودی قرار است با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های بزرگ بندری در دولت تدبیر وامید به یکی از بندرهای بزرگ ایران تبدیل شود.

در این رابطه مرکز فرهنگ سار در هرمزگان با انتشار گزارشی با عنوان “لنگه ” فعال ‌ترین بندر ترانزیتی ایران در کانون توجه دولت به تشریح ظرفیت های این بندر و اقدامات دولت پرداخته که در ادامه به بخشی از آن اشاره می شود:

توسعه بندرگاه‌های هرمزگان در دولت تدبیر و امید شدت گرفته و هر روز خبری از بهره برداری از طرح‌های مهم بندری در شرق، مرکز و غرب استان می‌رسد و شور و شوق برای بکارگیری از ظرفیت‌های بندری نشان می‌دهد که برای آینده کشور بسیار مهم و ارزشمند است.
 بندرلنگه نیز که هفت بندر تجاری و مسافری غرب هرمزگان را راهبری می‌کند؛ درچهار دهه اخیر به بندر ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه تبدیل شد و درسال‌جاری نیز باتوجه ویژه دولت با توسعه پسکرانه این بندر می‌رود تا در ردیف بندرهای پرترافیک کشور قرار گیرد.
بندرلنگه باتوجه به موقعیت راهبردی جغرافیایی و داشتن کمترین فاصله دریایی با بنادر کانونی منطقه از جمله بنادر امارات متحده عربی، در زمره فعال ترین بنادر ترانزیتی ایران قرار گرفته است که علاوه بر ترانزیت کالا و مسافر، فعالیت صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را هم پشتیبانی می‌کند.
در زمان حاضر موقعیت مناسب جغرافیایی و توانمندی‌های ناوگان ترابری، تفکیک اسکله تخلیه و بارگیری خودرو از دیگر کالاها، کاهش هزینه‌های حمل ونقل دریایی، حذف زمان انتظار شناورهای ترانزیتی، ارائه خدمات ۲۴ ساعته تمامی عملیات‌های دریایی و بندری و افزایش پسکرانه‌های مورد استفاده، کاهش تشریفات اداری، بهره برداری از سکوی ویژه بارگیری خودرو و تکیه بر توان نیروی انسانی جوان، متخصص و کارآمد در کنار همدلی و وحدت روحیه ارگان‌های همکار سبب شده تا فعالیت‌های ترانزیتی در این بندرمهم و تاریخی کشور رونق بگیرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 − 2 =