دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۴:۱۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

کرونا و مصوباتی که جدی گرفته نمی‌شود

ستاد مقابله با کرونا در استان مرکزی از ۲ هفته قبل با ابراز نگرانی ویژه در نشست‌های خود تمامی شهروندان را به رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرده و فهرست بلند بالایی را از محدودیت‌های بهداشتی برای اقشار مختلف تعریف کرده و مصوبات آن نیز در رسانه‌های جمعی منتشر شده است اما رعایت نشدن این […]



ستاد مقابله با کرونا در استان مرکزی از ۲ هفته قبل با ابراز نگرانی ویژه در نشست‌های خود تمامی شهروندان را به رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرده و فهرست بلند بالایی را از محدودیت‌های بهداشتی برای اقشار مختلف تعریف کرده و مصوبات آن نیز در رسانه‌های جمعی منتشر شده است اما رعایت نشدن این مصوبات از سوی بخش‌هایی از جمله اصناف و برخی شهروندان خطر ابتلا و شیوع بیشتر را در استان دوچندان کرده است.

یکی از مصوباتی که طی ۲ مرحله نشست اخیر ستاد مقابله با کرونا در اراک بر آن تاکید شده، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی است که ظاهرا به طور کامل اجرا نشده و حتی با نوعی اهمال و بی توجهی از سوی باشگاه‌داران در ادامه فعالیت همراه است و برخی از مدیران باشگاه‌های ورزشی اذعان دارند که نامه رسمی از سوی تربیت بدنی استان مرکزی مبنی بر تعطیلی دریافت نکرده‌اند.

این بی توجهی آشکار در شرایطی رخ می‌دهد که حتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر حضور ۱۰ ورزشکار در هر ساعت تمرین، فاصله‌گذاری اجتماعی ،استفاده مستمر ورزشکاران از ماسک و قرار دادن مواد ضدعفونی در جای جای باشگاه‌ها به طور کامل عملیاتی نشده و هر از گاهی نواقص جدی در این حوزه مشهود است.

با گذشت ۱۲ روز از مصوبه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی روز گذشته نامه‌ای از سوی تربیت بدنی در این راستا ارایه شده و هنوز هم فعالیت باشگاه‌ها تداوم دارد و این موضوع برای برخی از صنوف دیگر اعلام شده نیز آشکارا به چشم می‌خورد.

مطالبه شهروندان این است که حوزه نظارت بر مصوبات ستاد مقابله با کرونا در اراک با ابزارهای سختگیرانه تری نسبت به افراد و یا صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، برخورد جدی داشته باشد.

ضعف در نظارت بهداشتی در اراک تنها منوط بر حوزه ورزش نیست بلکه شرایط ازدحام جمعیت در برخی رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و مراکز خدمات عمومی نیز مناسب نیست و در برخی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه کالا پروتکل‌های فاصله‌گذاری مناسب رعایت نمی‌شود و مردم با تراکم بالا در این اماکن آمد و شد می‌کنند.

«محمد جمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرده است که تنها در شبانه روز اخیر ۱۶ نفر در استان مرکزی بر اثر کرونا جانشان را از دست داده و ۶۰ بیمار بدحال نیز به امار بستریان بیمارستانی افزوده شده و کادر درمان خسته‌تر از قبل با موجی از بیماران مواجه‌اند.

در آمارها اعلام شده که در ۲۴ ساعت اخیر نیز ۲۷۸ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان ثبت شده و بخش بزرگی از کادر درمانی نیز قربانیان این ویروس هستند و مشکلات با بیمار شدن آنان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

در نشست اخیر ستاد مقابله با کرونای استان مرکزی « سید علی آقازاده» استاندار مرکزی اعلام کرده که پر شدن ظرفیت بستری بیمارستان‌های دولتی خدمات رسانی به بیماران خاص ، تصادفی‌ها و افرادی که به بستری شدن نیاز دارند را با مشکلات جدی در اراک مواجه کرده و با توجه به شواهد موجود طولی نمی‌کشد که ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و تامین اجتماعی نیز با بیماران کرونایی پر می‌شود و چاره‌ای جز تقاضا از سپاه و ارتش برای پرپایی بیمارستان صحرایی نخواهد بود.

به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونای استان مرکزی، در صورت عدم توجه به دستورالعمل‌های مصوب ستادکرونا، تصمیمات سختگیرانه تری در جهت صیانت از جان شهروندان و جلوگیری از شیوع این بیماری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که باید در سطوح اجرا و نظارت برنامه‌ها جدیت بیشتری به کار گرفته شود چرا که هر یک از شهروندان سرمایه انسانی محسوب می‌شوند که سلامت آنان در اولویت است و حتی اگر لازم باشد برای مهار لجام گسیخته کووید ۱۹ مدتی تمام فعالیت‌های اراک تعطیل شود، همه باید به این تصمیم احترام گذاشته و سر تسلیم فرود بیاورند.

درست است که با شرایط فعلی اقتصادی تعطیلی برخی صنوف خسارات جدی اقتصادی به بار می‌آورد ولی نباید از خاطر به دور داشت که سیل کرونا همه چیز را با خود می‌برد و وقتی قربانی این ویروس شویم نه پول و نه فعالیت اجتماعی و شغلی دیگر ارزش و مفهومی نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفده − هفت =