جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۲:۳۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

دولت برای توسعه بندرچابهار ۱.۳ میلیارد دلار هزینه کرده است

فرهاد منتصر کوهساری روز یکشنبه پس از رونمایی از ۲ جرثقیل سرمایه گذاری شده از سوی هند در بندرچابهار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: سرمایه گذاری هند در تامین فاز نخست تجهیزات با ورود ۸.۵ میلیون دلار قابل تقدیر است و باید برای حضور بیشتر اقدامات لازم را تا ۸۵ میلیون دلار و یا بیشتر از آن […]



فرهاد منتصر کوهساری روز یکشنبه پس از رونمایی از ۲ جرثقیل سرمایه گذاری شده از سوی هند در بندرچابهار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار اظهارداشت: سرمایه گذاری هند در تامین فاز نخست تجهیزات با ورود ۸.۵ میلیون دلار قابل تقدیر است و باید برای حضور بیشتر اقدامات لازم را تا ۸۵ میلیون دلار و یا بیشتر از آن انجام دهند.

وی با اشاره به تجهیزات جدید وارد شده به بندر چابهار توسط شرکت هندی به عنوان بخشی از تعهدات سرمایه ‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در این بندر، گفت: تأمین جرثقیل‌های موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن، توسط شرکت هندیIPGL، در ۲ حوزه کانتینری و ترانزیت کاربرد دارد و علاوه بر این جرثقیل های دیگری در دستورکار است و تا پایان سالجاری وارد می شوند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمام بنادر و دریانوردی کشور گفت: علاوه بر ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بندر چابهار، پروژه های دیگری با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست که بزودی شاهد توسعه و آبادانی این منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت توسعه ترانزیتی در بندر چابهار، جهت رضایت مشتریان، لازم است دولت هند نسبت به تأمین سایر تجهیزات در راستای تعهد به قرارداد سرمایه‌گذاری بین ۲ کشور، اقدام کند.

کوهساری تأکید کرد: علاوه بر تأمین تجهیزات، طرف هندی باید بازاریابی و توسعه بازار در بندر چابهار را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های فراهم شده در بندر به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی گفت: قرارداد شرکت IPJL هند بلندمدت و خوب است و ما نیز بر آنیم تا این بندر را بخوبی با سرمایه گذاری لازم توسعه دهیم تا حضور سرمایه گذاران را شاهد باشیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: میانگین تخفیفات ۷۰ درصدی در  تمامی ردیف‌های حقوقی و عوارض بندری، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه ‌های تخلیه و بارگیری از دیگر مزایای انتخاب این بندر برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: یشنهاد می‌شود جهت رونق کریدور شمال – جنوب، همایشی بین سه کشور ایران، هند و روسیه در دریای خزر برگزار شود.

کوهساری اظهارداشت: وجود مزایای بی‌شمار در بندر چابهار، سبب شده این بندر به عنوان بندری مناسب و سودآور جهت سرمایه‌گذاری مورد توجه شرکت‌های بین‌المللی قرار گیرد.

وی با اشاره به عمق مناسب بندر شهید بهشتی برای پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ و پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما، افزود: بندر راهبردی شهید بهشتی به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در شمال دریای عمان، نزدیک‌ترین و آسان‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی به آب‌های آزاد محسوب می شود.

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار تأکید کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت ایجاد شده در بندر چابهار، تاکنون زیرساخت‌ها و روبناهای مناسبی در بندر ایجاد شده و با سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی، تجهیزات پیشرفته‌ای برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها تأمین شده است.

وی با اشاره به در دست انعقاد بودن ۱۱ پروژه توسعه‌ای در بندر چابهار، گفت: با اجرای تمامی برنامه‌های توسعه‌ای و تجهیزاتی در بندر شهید بهشتی، این بندر برای انجام ترانزیت، صادرات و حتی ترانشیپ پاسخگوی مشتریان و صاحبان کالا خواهد بود.

کوهساری ادامه داد: بندر چابهار به عنوان بندر استراتژیک و برخوردار از موقعیت ممتاز جغرافیایی می تواند با ارتباط بین کشور هند و کشورهای آسیای میانه، تحول اقتصادی قابل توجهی را برای این کشورها و سایر ملل همسایه رقم بزند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 3 =