جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۹:۴۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

میراث فرهنگی کرمان عبور از انزوا

به گزارش فرهنگ سار، پای به دیار کریمان که می گذاری، رد پای آثار باستانی، مواهب طبیعی و هنر پیشینیان و نیاکان این مرز و بوم را در جای جای کرمان زمین می توان دید، به طوریکه نوشتن در باره همه این زیبایی ها کتابی قطور می‌شود. وجود هفت اثر جهانی، بیش از ۷۰۰ اثر […]



به گزارش فرهنگ سار، پای به دیار کریمان که می گذاری، رد پای آثار باستانی، مواهب طبیعی و هنر پیشینیان و نیاکان این مرز و بوم را در جای جای کرمان زمین می توان دید، به طوریکه نوشتن در باره همه این زیبایی ها کتابی قطور می‌شود.

وجود هفت اثر جهانی، بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی و حدود هفت هزار جاذبه تاریخی و طبیعی، رنگین کمان خوشرنگی از مجموع جاذبه ها را برای علاقه مندان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به نمایش می گذارد و کرمان را به مقصد مهمی در صنعت مهم گردشگری تبدیل کرده است.

با آغاز بکار دولت تدبیر و امید، حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیش از پیش مورد توجه مسئولان کشوری و استان قرار گرفت و از سال ۹۲، تغییرات مهم و اساسی برای حفظ و نوسعه یخش های مختلف در دستور کار قرار گرفت که به به رغم تمامی فراز و نشیب ها اثر و نتیجه ملموسی را در پی داشته است.

مرمت و بازسازی اماکن و ابنیه تاریخی، توجه به فراهم آوردن و تقویت زیرساخت های گردشگری، ثبت آثار جهانی، احیا و گسترش صنایع دستی و مشاغل مرتبط، ایجاد بستر مناسب و ترغیب برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در بخش های مختلف، معرفی  و تبلیغات جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان از مهمترین اقدامات زیربنایی و ساختاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.

سرمایه گذاری زمینه ساز تحول میراث فرهنگی کرمان

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به ظرفیت های میراثی این استان گفت:  حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره به عنوان محور توسعه قلمداد می شود و باید به آن به صورت کلان و ویژه نگاه کنیم و از آن پشتیبانی شود و در سالهای گذشته هیچ بنای تاریخی در استان توسط بخش خصوصی مرمت و احیا نشده بود ولی در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در حوزه مرمت و احیای بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.

فریدون فعالی با بیان اینکه در هر نقطه از استان کرمان شاهد ظرفیت های گردشگری منحصربفردی هستیم، افزود: پروژه های پیشتاز و شاخص شهرستان های استان شناسایی شده است که باغ موزه هرندی و باغ شاهزاده ماهان در کرمان از اولویت های این اداره کل برای ساماندهی هستند.

وی به مرمت باغ فتح آباد، مرمت کاروانسرای گنجعلیخان، بازسازی خانه خشتی رفسنجان(بزرگترین خانه خشتی جهان)، بازگشایی قسمت بزرگ ارگ بم، مرمت و احیای خانه های تاریخی، راه اندازی موزه های مشارکتی و خصوصی طلا و جواهر، نفت سوزها و فسیل شناسی و صدها طرح مرمتی اشاره کرد که با مشارکت بخش خصوصی به پایان رسیده و یا در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: برای رشد و گسترش فعالیت‌ها باید تمامی دستگاه‌ها حمایت بیشتری از این حوزه با اهمیت داشته باشند تا شاهد تغییرات اساسی تر باشیم.

وی ادامه داد:  اگر برای آثار تاریخی برنامه ای نداشته باشیم از بین می روند و  برای دستگاه های دولتی بسته های سرمایه گذاری در حال آماده سازی است تا از این طریق سرمایه گذران برای مرمت آثار تاریخی اقدام نمایند.

فعالی با اشاره به پژوهش های باستان شناسی در چند سال گذشته در محوطه های تاریخی کرمان اظهار داشت: ۶ فصل پژوهش باستانشناسی که در قالب بررسی های میدانی جامع و فراگیر در شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، فاریاب و کهنوج صورت گرفت نتایج ارزشمندی از استقرارهای انسانی از دوران نوسنگی تا ادوار متاخر انسانی در پهنه شهرستان های یاد شده مورد شناسایی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: حفظ و نگهداری و مرمت بناهای تاریخی و باستانی در طول سالهای گذشته به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و بیش از ۱۰۰ کارگاه مرمتی در استان فعال هستند.

کرمان پیشتاز در بومگردی

 استان کرمان در دولت تدبیر و امید به عنوان سومین استانی که پایلوت اقتصاد مقاومتی شد توانست با استفاده از توان بخش خصوصی ضمن شکوفایی قابلیت های استان در حوزه های مختلف از جمله گردشگری قدم های خوبی را در توسعه پایدار منطقه بردارد.
وجود خانه های بومگردی بدون شک ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری این استان است که علاوه بر مزیت های چون به فعلیت رساندن مهاجرت معکوس از حاشیه شهر به روستا و خلق جدید فرصت های شغلی پایدار بر میزان ماندگاری و اقامت گردشگران خارجی و داخلی افزوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان کرمان انجام شده است و هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان طرح نیز با مشارکت و یا توسط بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی  با اشاره به ثبت پنج اثر جهانی و دهها اثر ملی استان در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: چنانچه ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود و سرمایه‌گذاری لازم در تامین زیرساخت ها فراهم آید، آنوقت گردشگری به اقتصاد زودبازده مبدل خواهد شد.

قعالی ادامه داد: بومگردی از حدود چهار سال قبل آغاز شده و در حال حاضر تعداد ۳۶۳ واحد بوم گردی با اشتغالزایی حدود سه هزار نفر نفر در کرمان فعالیت دارند که از حیث آمار خانه های بومگردی در کشور رتبه اول را داریم.

فعالی با اشاره به حضور پر رنگ گردشگری کرمان در نمایشگاه های مختلف اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه های گردشگری با استان های همجوار مانند یزد، برگزاری نشست های تخصصی در حوزه گردشگری سلامت، برپایی جلسات هم اندیشی با مدیران جوامع هتلداری، دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه های بومگردی و راهنمایان گردشگری استانهای مختلف کشور از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه ها برای گردشگری استان بوده است.

وی گفت: طرح راهبردی ساختاری توسعه گردشگری استان کرمان در حال تهیه است که در این طرح سند جامع گردشگری کرمان تدوین و اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: با افزایش زیرساخت های اقامتی در استان طی سالهای گذشته، در حال حاضر استان دارای ۳۶ هتل و هتل آپارتمان، ۳۰ مهمانپذیر و ۱۴ سفره خانه است که همه آنها در فرایند استانداردسازی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: جذب و افزایش ماندگاری گردشگران خارجی و داخلی در استان کرمان بهبود پیدا کرده و تا قبل از اپیدمی کرونا و اعمال تعطیلی و محدودیت ها، سالانه حدود ۳۰ هزار گردشگر خارجی و سه میلیون گردشگر داخلی از جاذبه های استان بازدید می کردند.

فعالی افزود: در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر گردشگری ونزوئلا  به استان کرمان زمینه همکاری در بخش گردشگری فراهم شد تا کرمان به حوزه گردشگری بین المللی ورود پیدا کند.

صنایع دستی کرمان در آستانه ورود به بازارهای جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به توفیقات حوزه صنایع دستی استان کرمان در دولت تدبیر و امید گفت: استان کرمان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنایع دستی کشور محسوب می‌شود که دارای بیش از ۷۰ هزار هنرمند فعال در ۷۴ رشته صنایع‌دستی است که ۱۲ هزار نفر از آنها پروانه فعالیت دارند.

وی بیان کرد: سالانه حدود سه هزار پروانه صنایع دستی برای فعالان این حوزه به صورت انفرادی و یا کارگاه گروهی در استان صادر و یا تمدید می شود که بیشتر کارگاه های صنایع دستی استان کرمان به صورت خانگی فعال است.

فعالی با اشاره به اینکه صنایع دستی کرمان دارای ظرفیت‌های ملی و جهانی است، ادامه داد: طی سالهای اخیر بحث احیای صنایع دستی منسوخ شده مورد توجه قرار گرفته و هنرهای دستی ماننند شالبافی، طاخت زیورآلات و تراش سنگ های قیمتی و غیره مجدد به چرخه صنایع دستی کرمان وارد شده اند.

وی با اشاره به شهرت جهانی صنایع دستی کرمان تصریح کرد: سال ۹۷ شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ ثبت یونسکو شده اند که گام بزرگی برای معرفی صنایع دستی این استان در بازارهای جهانی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: در سال گذشته برند سازی و بسته بندی صنایع دستی برای تجاری سازی و ورود به بازارهای هدف در استان کرمان در دستور کار قرار گرفت که در همین زمینه آموزش های تخصصی به هنرمندان این حوزه داده شد.

وی افزود: استان کرمان در هشت سال گذشته هرساله حضور پررنگی در نمایشگاه های داخلی و بین‌المللی صنایع دستی داشته است که  علاوه بر معرفی صنایع‌دستی کرمان به عرضه این آثار هنری کمک و بازار فروش خوبی برای آنها ایجاد می کند.

فعالی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی از اشتغالزایی بالایی برخوردار است ادامه داد: دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاه های متعدد،  کارگاه آموزشی تجاری سازی، ایجاد مراکز آفرینش هنرهای صنایع دستی و غیره از هنرمندان صنایع دستی حمایت های لازم را  طی سالهای اخیر داشته است.

وی بیان کرد: صادارت صنایع دستی در استان کرمان با جهشی خیره کننده نسبت به سال ۹۷، به میزان یک میلیون دلار در سال ۹۸ رسید، هر چند شیوع ویروس کرونا باعث اختلال مقطعی در روند صادارت شد، اما با افزایش تولیدات در سالهای آینده میزان صادارت رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − سیزده =