یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۷:۰۶
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۲۰

کارکردهای انتخابات پرشور

انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز نمایند و اگر عدم رضایتی نسبت به آن داشته باشند،کسی یا گروهی دیگر را که صلاح تر و با کفایت تر می شناسند جایگزین سازند.



انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز نمایند و اگر عدم رضایتی نسبت به آن داشته باشند،کسی یا گروهی دیگر را که صلاح تر و با کفایت تر می شناسند جایگزین سازند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارشان با مردم تبریز بر ضرورت مشارکت حداکثری توده های مردم در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفتند و آن را راه علاج مشکلات کشور برشمردند! معظم له انتخابات را یک فرصت بزرگ برای نظام اسلامی دانستند که نباید از دست برود و اشاره کردند که «البتّه مخالفین جمهوری اسلامی نمی‌خواهند جمهوری اسلامی از این فرصت استفاده کند.»
حضور پرشور مردم در انتخابات بدون شک دارای دستاوردهایی برای کشور است که مهمترین آن را می‌توان چنین برشمرد:
۱- انتخابات به عنوان عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. نظام مردم سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است.
۲- انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز نمایند و اگر عدم رضایتی نسبت به آن داشته باشند،کسی یا گروهی دیگر را که صلاح تر و با کفایت تر می شناسند جایگزین سازند. بدین وسیله سیستم سیاسی رو به اصلاح و بهبودی و تکامل تدریجی پیش می‌رود.
۳- یکی از مهمترین کارکردهای انتخابات، قاعده‌مند نمودن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. فقدان قاعده ای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جامعه، مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال می‌آورد. ایمان به وجود و کارکرد انتخابات به گروه هایی که برای تصاحب قدرت سیاسی به رقابت می پردازند، تضمین می دهد که بهترین راه و شیوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است. کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمت آمیزترین شیوه در رسیدن به اریکه قدرت است.
۴- انتخابات زمینه های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش هایی از گروه حاکمه را بطور مستمر فراهم می سازد. در یک نظام مردم سالار قدرت در چرخش است و بطور مداوم دست به دست می‌گردد. هیچ کس برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمی شود.
۵- برگزاری انتخابات مشارکت آمیز و رقابتی، احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست‌های جامعه را افزایش می‌دهد. انتخابات موجب افزایش احساس مسئولیت حاکمان در مقابل خواست‌های جامعه می شود.
۶- انتخابات و فضای و شور رقابتی پیش از آن موجب افزایش آگاهی‌های سیاسی – اجتماعی ملت شده و فضای مناظرات و میتینگ‌های تبلیغاتی نامزدها، زمینه آگاهی مردم از وضعیت کشور درحوزه های مختلف را فراهم می‌آورد.
۷- سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت و گسترش رقابت سیاسی بین گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی،  بستری مناسب برای رقابت تشکل‌های موجود در جامعه بوجود می‌آورد و حتی شرایط و زمینه های لازم برای ظهور گروه های جدید سیاسی اجتماعی فراهم می گردد. براین اساس انتخابات به عنوان عرصه مبارزه در رقابت گروه ها با بسط علایق سیاسی در بین آحاد مردم، آنها را به حقوق سیاسی خودشان آشنا ساخته و باور شهروندان را به رعایت ارزشهای مردم سالارانه تقویت می‌کند و از طرف دیگر رقابت مسالمت آمیز بین گروه های سیاسی را برای تصاحب قدرت نهادینه ساخته و موجب تقویت آنها می‌شود
۸- در نهایت مهمترین کارکرد ویژه انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، خنثی سازی توطئه ها و تهدیدات دشمنان می‌باشد که در عین حال موجب افزایش اقتدار نظام و امنیت ملی کشور شده و دارای پیامدهای مثبت منطقه ای و بین المللی برای هر نظام سیاسی خواهد بود.
 
 

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

11 − 2 =