دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۳:۲۳
دسته بندی: اخبار
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱

بررسی چهارمین سفر بلینکن به منطقه؛


سفرهای نخ نما برای «تصمیم سخت» تل‌آویو

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا در آخرین تور خاورمیانه‌ای خود بعد از سفر به ترکیه، اردن، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای چهارمین‌بار در سه ماه گذشته راهی تل‌آویو شد و بعد از مذاکره با مسئولان رژیم صهیونیستی گفت: «اگر رهبران اسرائیل می‌خواهند همسایگان عرب‌شان تصمیمات سختی اتخاذ کنند که به تضمین امنیت پایدار تل اویو کمک کند، باید خودشان تصمیمات سختی بگیرند.» سوال اینجاست «تصمیم سخت» رژیم صهیونیستی چیست؟



به گزارش فرهنگ سار؛ واپسین سفر فرستاده کاخ سفید به تل‌آویو، به هیچ عنوان با نخستین سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا به اراضی اشغالی بعد از عملیات غافلگیرانه حماس یعنی «طوفان الاقصی» قابل قیاس نبود. دیگر از فرش قرمزرنگ رژیم اسرائیل برای بایدن و استقبال شهروندان ساکن در اراضی اشغالی از رئیس‌جمهور امریکا به عنوان یک «ناجی» ودر آغوش‌گرفتن‌های گرم رهبران امریکا و رژیم اسرائیل خبری نبود.

هم زمان با سفر بلینکن به منطقه ،روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های منتسب یا نزدیک به ایالات متحده، روی اختلاف نظر جدی کابینه جو بایدن و بنیامین نتانیاهو درباره نحوه ادامه حملات به غزه همچنین «فردای جنگ» متمرکز شده اند که موضوعی جالب توجه است.

روز دوشنبه نیز، زمانی که گروهی از معترضان در ایالت کارولینای جنوبی، هنگام بازدید جو بایدن از یک کلیسای تاریخی سیاه‌پوستان، شعار «آتش‌بس، همین حالا» سردادند؛ بایدن در واکنش گفت که «بی سروصدا» تل‌آویو را به کاهش حملات و کاستن جدی از حضور در غزه ترغیب کرده است و در چنین اتمسفری قابل پیش‌بینی بود که رسانه‌ای چون شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی عنوان کند؛ دیدار وزیر خارجه امریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تنش همراه خواهد بود.

موضع‌گیری آنتونی بلینکن بعد از دیدار با رهبران تل‌آویو از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر ، «یوآو گالانت» وزیر دفاع و «اسحاق هرتزوگ» رئیس جمهور، موید همین دیدگاه بود. وزیر خارجه امریکا با تأکید بر حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی و تأکید بر اینکه «هفتم اکتبر نباید تکرار شود»، گفت:« پیوند منحصربه‌فرد ما و تعهد پایدار آمریکا به مردم اسرائیل باعث می‌شود در لحظاتی که خطر در بالاترین سطح خود قرار دارد، صریح باشیم؛ به ویژه زمانی که انتخاب‌ها بیشترین اهمیت را دارند و این یکی از آن لحظات است». اظهارات وزیر خارجه آمریکا نشان داد که برخلاف سه سفر قبلی بلینکن، «فردای جنگ» محور گفت‌وگوهای منطقه‌ای وزیر خارجه امریکا بوده است.

او سپس با یادآوری دیدارهایش قبل از حضور در سرزمین‌های اشغالی، گفت که هم‌پیمانان منطقه‌ای ازجمله اعراب اعلام کردند از راه‌حل‌های پایداری که «امنیت اسرائیل» را تضمین ‌کند، حمایت می‌کنند و در عین‌حال معتقدند این راه‌حل زمانی ضمانت اجرایی دارد که با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی، همراه باشد.

بلینکن که از قبل می‌دانست چنین گزینه‌ای مطلوب تل‌آویو نیست، تأکید کرد: «اگر اسرائیل می‌خواهد همسایگان عربش تصمیمات سختی اتخاذ کنند که به تضمین امنیت پایدار کمک کند، رهبران اسرائیل باید خودشان تصمیمات سختی بگیرند.» او افزود: «همانطور که به کابینه جنگ و دیگر مقامات ارشد تل‌آویو گفتم، ایالات متحده در کنار اسرائیل برای تضمین امنیت مرزهای شمالی خود می ایستد. ما کاملا متعهد به همکاری با اسرائیل برای یافتن راه حل دیپلماتیکی هستیم که از تشدید تنش جلوگیری کند و به خانواده ها اجازه دهد تا به خانه های خود بازگردند تا در شمال اسرائیل وهمچنین در جنوب لبنان زندگی کنند.» بلینکن با بیان صریح این نکته که ایالات متحده هرگونه پیشنهاد برای اسکان آنها در خارج از خاک غزه را رد می‌کند، تأکید کرد: «اسرائیل باید از اقداماتی که توانایی فلسطینی‌ها را برای اداره مؤثر خود تضعیف می‌کند، دست بردارد».

وزیر خارجه امریکا با گفتن اینکه هیچ راه‌حل جایگزینی وجود ندارد، رژیم اسرائیل را به قبول این پیشنهادات دعوت کرد و البته سوال‌های متعددی هم برجا گذاشت؛ از جمله اینکه اختلاف ادعایی میان واشنگتن و تل‌آویو درباره نحوه ادامه حملات و فردای جنگ چقدر «جدی» یا «نمایشی» است؟ آیا بازی وزیر خارجه امریکا با کارت متحدان منطقه‌ای و عرب تل‌آویو و سرنوشت «عادی‌سازی روابط با اسرائیل»، بخشی از سناریوی عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه است؟

یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها، نیازمند بررسی تصویر جنگ‌زده امروز غزه و اراضی اشغالی است؛کشتار بیش از ۲۳ هزارفلسطینی که ۱۱ هزارشان کودک و ۷هزار زن بودند از سوی رژیم صهیونیستی، اسارت بیش از ۱۰۰ اسیرصهیونیست در دست حماس، گسترش عملیات موشکی و پهپادی یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی یا شناورهای حامل کالا به مقصد سرزمین‌های اشغالی و تنش فزاینده در جنوب لبنان، وضعیت پیچیده‌ای در غرب آسیا حاکم کرده که تبعاتش امریکا و اروپا را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. کاهش محبوبیت جو بایدن به خاطر حمایت تمام‌قد مالی، تسلیحاتی و سیاسی از کشتار در غزه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تنها بخشی از هزینه‌هایی است که امریکا تاکنون پرداخت کرده است. بی شک اضمحلال دستاوردهای معدود طرح «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» و انزوای بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل و قضاوت واقع‌بینانه افکار عمومی جهانی درباره این رژیم،قطعا خوابی نبود که امریکا برای تل‌آویو دیده باشد. تصویری که امروز از جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس به وضوح در برابر جهانیان قرار گرفته با تصویری که سه ماه پیش امریکا و رژیم اسرائیل برای خود ساخته بودند بسیار متفاوت است و از این رو ناظران بین‌المللی معتقدند سناریوی عقب‌نشینی احتمالی رژیم صهیونیستی به اسم نجات توافق‌نامه‌های امنیتی و اقتصادی تل‌آویو و آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس، بیش از آنکه تلاش «دیپلماتیک» امریکا برای کاهش تنش باشد، تقلایی برای سرپوش گذاشتن بر شکست رژیم صهیونیستی از دستیابی به اهدافی است که ابتدای یورش عنوان کرده بود. به‌ویژه ان که عنوان شده است، حملات رژیم اسرائیل از این به بعد «نقطه‌ای» خواهد شد؛ صفتی که بیش از آنکه به تل‌آویو بچسبد، از یک عقبه فکری امریکایی برخوردار است. بر این اساس به نظر می‌رسد شوکرانی که بلینکن در اراضی اشغالی به نتانیاهو پیشکش کرد، بیشتر از آنکه یک «تصمیم سخت» باشد، یک «عقب‌نشینی هدفمند» است!

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 13 =