یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۵:۵۸
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

سیزده آبان یادآور ظلم ستیزی ملت ایران است/ در سیزده آبان راه جاسوسی آمریکا از ایران بسته شد

تاریخ ایران عزیز به خوبی نشان داده است هر جا مردم از وجود ظلم و ستم به تنگ آمده‌اند، در مقابل آن به پاخاسته و کوچک و بزرگ برای آزادی و حفظ کرامت انسانی قیام کرده‌اند. این خوی آزادی خواهی و فترت پاک خداشناسیِ ایرانیان بوده که این ملت بزرگ و عظیم را با آن […]

تاریخ ایران عزیز به خوبی نشان داده است هر جا مردم از وجود ظلم و ستم به تنگ آمده‌اند، در مقابل آن به پاخاسته و کوچک و بزرگ برای آزادی و حفظ کرامت انسانی قیام کرده‌اند. این خوی آزادی خواهی و فترت پاک خداشناسیِ ایرانیان بوده که این ملت بزرگ و عظیم را با آن پیشینه‌ی تاریخی، تا کنون حفظ کرده و با هجوم بدترین دشمنان و کارشکنی بدخواهان، هنوز استوار و محکم، اقتدار خود را به نمایش گذاشته است.

۱۳آبان یادآور یکی از همان روزهاست، روزی که ایرانی آزاده ظلم و تعدی را برنتافت و در مقابل آن به بهترین شکل ممکن ایستاد. روز ۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران، یعنی تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، شهادت و زخمی شدن تعدادی از دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ است.

این روز پر مخاطره بیشتر از آن حیث در ذهن‌ها ماندگار شد که با پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز جرقه‌ها و نشانه‌هایی از دخالت آمریکا در امور داخلی ایران نمایان بود. تلاش برای ایجاد تفرقه بین مردم، ایجاد اختلاف بین گروه‌ها و جناح‌ها و دخالت‌هایی که اگر به موقع جلوی آن گرفته نمی‌شد، در همان ابتدا انقلاب نوپا و برخاسته از قلب و ایمان مردم را با مشکل و چالش جدی روبه‌رو می‌کرد، اما با این اقدام مهم و تصرف سفارت آمریکا، امید کور ظالمان، ناامید شد.

حرکت دانشجویان پیرو خط امام در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مورد تایید امام (ره) قرار گرفت و آن را انقلاب دوم که مهم‌تر از انقلاب اول بود، نامیدند. با نشر خبر تسخیر سفارت آمریکا، مردم که از ظلم و جنایت شیطان بزرگ به تنگ آمده بودند، خود را به لانه جاسوسی رسانده و از این عمل دانشجویان حمایت کردند، چرا که از مکر و نیرنگ و چپاول آمریکایی‌ها با خبر بودند.

اما چند نکته‌ای که می‌شود در این راستا به آن پرداخت و بسیار مهم و کلیدی است، نکات ذیل است:
۱.هنگامی که اسناد موجود در سفارت به دست آمد و گزارش‌های مستند دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و طراحی توطئه‌های مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب، آشکار شد؛ نظر امام خمینی(ره) درباره مبارزه همزمان علیه استبداد سلطنتی و سلطه استعماری، به اثبات رسید.

۲. با افشای اسناد لانه جاسوسی، در عمل مشخص شد که اگر مبارزه تنها با سقوط نظام استبدادی پایان یافته تلقی شود، باز هم امکان توطئه دشمنان و تکرار حوادث تلخ گذشته فراهم خواهد بود و آنچه این نظریه را تکامل می‌بخشد، تحقیق در اسناد لانه جاسوسی آمریکاست‌. علاوه بر این‌، حرکت دانشجویان و تایید رهبری، ابهت توخالی و پوشالی آمریکا را بر باد داد و نقشه‌ی شوم شیطان صفتان را نمایان ساخت.

۳.به علاوه این حرکت دانشجویان خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و سبب شد ضد جمهوری اسلامی ایران، به اقداماتی نظیر فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و…، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر دست زدند؛ که پس از بی‌ثمر بودن این اقدامات به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ چرا که ضربه‌ی مهلکی از ایران خورده بودند.

 ۴. اقدامات خصمانه آمریکا به این ترتیب شروع شد: قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارایی‌ها و اموال ایران که تا کنون هم ادامه دارد. در حال حاضر هم، اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به بهانه موضوع هسته‌ای که هیچ‌کدام تاکنون در عزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی و منشأ اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی آمریکا خللی وارد نکرده است.

اما نکته‌ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که با افشای جاسوسی امریکا از طرف سفارت و با سواستفاده از افرادی که ویزا می‌خواستند با شرط ارائه‌ی اطلاعات مهم، گروهی ساده‌لوح این عمل را عادی دانسته و گفتند که در هر سفارتی اطلاعات مهمی از کشور میزبان در سفارت‌ها ردوبدل می‌شود، اما به فرض که این نکته را هم بشود هضم کرد، دخالت مستقیم و غیر مستقیم در تصمیمات کشور، کارشکنی‌ها و اقدامات خصمانه را چطور می‌توان توجیه کرد؟

در کتاب «شیر و عقاب» به نوشته جیمز بیل، نویسنده ، اینطور بیان می کند که از آن‌جا که ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش اصلی منابع مهم اطلاعاتی خود را در ایران ازدست داده بود، تلاش می کرد از روش‌های متعدد به اطلاعات محرمانه دست پیدا کند. زیرا تا آن زمان، سازمان سیا اطلاعات درون ایران را از طریق تبادل اطلاعات با ساواک به دست می‌آورد. اما بعد از پیروزی انقلاب و انحلال ساواک، سازمان سیا درصدد برآمد، منابع کسب اطلاعات خود را گسترش دهد.

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 + پنج =