شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۷:۱۱
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۰۸

جنگی فراتر از جغرافیا

امام تلاش داشت تا سناریوی آنهایی که تلاش دارند تا کام ملت ایران را به دلیل ایستادگی و استقامت و دفاع در برابر تجاوز دشمن تلخ کنند، خنثی کند.



امام تلاش داشت تا سناریوی آنهایی که تلاش دارند تا کام ملت ایران را به دلیل ایستادگی و استقامت و دفاع در برابر تجاوز دشمن تلخ کنند، خنثی کند.

هشت سال دفاع مقدس ملت ایرات، حماسه باشکوهی بود که در تاریخ این سرزمین نمونه‌ای برای آن نمی‌توان یافت. حضرت امام(ره) هر چند هیچگاه خواهان شکل‌گیری هیچ جنگی نبود، اما آنگاه که ملت ایران با همه توان در برابر تجاوز ارتش بعثی ایستاد، دفاع ملت ایران را دفاعی مقدس خواند و با همه توان به دفاع از این حماسه بزرگ بزرگ و جهاد فی سبیل الله پرداخت.
نگاه امام به جنگ نگاه ممتازی است که غور در آن می‌تواند زوایای پنهانی از دفاع مقدس را برای ما آشکار سازد. امام معتقد بود که «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‏شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‏مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۸، ۲۷/۴/۶۷)
از نگاه ایشان در «اگر جهاد فی سبیل اللَّه و دفاع از حریم قرآن کریم و اسلام عزیز و میهن اسلامی تا مرز شهادت وظیفه‏ای الهی و آرمانی انسانی است، بحمداللَّه تعالی ملت عظیم الشأن متعهد ایران از طبقات و قشرهای گوناگون، زن و مرد و کبیر و صغیر، این وظیفه را در جبهه ‏ها و پشت جبهه ‏ها بطور شایسته ایفا نموده‏اند و با شهادت و فداکاری از ارزشهای اسلامی- انسانی خود دفاع شجاعانه نموده‏اند.» (صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۲۳۱، ۷/۹/۶۲)

جنگی فراتر از  جغرافیا
ایشان تاکید داشتند که: «در جنگ پیروزی از آن ملت ما گردید و دشمنان در تحمیل آنهمه خسارات چیزی به دست نیاوردند. البته اگر همه علل و اسباب را در اختیار داشتیم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاتری می‏نگریستیم و می‏رسیدیم ولی این بدان معنا نیست که در هدف اساسی خود که همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام بود مغلوب خصم شده‏ایم.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۸۳، ۳/۱۲/۶۷)
امام برای دفاع مقدس برکات و دستاوردهای فراوانی را می دید و معتثقد بود که هر روز ما در جنگ برکتی داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم. و این موارد را چنین برمی‌شمرد: «ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‏های انقلاب پر بار اسلامی‏مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‏توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۸۳، ۳/۱۲/۶۷)
امام در مواجهه با مخالفین جنگ و آنهایی که تلاش داشتند تا دستاوردهای جنگ را نادیده انگارند می‌فرمود: «چه کوته نظرند آنهایی که خیال می‌کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‏ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بی‌فایده است! در حالی که صدای اسلام‌خواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.» (همان)
امام تلاش داشت تا سناریوی آنهایی که تلاش دارند تا کام ملت ایران را به دلیل ایستادگی و استقامت و دفاع در برابر تجاوز دشمن تلخ کنند، خنثی کند. لذا با صدای بلند فریاد برمی‌آورد که :
«انشاءاللَّه ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختیهای جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا جبران می‌کند. و چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت بزرگ ایران مثل یک صاعقه بر سر امریکا فرود آمده است. چه شیرینی بالاتر از اینکه ملت ایران سقوط ارکان و کنگره‏های نظام ستمشاهی را نظاره کرده است و شیشه حیات‏امریکا را در این کشور شکسته است. و چه شیرینی بالاتر از اینکه مردم عزیزمان ریشه‏های نفاق و ملیگرایی و التقاط را خشکانیده‏اند. و انشاءاللَّه شیرینی تمام ناشدنی آن را در جهان آخرت خواهند چشید.» (صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۸۸، ۲۹/۴/۶۷)
امام با بیانات و راهنمایی‌ها و تعریف و تمجیدهای خود اجازه نداد تا جنگ تحریف دشمن که با ابزارهای رسانه‌ای به میدان آمده بود، حقیقت آن دفاع مقدس را تحریف کند و میدان را برای ترک تازی ضدانقلاب و رسانه‌های بیگانه فراهم آورد. امروز نیز پس از گذشت سه دهه از پایان جنگ، خط تحریف در تلاش است تا حقیقت جنگ را دگرگون ساخته و نسل جوان امروز را نسبت به ارزشهای دفاع مقدس بی‌تفاوتی و غریبه سازد که در مقابله با آن باید با جهاد تبیین به میدان آمد.

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × دو =