یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۳۶:۳۲
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

متوقف نشوید!

اگر می خواهی نان داشته باشی آهن باش یعنی شخصیت تو مانند صلابت آهن مقاوم باشد.

در خجسته سالروز ولادت با سعادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) (۰۲/۰۸/۱۴۰۰)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در باب  نیاز مبرم امروز کشور فرمودند:« امروز بیش از هر چیز به پایداری نیاز داریم، با پایداری و مقاومت، و تحمل فشارها و مشکلات، راه را ادامه دهید و متوقف نشوید.»
با بررسی های صورت پذیرفته طی سالیان اخیر،  تبیین مقاومت بعنوان یک نظریه  ودارای تعریف مشخص وهشدار درباره زیرسوال بردن مقاومت ضد استکباری از جمله بیانات کلیدی مقام معظم رهبری  در باب مقاومت وپایداری است: 
۱- «نظریه مقاومت را در مقابل دشمن قوی پنجه تبلیغ کنید»(.۱۲ /۸/ ۱۳۹۷)
۲- « معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است.» (۱/۳/۱۳۹۸)    
۳- «اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است.این تحلیل سراپاغلط است». ( بیانیه «گام دوم انقلاب»)   

دو رکن اساسی در منطق مقاومت معظم له عبارتست از:

۱- ایمان راسخ و عمیق:
مقاومت زمانی شکل می گیرد که ایمان و عقیده در دلها محکم و استوار گردد به گونه ای که به وعده های الهی با نگاه شک و تردید نگاه نکند.تحمل سختی ها و فشار های دشمنان از شعب ابیطالب دوران رسول الله و مسلمانان صدر اسلام تا مقاومت ۸ساله رزمندگان در ۸سال دفاع مقدس ودر نهایت پایداری ملت ایران در برابر تمامی هجمه های دشمنان در شرایط کنونی ، بدون  تردید ناشی از ایمان و اعتقاد راسخ به معارف دین و وعده های الهی بوده وهست.
«وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ اگر ایمان در دل و در عمل وجود داشته باشد، کوه‌ها در مقابل یک جامعه، یک مجموعه، یک انسان قوی، هموار خواهد شد و قدرت مقاومت نخواهد داشت. یکی از فواید جنگ برای ما این بود.» (آل عمران/۱۳۹)  

۲-  فراهم کردن و استفاده از تمام توان مادی:
 اگر انسان به یقین برسد ولی اسباب و وسایل لازم برای مقاومت را فراهم نکند، کامیاب نمی گردد.
در همین راستا خداوند متعال در قرآن به مومنین دستور می دهد که برای مقاومت در برابر دشمن به قدری ابزار و وسایل قدرت را فراهم کنید که دیگر دشمنان بترسند به شما نزدیک شوند. و از مقابله با شما نا امید شوند.«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ …» (انفال/۶۰)
 « ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی به‌روز باشید. ابزار بایستی متنوّع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطّلاعاتی و ابزار عملیّاتی و همه جور ابزار. تنوّع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجّه باشد.» ( بیانات در ۲۱/۰۷/۱۳۹۸) 

نکته پایانی:
   استاد شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی آورده است :در گفتار های اقبال لاهوری خواندم که موسولینی گفته است:«انسان باید آهن داشته باشد تا نان داشته باشد یعنی اگر می خواهی نان داشته باشی زور داشته باش ولی اقبال می گوید این حرف درست نیست: اگر می خواهی نان داشته باشی آهن باش یعنی شخصیت تو مانند صلابت آهن مقاوم باشد.

 

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش − چهار =