یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸:۱۴
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

نفر دوم انتخابات!

این آرا متعلق به افرادی است که اصل انتخابات در کشور را قبول دارند و با صندوق رای قهر نکرده‌اند، اما یا نامزد مورد علاقه خود را در میان چهار نفر نهایی نیافته‌اند، و یا آنکه اعتراض خود را به عملکرد مسئولین کشور نشان داده اند و اینگونه فریاد زده‌اند



مروری بر ابعاد پرتامل آراء باطله در صندوق‌های رای ۱۴۰۰

این آرا متعلق به افرادی است که اصل انتخابات در کشور را قبول دارند و با صندوق رای قهر نکرده‌اند، اما یا نامزد مورد علاقه خود را در میان چهار نفر نهایی نیافته‌اند، و یا آنکه اعتراض خود را به عملکرد مسئولین کشور نشان داده اند و اینگونه فریاد زده‌اند

میزان آراء باطله را می‌توان یکی از شگفتی سازان این دوره از انتخابات دانست. آرائی که در شمارش در جایگاه دوم بالاتر از آراء آقایان رضایی، همتی و قاضی زاده هاشمی قرار گرفت!
مطابق آنچه در ماده ۲۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است، در موارد ذیل با تأیید هیات نظارت یا نماینده وی برگ‌های رأی باطل ولی جز آرای مأخوذه محسوب و مراتب در صورتجلسه قید و آرای ‌مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد:
۱- آرای غیر قابل خواندن.
۲- آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد.
۳- آرایی که دارای نام رأی‌دهنده، یا امضا یا اثر انگشت وی باشد.
۴- آرایی که کلا حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید‌شده باشد،
۵- آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد.
همچنین مطابق با آنچه در ‌ماده ۲۶ قانون انتخابات آمده، در موارد ذیل با تأیید هیأت نظارت یا نماینده وی برگهای رأی باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نشده و مراتب در صورت جلسه قید و‌آراء مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد:
۱ – صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد.
۲ – آراء زائد بر تعداد تعرفه باشد.
۳ – آراء کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند.
۴ – آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد.
۵ – آرایی که با تقلب و تزویر (‌در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد.
۶ – آرایی که با شناسنامه غیر جعلی اخذ شده باشد.
۷ – آراء تکراری.
۸ – آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد.
۹ – آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد.
۱۰ – آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد.
۱۱ – آرایی که روی ورقه غیر از برگ رأی نوشته شده باشد.
در این دوره از انتخابات آرای باطله مأخوذه ۳.۷۴۰.۶۸۸ رأی بود که معادل ۱۳.۰۶ درصد آراء اخذ شده را به خود اختصاص داده بود. همچنین میزان آرای باطله غیرمأخوذه درون صندوق ۱۰۰.۲۳۱ بوده و ۲۳۸.۷۹۳ برگه رای به عنوان تعرفه کنده شده، اما در صندوق ریخته نشده است. وجود چنین میزان از آراء باطله ماخوذه و غیرماخوذه، نیازمند فهم معنا و رفتار افرادی است که حاضر به حضور در پای صندوق رای شده اند، اما رای شان را به دلایلی به درستی در صندوق نریخته اند. در مورد فهم پیام این سبک از حضور در اننخابات باید به نکات زیر توجه نمود:
۱. متاسفانه آمار دقیقی از  محتوای آراء باطله وجود ندارد و همین امر موجب شده تا حدس و گمان‌ها تنها راه تقریب دستیابی به حقیقت این آراء باشد. کاش امکان دسترسی به این آراء برای مجموعه های معتبر علمی فراهم بود تا گزارشی واقعی در باب آنچه در این برگه ها نوشته شده و یا عامل ابطال آن گردیده ارائه می شد تا با دقت نظر در مورد آنها سخن گفت.
۲. در مورد آراء باطله غیرماخوذه احتمال اصلی آن است که ۲۳۸.۷۹۳ رایی که به صندوق ها برنگشته است، به افرادی داده شده که تمایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و برای شرکت در دیگر انتخابات ها که احتمالا انتخابات شوراهای شهر و روستا بوده، به پای صندوق رای آمده اند! لذا ترجیح داده‌اند که رای شان را به صندوق بیندازند!
۳. در مورد ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار رایی هم که به عنوان رای باطله در شمارش‌ها آمده بنظر می‌رسد می‌شود گفت که این آرا متعلق به افرادی است که اصل نظام و انتخابات در کشور را قبول دارند و با صندوق رای قهر نکرده‌اند، اما یا نامزد مورد علاقه خود را در میان چهار نفر نهایی نیافته‌اند، و یا آنکه اعتراض خود را به عملکرد مسئولین کشور نشان داده اند و اینگونه فریاد زده‌اند که ناکارآمدی آقایان امید به حل مشکلات توسط هیچ کدام را باقی نگذاشته است!
همچنین می‌تواند اینگونه باشد که نسبت به عملکرد احزاب و گروه های سیاسی در معرفی نامزدهای انتخاباتی گلایه مندند و هیچ کدام را لایق اعتماد نمی‌دانند!
به هر حال هر چه هست نمی‌توان نسبت به این آراء باطله بی‌توجه بود و تیم رییس جمهور منتخب مردم و همه دلسوزان نظام اسلامی باید تلاش کنند تا از این میزان از آراء در انتخابات بعدی کاسته شود و این امر به افزایش شایستگی و کارآمدی ممکن خواهد بود!
 

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × 5 =