شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵:۵۰
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

پاسخ قوی حزب الله، بازدارنگی ایجاد کرد

به نظر می رسد که سران اسرائیل تحلیل و ارزیابی غلطی از شرایط و اوضاع لبنان و به خصوص حزب الله داشته اند و فکر می کردند که حزب الله در شرایط سخت به سر می برد

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «بصیرت»:

در روزهای اخیر درگیری های محدود و مختلفی در سطح منطقه شکل گرفت که مهم ترین آن تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان بود که از بیشتر درگیری ها حائز اهمیت بوده است.
 «بصیرت» در گفتگو با رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه به زوایای مختلف این درگیری پرداخته است که در ادامه میخوانید.
 
۱.هدف رژیم صهیونیستی از ماجراجویی در جنوب لبنان چیست؟
به نظر می رسد که سران اسرائیل تحلیل و ارزیابی غلطی از شرایط و اوضاع لبنان و به خصوص حزب الله داشته اند و فکر می کردند که حزب الله در شرایط سخت به سر می برد و مردم لبنان که با اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند مخالف جنگ هستند پس در این زمان حزب الله ملاحظه کرده و از هرگونه پاسخ به  تجاوز اسرائیل پرهیز خواهد کرد.
دیگر تحلیل غلط اسرائیلی ها این بود که در صورت انجام یک حمله نظامی حتى با ابعاد کوچک آن نظام بازدارندگی ایجاد شده از بعد جنگ ٣٣ روزه شکسته و از بین خواهد رفت، فکر نمی کردند که مقاومت اسلامی واکنش سریع، شدید و قاطع ای داشته باشد.
على رقم تمام مشکلات و مسائل این روزهای لبنان ما شاهد آن هستیم که مقاومت لبنان بر پایه سیاست بازدارندگی واکنش شدید نشان داد به طوری که اسرائیل چاره راه را در این دید که اعلام کند قصد گسترش جنگ را ندارد و برای بار چندم این مقاومت بود که سیاست بازدارندگی خود را تثبیت و به رخ دشمن کشید.
 
۲.آیا حزب الله سیاست بازدارندگی خود را در تقابل با تجاوزات هوایی دشمن به کار خواهد برد؟
نظام بازدارندگی حزب الله تا کنون بر روی زمین و جنگ زمینی بود تا مقاومت از اشغال سرزمین لبنان توسط اسرائیل جلوگیری کند اما تجاوز به حریم هوایی لبنان از مسائلی است که مربوط به دولت لبنان می شود طبیعتا اگر در آینده حزب الله قصد پاسخ به تجاوزات هوایی را داشته باشد در چارچوب دولت، قانون و حاکمیت لبنان خواهد بود.
 
۳.باتوجه به درخواست سران بعضی گروه های مقاومت جهت باز کردن جبهه های مختلف نظامی علیه صهیونیست ها، آیا حزب الله وارد جنگ خواهد شد؟
قبل از باز شدن جبهه های گوناگون علیه اسرائیل باید یادآوری کنم که ما در درگیری ١٢ روزه شاهد شکست اسرائیل بودیم و این رژیم با توسل به آمریکا و مصر جهت میانجگری و آتش بس ضعف پنهان خودش را عیان کرد و شکست در یک جبهه را پذیرفت و عملا نیازی به گشودن جبهه ها و پنجره های درگیری دیگری نیست، با این حال در حادثه اخیر اسرائیلی ها نشان دادند که چقدر تحلیل های اشتباه داشته و در جنگ، شکننده عمل می کنند. پس طبیعتا اگر جبهه های دیگری هم زمان گشوده شود، رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان قدرت پاسخ و واکنش به این فشارها را نخواهند داشت.

۴.تاثیر این درگیری های محدود بر اوضاع نامناسب اقتصادی و معیشتی لبنان چیست؟
طبیعتا جنگ اگر آغاز شود فشار مضاعفی را به لبنان وارد خواهد ساخت لذا به همین جهت حزب الله تاکنون خویشتن داری و صبوری کرده و پاسخ به شهادت دو رزمنده اش را به آینده موکول کرده است تا بر خلاف میل حاکمیت و مردم عمل نکند.
مقامات اسرائیل هم با تحلیل اشتباه فکر می کردند می توانند از این صبر و شکیبایی جهت ضربه زدن و تغییر قواعد بازدارندگی استفاده کنند و اصلا فکرش را هم نمی کردند که پاسخ آنقدر سریع و به سرعت همراه با بیانیه باشد پس جواب اقدام احمقانه خود را گرفتند و رفتند.

۵.برخی تحلیل گران بر این عقیده اند که رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از رویارویی با ایران هر ضربه ایران را با ضربه به همپیمانان و نیروهای تحت الحمایه ایران تلافی می کند این تحلیل را چگونه ارزیابی می کنید؟
اولا جمهوری اسلامی تاکنون تمامی این ادعاها را تکذیب کرده است و صهیونیست ها هم با طرح این ادعاها در آستانه از سرگیری مذاکرات وین در تلاش برای تحت فشار قرار دادن و امتیاز گیری از مقامات آمریکا جهت برهم خوردن مذاکرات و یا حداقل عدم قبول شروط ایران در مذاکرات است.
بخصوص که این ادعاها در آستانه سفر نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به آمریکا مطرح می شود.
ثانیا نیروهای مقاومت در هر جبهه ای چه در لبنان چه در عراق و فلسطین و سوریه و ….همچنان که در یک جبهه واحد می باشند بر اساس منافع و وظایف خودشان در سرزمین خودشان عمل می کنند و به این موضوع پایبندند که هرگونه تجاوزی را پاسخ بدهند.
بطور مثال درگیری ١٢ روزه غزه بخاطر مسئله شیخ جراح  بود و درگیری اخیر لبنان نیز بخاطر تجاوز به حاکمیت لبنان .
بنابراین هر گروه از جبهه مقاومت به صورت اقدامی مستقل با آنها درگیر می شود و به گونه ای نیست که اسرائیل به تلافی ایران با آنها درگیر شود یا آنها از ایران کسب تکلیف کنند.
 
۶.سید حسن نصرالله بعد از درگیری اخیر بمناسب سالروز جنگ ٣٣روزه سخنرانی کردند. نظر شما درمورد مسائل مطرح شده توسط ایشان چیست؟
ایشان به جهت جامعیت سخنرانی مباحث زیادی را مطرح کردند اما با توجه به این که محور اصلی اسرائیل بود شاخصه اصلی سخنرانی ایشان را میتوان تثبیت قدرت و سیاست بازدارندگی حزب الله دانست و خاطر نشان کرد ضامن بقا، استقلال و تمامیت ارضی لبنان در هرگونه تجاوز پاسخ قوی و شدید است همان میراثی که از جنگ ٣٣روزه  باقی مانده است.

با این حال خویشتن داری و صبر مقاومت اسلامی لبنان باعث عدم ورود به فتنه و جنگ داخلی شد و این صبر چه در مواجهه با اوضاع داخلی و چه در مواجهه با دشمن اسرائیلی موثر بوده و از ورود به درگیری ناخواسته جلوگیری می کند زیرا شرایط خطرناک و ویژه ای فعلا در کشور لبنان حاکم است اما وقتی حرف از تمامیت ارضی و حاکمیتی لبنان می شود صبر و خویشتن داری جایی ندارد.

 

بیگلری

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − چهارده =