جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۶:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

کارخانه نوآوری، تحقق مطالبه دیرین فن‌آوران

استارتاپها و نخبه‌های جامعه نقش مهمی در کارآفرینی و شکوفایی جامعه در بخش‌های مختلف دارند اما اغلب این قشر نخبه از امکانات لازم و بویژه مکان برای تبدیل ایده‌های خلاقانه خود به محصول محروم هستند.کارخانه‌های نوآوری نیز مکانی برای عملیاتی کردن ایده‌های نوآور و خلاق است و طبق تاکید رییس جمهوری باید در هر استان دستکم یک […]



استارتاپها و نخبه‌های جامعه نقش مهمی در کارآفرینی و شکوفایی جامعه در بخش‌های مختلف دارند اما اغلب این قشر نخبه از امکانات لازم و بویژه مکان برای تبدیل ایده‌های خلاقانه خود به محصول محروم هستند.
کارخانه‌های نوآوری نیز مکانی برای عملیاتی کردن ایده‌های نوآور و خلاق است و طبق تاکید رییس جمهوری باید در هر استان دستکم یک کارخانه نوآوری فعال شود و بر این اساس امروز در چهلمین ویژه برنامه “پنجشنبه‌های افتتاح” دو کارخانه نوآوری در شهرهای مشهد و شیراز افتتاح شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح ویدئوکنفرانسی این دو کارخانه، گفت: کارخانه های نوآوری  و پارک های فناوری فضای کشور را علمی می کند و باعث می شود سلسله حرکت دانشگاهی قطع نشود.
وی افزود: با رشد نوآوری به یک اقتصاد پربار و اقتصاد پاک می‌رسیم و می‌توانیم کشور را از نظر علمی و فناوری بی‌نیاز کنیم، بعد از ایمان که بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی ماست، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت در همه زمینه‌های دفاعی، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را می‌زند.
رییس جمهوری ادامه داد: تا پایان دولت فرصت‌هایی برای افتتاح‌های بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری وجود دارد.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به افتتاح کارخانه نوآوری در مشهد گفت: اقدام مهم و ارزشمندی در شهر مشهد انجام شده، تبدیل کارخانه قدیمی به کارخانه نوآوری به جای برج سازی اقدام مهمی است و شهرهای ما باید به سوی شهرهای هوشمند حرکت کنند.
مشهد، قطب نوآوری شهری کشور
شهردار مشهد نیز در خصوص کارخانه نوآوری مشهد در جمع خبرنگاران گفت: از حدود سه سال قبل تفاهمنامه احداث کارخانه نوآوری با معاونت علمی رییس جمهوری منعقد شد و از یک و نیم سال قبل کار تجهیز این کارخانه در مشهد آغاز شد.
محمد رضا کلائی افزود: مقرر شد کارخانه قدیمی کوکاکولا در مشهد به کارخانه نوآوری تبدیل شود و ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی این کارخانه قدیمی هزینه شد.
وی ادامه داد: هدف این است که کارخانه نوآوری مشهد به قطب نوآوری شهری کشور تبدیل شود و محصولات نوآور را به سراسر کشور صادر کنیم.
شرکتهای نوآور، بزرگترین شرکتهای دنیا در گردش مالی
شهردار مشهد گفت: امیدواریم در این کارخانه با حضور شرکتهای نوآور و متخصصان جوان، رونق تولید را شاهد باشیم.
وی افزود: نیمی از ظرفیت این کارخانه برای تولید محصولات فن‌آورانه در حوزه مدیریت شهری به کار گرفته می‌شود که اشتغالزاست.
کلائی ادامه داد: نیمی دیگر این ظرفیت نیز به شرکتهای نوآور به صورت عمومی واگذار می‌شود و بیش از پنج هزار اشتغال غیرمستقیم در این حوزه ایجاد می‌شود.
وی گفت: وارد مرزهای تولید مبتنی بر دانش شده ایم، بزرگترین شرکتهای دنیا در گردش مالی شرکتهای نوآور هستند، امیدواریم این کارخانه در افزایش تولید ناخالص اثرگذار باشد.
حمایت از افکار و اندیشه‌های نوآور
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز چندی پیش، توجه به تحقیقات علمی و رویکرد دانش‌محور برای حل مشکلات شهری را از ‌موضع گیری‌های اساسی این شورا دانست و گفت: در این خصوص ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث کارخانه نوآوری اختصاص داده شد.
محمدرضا حیدری افزود: شهرداری مشهد تنها شهرداری در کشور است که به‌طور مستقیم به حوزه حمایت از فناوری‌ها و دانش بومی و کمک به تجاری‌سازی و رونق ایده‌ها و خلاقیت‌های جوانان کشور ورود کرد و  با تامین منابع لازم موضوع احداث کارخانه نوآوری را در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: این کارخانه در یکی از بهترین نقاط شهر که از نظر تولید منافع اقتصادی برای شهرداری می‌توانست منشأ اثرات بسیار باشد، احداث شد و شهرداری مشهد با صرف‌نظر کردن از منافع زودگذر مالی تصمیم به راه‌اندازی این کارخانه گرفت. 
حیدری گفت: این کارخانه فضایی برای حمایت از جوانان ایرانی در تولید ثروت از دانش و تبدیل پژوهش به منافع اقتصادی، تجاری ‌سازی افکار، خلاقیت‌ها و ایده‌های نوآورانه است.
وی افزود: در طراحی این کارخانه تمام فضاها و امکانات لازم تخصصی برای ارائه مشاوره، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی، دفاتر حمایت‌های مالی و حقوقی و فضای کار برای شرکت‌های نوپا که از نظر سرمایه راه‌اندازی کسب‌وکار خود دچار مشکل و محدودیت هستند پیش‌بینی‌شده ‌است.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: با فعال شدن این کارخانه، نیازهای اساسی کلان‌شهر مشهد که روزبه‌روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود با همکاری شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان برطرف می‌شود و هرگونه بهانه از جوانان برای کار نکردن سلب می‌گردد چرا که تمام نیازمندی‌ها برای حمایت و راه‌اندازی کسب‌وکار تا رسیدن به مرحله تولید و ایجاد اشتغال در این کارخانه مهیا شده است. 
وی گفت: همچنین با ایجاد فضای مناسب برای حمایت از افکار و اندیشه‌های نوآور از مهاجرت جوانان خوش‌فکر، نوآور و ایده پرداز به پایتخت یا خارج از کشور پیشگیری خواهد شد.
ایجاد کارخانه نوآوری طی تفاهمنامه‌ای که در سال ۱۳۹۷ میان شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید، پایه گذاری شد. کارخانه نوآوری در ویژه برنامه‌ “پنجشنبه‌های افتتاح” طی ارتباط ویدئوکنفرانسی با رییس جمهوری در مشهد بهره‌برداری شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =