جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۹:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

چشم‌انداز روشن توسعه سیستان و بلوچستان با مأموریت‌های پی‌درپی دولتی‌ها

به گزارش فرهنگ سار علی ربیعی سخنگوی دولت و رییس هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید و اصغر نوراله زاده مدیرعامل این صندوق شامگاه یکشنبه برای بازدید و کلنگ زنی چند طرح مهم اقتصادی و زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان به این استان سفر کردند. سخنگوی دولت اول مهرماه امسال نیز به منظور برگزاری پنجاه […]



به گزارش فرهنگ سار علی ربیعی سخنگوی دولت و رییس هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید و اصغر نوراله زاده مدیرعامل این صندوق شامگاه یکشنبه برای بازدید و کلنگ زنی چند طرح مهم اقتصادی و زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان به این استان سفر کردند. سخنگوی دولت اول مهرماه امسال نیز به منظور برگزاری پنجاه و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در زاهدان حاضر شد و ضمن رونمایی از چندین طرح تولیدی و اقتصادی در این استان در نشست خبری با رسانه ها شرکت کرد. اما این بار وی در شهرستان نیکشهر در مراسم کلنگ زنی دبیرستان شبانه روزی دخترانه ای حضور یافت که قرار است به همت صندوق کارآفرینی امید با همکاری سازمان نوسازی مدارس در روستای سیلزده دَستگِرد بخش بِنت نیک‌شهر ساخته شود.

در ادامه این سفر با حضور سخنگوی دولت در روستای زَهَک شهرستان نیکشهر، عملیات احداث مجتمع بزرگ پرورش محصولات گلخانه‌ای با محوریت پرورش میوه های گرمسیری و فلفل دلمه‌ در این روستا آغاز شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان با سفر به چابهار از مناطق حاشیه نشینی، صنایع دستی و صنایع پرورش طیور این منطقه نیز بازدید و با کارآفرینان چابهاری دیدار کرد.

موفقیت دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه روستایی

ربیعی در این سفراز دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان موفق ترین دولت ها در گسترش زیرساخت های جاده ای و ریلی، آب، برق و گاز در روستاهای کشور نامبرد که در زمینه توسعه روستایی سرآمد است.

وی  روز دوشنبه با حضور در بخش بنت نیک‌شهر در جنوب سیستان و بلوچستان در آیین کلنگ زنی دبیرستان شبانه روزی دخترانه روستای دَستگِرد اظهار داشت: دولت یازدهم و دوازدهم در گسترش زیرساخت های جاده ای و ریلی، آب، برق و گاز در روستاهای کشور و در یک کلام توسعه روستایی از موفق ترین دولت ها بوده است.

وی با بیان اینکه اتصال زیرساخت ها به سبب نقش مهم در معیشت و زندگی مردم یکی از لوازم توسعه پایدار در کشور است ، گفت: برای توسعه به معنای اعم و توسعه روستایی به طور اخص نیازمند زیرساخت کافی، نظام تأمین مالی مناسب، نظام رفاهی مناسب و سیاست‌های معطوف به تولید اقتصادی متناسب با شرایط محلی هستیم.

ربیعی  با اشاره به اینکه راه بی بدیل توسعه از مهارت آموزی می گذرد، تصریح کرد: در این راستا افزایش مهارت بویژه مهارت های فنی با توجه به مزیت های منطقه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

توجه ویژه دولت به توانمندسازی بانوان

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به توجه ویژه دولت به توانمندسازی بانوان گفت: در سطح ملی و با همین نگاه ۳۳ درصد پست های مدیریتی دولت در اختیار بانوان است.

 ربیعی اضافه کرد: مطالعات دولت نشان می دهد دختران این منطقه با موانع فرهنگی متعدد و فقر و محرومیت رو به رو هستند و ساخت این دبیرستان شبانه روزی در هفته وحدت گامی در جهت محرومیت زدایی و رفع موانع فرهنگی دختران این خطه خواهد بود. در همین راستا مجتمع شبانه روزی دستگرد بنت با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی و با زیربنای یکهزار و ۲۵۰ مترمربع و مدرسه ۸۰۰ مترمربع ساخته خواهد شد.

ربیعی بعد از این مراسم با مردم و اهالی روستای بنت و شورای روستا دیدار و گفت وگوی صمیمانه ایی انجام داد و در جریان آخرین وضعیت و مشکلات آنان قرار گرفت. 

پیگیری ایده «تحول محلی برای توسعه ملی» در دولت تدبیر و امید

در ادامه این سفر با حضور سخنگوی دولت در روستای زَهَک شهرستان نیکشهر، عملیات احداث مجتمع بزرگ پرورش محصولات گلخانه‌ای با محوریت پرورش میوه های گرمسیری و فلفل دلمه‌ در این روستا آغاز شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: معتقدم باید منابع موجود را به هر اندازه که هست به سمت مزیت‌های محلی و منطقه‌ای ببریم و زندگی مردم را در سطح محلی متحول کنیم. بر همین اساس در دولت های یازدهم و دوازدهم برنامه توسعه در روستاها متمرکز و ایده تحول محلی برای توسعه ملی پیگیری شد.

ربیعی گفت: مطالعات دولت نشان می دهد با توجه به ظرفیت ها و توانایی های موجود در سیستان و بلوچستان می توان در این منطقه در بخش توسعه حمل و نقل، خدمات مولد، توسعه کشاورزی و صنایع جانبی، توسعه معادن، صنایع دستی و گردشگری سرمایه گذاری درستی صورت بگیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که کشاورزی یکی از مهمترین کشانه های توسعه ملی و پایدار در کشور است، گفت: آب و هوای منطقه امکان صادرات میوه های گرمسیری را فراهم کرده است و افتتاح مجتمع گلخانه ای کشت هیدروپونیک صیفی جات و میوه های گرمسیری در این منطقه می تواند یکی از نشانه های توسعه در استان سیستان و بلوچستان باشد.

 وی افزود: شهرک گلخانه ای جهاد کشاورزی به مساحت ۶۰ هکتار در این منطقه قرار دارد که در این مرحله، اولین مجتمع گلخانه ای کشت هیدروپونیک صیفی جات و میوه های گرمسیری به مساحت پنج هکتارو با سرمایه هفت میلیارد تومان ساخته خواهد شد.

جهت‌گیری اصلی دولت توسعه و توانمندسازی جوامع محلی است 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان با سفر به چابهار از مناطق حاشیه نشینی، صنایع دستی و صنایع پرورش طیور این منطقه بازدید و با کارآفرینان چابهاری دیدار کرد.

ربیعی در این دیدار گفت: جهت‌گیری اصلی دولت مبتنی بر توسعه و توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد تعاونی‌ها و اجتماعات محلی، اشتغال‌های ارزان‌ قیمت برای مردم منطقه و زنجیره ‌کردن تولیدات روستایی است.  

سخنگوی دولت بر ضرورت سوق دادن منابع موجود به سمت مزیت‌های محلی و منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: باید زندگی مردم را در سطح محلی متحول کنیم. هدف باید دستیابی به وضع بهتر برای خانواده‌ها و ارتقای کنش‌های فردی و جمعی در سطح محلی باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: از مهمترین برنامه‌های به اجرا درآمده در دولت‌یازدهم و دوازدهم برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال روستایی و عشایری بوده و در این طرح بیشترین سهم به استان سیستان و بلوچستان رسیده است.

ربیعی در سفری که ماه گذشته به سیستان و بلوچستان داشت برای توضیح مفید و مختصر اقدامات انجام شده در سیستان وبلوچستان نام جدیدی برای دولت برگزید و در نشست مشترک شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و شورای اطلاع رسانی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: وضعیت کنونی دولت بنا بر فشارهای همه جانبه و بی سابقه آمریکا بسیار متفاوت است و باید این دولت را دولت «زیرساخت‌ساز و مقاومت» نامید.

زیرساخت‌هایی که ایجاد آن در سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی گرفته تا اشتغال مردم این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جای خالی آن سال‌هاست در پازل توسعه این منطقه مشهود بوده و شاخص ۶۸ درصدی بهره‌مندی جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم تنها نمونه‌ای از این خلا بزرگ در پهناورترین استان کشور است.

آمارها گویای آن است که سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر حرکت روبه جلویی را در مسیر توسعه در پیش گرفته به طوری که با نگاهی به کارنامه اقتصادی آن می‌توان ادعا کرد به یکی از استان‌های فعال اقتصادی در سال جهش تولید تبدیل شده است.

توسعه بندر راهبردی چابهار، توسعه سواحل مکران، توسعه منطقه آزاد چابهار، تلاش برای تسریع اتصال سیستان و بلوچستان به شبکه ریلی و گاز کشور و شبکه ترانزیت شمال جنوب، برنامه ریزی برای استقرار صنایع بزرگی همچون فولاد، پتروشیمی و توسعه کشاورزی مدرن و احیای اراضی دشت سیستان از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در این سال ها به شمار می رود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × یک =