جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۲:۴۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

کرمانشاه، «سفید» می‌شود؟

به  گزارش خبرنگار فرهنگ سار، وزیر کشور روز دوشنبه ۱۰ آذر گفت که «مجموعه افراد درگیر کرونا در بالاترین تخمین و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به کرونا سه درصد هستند؛ یعنی ۹۷ درصد مردم در این خصوص هیچ نگرانی ندارند و سالم اند.» به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی «بخاطر این سه درصد مجبور می‌شویم تا […]



به  گزارش خبرنگار فرهنگ سار، وزیر کشور روز دوشنبه ۱۰ آذر گفت که «مجموعه افراد درگیر کرونا در بالاترین تخمین و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به کرونا سه درصد هستند؛ یعنی ۹۷ درصد مردم در این خصوص هیچ نگرانی ندارند و سالم اند.»

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی «بخاطر این سه درصد مجبور می‌شویم تا ۹۷ درصد را در شرایط خاص قرار دهیم و تعطیلات و محدودیت می‌گذاریم که برای مردم نگرانی ایجاد می‌شود.»

اشاره او به اجرای طرح محدودیت‌های سراسری ۲ هفته ای برای مقابله با کرونا است که از اول آذر کلید خورده؛ این طرح در شهرهای قرمز همه کسب و کارها و مشاغل جزء مشاغل «سطح یک» را به مدت ۲ هفته تعطیل کرد و تردد خودروها و بیماران کرونایی را با محدودیت ها و جریمه های بی سابقه (۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی) مواجه ساخت.

در این مصوبه مشاغل به چهار دسته تقسیم شده اند و محدودیت‌ها براساس سه وضعیت زرد (خطر متوسط)، نارنجی (پرخطر) و قرمز (خطر خیلی بالا) در شهرها اعمال می شود. در شهرهای سفید هم که البته تعداد آنها خیلی اندک است، وضعیت به صورت «احتیاط» است و محدودیتی در آنها اعمال نمی شود.

محدودیت ها چقدر رعایت شد؟

هفت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت «قرمز»، ۶ شهرستان در وضعیت «نارنجی» و یک شهرستان هم در شرایط «زرد» قرار دارد.

در ۲ روز نخست اجرای طرح محدودیت های سراسری، دست کم ۹۰ درصدی مشاغل مشمول این طرح، تعطیل بودند و خیابان ها و بازارهای استان روزهای بسیار خلوتی را تجربه کردند.

راسته طلافروشان در خیابان مدرس شهر کرمانشاه

از روز سوم به بعد هم گرچه بیشتر کسب و کارها همچنان به ادامه تعطیلی ها پایبند ماندند اما بخشی از کسبه بی‌توجه به هشدارها، کرکره ها را بالا زدند. در برخی محلات کلانشهر کرمانشاه از جمله مسکن و دولت آباد شرایط بازار شبیه وضعیت عادی شد.

این بی خیالی در برخی مکان های تفریحی و خرید بیشتر دیده شد. به عنوان نمونه، در طاق بستان کرمانشاه برخی قلیان‌سراها آزادانه در حال فعالیت هستند و بی توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی محل تجمع جوانان شده اند.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، موبابل فروشان باید تعطیل باشند اما بخشی از آنان بویژه در خیابان مدرس کرمانشاه از روز سوم محدودیت ها باز بودند

فرماندار کرمانشاه گفت: در اجرای طرح محدودیت های کرونایی در بخش اصناف هسته مرکزی، بازار، مراکز تجاری بزرگ، طلافروش ها و سایر کسبه همکاری بسیاری خوبی داشتند و از آنها قدردانی می‌کنم و امیدوارم این روند همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

«فضل‌الله رنجبر» ۱۰ آذر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار با بیان اینکه در برخی از شهرک های حاشیه ای شهر کرمانشاه شاهد مشکلاتی در باز کردن بازار و مراکز خرید بودیم، گفت: تیم های نظارتی هر روز در این مناطق حضور دارند و اصناف و کسبه هایی که همکاری نکنند مشمول جریمه می شوند.

افزایش استفاده از ماسک و کاهش ترددها

با وجود سهل انگاری بخشی از شهروندان و کسبه اما میزان استفاده از ماسک توسط شهروندان به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده و در مکان های پرتردد، بیشتر مردم روی صورتشان ماسک دارند؛ البته همچنان عده ای افراد بویژه جوانان به توصیه های پزشکان و اهمیت زدن ماسک بی توجه هستند.

در این مدت تردد خودروها هم به دلیل نظارت و حضور چشمگیر پلیس بشدت کاهش پیدا کرده و متخلفان زیادی هم جریمه شدند.

به گفته سرهنگ «فضل الله شیری»، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه، در هفته اول اجرای طرح محدودیت تردد شبانه ۱۰۴ دستگاه خودروی متخلف در سطح شهرهای استان توقیف شد.

با ممنوع شدن ترددهای شبانه، بسیاری از دورهمی‌ها و میهمانی ها هم دیگر برپا نمی شود و رفت و آمدها به شیوه ملموسی کاهش یافته است.

سرهنگ «محمد حیدری»، رییس پلیس راه کرمانشاه هم از کاهش ۴۲ درصدی ترددها در جاده های بین شهری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و به فرهنگ سار گفت: در این زمینه تا ۹ آذر ۶۷۴ دستگاه خودروی متخلف جریمه و اعمال قانون شدند.

نظارت فرمانده ناجا کرمانشاه بر فعالیت پلیس راه در کنترل تردد خودروهای ورودی به مرکز استان 

آمارها نزولی شد

شرایط کرونایی استان کرمانشاه همسو با میانگین کشوری از اوایل آبان ماه رو به وخامت گذاشت به طوری که خیلی زود همه چراغ های قرمز روشن شدند و آمار کشته ها کرونا تنها در روز ۲۵ آبان به ۲۴ نفر رسید؛ یعنی هر ساعت یک کرمانشاهی قربانی کرونا شد. آمار بیماران بستری استان هم تا این روز از هزار و ۲۰۰ نفر گذشت.

هشدارهای متعددی که از اوایل آبان به مردم داده شد، بسیاری از شهروندان را برای رعایت بیشتر بهداشت و زدن ماسک قانع کرد؛ نتیجه همین رعایت ها بود که حدود ۲ هفته بعد خود را نشان داد و از روز ۲۶ آبان آمارها نزولی شد اما روند کاهشی آن چندان امیدوارکننده نبود.

با شروع محدودیت ها، این شیب نزولی روز به روز سرعت گرفته به طوری که در ۹ آذر تعداد فوتی های کرونا در استان به ۶ نفر و آمار بستری ها نیز به ۷۶۶ بیمار کاهش یافته است.

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: خوشبختانه همکاری‌ها مردم موجب کاهش تعداد بستری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا شده است.

«هوشنگ بازوند» ۹ آذر افزود: اقشار مختلف مردم با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا در حرکتی ارزشمند و تحسین‌برانگیز مشارکت مطلوبی برای اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در هفته دوم داشتند و بازارها و دورهمی‌ها را تعطیل کردند اما هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری می‌تواند برای استان و کشور تبعاتی فاجعه آفرین در پی داشته باشد.  

غفلت کنیم، ورق بر می گردد

بی شک آثار محدودیت های ۲ هفته ای و همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیز از هفته آینده می تواند شیب نزولی آمارها را شدت ببخشد و وضعیت استان را از شرایط قرمز(خطر خیلی بالا) به حالت زرد(خطر متوسط) و در صورت ادامه همکاری مردم و بازاریان، حتی به شرایط سفید هم برگرداند.

اما اگر با پایان تعطیلات، بازهم ماسک ها کنار برود و شاهد دورهمی ها و بازارهای پرازدحام باشیم، خیلی زود ورق بر می گردد و هزینه های بیشتری به مردم تحمیل خواهد شد.

بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در این باره گفت: با توجه به در پیش بودن فصل سرد، نمی توان به کاهش های آمار کرونا در حال حاضر، دلخوش بود و غفلت کرد.

بابک صیاد، رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز عنوان کرد: بسیاری از مردم ماسک زدند و رعایت کردند اما اگر بی توجهی کنند دوباره شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری خواهیم بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 + 9 =