جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۴:۲۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

پنجم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان سرعت گرفته و به تدریج گروه‌های بیشتری هدف آن قرار می‌گیرند؛ هر چند باید توجه داشت که ایمنی در گرو واکسینه شدن عموم مردم است . از سوی دیگر، در واکنش به وضعیت کنونی انتشار ویروس کرونا و نوع جهش یافته انگلیسی آن در  استان ها، فرآیند تجهیز مراکز درمانی در […]



واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان سرعت گرفته و به تدریج گروه‌های بیشتری هدف آن قرار می‌گیرند؛ هر چند باید توجه داشت که ایمنی در گرو واکسینه شدن عموم مردم است .

از سوی دیگر، در واکنش به وضعیت کنونی انتشار ویروس کرونا و نوع جهش یافته انگلیسی آن در  استان ها، فرآیند تجهیز مراکز درمانی در جریان است و محدودیت ها تمدید و نظارت‌ها هم تشدید شده است، اما کرونای هندی هم در آن سوی مرز خودنمایی می‌کند.

با توجه به این که نوع جهش یافته هندی ویروس کرونا قابلیت سرایت و مرگ اوری بالاتری دارد، پیشگیری از ان هم ضرورت بیشتری می یابد. 

وضعیت موجود  نشان می دهد که رعایت نکات و توصیه های  بهداشتی، حفظ فاصله فیزیکی و خودداری از برگزاری دورهمی ها و سفرهای غیر ضرور هنوز لازم است. 

اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از پایین بودن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور ناراضی و نگران هستند و عادی انگاری ها را علت اصلی آمار بالای بیماران و فوت شدگان ویروس عامل کووید ۱۹ برغم  تلاش های شبانه روزی کادر درمان می دانند؛ در ۲۴ ساعت گذشته خانواده‌های  ۴۵۴ بیمار سوگوار شدند. 

تازه ترین اخبار دریافتی هم از وضعیت کرونایی استان ها نشان می دهد که در نتیجه بی توجهی به توصیه های بهداشتی،  آمار ابتلا و شمار فوتی ها هنوز بالاست.

در استان سمنان،  ۴۶۴ مبتلا در مراکز درمانی  بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز یک نفر بر اثر ابتلا فوت کرد  که بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۹۶ نفر رسیده است.

بر پایه تازه ترین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، تمامی شهرستان‌های استان سمنان قرمز و تنها شهرستان آرادان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

در سیستان و بلوچستان هم  با افزوده شدن ۵۷ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به ۳۱ هزار و ۲۹۰ نفر رسید. شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان هم با افزوده شدن ۲ نفر دیگر به هزار و ۲۲۸نفر رسید. 

همچنین در آذربایجان شرقی، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در استان اعلام کرد: روزانه ۲۸۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شوند.

به بیان دکتر سیمین خیاط زاده، از این تعداد ۱۵۰ نفر کرونایی بدحال هستند و زیر تنفس مکانیکی (ونتیلاتور) قرار گرفته اند و این موضوع نشان دهنده این است که تعداد افراد مبتلا به کرونا و بیماران کرونایی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود هزار و ۶۰۰ کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند، زیرا مردم شیوع ویروس منحوس کرونا را جدی نگرفته اند و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مناطق مختلف استان کاهش چشمگیری یافته است.

در البرز،  با مرگ ۳۲ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار کل جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این استان به سه هزارو ۳۸۹ نفر رسیده است.

 ۱۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری بیمارستان های االبرز  انتقال یافتند و اکنون در مجموع یک هزارو۶۳ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز پر رنگ ، چهار شهرستان ساوجبلاغ ، فردیس ، نظرآباد و چهارباغ قرمز و ۲ شهرستان طالقان و اشتهارد البرز نارنجی کرونایی هستند. 

شیوع کرونا در استان اردبیل هم همچنان دصعودی و نگران کننده  است  به طوری که در شبانه‌روز گذشته، مجموع آمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۶۳۳ نفر رسیده و رکورد دیگری در این زمینه ثبت شد.

 به واقع، ۹۹ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته در اردبیل شناسایی شدند و با فوت ۱۰ فرد مبتلای دیگر، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل به یک‌هزار و ۵۹۲ نفر رسید. 

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  با اشاره به پر شدن ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی و افزایش شمار مراجعان گفت: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان نسبت به موج‌های قبلی بسیار زیاد است. 

در خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر روند افزایشی ابتلا به کرونا ادامه پیدا کند در بیمارستان‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد و عبور از وضعیت کنونی نیازمند همراهی همه‌جانبه مردم و دستگاه‌های مختلف است.

غلامرضا  شریف‌زاده گفت: عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته موارد بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا را در خراسان جنوبی تا هشت برابر افزایش داد به طوری که تعداد بستری کرونا مثبت از حدود ۲۵ نفر در اسفند سال گذشته به ۲۲۵ نفر در زمان حاضر رسیده  و  میزان بستری‌ بیماران با علائم تنفسی هم در هفته‌های اخیر افزایش سه برابری داشته است. 

وی ادامه داد:  ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا تکمیل شده و در حال حاضر ۲ بیمارستان رازی و امام رضا (ع) بیرجند به عنوان مراکز پشتیبان بیمارستان ولی‌عصر (عج) در مرکز استان پیش‌بینی شده است و در شهرستان‌ها هم در صورت نیاز تخت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

شریف زاده ادامه داد: ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا در نظر گرفته شده است و با توجه به تلاش صورت گرفته در حال حاضر مشکلی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان وجود ندارد.

کرونا طی ۲۴ گذشته : شمار قربانیانش را در کهگیلویه و بویراحمد با فوت هفت بیمار به ۵۵۸ نفر رساند. هم اکنون ۵۱۸ بیمار در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

روند گسترش و افزایش شمار مبتلایان در سه شهرستان چرام، باشت و کهگیلویه هم نگران کننده است.

 اما در کاشان در استان اصفهان، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ بیمار جدید حاد تنفسی  بستری شدند و کرونا خانواده های سه فوتی را سوگوار کرد. 

در همین حال در کرمانشاه، رییس مرکز بهداشت گیلانغرب گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی ها دلیل بحرانی شدن وضعیت این شهرستان و افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا است.

جعفر یارمرادیان افزود: عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و همراهی برخی اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ با توجه به وضعیت این شهرستان باعث شده از نظر ابتلا به ویروس کرونا همچنان بحرانی باشیم.

وی اظهار داشت: خروج از این وضعیت نیازمند مشارکت و همراهی همه مردم در پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در بیرون از منزل به شکل صحیح و پرهیز از برگزاری دورهمی، نرفتن به مسافرت، مهمانی و ترددهای غیر ضرور و رعایت فاصله اجتماعی است اما با وجود افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا همچنان شاهد حضور مردم در آیین های خاکسپاری و مراسم ترحیم هستیم که یکی از موارد ابتلای افراد به کرونا حضور در این مراسم ها است.

آماده باش در برابر کرونای هندی 

در حالی که ویروس کرونا و نوع انگلیسی آن اکنون در کشور تاخت و تاز می کند، خطر جدید ویروس جهش یافته کرونا در هندوستان است که قابلیت سرایت بسیار بالاتری دارد و تلفات بیشتری به جا می گذارد. 

 در پی شیوع ویروس هندی، تدابیری اندیشیده شده و از جمله  نظارت‌های بهداشتی در مرزهای سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان تشدید شده است. .

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:  با وجود اینکه هیچ گونه پروازی از هندوستان  به استان انجام نمی شود و ورود مسافر هندی به استان از طریق مرزها نداریم اما بر اساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرار گرفته است تا از هرگونه مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

در خوزستان هم مرزهای دریایی استان برای جلوگیری از ورود ویروس گونه هندی به شدت تحت کنترل هستند.

این خبر را فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد کرونا خوزستان اعلام کرد و افزود: بنا بر اطلاعات ویروس نوع هندی بسیار خطرناک تر بوده لذا بنا به دستور استاندار، تمهیدات ویژه ای برای بنادر استان در نظر گرفته شده است.

ولی الله حیاتی افزود: در بنادر استان اکیپهای بهداشتی مستقر و کار تست گیری از خدمه کشتی ها را انجام می دهند همچنین سعی می شود از ابزارهای مکانیکی برای تخلیه کشتی ها استفاده شود.

وی  گفت: سعی می کنیم مانع ورود نیروهای حاضر در کشتی ها به درون شهرستان و استان شویم و همچنین دیگر اقدامات لازم در این خصوص را انجام می دهیم.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۵ شهرستان نارنجی هستند.

واکسیناسیون 

جریان واکسیناسیون علیه کرونا در کشور با سرعت بیشتر پیش می رود و گروه های بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

امروز اعلام شد که ۳۰ پاکبان گتوند در برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و دیگر پاکبانان شهرستان گتوند پس از اختصاص سهمیه واکسینه می‌شوند.

خبر دیگر از رفسنجان است که براساس آن، چهار هزار و ۳۹۲ دوز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده است و با شروع واکسیناسیون گروه دوم در هفته آینده یکهزار و ۴۰۰ دوز دیگر واکسن تزریق خواهد شد.

همچنین در استان همدان، مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت که با حل شدن مشکل واکسیناسیون کادر درمان، تمامی یک هزار و ۳۰۰ نفر کادر درمان این شهرستان در سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی و فوریت‌های پزشکی علیه بیماری کووید – ۱۹ واکسینه شدند.

در خلخال هم واکسیناسیون  کادر پزشکی و درمانی همه بخش‌های دولتی ،پزشکان و پرستاران شاغل در مطب پزشکان بخش خصوصی ، دندانپزشکی‌ها ، فیزیوتراپی‌ها و همه اعضای نظام پزشکی و نظام پرستاری خلخال پایان یافته و در این مرحله دست‌اندرکاران صف اول مقابله با کرونا که شامل بیش از یک هزار نفر هستند، و همچنین جانبازان واکسن کرونا گرفتند.

مرحله دوم اجرای طرح  واکسیناسیون در خلخال  با ارائه واکسن به افراد و گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر از کرونا و همچنین سالمندان آغاز خواهد شد.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم  از واکسیناسیون ۹۵درصد کارکنان مجموعه بهداشت و درمان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان علیه کرونا خبر داد.

اصغر مکارم اظهار داشت: این میزان از کارکنان مجموعه بهداشت و درمان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان تا امروز واکسینه شدند لذا واکسیناسیون ادامه دارد.

وی   به افزایش تعداد مبتلایان کرونا در جنوب کرمان اشاره کرد و این افزایش را زنگ خطری برای مردم هفت شهرستان جنوبی کرمان دانست.

۶۰ درصد کادر درمان در ۳ شهر جنوبی فارس هم تاکنون واکسن کرونا دریافت کردند.

در همین حال، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه از آغاز ثبت نام از بیماران خاص و افراد در معرض خطر برای دریافت واکسن کرونا از روز گذشته خبر داد. 

«مسعود بهرام نژاد» اظهار داشت: علاوه بر واکسیناسیون کادر درمان از فردا روند توزیع ۱۰ هزار دوز واکسن جدید در سطح استان آغاز خواهد شد.

اما در گیلان اعلام شد که تاکنون ۵۰ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق بر اساس اولویت ها در این استان دریافت شده است که از این میزان تاکنون ۲۵ هزار دوز تزریق شده و روند تزریق طی روزهای اخیر افزایش یافته به گونه ای که در چند روز گذشته هشت هزار دوز واکسن تزریق شده است.

هم اکنون ۹۱۶ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری هستند که فقط  ۸۲ نفر طی روز گذشته بستری شدند.

گزارش های کرونایی

خبرنگاران فرهنگ سار در استان ها نتایج پیگیری های خبری در زمینه وضعیت کرونایی مناطق تحت پوشش خود را به صورت مشروح گزارش کردند که مهمترین آنها از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

اردیبهشت سرنوشت ساز کرونایی برای خراسان شمالی

لرستان سوار بر موج‌های پرتلاطم کرونا

کرونا در آرامستان کرمانشاه آرام نمی‌گیرد

آمار رامروز وزارت بهداشت/ ۴۵۴ فوت شده، ۲۰۶ بیمار بدحال در «آی سی یو»

 براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، با فوت ۴۵۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۹ هزار و ۵۷۴ نفر رسید. ۵۲۰۶ بیمار بدحال نیز در آی سی یو بستری هستند.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است: از دیروز تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − هجده =