جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

افزایش قیمت خرید گندم نتیجه کارشناسی دقیق و هوشمندانه دولت بود

ظفر افشون جمعه در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلوگرم چهار هزار تومان به پنج هزار تومان، علاوه بر ایجاد انگیزه و رضایت در کشاورزان، دست دلالان را کوتاه کرد.وی ادامه داد: در مقاطع برداشت گندم، تعداد زیادی از دلالان در فارس تحت عنوان کارخانه صنعتی […]



ظفر افشون جمعه در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلوگرم چهار هزار تومان به پنج هزار تومان، علاوه بر ایجاد انگیزه و رضایت در کشاورزان، دست دلالان را کوتاه کرد.
وی ادامه داد: در مقاطع برداشت گندم، تعداد زیادی از دلالان در فارس تحت عنوان کارخانه صنعتی اقدام به خرید گندم تولیدی کشاورزان می‌کردند که با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و کیفیت گندم فارس نیز بالاست، گندم خریداری شده با گندم سایر استان‌های کشور برای افزایش کیفیت نان آن استان‌ها ترکیب می‌شد.
او افزود: ترجیح ما بر این بود که به جای دلالان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گندم را از کشاورزان خریداری کند و برای استفاده در طول سال انبار شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: دلالان از قیمت هر کیلو چهار هزار تومان گندم به عنوان نقطه ضعف برای ترغیب کشاورزان به فروش گندم به آنها استفاده می‌کردند که افزایش قیمت گندم به پنج هزار تومان مانع این سوء استفاده دلالان خواهد شد.
افشون گفت: بنابراین در سال زراعی جاری گندم تولیدی کشاورزان توسط مراکز خرید دولتی به قیمت هر کیلو پنج هزار تومان خریداری خواهد شد.
وی ادامه داد: در شرایط سخت تحریمی امروز و با توجه به کاهش درآمد ارزی دولت، برای واردات کالا مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود که اگر سیاستی غیر از سیاست حمایت از تولید داخل را با هدف کاهش اتکا به واردات در پیش بگیریم، نمی‌توانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
او گفت: لذا دولت با تمام وجود به حمایت از تولیدات داخل به ویژه تولیداتی که جنبه استراتژیک و ضروری دارد از جمله گندم نگاه ویژه دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: بنابراین با توجه به جغرافیای کشور و استان فارس، تمام تاکید ما بر تامین کالای استراتژیک گندم در داخل کشور است و در استان فارس هم با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد و کیفیت بالای گندم تولیدی آن، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید در دستور کار قرار گرفته است.
افشون افزود: یکی از معضلات و موانع پیش روی کشاورزان به ویژه در برخی شهرستان‌ها بحث خشکسالی بود که کوشیدیم با رها سازی آب سد این کاستی را تا حد قابل توجهی جبران کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 3 =