جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۲:۰۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

مسابقه نامزدهای شورای اسلامی خراسان شمالی برای تخریب چهره شهرها

بررسی خبرنگار فرهنگ سار ، از سطح شهرهای ۲۴ گانه استان که حدود ۷۰۰ نامزد با هم رقابت می کنند، حاکیست که در چند روز گذشته که تبلیغات انتخاباتی به طور رسمی شروع شد،  در و دیوار، درختان حاشیه شهر و حتی تابلوهای شرکت های خدماتی نیز از دست هواداران نامزدهای انتخاباتی و پوسترهای تبلیغاتی در امان […]



بررسی خبرنگار فرهنگ سار ، از سطح شهرهای ۲۴ گانه استان که حدود ۷۰۰ نامزد با هم رقابت می کنند، حاکیست که در چند روز گذشته که تبلیغات انتخاباتی به طور رسمی شروع شد،  در و دیوار، درختان حاشیه شهر و حتی تابلوهای شرکت های خدماتی نیز از دست هواداران نامزدهای انتخاباتی و پوسترهای تبلیغاتی در امان نماندند و تمام سطح شهر مملو از پوسترها و تراکت های تبلیغاتی این نامزدهاست به طوری که به جای رقابت در ارایه برنامه ها ، به ظاهر مسابقه ای برای تخریب چهره و زیبایی شهرها در دستور کار هواداران نامزدهای این انتخابات قرار گرفت.
براساس این گزارش در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی که بیشترین نامزدهای انتخاباتی را در میدان رقابتی دارد( ۱۲۱ نفر برای کسب ۹ کرسی ) وضعیت به مراتب از سایر شهرها بدتر است به گونه ای که تخریب چهره شهر با پوسترهای تبلیغاتی نه تنها نارضایتی مردم که اعتراض شهرداری این شهر را نیز در آورد و حتی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی این نامزدها ، این روزها دانشگاه علوم پزشکی استان نیز شاکی و نیز نگران خیز احتمالی موج جدید کروناست.
در حالی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای این استان با چسباندن پوسترها و تراکت های تبلیغات به در و دیوار، تابلوهای شرکت های خدماتی اعم از برق و مخابرات در حاشیه خیابان حتی اماکن امکان ممنوعه برای تخریب چهره شهر مسابقه گذاشتند که شهرداری های ۲۴ شهر استان  مکان هایی را برای نصب پوستر و تراکت های تبلیغاتی نامزدها پیش بینی کردند به طوری که  شهرداری بجنورد ۳۰ نقطه پر تردد جمعیتی شهری   را برای  نصب پوسترها و تراکت تبلیغاتی نامزدهای شوراها و ریاست جمهوری ساماندهی کرد و مدت ها قبل از شروع تبلیغات از تمام هواداران این نامزدها  درخواست شد تا برای حفظ زیبایی مبلمان شهری از چسباندن پوستر و تراکت تبلیغاتی در خارج از این مکان ها خودداری کنند.
این در حالیست که این روزها با قدم زدن در سطح بجنورد می توان دریافت که هواداران نامزدها هیچ توجهی به این هشدارها  شهرداری نداشتند و همچنان نیز به دلیل ضعف در برخورد با این تخلف انتخاباتی به کارشان ادامه می دهند و این پارکبان های زحمت کش هستند که باید با دست خالی ساعت ها وقت خود را صرف پاکسازی تراکت ها در مکان های ممنوعه کنند.
      

مسابقه نامزدهای شورای اسلامی خراسان شمالی برای تخریب چهره شهرها

 بی انضباطی اجتماعی در تبلیغات شوراها
یک کارشناس مدیریت شهری تبلیغات پیرامونی شوراهای اسلامی شهرهای استان خراسان شمالی را نوعی بی انضباطی اجتماعی ناشی از بی توجهی به مباحث کلان مدیریت شهری دانست و گفت: بیشتر نامزدهای شورای اسلامی شهر در تبلیغات پوستری به منافع شهری و حتی حقوق شهروندی توجهی نداشتند و عملشان نشان داد که تنها به دنبال رای آوری هستند.
رضا رحمانیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: اگر این نامزدها برای خدمت به مدیریت شهری وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شدند، می بایست به حقوق حداقلی شهروندی که همان توجه به زیباسازی منظر شهری است، توجه می کردند و قبل از شروع تبلیغات به هواداران خود گوشزد می کردند، که پوسترها را در مکان های آماده شده از سوی شهرداری الصاق کنند.
وی افزود: امروز در و دیوار شهر و حتی اماکن ممنوعه شامل کیوسک تلفن، تنه درختان، ایستگاه‌ اتوبوس از دست پوسترهای تبلیغاتی این نامزدها در امان نماند.
وی اظهار داشت: به هر حال شهرداری برای پاکسازی این پوسترهای تبلیغاتی باید چندین میلیارد ریال هزینه کند تا بتواند با کمک نیروهای خدمات شهری آنها را امحاء کند، تا حدی سکوت قانون در برخورد با این تخلفات وضعیت مدیریت شهری را دچار مشکل کرده است.
رحمانیان معتقد است که مردم می توانند با همین نحوه تبلیغات پوسترینگ نامزدها، تعهدشان را به مدیریت شهری و مبلمان شهری بسنجند و بسیاری از این تبلیغات پیرامونی و بر هم زدن نظم شهری نیز مربوط به افرادی است که یا سابقه عضویت در شوراها را داشتند و یا الان نیز عضو این نهاد مردمی هستند.
به گفته وی بررسی ها نشان می دهد که تبلیغات پوستری نامزدهای انتخابات به خصوص شوراها نارضایتی شدید مردم از دو منظر یکی بر هم خوردن مبلمان و زیبایی شهر و دوم هزینه های گزاف در شرایط بد اقتصادی و معیشتی عاملی برای کاهش مشارکت خواهد شد.
این کارشناس مدیریت شهری نیز این کارکرد تبلیغاتی را نوعی ماراتن برای بر هم زدن زیبایی شهری از سوی نامزدهای انتخاباتی و یا هوادارانشان دانست و اظهار داشت: انتظار است که نامزدها بیشتر به بسترهای مجازی توجه می کردند که هزینه به شهر و خودشان تحمیل نمی کردند.
اهمال در برخورد قانونی عامل شلختگی تبلیغاتی 
یک کارشناس حقوق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار سکوت قانون و اهمال در برخورد با متخلفان در دوره های گذشته انتخابات عامل اصلی در گسترش بی انضباطی در تبلیغات میدانی دانست و گفت: در قانون برخورد با متخلفان تبلیغات انتخاباتی پیش بینی های لازم دیده شد، ولی هر با به بهانه مشارکت حداکثری این برخوردها انجام نشد.
وی که خواست نامش ذکر نشود اظهار داشت: اگرچه مشارکت حداکثری در انتخابات از اهداف اصلی تبلیغات است ولی نباید با سهل انگاری در تخلفات انتخاباتی باعث گسترش بی انضباطی شویم، باید با برخورد با متخلفان، زمینه را برای قانونمند کردن تمام افراد جامعه فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: نامزدهای واقعی شوراهای اسلامی شهرها کسانی هستند که قانون را رعایت کردند و مردم باید به سمت انتخاب این افراد بروند تا درسی بشود برای کسانی با هزینه های چندین میلیارد ریالی به دنبال جلب نظر مردم هستند و گاها نیز تبلیغات میدانی آنها مزاحمت های زیادی نیز برای مردم ایجاد می کند.
وی تنها راه پایان دادن به شلختگی تبلیغات انتخاباتی را برخورد شدید قانونی با متخلفان دانست.
انتقاد شهرداری از بی انضباطی نامزدها در تبلیغات میدانی 
معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت: برای جلوگیری از بر هم خوردن زییابی شهر در تبلیغات میدانی نامزدهای انتخاباتی ۲۸ خرداد ماه جاری  حدود ۳۰ نقطه از مکان های پرتردد و شلوغ شهر بجنورد با سه هزار متر گونی پلاستیکی به عنوان مکان های چسباندن پوسترها پیش بینی شد.
مجید شادکام افزود : متاسفانه هواداران نامزدهای انتخاباتی بی توجه به امکانی که برای نصب پوستر در نظر گرفته شد، تمام سطح شهر را پر از پوستر کردند و به این مکان های شهری هیچ توجهی نداشتند و این اقدام نه تنها هزینه شهری را افزایش می دهد که کار نیروهای پارکبان را نیز سخت تر می کند.

وی افزود: برخی نامزدها یا طرفداران آنها پوسترهای انتخاباتی را بر روی تیربرق، ترانس و تابلوهای برق، صندوق کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندلی و جایگاه ایستگاه اتوبوس های شهری، بر روی در و دیوار اماکن خصوصی و دولتی و حتی تابلوهای راهنمایی و  رانندگی، ترانس و تابلوهای برق  با سریش نصب کرده اند که برای جمع آوری باید از آب و مواد شوینده استفاده شود که خطرناک نیز است.

 

مسابقه نامزدهای شورای اسلامی خراسان شمالی برای تخریب چهره شهرها

شادکام گفت: با توجه به این که در فرمانداری کمیته ای در این خصوص تشکیل شده است اگر تبلیغات نامزد های انتخابات بر روی موارد حساس از جمله تابلوهای راهنمایی و  رانندگی نصب شود پس از بازرسی ها با دستور این کمیته پاک سازی خواهد شد، اما سایر تبلیغات نیز که موجب نازیبایی سطح شهر شده است نیز به عنوان تخلف به کمیته معرفی خواهد شد.
در سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری در خراسان شمالی که همزمان ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود ۲۶ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی در بخش‌های مختلف برگزاری این رویداد مهم را بر عهده دارند.
در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰  از بین ۸۶۳ هزار نفر از جمعیت استان خراسان شمالی  ۶۷۲ هزار و ۶۵۷ نفر در این استان واجد شرایط اخذ رای هستند  که این این افراد  ۱۷ هزار و ۷۴۶ نفر رای اولی هستند که در  در ۲۴ شهر و ۷۴۷ روستای استان سکونت دارند.

در آخرین انتخابات که مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود از بین ۶۵۸ هزار و ۳۴۲ نفر واجد شرایط اخذ رای حدود ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر در آن انتخابات رای دادند.

همچنین بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، خراسان شمالی یک هزار و ۲۹۹ روستا دارد  که انتخابات شوراهای اسلامی در ۷۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت برگزار می شود و هم اکنون حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستا در استان هستند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 4 =