جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۲:۱۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

فضایی برای بیان عاشقانه‌ها

به گزارش فرهنگ سار، امسال به واسطه شیوع کرونا، زندگی مردم در مقایسه با پارسال از زمین تا آسمان فرق کرده است؛ از محدودیت‌های تردد و مهمانی‌های بگیرید تا استفاده از ماسک و ماده ضدعفونی که عادت هر روزمان شده است. کردستانی‌ها هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت برنامه‌های مولودی خوانی و […]



به گزارش فرهنگ سار، امسال به واسطه شیوع کرونا، زندگی مردم در مقایسه با پارسال از زمین تا آسمان فرق کرده است؛ از محدودیت‌های تردد و مهمانی‌های بگیرید تا استفاده از ماسک و ماده ضدعفونی که عادت هر روزمان شده است.

کردستانی‌ها هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت برنامه‌های مولودی خوانی و مداحی پیامبر(ص) در مساجد و حتی خانه‌ها برگزار می‌کردند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدویت‌های مختلف برای پیشگیری از شیوع این ویروس خبری از این برنامه‌ها نیست و مردم دلشان لک زده برای چنین آیین‌هایی.

مردم کردستان به واسطه عشق و علاقه زیادی که به حضرت محمد(ص) و اهل بیت دارند، حتی در صورتیکه امکان برگزاری آیین‌های مولودی خوانی را در منزل نداشتند حتما در این آیین‌ها که در اغلب مساجد و تکایا برگزار می‌شد، شرکت می‌کردند و این در حالیست که امسال از این آیین‌ها محروم بوده و ناچارند با حسرت در خانه بمانند.

مردم دلشان تنگ شده برای صدای آرام‌بخش دف و قصیده بُردیه (قصیدهای عرفانی در ستایش پیامبر اکرم) . آری امسال هفته وحدت غریبانه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود اما مردم متدین کردستان فضای مجازی را فرصتی برای تخلیه روحی خود انتخاب کرده‌اند و از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کنند.

حالا که امکان برگزاری این آیین‌ها نیست، ساکت ننشسته‌اند بلکه فضای مجازی را وسیله‌ای برای عاشقانه‌های دینی و معنوی خود انتخاب کرده‌اند و با استوری گذاشتن از مولودی‌خوانی‌ها و مداحی‌ها، عشق خود را به پیامبر نور و رحمت نشان می‌دهند.

یکی از کاربران شبکه اینستاگرام که جوانی حدودا ۳۰ ساله است، مولودی خوانی را استوری کرده بود. لایک کردم و از او پرسیدم که چرا این استوری را گذاشتی که جواب داد: شرافت و حیثیت ما از وجود پیامبر(ص) است همین و بس.

شاهو هم پستی از مداحی پیامبر و اهل بیت را از یکی از مداحان خوش‌صدای سنندج در اینستاگرام پست کرده بود. زیر پست نوشته بود: عاشق محمدم. همین ۲ واژه کافی بود برای بیان ارادت خود به رسول خدا.

از این جوانان عشق به معنویات و دین الهی و مقدسات کم نیستند، خیلی‌ها این روزها عکس پروفایل خود را با نام محمد(ص) مزین کرده‌اند. 

بهرحال امسال هفته وحدت نه تنها کمرنگ‌تر نشده بلکه مردم اهل سنت و تشیع کردستان با عشق و علاقه بیشتری، برادری و عشق به اهل بیت را به طرق مختلف بیان می‌کنند و می‌خواهند ثابت کنند که کرونا و بدتر از آن هم نمی‌تواند انسجام و وحدت آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

ماموستاها هم پای کار هستند

ماموستاها و روحانیون اهل سنت هم از قافله فعالان در فضای مجازی عقب نمانده‌اند و به دلیل شرایط به وجود آمده با تمام ظرفیت از این فضا برای تقویت مسائل معنوی مردم استفاده می‌کنند.

 با ماموستا سید عارف عنایتی امام جماعت مسجد حریری سنندج که صبحت کردم اگرچه از کرونا و تاثیرات آن بر همه جوانب زندگی گلایه داشت اما گفت که امسال با وجود شیوع این بیماری، در فضای مجازی و از طریق کانال تلگرامی، کلیپ‌های مداحی و مولودی‌خوانی منتشر می‌کنم که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است.

ماموستا احمد فتحی‌زاده امام جماعت مسجد روستای ننله سنندج اما ابتکار عمل به خرج داده و حالا به دلیل بسته بودن مساجد، در فضای مجازی فعال تر شده است. او گروهی را تشکیل داده و مداحی‌ها و مولودی خوانی‌های درخواستی را در گروه برای استفاده اعضا بازنشر می‌دهد که اغلب کاربران هم نوجوانان و جوانان هستند.

او اضافه کرد: هر روز غروب حدود سه نفر از اهالی روستا در مسجد به ذکر و نعت پیامبر(ص) می‌پردازند و از بلندگو برای مردم هم پخش می‌شود و پس از ضبط، آن را در فضای مجازی بازنشر می‌کنند.

امام جماعت مسجد ارشاد سنندج هم از عشق و علاقه مردم به پیامبر(ص) و و اهل بیت سخن گفت و ادامه داد: امسال با وجود شیوع کرونا و بخاطر درخواست‌های نمازگزاران و اهالی محل، کلیپ‌های مولودی‌خوانی از مداحان خوش‌صدای استان را در کانال تلگرامی مسجد بازنشر می‌کنیم.

ماموستا عبدالجبار لطفی این را هم گفت که بعضی از جوانان که صدای خوبی دارند، در منزل کلیپ مولودی و مداحی تولید می‌کنند و این ویدیوها برای استفاده در کانال مسجد بازنشر می‌شود.

سوق دادن آیین‌های دینی به سمت فضای مجازی

 رییس شورای اطلاع رسانی استان کردستان هم در زمینه برگزاری آیین‌های ماه ولادت پیامبر(ص) گفت: با توجه به قرمز بودن وضعیت استان از لحاظ شیوع کرونا، امسال برنامه‌ای برای برگزاری آیین‌های ماه ربیع‌الاول و مولودی‌خوانی در مساجد و تکایا به صورت جمعی وجود ندارد.

محمدابراهیم زارعی ادامه داد: قرار است با برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تعدادی مساجد و تکایای مشخص، مداحی و مولودی‌خوانی از بلندگوها پخش شود، بنابراین اجازه برگزاری این برنامه‌ها به صورت تجمع داده نمی‌شود.

وی خواستار همکاری امامان جماعت برای ممانعت از برگزاری مراسم مولودی‌خوانی در مساجد و سوق دادن این برنامه‌ها به صورت مجازی شد و اضافه کرد: ماموستاها و روحانیون تمام تلاش خود را در راستای فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بکار گیرند، چرا که در صورت بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌ها، باید شاهد افزایش مبتلایان و مرگ‌ و میرها و بحرانی شدن وضعیت استان باشیم.

 انتخاب ۴۰ مسجد در کردستان برای پخش مولودی‌خوانی از بلندگو
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم به نبود برنامه‌ برای برگزاری آیین‌های ماه ربیع‌الاول به صورت جمعی اشاره کرد و گفت: ۴۰ مسجد در استان انتخاب شده تا در ماه مولود پیامبر(ص) بعد از اذان مغرب مداحی و مولودی‌خوانی از بلندگو برای مردم پخش شود.

عبید رستمی با بیان اینکه یک یا ۲ نفر در این مساجد بعد از اذان مغرب اقدام به مداحی و مولودی‌خوانی و پخش آن از طریق بلندگو می‌کنند، یادآور شد: از قبل با امامان جماعت و خدام این مساجد، هماهنگی لازم صورت می‌گیرد و در این زمینه به مردم هم اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی به بازنشر این مولودی‌خوانی‌ها از طریق فضای مجازی برای مردم استان اشاره کرد و افزود: این کار باعث می‌شود انتظار مردم استان در ماه مولود برآورده و از امکان سرایت کرونا از طریق تجمع‌های آیینی جلوگیری شود.

بهرحال اگرچه شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا و فوق حاد بودن شهرهای کردستان، نگرانی‌های زیادی را برای مردم به وجود آورده است اما عشق و ارادت مردم این خطه از ایران اسلامی به مقدسات دینی به ویژه شخصیت بزرگوار رسول اکرم، تمام نشدنی است.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۳۸۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سقز، سنندج، کامیاران، مریوان چهار شهرستان استان کردستان است که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع مناطق فوق حاد شیوع بیماری کووید ۱۹ قرار گرفت و در انها گروه‌های شغلی سه و چهار اعمال می‌شود.

پیش از این ۲ شهرستان بیجار و بانه نیز جز مناطق فوق حاد شیوع این ویروس قرار داشتند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 + یک =