جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۴۹:۳۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۲۷

مدیرعامل آب منطقه ای یزد: مردم در مدیریت مصرف آب همکاری کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وضعیت ذخایر آبی و بارش‌های ۲ سال گذشته، گفت: در حال حاضر میزان کسری مخازن استان ۲۶۰ میلیون مترمکعب است و از شهروندان می خواهیم با مدیریت مصرف این ماده حیاتی با مسوولان همکاری کنند.



به گزارش فرهنگ سار از یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده افزود:  در سال آبی ۹۶  میزان کسری مخزن استان ۳۲۰ میلیون مترمکعب بود و پارسال به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها ۶۰ میلیون مترمکعب آن جبران شد و با این وجود هنوز با کسری مخزن به میزان ۲۶۰ میلیون مترمکعب روبرو هستیم.

وی حجم کل آب شرب استان را ۱۰۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۲.۶ برابر مجموع مصرف کسری مخزن داریم به عبارتی یزد از لحاظ آبی در زیر «خط قرمز » قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد افزود: این استان همچنین از نظر کسری مخازن در میان ۳۱ استان کشور در جایگاه هشتم قرار دارد و این آمارها پیش از این زنگ خطر را به صدا درآورده بود. 

جوادیان زاده از تدوین سند سازگاری با کم آبی خبر داد و گفت: طبق این سند باید در افق میان مدت، کسری مخازن به صفر برسد و میزان مصرف در حد ورودی به منابع زیرزمینی باشد و ذخایر موجود برای  نسل‌های آینده  حفظ شود.

وی میزان آب تجدید پذیر در یزد  را ۷۴۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و اظهار داشت: استان در این زمینه در رتبه ۳۰ کشور قرار دارد یعنی کمترین حجم آب را داریم و این موضوع بسیار نگران کننده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد اضافه کرد: در تمامی دشت‌های استان بیش از میزان آب ورودی به منابع آب های زیرزمینی بهره برداری می شود  و به همین علت در شرایط ممنوعه به سر می‌بریم ،فقط سه دشت آزاد داریم که آب آنها هم شور است.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: وضعیت بهره برداری در سال‌های گذشته  بیش از میزان توان دشت‌ها بود و  همین امر سبب کسری مخزن می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین بهره برداری غیراصولی از آب منجر به نشست زمین می‌شود و به زیرساخت ها شامل برق ، ساختمان و غیره آسیب وارد می کند که موضوع بسیار خطرناکی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد باردیگر از شهروندان خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند زیرا با محدویت منابع آب در استان روبرو هستیم.

به گفته جوادیان زاده شهروندان می تواند موارد تخلف در حوزه آب را به سامانه ۳۱۰۷۷ پیامک کنند تا در اسرع وقت پیگیری و با متخلفان برخورد شود.

۸۷ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان یزد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند. 

سازمان جهانی بهداشت سرانه مصرف روزانه آب برای هر نفر  را ۱۵۰ لیتر اعلام کرده است  و با توجه به اقلیم گرم و خشک و استفاده مردم یزد از حدود ۴۰۰ هزار دستگاه کولر آبی و وجود صنایع متعدد میزان مصرف روزانه هر نفر بیش از این است. 

انتهای پیام/


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + سه =