شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳:۳۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

لذت خرید با طعم تلخ کرونا در بازارهای گیلان

 لذت خریدی که این روزها دغدغه ها آن است طعمی به تلخی کرونا در پی داشته باشد . شادی خرید سال نو و گشت و گذارها در بازارها ،امسال ممکن است عواقب سخت و هولناکی درپی داشته باشد، عواقبی که مسئولان شهری و کشوری ، کادر بهداشت و درمان و رسانه های جمعی بارها و بارها […]



 لذت خریدی که این روزها دغدغه ها آن است طعمی به تلخی کرونا در پی داشته باشد . شادی خرید سال نو و گشت و گذارها در بازارها ،امسال ممکن است عواقب سخت و هولناکی درپی داشته باشد، عواقبی که مسئولان شهری و کشوری ، کادر بهداشت و درمان و رسانه های جمعی بارها و بارها در مورد آن هشدار داده اند .

خرید مایحتاج و ارزاق عمومی از بازارهای هفتگی

 بازارهای هفتگی گیلان بخشی از سنت این دیار و قسمتی جدا ناپذیر از فرهنگ این سرزمین محسوب می شوند و محلی برای عرضه انواع محصولات محلی و پوشاک و لوازم خانگی یا به نوعی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد هستند و ازدحام و شلوغی این بازارها ، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، ماسک نزدن و غیره خطر ابتلا به کرونا را در این بازارهای زیاد می کند.

سعیده تحویلداری شهروند رضوانشهری درباره تجربه خرید خود از چهارشنبه بازار این شهر به خبرنگار فرهنگ سار می گوید : بازارهای هفتگی شرایط بسیار بدی دارد مردم بدون توجه به مسائل بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به خرید مشغولند. بازار محلی ، مکانی برای دید و بازدید های فامیلی و خویشاوندی نیز هست آنهایی که به جهت محدودیت های کرونایی مدتهاست دید و بازدیدی نداشته اند، این روزها که عموما برای خرید به این اماکن می آید پس از دیدار براحتی یکدیگر را در آغوش می گیرند. 

او ادامه می دهد : برخی نیز از رعایت کردن زیاد خسته اند و بعضی دیگر کرونا برایشان عادی شده است ، عده ای دیگر نیز هستند که هنوز این ویروس و بیماری آن ا را باور ندارند. این افراد ناقلان خطرناکی هستند که شاید خود در برابر این بیماری ایمن باشند اما ویروس را به خانواده ها منتقل می کنند .   

نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی دست فروشان و برخورد قضایی با مردم در بازارهای محلی کار دشواری است ، آنچه بیش از همه اهمیت دارد آنکه مردم  باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند به همین منظور باید از حضور در بازارهای محلی که دارای رسمیت مکانی نیست، بپرهیزند.

خطر ابتلا به کرونا در مراکز خرید

بیشترین رفتار پر خطر در رابطه با کرونا را در مراکز خرید می توان مشاهده کرد بویژه در این روزهای پایانی سال که مردم برای خرید به فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ هجوم آورده اند .

گرچه اکثر مردم گیلان از ماسک استفاده می کنند اما تجمع در فروشگاههای مواد غذایی ، مرغ فروشی ها ، آجیل و خشکبار فروشی ، شیرینی فروشی ها ، پاساژها و مراکز خرید ، معابر و خیابانها با توجه به شرایط کرونا بسیار زیاد است .  

قرار گرفتن در مکان های سربسته و شلوغ به انتشار این ویروس کمک می کند به همین منظور باید تا جای ممکن از ازدحام در این مکان ها و حضور در اماکن شلوغ خودداری کرد .

مژگان الله بخش محله، شهروند رشتی به حضور مسافرانی که از روزها قبل به جهت مواجه نشدن با ممنوعیت های تردد به استان گیلان سفر کرده اند، اشاره می کند و می افزاید : شرایط استان گیلان پس از پشت سر گذاشتن چند پیک کرونا درحالت پایداری قرار گرفته است ، تردد این مسافران نوروزی در مراکز خرید و استفاده آنها از وسایل حمل و نقل عمومی سرعت ابتلا به این بیماری را در ایام نوروز گسترش خواهد داد .

او می گوید : بسیاری از بازاریان ورودی محل کسب خود را با استفاده از لوازم مختلفی چون میز و صندلی مسدود کرده اند و از داخل به مشتریان خدمات رسانی می کنند درحالیکه خود از ماسک استفاده نمی کنند.

او یادآور می شود : به مرکز خریدی مراجعه کردم که بر روی ویترین برچسبی نصب کرده بود با این مضمون که بدون ماسک وارد نشوید درحالیکه فروشنده و شاگردش ماسکی به صورت نداشتند.

وی اضافه می کند : با وجود مرگ و میرهای بسیاری که به جهت ابتلا به کرونا رخ داده متاسفانه برخی که تعدادشان هم کم نیست هنوز پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و بقیه را نیز به سخره می گیرند. حتی بعضی از مادران نیز بی توجه به مسائل بهداشتی همراه با کودکشان که مواد خوراکی هم در دست دارد به خرید مشغول اند.

این وضعیت تبدیل به دغدغه ای جدی برای مسئولان شده آنانکه هر لحظه این نگرانی را به اشکال مختلف به مردم گوشزد می کنند که کرونا نوروز و غیر عید نمی شناسند و این زمان حتی فرصتی برای جولان گسترده تر آن می شود.

استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان در جلسه ستاد کرونا استان با اشاره به قرارگرفتن در روزهای پایانی سال و فرا رسیدن ایام نوروز گفت:در این ایام به روال هر سال، شاهد جنب‌وجوش های اجتماعی در بازار برای خرید هستیم ولی با در نظر داشتن وضعیت شیوع بیماری باید زمینه ای فراهم شود که علاوه بر کاهش ترددها، الزامات بهداشتی و مراقبتی، پیوسته از سوی همه آحاد جامعه رعایت شود.

ارسلان زارع با یادآوری این نکته که کووید ۱۹ یک بیماری فراگیر جهانی با قابلیت همه گیری گسترده است، خاطرنشان کرد: بر این مبنا، مراعات توصیه های ارائه شده بویژه فاصله گذاری اجتماعی در قطع زنجیره شیوع بیماری موثر است.

نماینده عالی دولت در گیلان به کوشش و تلاش‌های مستمر و یک ساله کادر فداکار درمان برای تامین سلامت جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: این‌که تک تک مردم برای بازتوانی کادر بهداشتی و درمانی، از رفت و آمدهای غیرضروری، پرهیز کرده و نسبت به رعایت توصیه های مراقبتی، اهمیت و حساسیتی بیشتر از قبل قائل باشند؛ یک وظیفه ملی است.

زارع ادامه داد: در پیش گرفتن سبک جدید زندگی سازگار با کرونا، راهی است که می‌تواند مسیری ایمن در مواجهه با تهدیدات این بیماری، فرا روی ما بگشاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفت وگو با فرهنگ سار شلوغی بازارهای نوروزی در این استان را به شدت نگران کننده دانست و افزود : مردم نسبت به توصیه های بهداشتی حساسیت و توجه لازم را ندارند.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: در مغازه های کوچک و دربسته تعداد زیادی از مشتری ها مشاهده می شود که حتی ماسک ندارند و این بی توجهی به پروتکل ها در این فضاها انتقال بیماری را موجب می شود و حتی شدت و سرعت می بخشد.

وی خاطر نشان کرد: مردم به هنگام خارج شدن از منزل و برای خرید و ورود به مغازه ها حتما باید ماسک داشته باشند ضمن اینکه مشتری ها خود باید نسبت به حضور مغازه ها و فروشگاه های شلوغ حساس باشند و بیرون منتظر بمانند و با فاصله و با تعداد کم ورود کنند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد.

خرید های غیر حضوری و اینترنتی          

خریدهای غیر حضوری ، آنلاین و اینترنتی بعد شیوع ویروس کرونا اقبال بیشتری در میان مردم یافت و با استقبال بی سابقه ای روبرو شد و این شیوه توانست در میان مردم به نسبت گذشته بیشتر جایگاه یابد .

خرید اینترنتی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، از مزایایی چون تنوع محصولات و انتخاب آسان کالا از سوی خریدار و کاربران اینترنتی برخوردار است.

فروغ بهبودی که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز کسب، محصولات بهداشتی را از طریق فضای مجازی در معرض فروش قرار داده است ،می گوید : امروزه مردم رغبت و تمایل بیشتری به خریدهای اینترنتی و آنلاین دارند، آنها می توانند در منزل مسکونی خود در فضای اینترنت جنس مورد نظر خود را بیابند و اقدام به خرید کنند.  

او اضافه می کند : مشتری براحتی می تواند کالای مورد نظر را در اینترنت جستجو کرده و قیمتها را با سایر نقاط بسنجد و در نهایت کالایی مطابق میل و متناسب به پول خود خریداری کند بدون آنکه به پول دست بزنند و یا مجبور به خروج از خانه شوند .

نماینده عللی دولت در استان گیلان نیز در این رابطه با یادآوری و تاکیدات پیوسته در جلسات پیشین ستاد استانی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت فراهم سازی بسترهای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان گفت: با توجه به امکان افزایش حضور مردم در بازارها و مراکز خرید، باید این مهم تقویت شده و اطلاع رسانی های لازم نیز در این خصوص صورت گیرد.

زارع دانشگاه علوم پزشکی و کمیته نظارت ستاد مدیریت کرونا را موظف به تقویت بازرسی ها از بازار، اماکن عمومی، پایانه های مسافربری، مطب پزشکان و رعایت الزامات بهداشتی کرد و افزود: باید از تمامی ظرفیت های رسانه ای برای ارائه آگاهی به مردم و تشویق آنان به خریدهای اینترنتی یا در صورت نیاز به خرید حضوری، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان های تجاری، بهره گرفت.

وی به مراجعه مردم برای خرید روزهای پایانی سال اشاره کرد و خواستار حضور شهروندان به مراکزی که پروتکل ها را رعایت می کنند و یا اقدام به خرید از طریق بسترهای اینترنتی شد و گفت: اصناف و بازاریان تمهیدات لازم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حضور مردم در مراکز خرید را بیاندیشند.

ویروس منحوس کرونا جان افراد بیشماری را در سراسر جهان و در استان گیلان گرفته است و کادر بهداشت و درمان با وجود آنکه شهدای زیادی را در راه نجات جان هموطنان خود تقدیم کرده اند همچنان در سنگر اول مبارزه با این بیماری قرار دارند اما متاسفانه علی رغم همه هشدارها شاهد آنیم که مردم نسبت به رعایت پروتکل های ستاد کرونا بی توجه هستند.

گرچه واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ما از چندی پیش براساس گروه بندی های اعلام شده در جریان است اما آنچه سلامت آحاد مردم را تضمین می کند پایندی به پروتکل های بهداشتی خواهد بود و این زمان باید بیش از هر زمان به این امر توجه و نسبت به رعایت دستورالعمل ها اقدام شود.

گیلان با دو و نیم میلیون جمعیت از نخستین استان های درگیر ویروس کرونا بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − 13 =