جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۳:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

۲۴ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

 خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور حکایت از تداوم کاهش ابتلا و فوتی کرونایی به جز استان مازندران دارد ، هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، تنها شهرستان های ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت […]



 خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور حکایت از تداوم کاهش ابتلا و فوتی کرونایی به جز استان مازندران دارد ، هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، تنها شهرستان های ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنان تنها راه چاره، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه است. کاهش آمار مرگ و میر از یک سو و تست واکسن در جهان از سوی دیگر نباید ما را بیش از اندازه خوشبین سازد که این بیماری دیگر کنترل شده و می‌توان در مراقبت‌های پیشگیرانه کم‌کاری کرد.

با رسیدن مرحله تست انسانی واکسن کرونا در جهان از سوی کشورهای صاحب علم، از جمله ایران، این امیدها برای ریشه کنی کرونا هم افزایش پیدا کرده و همه امیدوارند که با همین واکسیناسیون‌ها، این دوره موحش به پایان برسد و زندگی روال عادی خود را از سر بگیرد.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که واکسن کرونا براساس اصول کارشناسی بزودی تامین می‌شود.

وی  روز چهارشنبه از محل رصدخانه سلامت وزارت بهداشت افزود: واکسن کرونا بر اساس نگاه و اصول کارشناسی بزودی تامین می شود و ارز لازم برای خرید واکسن نیز تامین شده است.

نمکی افزود: برای تهیه واکسن از منابع معتبر تلاش می کنیم و به رغم بحث های که در جامعه است در وزارت بهداشت با نگاه کارشناسی خدمت تصمیم گیران رده بالای جمهوری اسلامی هستیم و بدون توجه به هر پدیده غیر کارشناسی کار را دنبال می کنیم. در دولت هم بنده موضوع را طرح کردم. بانک مرکزی هم برای تامین ارز اعلام آمادگی کرد و به زودی واکسن را وارد می کنیم.

وی ادامه داد: پروتکل های تزریق واکسن کرونا نیز تدوین شده و معلوم است که به چه گروههای هدف و آسیب پذیر باید تزریق کنیم و از کجا باید شروع کنیم.در مورد واکسن داخلی هم آزمایش انسانی بسیار موفق بوده است و به رغم برخی جوسازی ها کار به خوبی جلو می رود.

وضعیت کرونا در دیگر استان ها

بر اساس آخرین آمار فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به ۳ هزار و ۴۱۵ نفر رسید و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این زمینه گفت: روند فوت شهروندان استان بر اثر ابتلا به کرونا همچنان ادامه داشته و با اضافه شدن ۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، کل فوتی های ناشی از این ویروس در استان به سه هزار و ۴۱۵ نفر رسیده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: ۶ فوتی ناشی از کرونا در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته شامل ۲ نفر در هریک از شهرهای ارومهی و میاندوآب و یک نفر در هریک از شهرهای سلماس و نقده بودند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۲۰۰ نفر به تعداد مبتلایان و حدود ۵۰ نفر به تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی اضافه شد و تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در آذربایجان غربی به ۱۰۱ هزار و ۲۸۲ نفر افزایش یافت.

بهبود نسبی شیوع بیماری کووید ۱۹ در گلستان به دلیل اجرای طرح محدودیت کرونا، موجب عادی انگاری برخی مردم، کاهش استفاده از ماسک و برپایی دورهمی‌های خانوادگی شده که به گفته متولیان بهداشت و درمان، تکرار این رفتارها احتمال اوج ‌گیری دوباره این ویروس را در استان افزایش خواهد داد.

براساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر کردکوی و بندرگز در وضعیت قرمز، گرگان، مینودشت، علی‌آبادکتول و بندرترکمن در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه، گنبدکاووس، آزادشهر، کلاله، رامیان، گالیکش، گمیشان و آق‌قلا در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند که سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی بویژه در مناطقی با وضعیت زرد و نارنجی، می‌تواند باعث تغییر رنگ آنها و افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت گفت: با افزایش دورهمی‌ها وضعیت این شهرستان در هفته جاری از زرد به نارنجی تغییر کرده و هم اکنون ۲۲ بیمار کرونایی مینودشت در مراکز درمانی بستری هستند.

ابراهیم فدایی مهمترین عامل افزایش بیماران کرونایی در مینودشت را شرکت در دورهمی‌ها و استفاده کمتر از ماسک اعلام کرد و افزود: بیشتر افراد مراجعه کننده به بیمارستان مینودشت علت ابتلا خود به کرونا را حضور در دورهمی‌ها و یا ارتباط با افراد حاضر در این جمع‌های خانوادگی می دانند.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر سه‌شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۷۵ نفر رسید. 

 کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۷۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۱ هزار و ۵۸۳نفر رسید.
بنابر این گزارش، ۹۱ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۴ هزار و ۹۸۹ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.
طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۶ هزار و ۹۳۹ نفر رسید.

در استان اردبیل هم شیوع کووید.۱۹ در استان اردبیل با ادامه روند نزولی در وضعیت امیدوار کننده مهار قرار گرفته به طوری که مجموع بیماران کرونای بستری شده همزمان در این استان پس از ۴.۵ ماه به زیر ۲۰۰ نفر کاهش یافته و به ۱۸۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۱۶ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۱۸۷ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۷ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

او با اشاره به زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از پنج روز پیش و جان باختن یک نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۱۸ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

از شیراز خبر رسیده که جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به افزایش بهبودی ۹۷ درصدی مبتلایان به کرونا در این استان گفت: هم‌اینک ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی استان توسط افراد مبتلا به کرونا به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

عبدالرضا قاسم پور اظهار داشت: ۱۹ شهر فارس در مواجهه با بیماری کرونا در وضعیت آبی و ۱۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
او ادامه داد: تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی نیز در استان به صفر و درصد مثبت شدن تست‌های کرونا هم به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که هم اکنون حدود یکصد روستای استان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند.

دکتر قاسم اویس افزود : تمام محدودیت های کرونایی با وضعیت قرمز و نارنجی  برای این روستاها همانند شهرها اعمال می شود. وی این محدودیت ها را شامل ممانعت از ورود خودروهای غیربومی، مسافران غیر مقیم، تردد شبانه و تعطیلی مشاغل بیان کرد.

اویس گفت : هم اکنون با همکاری دهیاری و پایگاه های بسیج محلات در تمام این روستاها ایستگاه ورود و خروج برای نظارت بر ترددها راه اندازی شده است.

وی افزود : به هر حال روستاهای مازندران پیش از این در موج اول و دوم‌ کرونا نیز در معرض تردد غیر بومی ها قرار داشتند ولی آن زمان با ایجاد محدودیت تردد تا حدودی مشکلات کاهش یافته بود و اکنون در پیک موج سوم نیز با اجرای محدودیت ها و تعطیلی تالارها و رستوران ها برای برگزاری عروسی ، هجوم به باغات در روستاها  برای برگزاری اینگونه آیین ها افزایش یافت و نتیجه این شد که برخی روستاهای بزرگ ما به وضعیت قرمز کرونایی رسیدند.

البته در این میان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم هوشیار باشند زیرا وضعیت فعلی خراسان جنوبی از نظر کرونا بسیار شکننده است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: شرایط استان خراسان جنوبی از لحاظ شیوع ویروس کرونا به سمت مطلوب پیش می‌رود و چندین روز متوالی است که موارد بروز بیماری کووید ۱۹ کم شده و مرگ ناشی از کرونا نیز کاهش داشته است.

وی حفظ این دستاورد خوب را ضروری دانست و اظهار داشت: مردم باید بدانند شکنندگی این وضعیت کاملا محرز و نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها به خصوص افزایش سفرها، بازگشایی تالارها و مراکز تجمعی و برگزاری جلسات متعدد شاهد بروز مجدد بیماری و خیز چهارم کرونا در فصل زمستان خواهیم بود.

 همچنین زنجان بار دیگر روز بدون مرگ کرونایی را تجربه کرده و  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه مورد فوتی بر اثر کرونا در سطح این استان گزارش نشد که این شرایط سومین بار از زمان شیوع این ویروس محسوب می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش افزود: پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۱۱۰ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که روز گذشته موردی از فوت بر اثر این ویروس اعلام نشد.از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری” تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی” به رقم ۴۲ هزارو ۹۹۹ نفر رسیده است.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی دارد بطوریکه اغلب شهرهای استان رنگ زرد کرونایی به خود گرفته است.

از سوی دیگر رئیس بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان اسلامشهر از کاهش ۸۰ درصدی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان خبر داد.

دکتر علی اکبر معدنی پور افزود: فوتی های مربوط به کرونا نیز کاهش چشمگیری یافته و به جزء دو، سه مورد خاص که فرد مبتلا درگیر بیماری های زمینه ای حاد بود فوتی در روزهای گذشته نداشتیم.

وی با بیان اینکه محدودیت های اعمال شده و اجرای طرح شهید سلیمانی در نزولی شدن آمارهای مربوط به کرونا موثر بوده است، بیان کرد: این روزها فرصتی برای کاهش فشار کاری برای کادر پزشکی و پرستاری ایجاد شده که امیدواریم با هوشیاری مردم و رعایت الزامات بهداشتی همچنان شاهد بهبود شرایط شهرستان در خصوص این بیماری منحوس باشیم.از سوی دیگر 

به گفته فرمانده ناحیه مقاومت سپاه سرپل‌ذهاب طرح شهیدسلیمانی نقش مهمی در پایش سلامت مردم سرپل‌ذهاب داشته است و ۳۰۰ بسیجی در طرح سلامت شهید سلیمانی به منظور مشارکت در غربالگری کرونا حضور داشتند که اجرای این طرح نقش مهمی در پایش سلامت مردم این شهرستان داشته است.

سرهنگ پاسداری نوروز اکبری افزود: تاثیر اجرای طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور مشهود است و کاهش آمار مبتلایان ویروس کرونا نشان دهنده آثار مثبت اجرای آن است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از بستری ۴۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان امام حسین(ع) خبر داد و گفت: تعداد سه هزارو ۶۹۵ بیمار کووید۱۹ از آغاز همه گیری کرونا تاکنون در بخش های مختص به این بیماری بستری شدند.

 رضا چمن با بیان اینکه همه گیری ویروس کرونا هنوز ادامه دارد ، افزود: تعداد مبتلایان به این بیماری از آغاز همه گیری تاکنون در شرق استان سمنان به ۶ هزار تن رسیده است.

وی از شناسایی ۶۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار با علایم مشکوک به مراکز درمانی شهرستان های شاهرود و میامی مراجعه کردند که از این تعداد هفت تن بستری شدند.

در هرمزگان ، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته سه مبتلا به ویروس کرونا در استان جان خود را از دست دادند و شمار فوتی های کرونا در هرمزگان به ۹۷۵ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: فوتی های ۲۴ ساعت گذشته شامل سه مرد در بازه سنی ۳۲ تا ۸۰ سال از شهرستان های بندرعباس و رودان است. هم اکنون ۷۵ مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که حال ۱۴ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

نوروزیان تصریح کرد: از ابتدای دیماه تا بیستم همین ماه ، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان هرمزگان حدود ۹۰ درصد بوده اما در روزهای اخیر شاهد کاهش این مساله در استان بودیم که می تواند سلامت هرمزگان را به خطر بیاندازد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: روند آمار ابتلای به ویروس کرونا در این شهرستان که در ماه قبل نزولی بود، با عادی‌انگاری مردم، صعودی و نگران کننده شده‌است.

عصمت حیدری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته، درصد بیشتری از نمونه‌های گرفته شده دی ماه جاری در این شهرستان در مقایسه با آذر مثبت شده‌است.

وی اظهارکرد: درحالیکه در هفته سوم آذرماه، ۱۴ درصد نمونه‌های گرفته شده مثبت بودند، در هفته سوم دی ماه جاری حدود ۲۶ درصد مثبت تشخیص داده شد که این روند  نشان می‌دهد بیماری کرونا در حال انتشار سریع  در بین افراد جامعه است.

در این میان رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: روند آمار ابتلای به ویروس کرونا در این شهرستان که در ماه قبل نزولی بود، با عادی‌انگاری مردم، صعودی و نگران کننده شده‌است.

عصمت حیدری افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته، درصد بیشتری از نمونه‌های گرفته شده دی ماه جاری در این شهرستان در مقایسه با آذر مثبت شده‌است. درحالیکه در هفته سوم آذرماه، ۱۴ درصد نمونه‌های گرفته شده مثبت بودند، در هفته سوم دی ماه جاری حدود ۲۶ درصد مثبت تشخیص داده شد که این روند  نشان می‌دهد بیماری کرونا در حال انتشار سریع  در بین افراد جامعه است.

به گفته فرماندارآستارا مرحله نخست غربالگری کرونا موسوم به طرح شهید سلیمانی با پوشش ۹۷.۵ درصد جمعیت پایان یافت و بخش دوم آن شامل پایش مجدد افراد بالای ۶۰ سال و حمایت معیشتی و درمانی از آنها آغاز می‌شود.

عباس صابر بیان کرد: از اول آذرماه با همکاری کادر درمان و نیروهای بسیج، انتظامی، هلال احمر و سایر اعضای این ستاد کار بزرگی برای بیماریابی در شهرستان انجام گرفت و طبق آمارها هزار و ۷۰۰ خانه خالی از سکنه و موارد جزئی عدم همکاری ثبت شده است ضمن آنکه منازل خالی به افراد غیربومی و جمعیت شناور مربوط است.

همچنین  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ننسبت به برخی سهل انگاری ها از سوی تعدادی مردم در پیشگیری از ویروس کرونا هشدار داد و گفت: اکنون ۵۳ فرد مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌ های ویژه مراکز درمانی این استان بستری هستند.

دکتر سیدابراهیم سلمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: همچنین ۱۵۲ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در حال چرخش است، مردم باید نسبت به سلامت خود و خانواده شان مراقب و هوشیار باشند،  اظهار داشت: اگر جامعه دچار ساده انگاری و کاهش حساسیت نسبت به رعایت اصول بهداشتی شود، ممکن است در آینده با موج جدیدی از  ویروس مواجه شویم.

از ایلام نیز خبر رسیده که استفاده از ماسک کاهش پیدا کرده است و معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ایلام گفت: هفته گذشته میزان استفاده از ماسک در استان ۹۵ درصد بود اما طی ۲ روز گذشته این میزان بشدت کاهش یافته است که می‌تواند خطر و آسیب جدی در خصوص اوج گرفتن دوباره کرونا به همراه داشته باشد.

معروف بسطامی اظهار داشت: هفته گذشته روند کرونا در استان به سمت مطلوب شدن پیش رفت اما این موضوع به منزله پایان کرونا و سهل‌انگاری از سوی مردم نیست.

 وی با بیان اینکه امیدواریم این همراهی تا پایان ریشه‌کنی کرونا تداوم داشته باشد، افزود: تا ریشه‌کنی این ویروس فاصله داریم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه بسا وضعیت استان را از آبی به سمت وضعیت بدتر سوق دهد.

بسطامی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت استان آبی است اما هنوز دستورالعملی برای این وضعیت ابلاغ نشده و همان دستورالعمل‌های وضعیت زرد اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: ازهفته گذشته وضعیت بستری‌ها و فوتی ها در استان به استثنای سه فوتی ۲۱ دی‌ماه روند کاهشی داشته است.

 هم اکنون وضعیت شهرستان گیلانغرب از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا طبق اعلام ستاد کرونا وزارت بهداشت زرد است و برای قطع کامل زنجیره انتقال این ویروس باید دستورالعمل های بهداشتی و رعایت بهداشت را جدی بگیریم.

کوروش محمودیان نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: از ابتدای همه گیری سرایت کرونا تاکنون یک هزار و ۱۲۷ تن در این شهرستان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند که از این تعداد ۶۲ تن جان خود را از دست داده اند و هم اکنون یک نفر در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار دارد.

همچنین مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: از مجموع آزمایش‌های افراد بستری و سرپایی مشکوک به این بیماری در شهرستان قشم،پاسخ آزمایش ۳۳ درصد مثبت شد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق روز افزود: ۲۸ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز در بیمارستان قشم بستری و بیش از ۹۸ درصد از آنان با سلامتی کامل ترخیص شدند.  عملکرد جزیره قشم در تشخیص، درمان، کنترل و پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا مطلوب ارزیابی می‌شود.

ناظر اجرای طرح سردار سلیمانی در وزارت بهداشت تصریح کرد: تعطیلی ۲ ماهه در نوروز ۹۹ توسط فرماندار قشم، باعث جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این جزیره شد که این کار قابل تقدیر است.

گزارش کرونایی استان ها

اعتماد به تغییر رنگ کرونا، آتش زیر خاکستر

گلستان و خطر اوج‌گیری دوباره کرونا با ساده انگاری مردم

هشدار نسبت به بازگشایی‌ها درقم همزمان با احتمال بروز موج زمستانه کرونا

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده است.

 به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۵۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

به گزارش فرهنگ سار، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 + 1 =