جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸:۵۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

ناحیه صنعتی؛ لباسی بر قامت خیاطان ملایری

قدمت حرفه خیاطی در ازندریان به بیش از نیم قرن برمی‌گردد، هنری که نیمی از جمعیت ۱۲ هزار نفری شهر ازندریان را شامل می‌شود و شهرت خیاطان این شهر ملی است و امروز هفت تیر و لاله‌زار تهران به وجود این خیاطان می‌بالد. فعالیت حدود ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه […]



قدمت حرفه خیاطی در ازندریان به بیش از نیم قرن برمی‌گردد، هنری که نیمی از جمعیت ۱۲ هزار نفری شهر ازندریان را شامل می‌شود و شهرت خیاطان این شهر ملی است و امروز هفت تیر و لاله‌زار تهران به وجود این خیاطان می‌بالد.

فعالیت حدود ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه بیانگر این است که خیاطی نیز همچون دیگر صنایع دستی، در شهرستان ملایر حرف برای گفتن دارد و می‌خواهد بِرَند خود را از سایه‌نشینی خارج کند و لباسی در قامت ملی و شاید جهانی برای خود طراحی کند.

بیشتر فعالان این حرفه در ازندریان به صورت خانوادگی در منزل یا کارگاه‌های کوچکی مشغول به کار هستند و حدود ۹۵ درصد از تولیدات آنها به تهران می‌رود و اکثر آنها اُجرت دوخت می‌گیرند، این یعنی اینکه سود زیادی عاید این هنرمندان نمی‌شود.

خیاطان ازندریان و حتی دیگر نقاط ملایر این حرفه را به صورت تجربی آموخته‌اند و حالا استادکاران ماهری در رشته برش‌کاری و دوخت دارند که آماده آموزش به نسل جدید و فرزندان خود هستند، بستری مهیا که از دوره دهم مجلس شورای اسلامی مورد توجه ویژه نمایندگان مجلس در این شهرستان و مسوولان امر به واسطه حمایت دولت، قرار گرفت تا راه چاره‌ای برای ساماندهی خیاطان ملایری بیندیشند و امروز/دوشنبه/ این پیگیری‌ها نتیجه داده و خیاطان ملایری میزبان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای اخذ تصمیمی مهم هستند.

بهره‌مند نبودن از بیمه و تسهیلات، عمده‌ترین مشکلی است که خیاطان ازندریان با آن مواجه‌اند و در سایه این مشکلات نمی‌توانند قد علَم کنند، مشکلی ریشه‌دار که یکی از خیاطان و عضو هیات مدیره خیاطان ازندریان به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد: فعالان این عرصه با تصمیمات جدیدی که اتخاذ خواهد شد، بتوانند صاحب بیمه شوند و از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

۹۰ درصد خیاطان، اُجرت دوخت می‌گیرند

کاووس میرزایی که بیش از ۱۵ سال است در حرفه خیاطی مشغول است و به‌تازگی از تهران به دیار خود ازندریان بازگشته، ایجاد ناحیه صنعتی را آرزوی دیرینه خیاطان این شهر عنوان کرد که با راه‌اندازی آن و مستقر شدن واحدهای خیاطی، آزمونه‌(پایلوت) برای دیگر هنرمندان خیاط در نقاط مختلف شهرستان و استان همدان خواهد بود تا بتوانند از این طریق به رونق اقتصادی خود و منطقه کمک کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر خیاطان ازندریان در کنار خانواده‌هایشان به این حرفه مشغول هستند، افزود: اکثر خیاطان ازندریان ‌در تهران و به دور از خانواده خود مشغول این حرفه هستند که به تازگی مهاجرت معکوس دارند و به شهر خود بازمی‌گردند و خیاطی را به دیگران نیز می‌آموزند.

وی ادامه داد: خیاطان ازندریانی بین ۱۲ تا ۱۳ ساعت در طول شبانه‌روز کار می‌کنند و با توجه به ساعت کاری بالا و مقایسه با سایر مشاغل، درآمد کمی دارند و به طور میانگین درآمد هر کدام از خیاطان و چرخ‌کاران در کنار خانواده‌هایشان، بین ۳.۵ تا چهار میلیون تومان است که با توجه به تورم و قیمت بالای تجهیزات، درآمد خیلی پایینی است.

این خیاط ازندریانی با بیان اینکه گرفتن جواز کسب مشکلاتی را برای بیمه خیاطان به وجود می‌آورد گفت: این در حالیست که با احداث ناحیه صنعتی این مشکل حل می‌شود و از طرفی اگر خیاطان بخواهند با اخذ جواز کسب در واحدهای تجاری داخل خیابان فعالیت کنند، با خروج آنان از منازل، دیگر خانواده‌ها، زنان و دختران آنها نمی‌توانند به این فعالیت ادامه دهند.

میرزایی: خیاطان ازندریانی بین ۱۲ تا ۱۳ ساعت در طول شبانه‌روز کار می‌کنند و با توجه به ساعت کاری بالا و مقایسه با سایر مشاغل، درآمد کمی دارند و به طور میانگین درآمد هر کدام از خیاطان و چرخ‌کاران در کنار خانواده‌هایشان، بین ۳.۵ تا چهار میلیون تومان است که با توجه به تورم و قیمت بالای تجهیزات، درآمد خیلی پایینی است.

وی که خود مدرک حرفه خیاطی را از سازمان فنی و حرفه‌ای اخذ کرده، پیشنهاد کرد: بیشترین تقاضای ما این بود که شاغلان این حرفه مدرک آن را از سازمان فنی و حرفه‌ای اخذ کنند و از طریق مدرک نسبت به بیمه خود اقدام کنند.

میرزایی با بیان اینکه هر خیاط به طور میانگین روزانه قادر به تولید ۱۰ دست پوشاک همچون مانتو است، نبود اتحادیه یا تشکل صنفی برای خیاطان را یک مشکل عمده برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر خیاطان ازندریانی یکی از مراکز تولید عمده منطقه هفت تیر تهران و پوشاک بچگانه لاله‌زار است و حدود ۶۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک این مراکز مربوط به خیاطان ازندریانی است.

به گفته وی ۹۰ درصد خیاطان ازندریان اُجرت دوخت می‌گیرند و تنها ۱۰ درصد آنها مواد اولیه را از تهران تهیه و مستقیم با تهران کار می‌کنند. 

از حدود ۶۰ سال پیش ازندریانی‌ها کم‌کم به تهران رفتند و با آموزش‌های لازم به حرفه خیاطی مشغول شدند و حالا قدمت این هنر به بیش از نیم قرن می‌رسد و به گفته عضو شورای اسلامی شهر ازندریان، اگر به مراکز خرید پوشاک و مانتو در خیابان هفت تیر مراجعه کنید، حدود ۹۰ درصد تولیدکنندگان ازندریانی هستند.

احسان غفاری به فرهنگ سار گفت: پاساژهای لاله‌زار، کاشانی، امام حسین(ع)، قلعه حسن خان شهرک جدید قدس نیز تولیدکنندگان زیادی داریم و حدود ۱۷ سال است که نیروهای کار ما به دلیل صرفه اقتصادی به شهر ازندریان برگشته‌اند و هم اکنون حدود ۵۰۰ کارگاه خیاطی در این شهر داریم.

وی بیان کرد: علاوه بر ازندریان که عمده‌ترین تولیدکننده پوشاک در سطح شهرستان و استان است، روستاهای کمری، ینگی‌کند، عشاق، علی‌آباد دمق و اسلامشهر آق‌گل و جوکار به مرکزیت ازندریان به حرفه خیاطی مشغولند.

کارگاه خیاطی در ازندریان

بیمه؛ مشکل عمده خیاطان ازندریان

این عضو شورای اسلامی شهر ازندریان با بیان اینکه ۹۵ درصد خیاطان حق‌العمل کار هستند و هیچ مزایایی برای آنها در نظر گرفته نشده است ادامه داد: اکثر این خیاطان مشکل بیمه دارند و با راه‌اندازی این ناحیه صنعتی مشکل بیمه آنها حل و تسهیلاتی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

غفاری اظهار داشت: به همت شهروندان ازندریانی زمینی در ورودی شهر ازندریان برای این ناحیه صنعتی در نظر گرفته شده و متولی آن شهرداری ازندریان است و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای احداث این ناحیه صنعتی پیشنهاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر ازندریان: بدون شک با راه‌اندازی ناحیه صنعتی صنف خیاطان، صفر تا صد کار در این ناحیه انجام می‌شود و با استقرار واحدهای مختلف، فروشگاه‌های پوشاک نیز در سطح شهر راه‌اندازی و ازندریان مرکز عمده تولید و فروش پوشاک در غرب کشور خواهد شد.

وی یادآور شد: پیرو جلسه‌های تشکیل شده در شهرداری ازندریان، مقرر شد دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری لازم را برای احداث این ناحیه صنعتی با شهرداری داشته باشند و خدمات خود را ارایه دهند.

عضو شورای اسلامی شهر ازندریان گفت: بدون شک با راه‌اندازی ناحیه صنعتی صنف خیاطان، صفر تا صد کار در این ناحیه انجام می‌شود و با استقرار واحدهای مختلف، فروشگاه‌های پوشاک نیز در سطح شهر راه‌اندازی و ازندریان مرکز عمده تولید و فروش پوشاک در غرب کشور خواهد شد.

غفاری تاکید کرد: هدف اصلی ما توسعه و رشد اقتصادی ازندریان است و از سال ۱۴۰۰ به بعد و بازنگری طرح تفصیلی شهر ازندریان، امکان توسعه محدوده شهری ازندریان مهیا می‌شود و این عاملی مهم برای توسعه و پیشرفت این شهر است.

وی با بیان اینکه ناحیه صنعتی صنف خیاطان مشابه شهرک صنعتی الوند همدان طراحی و اجرا خواهد شد ادامه داد: چنانچه این ناحیه صنعتی در ازندریان اجرایی نشود؛ در هیچ جای استان این اقدام به صرفه نیست، چراکه ازندریان جمعیت بالایی از شاغلان این حرفه را در خود جای داده است.

عضو شورای اسلامی شهر ازندریان ضمن تقدیر از پیگیری‌های شبانه‌روزی نمایندگان ملایر و فرماندار ویژه ملایر برای رسیدگی به مشکلات خیاطان این شهر گفت: ازندریان علاوه بر کارگاه‌های فعال خیاطی، بیش از ۶۰۰ کارگاه فرش‌بافی و یک شرکت بزرگ مُرواربافی و گلیم‌بافی دارد که خانواده‌های زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند.

طبق اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر، در حال حاضر ۲۰ هزار خیاط به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرستان به این حرفه مشغولند و روزانه بیش از ۳۰ هزار دست انواع پوشاک تولید می‌شود که ۹۵ درصد این تولیدات به تهران می‌رود.

ولدی فرماندار ویژه ملایر

هفته دولت؛ آغاز عملیات اجرایی ناحیه صنعتی خیاطان

اما معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر که برای اجرایی شدن این ناحیه صنعتی و ساماندهی خیاطان با تمام توان در کنار نمایندگان مجلس عزم خود را به کار گرفت تا در سفری که سال گذشته با حضور سیدسعید شاهرخی استاندار همدان به تهران داشتند، از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به صورت رسمی دعوت کردند تا امروز شاهد اتفاق بزرگ دیگری در حوزه صنایع دستی این شهرستان باشند.

قدرت الله در این باره به فرهنگ سار گفت: امروز/دوشنبه/ علاوه بر رسیدگی به مشکل خیاطان ازندریان و تصمیم‌گیری برای اجرای ناحیه صنعتی، در حوزه مبل و منبت شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد ملایر تقاضای کمک از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری داریم.

وی با اشاره به انجام بازدیدهایی از کارگاه‌های خیاطی و مبلمان منبت بیان کرد: در حوزه توسعه روستایی نیز برای آسفالت و بهسازی تعداد ۳۰ روستا، بازسازی و مرمت ۵۰ چشمه قنات و اجرایی شدن چهار مجتمع آبرسانی روستایی از معاون ریاست جمهوری درخواست اعتبار کردیم که امیدواریم محقق شود.

فرماندار ویژه ملایر ابراز امیدواری کرد: پس از تصویب این طرح، بتوانیم اعتبار ویژه‌ای برای ناحیه صنعتی خیاطان ازندریان اخذ کنیم که در حال حاضر زمینی به مساحت پنج هکتار برای اجرای این ناحیه صنعتی آماده شده است و هفته دولت امسال عملیات اجرایی این ناحیه صنعتی آغاز می‌شود.

ولدی ادامه داد: هم اکنون از ۲۰ هزار خیاط فعال در سطح شهرستان، حدود ۶ هزار نفر آنها در شهر ازندریان فعالند و در تلاش هستیم با راه‌اندازی این ناحیه صنعتی، خیاطان از مغازه‌های کوچک و منازل خارج شوند و مجموعه‌ای خاص همانند شهرک صنعتی سهند، شهرک سامن و مبلمان حاجی آباد به صورت اختصاصی متعلق به این هنرمندان باشد.

حجت الاسلام آزادیخواه نماینده ملایر

بیمه، تسهیلات و مکان؛ سه مانع پیش‌روی خیاطان

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با فرهنگ سار به فعالیت جمعیت بالای خیاطان در این شهرستان بیان کرد: در این کارگاه‌ها بین ۲ تا ۱۰ نفر فعالند و به صورت سری‌دوزی مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با برشمردن مشکلات صنف خیاطان ملایر و ازندریان گفت: مشکل عمده خیاطان مکان و فضا است که عمدتا در زیرزمین‌ها و اماکنی با کاربری مسکونی فعالیت می‌کنند و در روستاها نیز مشکلات جدی‌تری همچون سرمایش و گرمایش و سرویس بهداشتی دارند.

وی نبود تسهیلات بانکی را از دیگر مشکل عمده این صنف عنوان و اظهار داشت: این در حالیست که بهره‌مندی خیاطان ملایری از تسهیلات بانکی و اشتغال، معدل پایینی است و با وجود اینکه دولت تسهیلات و شرایط خوبی برای اشتغال خانگی در نظر گرفته، اما این خیاطان نتوانسته‌اند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان ادامه داد: بیمه مشکل عمده دیگر خیاطان است که چون کارگاه‌های آنان رسمی، تحت نظر و مورد قبول سازمان تامین اجتماعی و مقررات آنها نیست، به همین دلیل حجم بالایی از این خیاطان پوشش بیمه‌ای ندارند.

حجت الاسلام آزادیخواه: مهم‌تر از همه اینها اقدام مهم دیگری بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد خیاطان در یک محلی تحت عنوان «ناحیه صنعتی و صنفی» مستقر شوند و زمینی در نظر گرفته و پس از قطعه‌بندی، در اختیار متقاضیان حرفه خیاطی قرار داده شود و کارگاه‌های ۲۰ و ۳۰ نفره احداث کنند و عملا یک شهرک خیاطی داشته باشیم.

حجت الاسلام آزادیخواه بیان کرد: در همین رابطه از ابتدای دوره دهم مجلس شورای اسلامی تاکنون پیگیر حل مشکلات آنها بودیم و با رایزنی‌هایی که انجام شد، با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این جمع‌بندی رسیدیم که هم از ظرفیت بیمه روستایی و عشایری برای خیاطان روستایی و هم از ظرفیت بیمه تامین اجتماعی برای دیگر خیاطان استفاده شود.

وی تاکید کرد: مهم‌تر از همه اینها اقدام مهم دیگری بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد خیاطان در یک محلی با عنوان «ناحیه صنعتی و صنفی» مستقر شوند و زمینی در نظر گرفته و پس از قطعه‌بندی، در اختیار متقاضیان حرفه خیاطی قرار داده شود و کارگاه‌های ۲۰ و ۳۰ نفره احداث کنند و عملا یک شهرک خیاطی داشته باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: سفر امروز/دوشنبه/ دکتر امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به ملایر این نوید را خواهد داد که ساماندهی خیاطان انجام و بخشی از تسهیلات بانکی در اختیار آنان قرار گیرد.

افتتاح نمایشگاه‌هایی در شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، بازدید از کارگاه‌های خیاطی و مبل و منبت و برگزاری نشستی در فرمانداری ویژه ملایر از دیگر برنامه‌های سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به ملایر است و اخذ اعتبارات مورد نیاز برای مجتمع‌های آبرسانی و حوزه راه‌های روستایی از دیگر مواردی بود که حجت الاسلام آزادیخواه به آنها اشاره کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت − سه =