شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۳:۲۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱

فرازی از زندگی مردی که ۵۰ سال برای وحدت جهان اسلام تلاش کرد

مرحوم تسخیری که بیش از ۵۰ سال برای وحدت جهان اسلام تلاش کرد، راه حل همه مشکلات را در قرآن می‌دانست و به همین دلیل در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه قرآن گفت که مسلمانان نتوانستند به این مرحله برسند تا بتوانند مشکلاتشان را در محضر قرآن مطرح کنند. وجود خستگی ناپذیر […]



مرحوم تسخیری که بیش از ۵۰ سال برای وحدت جهان اسلام تلاش کرد، راه حل همه مشکلات را در قرآن می‌دانست و به همین دلیل در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه قرآن گفت که مسلمانان نتوانستند به این مرحله برسند تا بتوانند مشکلاتشان را در محضر قرآن مطرح کنند.

وجود خستگی ناپذیر و پرکار تسخیری پس از ۷۶ سال عمر با برکت برای اعتلای پرچم وحدت در جهان اسلام امروز در جوار حق آرام گرفت و چه زیبا رهبر معظم انقلاب در وصف این عالم مجاهد فرمود که او زبان گویای اسلام و تشیع بود.

او معتقد بود آموزش معارف دینی به عنوان مهمترین راه علاج تکفیر و افراط گرایی است و قرار گرفتن در «امت وسط» راهگشای تربیت متعادل انسانی دانست.

تسخیری می گفت تمام علما و ارباب دین باید سعی کنند که انسان را متعادل تربیت کنند و قرآن نیز در این زمینه می فرماید ما شما را امتی وسط و الگو برای دیگران قرار دادیم و ما نیز باید همین مسیر را داشته باشیم.

او به بخشی از دعای بیستم صحیفه سجادیه هم استناد کرد و گفت: هر انسانی باید همزمان با قدرت گرفتن و کسب مقام های مادی تلاش کند تا اخلاق خود را نیز تقویت کند و امام سجاد(ع) فرمود «اللهم لا ترفعنی فی الناس درجه الا حططنی عند نفسی مثلها» یعنی از خدا می خواهیم تا به همان اندازه‌ای که به من منزلت و قدرت داده است، در درون خودم نیز مراقبت هایی قرار بدهد تا آن تعادل اخلاقی به وجود آید.

این دانشمند مجاهد همواره در کنفرانس های وحدت اسلامی به آیات قرآن استناد می کرد و از قرآن به عنوان اولین پایه و اساس تمدن اسلامی یاد می کرد و موضوع وحدت اسلامی نیز در آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.او می گفت: قرآن بر این مساله تاکید دارد که تفرقه بخشی از عذاب است که بر این امت نازل می‌شود. البته قرآن برای تحقق وحدت توجیه سیاسی نیز دارد و می‌گوید دشمن، دشمن است و علیه او باید متحد شوید و از این رو اگر الفت بین مسلمین وجود نداشته باشد، درگیر فساد و ویرانی خواهیم شد.

وی با اشاره به آیه ۶۷ سوره توبه گفت: کافران دوستان یکدیگر هستند و برای نابود کردن مسلمانان با هم دوست هستند و تنها راه حل برون رفت، اتحاد در مقابل کفر است تا از این خطر مصون ماند.

امروز دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره تسخیری نوشت: آن فقید سعید برخاسته از خاندان اصیل حوزوی و دارای مقامات عالی علمی، فقاهت و اجتهاد بودند که خدمات ماندگاری را در عرصه تعلیم و تربیت شاگردان و تألیف و تحقیق از خود به  یادگار نهادند، چهره برجسته ای که از اوان جوانی از پیشگامان مرتبط با محافل علمی، فکری و فرهنگی جهان اسلام و فعالیت های وحدت آفرین بوده و ارتباطات گسترده ای با اندیشمندان و شخصیت های بزرگ اسلامی در بیش از نیم قرن مجاهدت و تلاش برقرار نمودند که ثمره آن حضور تأثیرگذار و خدمات ماندگار در مجامع بین المللی و داخلی و صدها اثر ارزشمند در قالب تالیف، تحقیق، سخنرانی های علمی و مقالات می باشد.‬‬‬‬‬‬

هر یک از پیام‌های شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی در کشورهای اسلامی نشانی از تلاشهای شبانه روزی تسخیری دارد که چگونه در تمام کنفرانس ها و جلساتی که با موضوع وحدت اسلامی مطرح می شد، حضور یافته و با وجود مشکلات جسمی به سخنرانی می پرداخت. 

حسن روحانی رییس جمهور در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله تسخیری نوشت: این روحانی وارسته که از پیشگامان وحدت امت اسلامی در جهان اسلام و زبان رسای فرهنگ اهل بیت(س) بود، سالیان متمادی از عمر پربرکت خود را دلسوزانه صرف ترویج معارف دینی، تقریب مذاهب اسلامی و تعامل مستمر با فرهیختگان جهان اسلام نمود و کارنامه علمی درخشانی از خود با یادگار گذاشت.

تسخیری را می توان از چهره های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام دانست که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد. وی خدمات ارزنده ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد. مشارکت در ده‌ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان، عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت های مؤثر ایشان در زمینه‌های علمی و فرهنگی بود.

وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. تسخیری در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت. 

از این اندیشمند مسلمان ده ها کتاب و صدها مقاله به تألیف یا ترجمه منتشر شده که محاضرات فی علوم القرآن، الاقتصاد اسلامی، القواعد الاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه (در سه جلد)، تفسیر قرآن کریم (در سه جلد)، دروس فی اصول الدین و همچنین الامامه و الولایه فی القرآن الکریم از جمله آنهاست.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده − 2 =