شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۰:۰۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۵۲

تجلیل بیش از ۴۲۰۰ قرآن‌آموز برتر در یک سال گذشته

عبدالهادی فقهی‌زاده با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: به منظور تکریم و تشویق نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در بخش مردمی چهار هزار و ۲۶۱ قرآن آموز، نهج‌البلاغه‌آموز و صحیفه‌آموز برتر در راستای استعدادیابی و تشویق نوجوانان […]



عبدالهادی فقهی‌زاده با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: به منظور تکریم و تشویق نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در بخش مردمی چهار هزار و ۲۶۱ قرآن آموز، نهج‌البلاغه‌آموز و صحیفه‌آموز برتر در راستای استعدادیابی و تشویق نوجوانان و جوانان صورت گرفت. همچنین از ۵۷۶ فعال حوزه قرآن وعترت در سطح استانی تجلیل شد تا شاهد افزایش انگیزه برای فعالیت های ویژه در عرصه قرآن وعترت باشیم.

به گفته وی تقویت ظرفیت های مردمی یکی از کلان برنامه های این معاونت است و گسترش و ترویج سنت وقف و نذورات و خیرات، تمرکز زدایی از برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بهره ­مندی از جریان ­های فکری و تشکل ­های صنفی همچنین رفع موانع از فعلیت یابی و خلاقیت های نخبگان فرهنگی  هنری از دیگر رویکردهای معاونت قرآن و عترت است.

وی افزود: در همین راستا بیش از ۵۴ مورد پروانه فعالیت برای موسسات فرهنگی قرآن و عترت صادر و ۵۹۰ پروانه فعالیت نیز تمدید شد و با حمایت این معاونت از برگزاری کارگاه های آموزشی برای توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی ۴۷۰ نفر توانستند سطح دانش و مهارت خود را ارتقا دهند.

همچنین به منظور حمایت از اجرای دوره‌های آموزش معارف قرآن و اهل بیت (ع) در مؤسسات مردمی بیش از ۱۰ هزار و ۷۶۷ قرآن آموز دوره های ترویج سبک زندگی اسلامی را گذراندند.

به گفته فقهی زاده حمایت از برگزاری طرح ملی تلاوت در موسسات قرآنی و تربیت هزار و ۵۰۰ قاری نوجوان، پشتیبانی از اجرای دوره‌های آموزش حفظ قرآن و توسعه کمی و کیفی حفظ قرآن در ۲۱ هزار و ۱۳۶ حافظ از دیگر برنامه های سال گذشته بود.

حمایت از واگذاری برنامه های قرآنی به بخش مردمی

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: حمایت از اجرای طرح مطالعاتی ساز و کارهای کاهش تصدی‌گری دولتی و واگذاری اجرای برنامه‌های قرآنی به بخش مردمی را می توان از دیگر برنامه های معاونت قرآن و عترت دانست، در سال ۹۸ تلاش کردیم طی پنج برنامه اجرای هفته های قرآن و عترت را به مؤسسات قرآنی شاخص استانی واگذار کنیم، هفت برنامه از جشنواره آیات را به موسسات استانی بسپاریم و طی ۱۷ برنامه نیز اجرای برنامه های جشن رمضان را به مؤسسات استانی واگذار کنیم.

پیگیری بیمه ۴۵۰۰ فعال قرآنی

وی یکی دیگر از کلان برنامه های این معاونت را بهبود محیط کسب و کار فرهنگی دانست و گفت: در این راستا برنامه هایی همچون پیگیری استمرار معافیت‌های مالیاتی مؤسسات قرآن و عترت را در دستور کار قرار دادیم تا از حذف معافیت مالیاتی این مؤسسات جلوگیری شود و امور مربوط به بیمه چهار هزار و ۵۰۰ فعال قرآنی را پیگیری کردیم تا به صندوق حمایت از هنرمندان معرفی شوند.

وی افزود: به منظور رونق بخشی به کسب و کارهای مرتبط با حوزه قرآن و عترت بیش از هزار و ۵۰۰ غرفه فروش محصولات قرآنی در نمایشگاه های قرآنی سراسر کشور ارائه شد و به منظور صیانت از حقوق فعالان و مالکیت معنوی و مادی آنان ۲۵ مجوز ترجمه قرآن صادر شد و برای ثبت ۵۰ اثر قرآنی کمک کردیم.

اعطای تسهیلات کارآفرینی به ۴۰ موسسه قرآنی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعطای تسهیلات کارآفرینی به ۴۰ موسسه قرآنی خبر داد و گفت: این تسهیلات به منظور توسعه زیرساخت های کسب و کارهای قرآنی پرداخت شده است.

وی راه اندازی استودیوی تخصصی قرآنی را در راستای ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ای در حوزه قرآن ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور ۱۲۰هزار داوطلب برگزار شد و پنج برنامه برای حمایت از برگزاری هفته های قرآن و عترت  داشتیم.

حمایت از برگزاری ۲۶ نمایشگاه قرآن در استان ها در کنار برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از مهمترین رویدادهای ملی و منطقه ای سال گذشته بود. البته در کنار این برنامه ها بیش از ۳۳ هزار جلد قرآن کریم در مناطق محروم و کم برخوردار توزیع شد.

صدور ۱۰ هزار بن‌کارت محصولات قرآنی

وی افزود: صدور ۱۰ هزار بن کارت ویژه محصولات و خدمات فرهنگی به منظور کمک به افزایش سهم محصولات قرآنی در سبد فرهنگی خانوار و اعطای یارانه حمایتی برای چاپ و توزیع قرآن کریم در مراکز قرآنی همچون تامین هفت هزار جلد قرآن مورد نیاز مراکز فرهنگی به ویژه نهادهای قرآنی از دیگر برنامه های این معاونت بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های مربوط به گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان گفت: به منظور تقویت بخش بین الملل نمایشگاه قرآن در سال گذشته حضور فعالان قرآنی ۱۷ کشور را ساماندهی کردیم و از سه نشست تخصصی نیز به منظور هم اندیشی و گفت و گوی موثر در تقریب نگاه کارشناسان حوزه رسم الخط قرآن در جهان اسلام حمایت کردیم.

اطلس فعالیت‌های قرآنی خارج از کشور

وی افزود: تهیه اطلس جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، حمایت از ایجاد یا توسعه بازارهای حراج بین المللی، حضور و مشارکت در رویدادهای قرآنی بین المللی مانند هفته قرآن و عترت در کشور هندوستان یا نشست علمی مفسران ایران و هندوستان و برگزاری نمایشگاه هنرهای قرآنی ترکیه از برنامه های این معاونت بود.

فقهی زاده از ارتقای محتوایی تولیدات قرآنی به عنوان یکی دیگر از کلان برنامه های این معاونت یاد کرد و گفت: راه اندازی شورای کودک، استمرار فعالیت شورای ترجمه قرآن کریم با بررسی محتوایی ۱۰ ترجمه جدید، ادامه فعالیت شورای طرح و برنامه نمایشگاه بین المللی قرآن با ارائه ۱۵۰ طرح به همین منظور صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین دستورالعمل نظارت و ارزیابی ترجمه های قرآن کریم بازنگری و شیوه نامه خرید آثار و محصولات، به روزرسانی شد. البته در سند «شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی» به عنوان ابزار اصلی فرآیندهای نظارت و ارزیابی بازنگری صورت گرفت.

اجرای ۱۱۰ برنامه برای هدفمندسازی حمایت‌های قرآنی

به گفته فقهی زاده ایجاد نظام ارزیابی و رده‌بندی فعالیت‌ها و فعالان تبلیغی ترویجی قرآنی و اجرای ۱۱۰ برنامه به منظور هدفمندسازی حمایت ها در راستای کمک به اجرای طرح های برنامه محور موسسات قرآنی تهیه شد.

حمایت از آثار و محصولات با محوریت خانواده و سبک زندگی از دیگر برنامه های این معاونت بود که به گفته معاون قرآن و عترت از ۱۵۰ اثر برای افزایش امید و شور و نشاط اجتماعی در جشنواره های قرآنی آیات حمایت شد.

وی با اشاره به میزان انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه های کشور گفت: بیش از ۲۰ تفاهم نامه با ۲۰ نهاد و سازمان امضا کردیم که برای اجرایی‌ سازی سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی صورت گرفت و با شوراهای فرهنگ عمومی در ۲۸ استان تفاهم نامه امضا شد تا فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها نیز بیش از گذشته توسعه یابد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × یک =