جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۹:۰۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۲

عاقبتی خوفناک بدون استفاده از ماسک

به گزارش فرهنگ سار، این روزها که اپیدمی یا بهتر بگویم پاندمی یک ویروس خطرناک و مرموز مرزهای کشورهای مختلف از جمله ایران را در نوردیده است، ویروسی که در روزهای نخست انتشار گمان می شد چند ماهی میهمان جامعه بشری خواهد بود اما این مهمان ناخوانده با بی توجهی برخی افراد جا خوش کرد […]



به گزارش فرهنگ سار، این روزها که اپیدمی یا بهتر بگویم پاندمی یک ویروس خطرناک و مرموز مرزهای کشورهای مختلف از جمله ایران را در نوردیده است، ویروسی که در روزهای نخست انتشار گمان می شد چند ماهی میهمان جامعه بشری خواهد بود اما این مهمان ناخوانده با بی توجهی برخی افراد جا خوش کرد و حالا بعد از گذر افزون بر هفت ماه از شیوع آن میل رفتن که ندارد هیچ بسیاری از افراد را نیز از قید حیات بیرون رانده است.

حالا با وجود شرایط بغرنج اینچنینی نیاز به تغییر در بسیاری از رفتارهای بشر لازمه ادامه حیات و زندگی همراه با سلامت او است رفتاری که برخی از افراد از سر نادانی و خودخواهی از رعایت آن سر باز می زنند و به بهانه های مختلف خود را نیازمند اجرای برخی قوانین نمی دانند که خود عاملی مهم برای انتقال سینه به سینه ویروس کرونا و در نهایت بیماری و مرگ تعدادی از افراد جامعه می شوند.

گفته های افرادی که ماسک نمی زنند

محمدمهدیزاده یکی از شهروندان کرمانی که خود را ملزم به استفاده از ماسک نمی داند در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار استفاده از ماسک را اقدامی بی فایده می داند و می گوید: هیچ کدام از ماسک های موجود در بازار استاندارد نیستند و استفاده از آنها دور ریختن پول است.

وی که شغل آزاد دارد و در طول روز با تعداد زیادی از افراد در ارتباط است می گوید: استفاده از ماسک من را دچار تنگی نفس می کند لذا ترجیح می دهم بدون ماسک امور روزانه ام را انجام بدهم.

این جوان ۲۸ ساله کرمانی که خود را ورزشکار معرفی میکند، می گوید: بدنم در برابر بیماری ها قوی است و نیازی به پیشگیری ندارم.

مریم بانوی ۴۸ ساله کرمانی که بدون استفاده از ماسک برای خرید نان به نانوایی مراجعه کرد بود میگوید: پول تامین نان خانواده را ندارم چطور می توانم قبل از سیر کردن شکم چهار فرزندم به خرید ماسک فکر کنم.

وی شرایط زندگی را دشوار عنوان و تصریح کرد: توان خرید در مردم پایین آمده لذا اول باید به فکر سیر کردن شکم بچه هایمان باشیم.

مریم که خود را خانه دار و همسرش را کارگر فصلی معرفی می کند گفت: در آمد همسرم به دلیل شیوع کرونا نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کره است.  

فاطمه دیگر شهروند کرمانی که بدون ماسک برای خرید از خانه اش خارج شده و خیاط و سرپرست خانوار است از دوخت ماسک در خیاطیش خبر میدهد و می گوید: تعدادی ماسک را هم برای خانواده تهیه کرده ام که در ماه های اول شیوع کرونا از آنها استفاده می کردیم اما حالا بعد از بیش از هفت ماه رعایت ، از ماسک زدن خسته شده ایم.

وی می گوید: خودمان را به خدا سپرده ایم زیرا دیگر استفاده از ماسک و ماندن در خانه برایمان دشوار است.

استفاده نکردن از ماسک تعرض به حقوق دیگران 

محمد که جوانی ۳۲ ساله و مدرس دانشگاه است رعایت های پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک را بر همه واجب می داند و براین باور است که  استفاده نکردن از ماسک تعرض به حقوق دیگران است.

وی تاکید کرد: افرادی که در ارتباطات خود از ماسک استفاده نمی کنند به نوعی حق الناس سنگینی را بر دوش خواهند داشت.

تکراری بودن پیام های بهداشتی 

مشاور استاندار کرمان در امور اطلاع رسانی و روابط عمومی نیز عوامل کم شدن حساسیت مردم را در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی دارای چند عامل دانست و معتقد است که پیام های تکراری طراحی شده در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی موجب خسته شدن مردم و بی تفاوتی در رعایت اصول بهداشتی شده است.

عباس تقی زاده تاکید کرد: همچنین تکراری بودن پیام های پیشگیرانه بهداشتی طراحی شده قدرت تاثیرگذاری این پیام را کاهش داده است لذا باید در تولید پیام های متناسب برای اقشار مختلف جامعه اقدام شود.

سرایت ویروس کرونا به مناطق روستایی

مشاور استاندار کرمان در امور اطلاع رسانی و روابط عمومی با بیان اینکه اکنون ردپای سرایت کرونا در روستاها نیز به وضوح دیده می شود تاکید کرد: آمارها نشان می دهد تعداد مبتلایان قبلا بیشر متوجه شهرها بود اما اکنون این ویروس مهلک در روستاها نیز شایع شده است.

وی افزود: اکنون باید تمرکز بیشتری بر روی روستاها در راستای پیگیری از ابتلای افراد به کرونا انجام و از توان دهیاری و اعضای شورای روستاها نیز در این راستا استفاده شود.

تقی زاده گفت: مردم معمولا تاثیرپذیری بیشتری از مراجع فکری مانند امام جماعت و افراد موثر و صاحب نفوذ دارند لذا به منظور اغنای مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی باید از وجود این افراد بهره برد.

وی گفت: لازم است برای اقشار مختلف برنامه های تبلیغی متفاوتی در راستای انجام امور پیشگیرانه از کرونا طراحی و اجرا شود.

دانش آموزان مقطع ابتدایی درک درستی از بیماری کرونا ندارند

مشاور استاندار کرمان در امور اطلاع رسانی و روابط عمومی به ارتباط اخیر خود با معلمان مقطع ابتدایی در کرمان اشاره کرد و گفت: این افراد معتقدند دانش آموزان این مقطع درک درستی از بیماری و رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند.

وی با بیان اینکه سخنان معلمان مقطع ابتدایی حاکی از عدم رعایت موارد پیشگیرانه در زمان خارج شدن دانش آموزان از کلاس است بیان کرد: آموزش رعایت پروتکل های بهداشتی برای افرادی که سن پایین دارند باید از طریق کلیپ و انمیشن انجام شود.

تقی زاده با بیان اینکه استفاده از ماسک طی ۲ سه روز اخیر در استان کرمان افزایش داشته است گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اکنون  ۵۰ درصد است که نسبت به روزهای شیوع این ویروس افت داشته است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت های بهداشتی در جامعه گفت: این نوع نظارت ها طی چند روز آینده بیش از پیش در کرمان اجرا می شود.

مشاور استاندار کرمان در امور اطلاع رسانی و روابط عمومی همچنین به شایعه تعطیلی مدارس در استان کرمان طی هفته آینده اشاره کرد و افزود: ستاد استانی پیشگیری از کرونا برنامه ای برای تعطیلی مدارس ندارد اما پیشنهاد مجازی برگزار شدن کلاس درس مدارس این استان طی یک هفته آینده پیشنها شده است.

به نظر می رسد حالا که به قول معروف کار دارد به جاهای باریک می کشد اجرای پروتکل های سختگیرانه بهداشتی به صورت اجبار تنها راه مبارزه با رشد روز افزون بیماری مهلک کرونا در استان کرمان  است.

آمار ۲۴ ساعت گذشته استان کرمان در زمینه مبتلایان به کرونا  که شیب تندی بخود گرفته این ادعا و البته خواسته بحق مردم کرمان را در اجرای تصمیمات سختگیرانه در زمینه رعایت مسایل پیشگیرانه تایید می کند.

کرمان در ۲۴ ساعت گذشته مرگ ۱۱ نفر از فرزندان این خطه را به نظاره نشت، تعداد بیماران قطعی مبتلا به کرونا در کرمان در روز گذشته به ۴۰۴ نفر رسید که همچنان بیانگر روند افزایش ابتلا به این بیماری است از این تعداد ۲۳۸ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۴ نفر در حوزه دانشگاه جیرفت، ۷۸ نفر در سیرجان، ۵۵ نفر در رفسنجان و ۹ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم بستری هستند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

این بحران به همینجا ختم نمی شود و عوارض و مشکلات ناشی از افزایش بیماران کرونایی فقط به کمبود تخت و کمبود دارو بسنده نمی کند چنانچه مدیرکل انتقال خون استان کرمان بحران ذخایر خونی این استان را به عنوان هشدار مطرح می کند. 

کرمان با کمبود و بحران ذخایر خونی مواجه است

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه شروع فصل سرد سال و مزید بر علت شدن بیماری کرونا، کرمان را با کمبود و بحران ذخایر خونی روبرو کرده،گفت: امیدواریم مردم در این روزهای سخت، با اهدای خون ،بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را از یاد نبرند.

روح الله میرزایی افزود: از بهبود یافتگان کرونا که ۲۸ روز از بهبودی شان گذشته برای اهدای پلاسما به منظور کمک به بیماران بدحال مبتلا به این ویروس به اداره مرکزی انتقال خون دعوت شده است.

وی ضمن قدردانی از مردم کرمان که هیچگاه بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده های خونی را فراموش نکرده و تنهایشان نگذاشته اند گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک و یاری مردم در این راستا از بحران به وجود آمده به سلامت عبور کنیم.

سیر صعودی آمار بیمارانی کرونایی کرمان 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آمار بیمارانی که تخت های بیمارستانی را به دلیل بیماری های تنفسی مانند بیماری کرونا اشغال کرده اند، نسبت به سه هفته قبل تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: بیماری کرونا در استان و کشور خانوادگی شده و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی جامعه را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه در پیک سوم بیماری شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: روند صعودی ابتلای به کرونا را به طور قابل توجهی با شیب تندتر نسبت به قبل داریم و هرچند مرگ و میر در خط ثابت و حفظ شده قرار دارد، اما نمی دانیم ۲ هفته آینده مرگ و میر چقدر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: اعلام اصول بهداشتی، نظارت و کنترل و ارائه خدمات درمانی وظیفه دانشگاه و کار حرفه ای ما درمان است که وابسته به زیرساخت ها از جمله تخت بیمارستانی، پرسنل، امکانات تشخیصی و درمان هستند.

وی ادامه داد: پرسنل تاکنون زحمت کشیده و قدردانشان هستیم، اما ظرفیت تخت ها محدود است و اگر بیماران زیاد شوند، ممکن است تخت بستری نداشته باشیم وتخت های اضافی با کیفیت خدمات ارائه نمی توانند بکنند.

رشیدی نژاد تاکید کرد: به لحاظ دارویی مشکلی فعلا در استان نداریم، اما اگر بیماران زیاد شوند، قطعا مشکل ساز خواهد شد و داروهایی که برای کرونا استفاده می شود هیچکدام داروی قطعی نیست.

وی بیان کرد: از امروز در بیمارستان ها پذیرش بیماران غیراورژانسی محدود و تقریبا ممنوع شده و اولویت تخت بستری با بیماران کرونایی است و از ظرفیت تمام بیمارستان ها در بخش خصوصی، دولتی و نظامی برای بیماران کووید ۱۹ استفاده خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: عمل های جراحی غیر ضروری نیز انجام نمی شود و پرسنل با مهارت در بیمارستان ها محدود است و نگران هستیم در مسیری قرار بگیریم که با بحران عجیب و غیرقابل کنترل مواجه شویم.

وی با اشاره وضعیت قرمز کرونا در کل استان کرمان تاکید کرد: در شهرستان های کرمان، سیرجان و رفسنجان آمار مبتلایان به کرونا  به طور چشمگیری نزدیک به دو برابر افزایش داشته که این هشدار است و چاره ای جز رعایت نداریم.

رشیدی نژاد تاکید کرد: از مراجعه غیرضروری به بیمارستان‌ها خودداری شود، زیرا رسیدگی به بیماران کرونایی سخت و اولویت اشغال تخت‌های بیمارستانی با بیماران کرونایی است.

پیک سوم شیوع کرونا در کرمان از اواسط شهریور آغاز شده است 

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه تا هفته‌ سوم مهر وضعیت کشور نشان می‌دهد که سه پیک کرونا رخ داده است گفت: پیک اول، اسفندماه و فروردین‌ماه بود، بعدی از خرداد تا تیر و پیک سوم از اواسط شهریور شروع شده و همچنان هم ادامه دارد.

نوذر نخعی افزود: در استان کرمان برخلاف کشور، یک پیک را بیش‌تر تجربه نکرده بودیم چون در اسفند و فروردین اقدامات کنترلی و پیشگیری خیلی قوی بود اما وقتی مباحث اقتصادی مطرح شد، در پیک بعدی محدودیت‌ها کمرنگ‌تر بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شیب نمودار  ابتلا مرگ‌ومیرها در استان نسبت به پیک‌های قبلی تندتر شده است و با ادامه‌ این وضعیت به احتمال خیلی زیاد بیمارستان‌ها شلوغ‌تر و تعداد بیماران سرپایی بیش‌تر و مرگ‌ها نیز افزایش می‌یابد مگر اینکه رفتارهای مردم تغییر کند.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تصریح کرد: شیوع کم یا زیاد  ویروس کرونا در هیچ منطقه‌ای اتفاقی و تصادفی نیست،  بلکه همه‌چیز به رفتارهای مردم و البته شیوه‌ مدیریت بیماری در هر منطقه بستگی دارد.

وی اظهار داشت: رفتارها اگر درست باشد که بخشی از آن آموزشی و بخشی ایجابی است تا ۹۵ درصد پیک را می‌توان پایین آورد و نباید بگوییم رعایت کنیم و نکنیم قرار باشد بگیریم، می‌گیریم. اصلا این‌طور نیست.  

نخعی افزود: شعار در خانه بمانیم، اگر مقدور است دوباره باید احیا شود و اینکه می‌گوییم در ازدحام شرکت نکنید باید جدی گرفته بشود و تماس خود را با کسانی خارج از منزل هستند کمتر شود.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم کاهش پیک بیماری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: همچنان رعایت فاصله‌گذاری، حضور نیافتن در محل‌های شلوغ، شتن دست ها و  ماسک زدن، بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

مشاور دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: ویروس کرونا بسیار موذی است و در هر مرحله علایم جدیدی از خود بروز می دهد و تب و لرز،  اسهال و شکم‌درد و تهوع و گلودرد و سردرد می‌تواند علائم کرونا باشد که براحتی توسط پزشکان تشخیص داده می شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و خطر در محیط های بسته تصریح کرد: ویروس در هوای سرد جان‌دارتر می‌شود. افراد باید لباس بیش‌تر بپوشند و تا جایی که امکان دارد، هوای آزاد در فضاهای بسته برقرار باشد. 

انجام ۲۰ هزار و ۴۸۸ بازرسی مقابله با کرونا در کرمان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز گفت: طی هفته اول مهر ماه ۲۰ هزار و ۴۴۸ مورد بازرسی کنترل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان انجام و ۱۵۶ مورد آن منجر به تعطیلی شده است. 
محمدصادق بصیری عنوان کرد: در ستاد ملی کرونا مقرر شد کمیته عالی نظارت تشکیل شود که در استان کرمان این اقدام از قبل صورت گرفته و بازرسی‌ها و نظارت‌ها انجام می‌شود و گزارش اقدامات بازرسی‌ها و نظارت‌ها به وزارت کشور و بهداشت ارائه می شود. 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تاکید بر ادامه روند بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیان کرد: درخواست‌هایی برای بازرسی و نظارت بر مدارس استثنایی و حاشیه شهر داشتیم که توسط گروه‌های نظارتی مرتبط انجام می‌گیرد. 

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کرمان نیز بیان کرد: گزارش هفته گذشته گروه‌های بازرسی ستاد کرونای استان حاکی از آن است که ۷۹ درصد ادارات شهرستانی بازرسی شدند و امتیاز ۹۱ را کسب کرده‌اند که از متوسط کشور بالاتر است. 
غلامرضا نویدی افزود: طی هفته گذشته ۲۰ هزار و ۴۴۸ مورد بازرسی در بخش‌های مختلف صورت گرفته که ۱۵۶ مورد تعطیلی داشتیم و بیشترین آن مربوط به واحدهای تابعه صنعت و معدن است.  
وی از اعمال پنج هزار ۹۱۶ تذکر کتبی و شفاهی در بازرسی‌های هفته گذشته نام برد و عنوان کرد: ۳۱ مورد تعطیلی هم در جنوب استان داشته‌ایم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 5 =