جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۴:۵۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

سقوط از لیگ برتر، تکرار تجربه تلخ فوتبال بوشهر

فوتبال در بوشهر به طرزی عجیب با زندگی مردم عجین شده‌است تاجایی که این رشته ورزشی در این شهر جوان و پیر و زن و مرد نمی‎‏شناسد و از زن سالخورده‌‏ای که برای برد تیم‌‏های شهر نذر می‏‌کند تا مرد ماهیگیری که روز بازی تیم‏‌های شهر به دریا نمی‎رود، همه از عشق وافر بوشهری‌ها به فوتبال حکایت […]



فوتبال در بوشهر به طرزی عجیب با زندگی مردم عجین شده‌است تاجایی که این رشته ورزشی در این شهر جوان و پیر و زن و مرد نمی‎‏شناسد و از زن سالخورده‌‏ای که برای برد تیم‌‏های شهر نذر می‏‌کند تا مرد ماهیگیری که روز بازی تیم‏‌های شهر به دریا نمی‎رود، همه از عشق وافر بوشهری‌ها به فوتبال حکایت دارد.

با این حال فوتبال این شهر با وجود استعدادهای فراوان فوتبالی و منابع مالی عظیم حوزه نفت، گاز، پتروشیمی همواره با فراز و نشیب‌‏های متعددی همراه است که تلخ ترین آن هم سقوط ۲ تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی جم در  فصل نوزدهم لیگ برتر است که پیامدهای منفی سنگینی برای فوتبال بوشهر و هواداران این تیم‌ها داشته و خواهد داشت.

هر چند تیم شاهین بوشهر طعم تلخ سقوط را یکبار دیگر در لیگ یازدهم تجربه کرده بود و امید می‌رفت با عبرت گرفتن از این شکست، در حضور دوباره خود در لیگ برتر تیمی کامل آماده و مقتدر نشان دهد اما این مهم محقق نشد و برخلاف آن با نتایجی ضعیف تر به دسته یک سقوط کرد. 

شهروندان فوتبال دوست و هواداران سینه چاک شاهین و پارس جنوبی جم در حمایت از این تیم‌ها به عنوان یار دوازدهم هیچ چیزی کم نگذاشتند و در گرما و شرجی بوشهر و سرمای استخوان سوز جم روی سکوها تیم‌های محبوب خود را تشویق کردند و انتظار داشتند اگر این تیم‌ها نتوانند در رده بالای جدول لیگ برتر قرار گیرند حداقل سهمیه‌های این استان که با خون دل و هزینه‌های زیاد درطول ۱۰ سال کسب شده بود را در این لیگ حفظ کنندکه نتوانستند حتی این کمترین خواسته آنان را نیز محقق کنند.

بیشتر مسئولان استان بوشهر براین باورند که ضعف مدیریتی تیم‌های این استان عامل اصلی سقوط آنها از لیگ برتر فوتبال است و برخی هم سهم مشکلات مالی و عوامل دیگر را در این زمینه قابل توجه می‌دانند.  

هر چند مسئولان استان بوشهر مشکل مالی را عامل سقوط نمایندگان استان نمی‏‌بینند ولی بسته شدن شاهین با بازیکنان در سطح پایین و مصاحبه‎های متعدد سرمربی ابتدای فصل پارس جنوبی جم حکایتی آشکار از تزریق نشدن به موقع کمک مالی است.

کمک مالی به نمایندگان استان بوشهر هر چند در اواخر کار خوب صورت گرفت ولی این تزریق کمک به نوعی نوش دارویی پس از مرگ سهراب برای فوتبال بوشهر بود.

پارس جنوبی جم در نیمه راه سرمربی خود را بخاطر مشکلات عدیده مالی از دست داد و شاهین در ابتدای فصل به دلیل کمبود اعتبار تن به خرید بازیکنانی در سطح پایین داد که ارمغان آن کاندید سقوط شدن این تیم در پایان نیم فصل نخست بود.

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر اکنون بر سر ۲ راهی واگذاری یا بقا در مالکیت این شهرداری قرار گرفته است و با توجه به اینکه وزارت کشور به شهرداری‏‎ها مجوز تیم‎داری در سطح لیگ‌های حرفه‎‏ای را نمی‏‎دهد، رنج بلاتکلیفی به تلخی سقوط نیز افزوده شده‌است.

وزارت کشور در سال گذشته برای مدت یکسال مجوز تیم‌‏داری به شهرداری بوشهر داد و اکنون نیز از شورای شهر خبر می‌رسد که آنها به دنبال گرفتن مجوز جدید تیم‌داری برای شهرداری بوشهر از وزارت کشور هستند.

استاندار بوشهر نیز بتازگی در پاسخ به رویکرد مسئولان برای تداوم فعالیت تیم شاهین در زیرمجموعه شهرداری بوشهر و حمایت از این تیم تاکید کرده‌است، این درحالی است که شهرداری بوشهر برای پرداخت حقوق کارکنان خود در اما و اگر قرار دارد.

وزارت کشور در سال گذشته برای مدت یکسال مجوز تیم‌‏داری به شهرداری بوشهر داد و اکنون نیز از شورای شهر خبر می‌رسد که آنها به دنبال گرفتن مجوز جدید تیم‌داری برای شهرداری بوشهر از وزارت کشور هستند.

استاندار بوشهر نیز بتازگی در پاسخ به رویکرد مسئولان برای تداوم فعالیت تیم شاهین در زیرمجموعه شهرداری بوشهر و حمایت از این تیم تاکید کرده‌است، این درحالی است که شهرداری بوشهر برای پرداخت حقوق کارکنان خود در اما و اگر قرار دارد.

با این حال آنچه حائز اهمیت به نظر می‎رسد واکاوی دلایل سقوط‏‎ این تیم‏‌ها است هر چند پارس جنوبی جم سه فصل متوالی در لیگ برتر حضور داشت اما شاهین حضور مجددش در این لیگ به بیش از یک فصل نرسید.

تلخ‌ترین حضور شاهین بوشهر در لیگ برتر فوتبال 

یکی از هواداران تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر گفت: انتظار می‎رفت با حضور مجدد شاهین در لیگ برتر فوتبال با وجود یک بار تجربه سقوط شاهد پایدار شدن وضعیت آن در این لیگ باشیم اما در این دوره نیز زمان حضور این تیم در لیگ به حداقل ممکن با نتایج بسیار بد کاهش یافت.

مهرداد جفره‎ای اظهار داشت: امسال تلخ ترین تجربه حضور بوشهر در لیگ برتر فوتبال رقم خورد زیرا شاهین با قبول شکست‏‌های سنگین در بسیاری از موارد منفی رکوردار شد.

وی افزود: فوتبال بوشهر با داشتن ستاره‌‏هایی چون مهدی طارمی، مهدی قائدی و حسین ماهینی در فصل جدید جای خالی اش در لیگ برتر به شدت احساس خواهد شد.

جفره‎ای بیان کرد: سهم فوتبال بوشهر از لیگ برتر نباید سقوط‏ های سریالی باشد زیرا از لحاظ منابع مالی و سطح کیفی بازیکنان جایگاهی ممتاز دارد.

وی افزود: چنانچه مدیریت شاهین از همان ابتدا تامین مالی مناسبی داشت می‏‌توانست با بستن تیمی قدرتمند در نیم فصل نخست امتیازهای لازم را بگیرد و در پایان فصل سرنوشت خود را به اما و اگر نکشاند.

عوامل سقوط شاهین از لیگ برتر 

رئیس سابق کانون هواداران شاهین بوشهر گفت: در سقوط شاهین از لیگ برتر در فصل گذشته عوامل متعددی دخیل بودند که علت نخست آن سرمربی ابتدای فصل تیم بود که بازیکنان را مقابل یکدیگر قرار داد و با تماشاگران تبانی می‌‎کرد.

مهدی زارعی افزود: همچنین سرمربی در امور داخلی باشگاه دخالت می‎کرد که نمونه آن دخالت در انتخاب مدیر رسانه‎ای تیم بود که باید توسط خود باشگاه صورت می‏‌گرفت.

وی اظهار کرد: در پیش از انتخاب مدیرعامل جدید که در اواخر حضور شاهین در لیگ دسته یک انجام می‏‌گرفت مدیرعامل سابق و همچنین سرمربی از هیچ حمایتی برخوردار نبودند تا اینکه مدیرعامل و سرمربی جدید برای تیم به کار گرفته شد.

زارعی ادامه داد: در بازی‏‌های پایانی شاهین در لیگ برتر نیز بازیکنان انگیزه کافی و لازم را نداشتند و این در حالی رقم خورد که با گرفتن یک روان شناس می‌‏شد به حال و روز شاهین در جدول لیگ برتر سر و سامان داد.

یکی از هواداران تیم فوتبال شاهین گفت: داستان لیگ برتر در فصلی که گذشت برای شاهین متفاوت است زیرا داستانش جنگ و جدل با هزاران اما و اگر فوتبال ایران بود که قصه و حاشیه‎اش پررنگ تر از مستطیل سبزش است و اینجا بود که شاهینی‌ها بدون اینکه خودشان نیز بدانند بازنده داستان شدند.

مرتضی زحمتکشان ادامه داد: عده‎ای که به واسطه سمت مدیریتی خود را همه کاره شاهین می‏‌دانستند هیچگاه پاسخگوی هواداران نشدند و با اشتباه‏‌های مکرر به سقوط زودهنگام شاهین بوشهر دامن زدند.

وی اظهار کرد: در پرونده لیگ نوزدهم شاید باید سقوط شاهین را سقوط مدیریت این تیم قلمداد کرد که باعث سرخوردگی هواداران زیاد سینه چاک این تیم در استان بوشهر و حتی اقصی نقاط کشور شد.

زحمتکشان ادامه داد: مسئولانی که مدعی هستند مشکلات مالی در سقوط نمایندگان بوشهر دخیل نبوده است خوب است بدانند شاهین در ابتدای فصل به دلیل کمبود بودجه تیمی ضعیف راهی مسابقات کرد و پارس جنوبی جم نیز به واسطه مشکلات عدیده مالی در نیم فصل سرمربی خود را از دست داد و این آغازی بر بحران در تیم فوتبال پارس جنوبی جم بود.

پیشکسوت فوتبال بوشهر گفت: کم تجربگی مدیران باشگاه باعث شد این تیم سقوط کند زیرا یک مدیرعامل جوان از بدنه باشگاه انتخاب شد و در کنارش حضور مربیان متعدد باعث تکرار سقوط تلخ شد.

حمید کللی فر افزود: عبدالله ویسی تا هفته ششم لیگ نوزدهم سرمربی شاهین بود بعد از آن مهرداد کریمیان جوان و کم تجربه به عنوان سرمربی انتخاب شد و در تمام این هفته‌ها فرصت‌های این تیم یکی پس از دیگری از دست رفت.

وی ادامه داد: سپس میشو کریستوویچ کرواسی آمد و تیم را بخوبی جمع کرد اما به پس از شیوع بیماری کرونا از ایران رفت و دیگر بازنگشت پس از آن  باز هم کریمیان را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کردند و با این تصمیم باشگاه شاهین کریمیان در فوتبال سوزانده شد زیرا وی بدون اینکه تجربه لیگ‌های دسته یک و دو را داشته باشد در لیگ برتر به عنوان سرمربی بکارگرفته شد.

کللی فر اظهار داشت: هیچ تجربه‌ای قبول نمی‌کند که شاهین براحتی و به دلیل کم تجربگی چند هفته ارزشمند را با بکارگیری سرمربی کم تجربه از دست بدهد.

وی افزود: کم تجربگی مدیران باشگاه عامل سقوط شاهین بود زیرا پیش از این سه سال در لیگ برتر حضور داشتیم اما از آن استفاده نکردیم.

تیمهای دولتی باید خصوصی سازی شوند

سرمربی تیم شاهین شهردرای بوشهر گفت: این اتفاق که دو تیم بوشهری پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری در فصل گذشته از لیگ برتر سقوط کردند ناراحت کننده است ولی امیدوارم سال آینده هر دو تیم با قدرت در لیگ دسته اول حضور پیدا کنند.

مهدی پاشازاده افزود: شاهین تیم بسیار مظلومی است و امسال با مشکلات مالی مواجه شد و اگر دچار حواشی نمی‌شد در لیگ برتر می‌ماند.

وی اظهارداشت: وقتی تیمی توان مالی ندارد نمی‌تواند مبارزه کند و اگر خصوصی سازی صورت نگیرد همه تیم‌های نیمه دولتی دچار مشکل می‌شوند. 

مدیریت ضعیف باعث سقوط شاهین و پارس جنوبی شد

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر گفت: فوتبال و مدیریت آن  اصولی دارد که می‌گوید هیات فوتبال باید مدیریت مسابقات و مدیریت فوتبال پایه را داشته باشد و مالکان باشگاه‌ها وظیفه اداره امورباشگاه از جمله انتخاب مدیرعامل، سرپرست، سرمربی و مربی دارند.

امیرحسین محتشم افزود: هیات فوتبال نمی‌تواند در کار باشگاه‌ها دخالت کند و فقط نقش مشورتی ایفا می‌کند که باشگاه‌ها هم می‌توانند قبول کنند یا نکنند.

وی ادامه داد: نبود مدیریت در باشگاه‌ها، باعث شد دو نماینده این استان از لیگ برتر به لیگ دسته یک سقوط کنند و شواهد نشان می‌داد راهی که مسئولان این دو باشگاه در پیش گرفته بودند به اینجا ختم می‌شد.

محتشم عنوان کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد این اتفاق برای تیم‌های شاهین شهرداری و پارس جنوبی جم بیفتد براساس وظیفه هیات فوتبال استان بوشهر به مسئولان این دو باشگاه مشورت‌های لازم را ارائه کرد.

وی یادآور شد: باشگاهی که امکانات زیرساختی حتی در حد رایانه برای ثبت قراردادها ندارد و  خیلی از موارد را لحظه‌ای حل می‌کند، چگونه می‌تواند موفق شود؟

محتشم اظهار کرد: بدون برنامه ریزی و نظارت می‌توان کار کرد و موفق بود؟ کدام اصول مدیریت می‌گوید، چون فلانی دوست پدرمن است نمی‌توانم با او برخورد کنم؟ همین است که امروز شاهد هستیم شاهین شهرداری بوشهر با وجود هزینه‌هایی که از جیب بیت المال برایش شد، سقوط کرد.

رئیس هیات فوتبال استان بوشهر افزود: چند روز پس از آغاز فعالیت به عنوان رئیس هیات فوتبال استان بوشهر نشستی با مسئولان هر دو باشگاه برگزار و در این نشست مطرح شد که با این ساختار مدیریتی تیم‌ها سرانجامی در لیگ برتر نخواهد داشت.

محتشم با اشاره به همکاری تمام وکمال هیات فوتبال با باشگاه‌های پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر بیان کرد: همه تجهیزات و امکانات هیات را در اختیار این دو تیم و همه تیم‌های استان قرار داده‌ایم آنها نمی‌توانند ادعا کنند که هیات به آنها کمک نکرده‌است.

وی اظهار کرد: اکنون شاهین شهرداری بوشهر۱۲۰ و پارس جنوبی جم ۴۰۰ میلیون تومان به هیات فوتبال استان بدهکار هستند اما این هیات تاکنون این موضوع را اعلام نکرده بود ولی اکنون آن را اعلام می‌کند چون مسابقات تمام شده‌است و هیچ تاثیری در ساختار مدیریتی تیم و تضعیف روحیه دوستان ندارد.

محتشم ادامه داد: بخش مالی کمترین تاثیری در سقوط تیم‌های استان بوشهر داشته و بیشتر مباحث مدیریتی در این زمینه نقش داشته است.

وی گفت: هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازه پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر پرداختی نداشتند زیرا آنها بالای ۶۰ درصد پول گرفتند.

محتشم عنوان کرد: صعود و سقوط جزئی از فوتبال است و هنوز به طور قطع فوتبال بوشهر در کشور حرف برای گفتن دارد و به طور حتم شاهد حضور این دو تیم در لیگ برتر خواهیم بود، اما باید از تجارب گذشته درس گرفت و برنامه‌ریزی کرد.

مسئولان شاهین و پارس جنوبی جم به مشورت‌ها گوش نمی‌دادند

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر گفت: ضعف مدیریتی عامل سقوط تیم‌های فوتبال شاهین شهرداری و پارس جنوبی جم از لیگ برتر فوتبال کشور شد.

احمد بهروزیان فرد افزود: هر دو تیم شاهین و پارس جنوبی جم مورد حمایت ویژه مسئولان استان بوشهر بودند و در رصد انتقادها پیرامون سقوط این تیم‌ها از لیگ برتر نیز هواداران معترض عملکرد مجموعه خود تیم‎ها هستند.

وی بیان کرد: خیلی تلاش شد شاهینی که از بین رفته بود دوباره به عرصه فوتبال کشور برگردد ولی پس از تحقق این مهم باشگاه‌داری و تیم‌داری کار اداره کل ورزش و جوانان نبود و قانون نیز این اجازه را نمی‌دهد.

مدیرکل ورزش و جوانان بوشهر ادامه داد: اگر در کادرفنی تیم دخالت می‎کردیم باید پاسخگو باشیم ولی این اداره کل هیچگونه دخالتی در این امور نداشت و هرگونه همکاری موردنیاز با این تیم‎ها انجام شد.

بهروزیان فرد اظهار داشت: تیم‌‏های شاهین و پارس جنوبی جم هیچگونه مشکل مالی نداشتند و با پیگیری‎هایی که انجام شد حداقل پرداختی این تیم‌ها  بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده ولی ضعف مدیریتی تیم‎‏ها باعث شد آنها سقوط کنند.

وی یادآور شد: افرادی در راس این تیم‎ها قرار می‌گرفتند که اطلاعاتی از ورزش و رشته فوتبال نداشتند و اداره کل ورزش و جوانان نیز به لحاظ قانونی اجازه دخالت در کار آنها نداشت.

بهروزیان فرد افزود: کادری که در راس این تیم‌‏ها بود نظر هیچکدام از بخش‎های اداره کل ورزش و جوانان، پیشکسوتان و هواداران برای آنها مهم نبود.

وی بیان کرد: هر تصمیمی از سوی مدیریت خود تیم‎ها گرفته شد و اکنون نیز خودشان باید پاسخگوی مردم باشند.

بهروزیان فرد اظهار داشت: چندین بار نیز از اداره کل ورزش و جوانان استان راهنمایی گرفتند ولی اهمیت نمی‌دانند برای نمونه در موضوع مربی کروات شاهین چندین بار به آنها گوشزد شد این مربی به ایران برنمی‎گردد و فرصت را از دست ندهید ولی گفتند مربی به ما قول داده و به تیم بازمی‎گردد.

وی گفت: ای کاش به حرف‎ها گوش کرده بودند اما آقایان خود را همه کاره تیم می‎دانستند و نظر هیچکس را قبول نداشتند.

بهروزیان فرد با یادآوری اینکه این تیم‏‌ها مشکل مالی نداشتند افزود: یکی از سرمربیان شاهین با پنج بازی و کسب سه امتیاز پنج میلیارد ریال از باشگاه دریافتی داشته اگر تیم مشکل مالی داشت این میزان پرداختی صورت نمی‎گرفت.

وی ادامه داد: باشگاه شاهین تغییرات پی در پی کادر مدیریتی داشت و از روز اول تا پایان لیگ پنج بار سرمربی خود را تغییر داده یا باشگاه پارس جنوبی جم با آوردن یک سرمربی و با کادر و بازیکنانی که همراه خود آورد در مجموع ۳۰ میلیارد ریال برای آنها هزینه شد که شاید برخی از این بازیکنان ۲۰ دقیقه نیز بازی نکردند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر گفت: استاندار بوشهر تلاش قابل توجهی از تیم پارس جنوبی جم انجام داد و وقتی نفت از این تیم حمایت نمی‎کرد پولی با عنوان حمایت از ورزش استان برای این تیم گرفته شد و باوجود اینکه دستگاه نظارتی نیز اجازه پرداخت نمی‌‎داد ولی با پیگیری شخص استاندار از همان پول ۷۵ میلیارد ریال در کمتر از سه تا چهار ماه به باشگاه تزریق شد.

وی اظهار داشت: در سه بازی پایانی نیز ۱۵ میلیارد ریال پول به باشگاه پارس جنوبی جم پرداخت شده‌است.

بهروزیان فرد یادآور شد: اگر اداره کل ورزش دخالتی در امور تیم‏‌ها کرده بود اکنون باید پاسخگو باشد ولی هیچگونه دخالتی در مدیریت تیم‌ها نداشته است.

وی افزود: در موضوع سقوط نمایندگان استان هیات فوتبال استان بوشهر نیز نمی‎توانست کاری برای آنها انجام دهد زیرا این هیات رسالت اصلی اش که نظارت و برگزاری مسابقات است را بخوبی انجام داد.

بهروزیان فرد اظهار داشت: در مسابقات در جم و بوشهر هیچ گونه مشکلی در میزبانی و برگزاری آنها وجود نداشت و هر دو تیم در شرایط بسیار ایده‎آل مسابقات خود در لیگ را برگزار کردند.

وی گفت: ورزش و باخت و برد دارد و هیچ مشکلی ندارد زیرا دو تیم شرایط برگشت به لیگ برتر را دارند ولی این مهم  نیاز است که از هم اکنون برای انتخاب سرمربی و بازیکنان برنامه ریزی منسجمی داشته باشند.

مدیران عامل تیم‌های شاهین و پارس جنوبی جم پاسخگوی دلایل سقوط نشدند

در این بین مدیران عامل تیم‌‏های شاهین و پارس جنوبی جم می‏توانستند پازل دلایل سقوط تیم‏های بوشهری لیگ برتر را کامل کنند که با این وجود هیچکدام از آنها حاضر به پاسخگویی نشدند.

گفتنی است پارس جنوبی جم و شاهین  در این فصل به ترتیب با ۲۷ و ۲۰ امتیاز به لیگ دسته یک فوتبال کشور سقوط کردند.

شاهین شهرداری و پارس جنوبی جم در نخستین تجربه حضور در لیگ برتر به ترتیب یک و سه فصل مهمان لیگ برتر بودند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 15 =