جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

ضرورت پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی مهریز

تغییر کاربری گسترده زمین‌های مزروعی و کشاورزی شهر به خصوص در بافت قدیم در محلات بغدادآباد، مزویرآباد و مهرپادین توسط افراد بومی و غیربومی و تخریب و تبدیل آنها به واحدهای مسکونی موجب از بین رفتن شرایط گذشته و باغات سرسبز منطقه شده است . بافت شهری مهریز در درون باغ‌ها با گونه‌های متفاوت خانه شکل […]



تغییر کاربری گسترده زمین‌های مزروعی و کشاورزی شهر به خصوص در بافت قدیم در محلات بغدادآباد، مزویرآباد و مهرپادین توسط افراد بومی و غیربومی و تخریب و تبدیل آنها به واحدهای مسکونی موجب از بین رفتن شرایط گذشته و باغات سرسبز منطقه شده است .

بافت شهری مهریز در درون باغ‌ها با گونه‌های متفاوت خانه شکل گرفته که الگوی باغ شهری را به وجود آورده و همین امر باعث شده که معماری و طبیعت در یک تعامل و تأثیرگذاری متقابل قرار گیرند و در نهایت بافت منحصر به فرد تاریخی با باغات پیوند خورده است. 

به رغم اقدامات پیشگیرانه‌ای که توسط برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول در شهر مهریز در این خصوص صورت می‌گیرد ولی باز شاهد تداوم تخریب باغات و اراضی کشاورزی مشجر و بی‌توجهی به مقررات توسط سودجویانی هستیم که تیشه بر ریشه فضای سبز منطقه می‌زنند.

مسوولان از تغییر کاربری باغات شهر پیشگیری کنند

در این خصوص جمعی از شهروندان و مسوولان شهر  گفتند: اگر اقدام عاجلی در پیشگیری عملی و جدی با متخلفان صورت نگیرد دیگر چیزی از باغ شهر مهریز و اراضی بکر کشاورزی و باغات آن در محلات باقی نمی‌ماند و باید تا دیر نشده اقدام لازم صورت گیرد.

این عده در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با ابراز شکوه و نارضایتی از وضعیت موجود در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات منطقه از مسوولان امر خواستار نظارت بیشتر و رسیدگی عاجل  و برخورد با سودجودیان شدند تا هیچ فردی جرات انجام اینگونه کارها را نداشته باشد.

رضا ابویی مهریزی یکی از شهروندان ساکن در محله تاریخی استهریج در بافت تاریخی منطقه با انتقاد از اینکه برخی افراد بومی و غیربومی با خرید باغات و زمین‌های کشاورزی که دارای درخت است نسبت به تغییر کاربری آنها بر خلاف مقررات اقدام می‌کنند اشاره کرد و برخورد با سودجویان متخلف را خواستار شد.

وی گفت: در این خصوص تاکنون بارها مردم و خبرنگاران نسبت به تهیه و انعکاس موارد تعرض و تخریب اراضی کشاورزی و باغات منطقه اقدام کرده‌اند ولی ظاهرا از سوی مسوولان برای پیشگیری و  برخورد با متخلفان و حداقل برای کاهش آن اقدامی نمی‌شود.

دیگر شهروند مهریزی در محله منگاباد با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر برخی افراد با خرید باغات و زمین‌های کشاورزی آنها را تخریب و نسبت به ساخت منزل اقدام می‌کنند اشاره و انتقاد کرد و گفت: اگر این روند در شهر ادامه داشته باشد قطعا در آینده نزدیگ دیگر باغی وجود ندارد.

حسینعلی دهقان افزود: همه باید تابع قانون باشند و از هر عملی که موجب تخریب و تعرض به باغات میوه و زمین‌های مناسب کشاورزی می‌شود به جد پرهیز کنند و این وظیفه مسوولان شهرداری و شورای اسلامی با حمایت سایر نهادهاست تا از انجام این عمل غیرقانونی جلوگیری کنند.

دیگر شهروند مهریزی که در محله مزویرآباد سکونت دارد می‌گوید: تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی به خصوص توسط برخی افراد غیربومی برای ساخت واحدهای مسکونی در این محله زیاد است و موضوع را مسوولان در جریان هستند ولی توقع است که برای پیشگیری اقدام کنند.

رضا ترابی افزود: اگر این روندی که هم‌اکنون در تغییر کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی ادامه دارد جلوگیری نشود در آینده همانند خیلی از مناطق کشور دیگر باغ و زمین کشاورزی وجود ندارد و موجب خسارت به شرایط آب و هوایی می‌شود و باید مسوولان به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.                    

شهرداری با متخلفان برخورد می‌کند 

معاون شهرداری مهریز در این خصوص گفت: برای پیشگیری از هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات حوزه شهر که زیر مجموعه این اداره محسوب می‌شود در حوزه ساخت و سازها نسبت به نصب بنر در محل‌های مشخص اقدام شده و حضور پلیس ساختمان در دو شیفت از صبح تا ساعت هشت شب و اطلاع رسانی در گروه و فضاهای مجازی و جمع‌آوری بلوک و مصالح ساختمانی متخلفان اقدام شده است .

رسول یزدی با بیان اینکه مجموعه شهرداری طبق قانون وظایف خود را در پیشگیری از این عمل در شهر انجام می‌دهد افزود: تلفن ۳۲۵۲۲۰۴۰ و سامانه ۱۳۷ آماده پاسخگویی در طول شبانه‌روز  برای بررسی موضوع و برخورد با متخفان است و نسبت به اخطار لازم به مالکان در صورت عمل نکردن به ضوابط فعال است.

وی گفت: تاکنون در چندین مورد پرونده‌ ساخت و ساز خلاف در سطح شهر شناسایی و به کمیسون ارسال و دستور تخریب صادر شده و همچنین در چندین مورد دیگر پرونده‌ها به کمیسون ارسال و نظارت و برخورد ادامه دارد.

این مسوول افزود: طبق مقررات ماموران در سطح شهر در صورت تفکیک غیرقانونی زمین سریع از آن جلوگیری کرده و با نصب بنر در محل ملک اخطار صادر و از عموم شهروندان تقاضا می‌شود قبل از خرید هرگونه ملکی ابتدا از شهرداری استعلام گرفته شود تا به مشکل بر نخورند.

ساخت  و ساز در باغات ممنوع است

معاون امور عمرانی فرمانداری مهریز گفت: هم‌اکنون حفظ اراضی کشاورزی و باغی با اعمال قوانین از طریق شهرداری و شورای اسلامی شهر و در حریم شهر توسط جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و طبق قانون تغییر کاربری این اراضی جز در موارد ضروری ممنوع است.

علیرضا مرادیان افزود: هرگونه تغییر کاربری و ساخت و سازها در باغات و زمین‌های کشاورزی در شهر با توجه به ثبت آن به عنوان باغشهر تاریخی و از طریق ضوابطی که در سال‌های اخیر ابلاغ شده ممنوع است و همه باید تابع مقررات باشند و عمل کنند.

با متخلفان برخورد می‌شود

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر مهریز اظهار داشت: بر اساس مقررات هرگونه تفکیک، تغییرکاربری و ساخت‌وساز در زمین‌های مزروعی و باغ‌های این شهر در محلات مختلف ممنوع است و پیگرد قانونی دارد و تاکنون برای پیشگیری اقدام لازم صورت گرفته است..

علیرضا ابویی با بیان اشاره اینکه باید شهروندان و افراد غیربومی قبل از هرگونه ساخت‌وساز در شهر مراتب را به اطلاع شهرداری و شورای اسلامی برساند ادامه داد: پیشگیری از ساخت‌وسازها در زمین‌های کشاورزی و باغات جزو ضوابط و مقررات شهرداری‌ است و اعمال آن‌ وظیفه قانونی است.

قانون دقیق رعایت نمی‌شود 

همچنین رئیس نظام مهندسی ساختمان مهریز گفت: باغات منطقه که میراث کهن و ارزشمند ماست و از گذشته تاکنون زیبایی چشم‌نواز و آب و هوای مطلوبی به چهره شهر بخشیده، این روزها حال و روز خوشی ندارد و اکثر آنها در دستان افراد غیربومی و سودجو قرار گرفته است.

سیدرضا محسن‌الحسینی افزود: برخی سودجویان با اخذ مجوز ساخت ۱۰ درصدی باغات که شهرداری به آنها اعطا می‌کند در حال ساخت و سازهای بی رویه و بعضا ویلاهای به اصطلاح لوکس با متراژهایی بیش از متراژ مجاز در داخل آنها ساخته می‌شود و سپس در کمیسیون ماده ۱۰۰، میزان ساخت غیرمجاز آنها با پرداخت جریمه رفع تکلیف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر نظام مهندسی باید مجوز ساخت و در باغات شهر به کل لغو شود یا اینکه کارگروه ویژه‌ای برای حل این مشکل تشکیل شود و راه حلی برای مقابله با این موضوع اندیشه شود و این نباشد که این سرمایه ارزشمند و کهن مردم و نگین سبز کویر با اینگونه مسائل از دست برود.

محسن‌الحسینی گفت: در این خصوص به خاطر اهمیت موضوع بارها به عنوان مطالبه جدی شهروندان به مسوولان امر مبنی بر افزایش نظارت‌ها در جلوگیری از تخریب بیشتر باغ‌ها برای ساخت و سازهای غیر مجاز تذکر داده شده که  عزم راسخی در رابطه با این موضوع دیده نمی‌شود.

همه باید تابع قانون باشند

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی امام جمعه مهریز قبلا گفته بود حفظ اراضی کشاورزی شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی از جمله  مسوولیت‌های مهمی است که همه مردم و مدیران اجرایی باید برای پیشگیری از آن همکاری کنند.

وی با بیان اینکه سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان هستیم و این امر موجب نارضایتی شهروندان شده است ادامه داد: اگر نسبت به این موضوع مهم از سوی مسوولان امر و همراهی مردم اقدام مناسب نشود در آینده دیگر از وجود اراضی کشاورزی خبری نیست .

امام‌جمعه مهریز، کشاورزی را به عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های مهم رشد و توسعه اقتصاد ملی برشمرد و گفت: تشیکل جهاد یادآور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و رشادت‌های جهادگران در عمران و آبادانی کشور پس از پیروزی انقلاب است.

شهر مهریز از ادغام و به هم پیوستن پنج سکونتگاه به نام‌های مهرپادین، مزویرآباد، بغدادآباد، استهریج و منگاباد به وجود آمده و با توجه به وجود منابع آب و قنوات متعدد این منطقه از سرسبزی و طراوت منحصر به ‌فردی در استان کویری یزد برخوردار است.

تعدادی از روستاهای مهریز به دلیل واقع شدن در دامنه شیرکوه که در واقع امتداد رشته کوه زاگرس در ناحیه مرکزی ایران است یکی از ۲ باغ شهر معروف استان  محسوب می شود، تفت دیگرباغشهر یزد است.  

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است .

از جمعیت ۵۵ هزارنفری مهریز حدود ۷۰ درصد در شهر و محله‌های قدیمی و شهرک‌های اطراف این شهر زندگی می‌کنند.

مهریز با بیش از  ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی که باغ پهلوان‌پور و قنات حسن آباد آن به ثبت جهانی رسیده و قرار گرفتن در کنار جاده اصلی شمال به جنوب کشور در طول سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی است.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.-

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − دو =