دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۳۹:۲۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

سرگرمی به نام اینستگرام

با نگاهی ساده به عمده محتوای تولید شده در این شبکه اجتماعی اینستگرام می توان متوجه شد محتوای گاها مستهجن و مخالف ارزش های اخلاقی و دینی افراد در این شبکه اجتماعی بسیار به چشم می خورد.



اینستگرام در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین و تاثیرگذار ترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان است. شبکه اجتماعی که بر محوریت محتوای تصویری عمل می کند و روزانه میلیون ها عکس و ویدیو در درون این شبکه اجتماعی بارگذاری می شوند. اینستگرام که یکی از زیرمجموعه های شرکت مطرحی به نام فیس بوک است در سال ۲۰۱۰ بر روی پلتفرم اندروید و بعد ای او اس منتشر شده است.

اینستگرام در طی ۹ سال گذشته توانسته است با رشد بسیار بالایی تبدیل شود به یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی به خصوص برای ما ایرانی ها. شبکه ای که اجازه می دهد ما درون آن تصاویری از زندگی و فعالیت های خود را نمایش دهیم که گاها خود نیز می دانیم غیر واقعی است. اینستگرام در اخرین تعییرات خود دست به ابتکاری زده است که شاید بتوان گفت مهمترین و جدی ترین تغییر در این شبکه اجتماعی باشد. تغییری به نام حذف لایک از درون پست ها، از این پس دیگر میزان لایک پست های اینستگرام برای کاربران نمایش داده نمی شود و تنها خود صاحب پست توانایی دیدن تعداد لایک های خود را در این شبکه اجتماعی دارد.

اینستگرام از بدو تولد خود همواره درگیر چالش های بسیاری بوده است. به خصوص در حوزه تاثیرات روانی و مخربی که این شبکه اجتماعی بر روی ذهن و روان مخاطبان خود می گذارد. تاثیرات مخربی که حتی باعث شده است که سلبریتی های معروفی در جهان از این شبکه مجازی برای همیشه خداحافظی کنند. چرا که استفاده از این شبکه اجتماعی را دلیلی می دانند برای ابتدا به افسردگی و همچنین تاثیرات مخرب دیگری چون تاثیرگذاشتن بر کیفیت خواب فرد، شکل ظاهری بدن فرد و همچنین FOMO که به عنوان اضطراب ناشی از قرار دادن پست های مختلف در شبکه های اجتماعی شناخته می شود. از سوی دیگر این شبکه اجتماعی باعث می شود تا مخاطبانش دچار کمبود اعتماد به نفس و همچنین عدم رضایت از زندگی خود داشته باشند. چرا که اینستگرام تبدیل به فضایی شده است برای نمایش تصاویر غیر واقعی از زندگی و فعالیت کاربرانی که در درون آن فعالیت می کنند. نمایش زندگی های لاکچری و بدون دغدغه یا نمایش تصاویر شاد که آدم ها در درون آن همیشه زندگی خوشی دارند بیشتر محتوای تولید شده در این شبکه اجتماعی را تشکیل می دهد. تصاویری که با واقعیت های موجود کاملا تفاوت دارند و چیزی جز تصاویر دستکاری شده نیستند و همه روزه در این شبکه اجتماعی منتشر می شوند. به همین دلایل است که اینستگرام تبدیل به یکی از مخربترین شبکه های اجتماعی از نظر روانی شده است.

حال اینستگرام می خواد با حذف لایک به سوی سالم سازی این شبکه اجتماعی حرکت کند و دلیل خود را بر این نکته گذاشته است که با حذف لایک می توان توجه ها را به سمت تولید محتوای با کیفیت تر سوق داد. اما حتی این تغییر نیز نمی تواند باعث شود تا تاثیرات روانی این شبکه اجتماعی کمی کاسته شود. هنوز هم تولید تصاویری غیرواقعی یا تصاویری که دسترسی به آن در دنیای واقعی شاید فقط برای عده معدودی باشد می تواند باعث مشکلات زیادی در لایه های مختلف اجتماعی شود. مثال های بسیاری برای این تاثیرات خطرناک روانی می توان زد که مهمترینش در درون خانواده ها رخ می دهد. جوانان با دیدن هر روزه تصاویر زنان و مردان زیبا در این شبکه اجتماعی به توقعاتی غیر واقعی از خود واقعیشان دست پیدا می کنند و تمام وقت و حتی سرمایه خود را صرف رقابت با این مدل های زیبا می کنند تا آن ها هم شبیه این مدل ها زیبا شوند. بحث مدلینگ در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستگرام زنگ خطر جدی برای سلامت روانی جامعه و در ادامه از بین رفتن ارزش های اجتماعی است.

صنعتی که باعث شده است جوانان تنها به واسطه نمایش تصاویر جذاب و زیبایی که در این شبکه اجتماعی منتشر می شود به دنبال حضور در این صنعت پر سود برای صاحبان سرمایه و پر از ضرر برای افرادی پایین دست آن باشند. صنعتی که امروزه تبدیل شده است به نوعی برداری جنسی از افرادی که با سودای دیده شدن و داشتن زندگی لاکچری وارد آن می شوند منتهی با واقعیتی روبرو می شوند که خلاف انتظارشان است.

با نگاهی ساده به عمده محتوای تولید شده در این شبکه اجتماعی می توان متوجه شد محتوای گاها مستهجن و مخالف ارزش های اخلاقی و دینی افراد در این شبکه اجتماعی بسیار به چشم می خورد. محتوایی که با ارزش های اجتماعی و اعتقادی به خصوص ما ایرانی ها کاملا در تضاد است. تصاویری که باعث می شود تا ما ساعت ها به آن ها خیره شویم بدون آن که بتوانیم استفاده ای از آن ببریم و تنها زمان خود را به بطالت بگذرانیم. زمانی که بسیار با ارزش است و می توان از آن برای ارتقای زندگی و پیشرفت استفاده کرد ولی این زمان با ارزش در راستای سرگرمی به هدر می رود که عایدی برای ما ندارد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

11 + نوزده =