شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۰:۱۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

رقابت در انتخابات مدیران مسئول بر بستر رفاقت برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خدادی روز یکشنبه در نشست رسانه ای هجدهمین انتخابات تعیین نماینده مدیران مسوول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات در سالن همایش این‌ معاونت با تشریح روند برگزاری و جزئیات این دوره از انتخابات، گفت: تمام تلاش ما در این مجموعه این است که انتخاباتی سالم و […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خدادی روز یکشنبه در نشست رسانه ای هجدهمین انتخابات تعیین نماینده مدیران مسوول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات در سالن همایش این‌ معاونت با تشریح روند برگزاری و جزئیات این دوره از انتخابات، گفت: تمام تلاش ما در این مجموعه این است که انتخاباتی سالم و سلامت با نظارت کامل برگزار کنیم.
وی انتخابات تعیین نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات را فرصتی برای خانواده رسانه ها برشمرد که برای اعضا فضایی بر پایه همدلی، همزبانی و همیاری فراهم می‌کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: رسانه در ایران مفهومی برگزفته از فرهنگ، آیین و اعتقادات است که مبنایی انسانی دارد.
خدادی در ادامه با اشاره به شرکت ۲۱۴ نامزد در انتخابات گفت: با توجه به انصراف شماری از افراد تا امروز صبح، در مجموع ۱۶۲ نفر از مدیران مسئول رسانه ها در این دوره به رقابت خواهند پرداخت. 
وی اضافه کرد: در مجموع چهارهزار و ۴۴ نفر مطابق آخرین لیست حائز شرکت در انتخابات برای ارائه رای هستند.

ماهیت رسانه فدا شدن برای مردم است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه ماهیت رسانه فدا شدن برای مردم است، اظهار داشت: قلب رسانه در ایران برای انسان‌ها می تپد و این مسیر را تا حد فدای جان برای دستیابی و حفظ آرمان‌های اعتقادی کشور و نظام ادامه می‌دهد.
خدادی در ادامه سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور و به سبب آن محدودیت‌های زیاد ایجاد شده، گفت: طبق قانون مطبوعات وظیفه این معاونت این بود که این دوره از انتخابات هم بر اساس نظم برگزار کنیم از این رو همکاران ما در این مجموعه و دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات از مدتها قبل کار را آغاز کرده بودند و آن را بدون وقفه ادامه دادند تا مقدمات برگزاری یک انتخابات سالم و بدون دغدغه را فراهم کنند.

حاصل انتخابات روح همدلی و همبستگی خانواده رسانه

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی( فرهنگ سار) همچنین به موضوع اهمیت سلامت برگزاری انتخابات و نظارت برآن هم اشاره و تاکید کرد: آنچه برای ما از این انتخابات باقی می‌ماند روح همدلی و همبستگی خانواده رسانه است.
به گفته خدادی در نوع مواجهه با جریان رسانه هم به طور یقین ما مکلف به رعایت  انصاف هستیم از این رو تمام تلاش‌ خود را کرده و خواهیم کرد تا فضای همکاری و همدلی را نهادینه، بذر رفاقت کاشته و از آن محصولی بدست آوریم که امروز در فضای رسانه‌ای کشور شاهد آن هستیم. همانطور که پیشتر نیز بر مسائل دشوار مربوط به کاغذ توانستیم با همکاری، همدلی ، همیاری و … بر مشکلات تحمیل شده فائق آمده و آنها را به حداقل برسانیم.

نظارت و همراهی پلیس فتا با انتخابات هجدهم 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح دیگر جزئیات روند برگزاری این دوره انتخابات تعیین نماینده مدیران مسوول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات، اظهار داشت: در موضوع  نظارت هم از پلیس فتا و دیگر دستگاه های ماهر دعوت کردیم که نظارت جامع بر فرایند رای‌گیری داشته باشند تا غفلتی از طرف ما صورت نگیرد.

معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع برگزاری انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات، تمام ارکان آن خیلی شفاف و صریح است چراکه اصل را بر بی‌طرفی گذاشته و تمامی ۱۶۳ نامزد واجد شرایط اخذ رای از نظر من یک نامزد هستند چون وجه مشترک همه آنها حمایت از خانواده رسانه است. 

معاون وزیر فرهنگ تصریح کرد: ماهیت رسانه تعریف آرا و نظرات و بقا و رشد آن در گرو انتقال صداهای مختلف جامعه و نمایندگی اقشار گوناگون است. بنابراین همین فضا را نیز در فضای انتخابات پیش رو هم خواهیم داشت.

اعلام آمادگی پذیرش شکایت، نقد و پیشنهاد
خدادی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که این آمادگی وجود دارد که به هر شکایت، پیشنهاد و نقدی برای اصلاح روند امور برگزاری انتخابات رسیدگی کنیم، گفت: تلاش ما اقدام در جهت موضوعاتی است که نفع جمعی خانواده رسانه را در پی داشته باشد.
وی همچنین یادآور شد: سال گذشته در این چنین روزهایی مطبوعات و نشریات کشور با وضعیت سختی از نظر کمبود و گرانی کاغذ مواجه بودند که تمام تلاش و همت خود را به کار بستیم تا فضای پرتنش این کالا را مدیریت کنیم از این رو امروز نیز دراین برهه از زمانی تمام کوشش خود را برای حمایت از خانواده رسانه انجام خواهیم داد. 

نشست های خبری مجازی برگزار شود
خدادی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون تلاش شده به اندازه کل سال ۹۸ یارانه توزیع کنیم وهمه این اقدامات برای این بوده که صدای مردم در رسانه دچار مخاطره نشوند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به خطرات، مسائل و مشکلاتی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه با آن مواجه هستند، تاکید کرد: تقاضای من از دستگاه‌ها و ارکان مختلف کشور این است که مصاحبه‌های مطبوعاتی و نشست های خبری را در این ایام شیوع شدید ویروس کرونا در سطح کشور بجهت قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس به صورت مجازی برقرار کنند تا همکاران مطبوعاتی ما در معرض ابتلای به بیماری کرونا قرار نگیرند.

وظیفه ما پاسخگویی به رفع ابهامات است
خدادی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره صحت انتخابات هم، توضیح داد: هرفردی در هر بخشی از انتخابات پیش رو سوءتفاهم و یا ابهام و اشکالی داشت نخستین وظیفه من پاسخگویی به آن است تا شک را در مورد هر فرایندی در معاونت مطبوعاتی به یقین تبدیل کنم.

به گفته وی، معاونت مطبوعاتی نخستین وظیفه‌اش ایجاد این فضای همدلی بر بستر مهارت و حرکت رو به جلو به عنوان یک نیاز واقعی است بر این اساس هر فردی علاقه‌مند است می تواند فرایند رای‌گیری را از نزدیک مشاهده کند چراکه اصل فعالیت ما بر شفافیت است و امر محرمانه در این معاونت جایی ندارد. 

فضای رسانه‌ای باید محل نقد سازنده باشد
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: اگر حرکت ما خطا باشد اصلاح می‌کنیم ضمن اینکه بسیاری از فعالیت‌های ما با تذکر رسانه‌ای‌ها اصلاح شده است.
او تاکید کرد: اگر معاونت مطبوعاتی نتواند به طور کامل همه رسانه‌ها را نمایندگی کند در عملکردش دچار خطا شده است لذا فضای رسانه‌ای باید محل نقد سازنده باشد و زاویه‌های پنهان را پیدا کند.
وی افزود: ما نه در تحریم که در جنگ اقتصادی هستیم و قدرت اصلی کشور در این شرایط، با وجود مشکلات، همبستگی مردم است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ تاکید کرد: ضمانت می‌کنم هر فردی پیروزی انتخابات شود اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل فرقی ندارد همگان حامی خانواده رسانه های کشور خواهند بود.
خدادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شایعه حمایت معاونت مطبوعاتی از یک کاندیدای خاص ،گفت: شنیدن شایعات برای من متولی برگزاری انتخابات ضرورت دارد اما جوابش ساده است؛ حمایت از کاندیدای خاص در بدنه معاونت تخلفی آشکار است اما تقاضا دارم گمانه‌ها را جای اطلاعات قرار ندهید و برداشتی را بدون استناد، ارائه ندهید. هر مستندی قطعا منجر به اقدام خواهد شد و آمادگی رسیدگی را داریم.
استقبال از توصیه‌ها برای اصلاح روند توزیع یارانه 

او در پاسخ به سوالی دیگر درباره روند توزیع یارانه و حمایت دولتی از مطبوعات هم گفت: من زمانی وارد مسأله کاغذ و نیاز رسانه‌ها به آن شدم که رسانه‌ها به کف موجودی‌ خود رسیده بودند اما امسال خوشبختانه هیچ رسانه‌ای به دلیل کمبود کاغذ تعطیل نشد. البته که در جنگ اقتصادی هستیم و مشکلاتی وجود دارد. در مورد یارانه هم، شیوه‌نامه آن شفاف است و تکمیل هم خواهد شد. اما نباید روندی را به امید اصلاحی که روندش معلوم نیست، متوقف کرد. اگر کسی توصیه‌ای برای اصلاح روند توزیع یارانه دارد، استقبال می‌کنیم.

تاکید بر تقویت نظام عرضه و تقاضا
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تفاوت وجود دارد میان رسانه‌ای که یارانه برای او بستر حرکتی به جلوست یا وسیله تامین معاش و …، تاکید کرد: در مدیریت رسانه‌ای باید به جریان عرضه و تقاضا بازگشت؛ امروز اساس را بر پایه یارانه و آگهی گذاشته‌ایم و مخاطب و فروش برایمان مهم نیست؛ باید نظام عرضه و تقاضا را تقویت کنیم و انتخاب مردم را برای تولید محتوا اولویت  بدانیم.
به گفته خدادی ، تا زمانیکه درون باکس زندگی مردم قرار نگیریم این فضا با این مشکلات باقی می‌ماند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سوالات مطرح خبرنگاران حاضر و مجازی همراه این نشست پاسخ داد.

به گزارش فرهنگ سار، انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات، هر دو سال یکبار به منظور انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه های کشور در هیات نظارت بر مطبوعات انجام می شود.
هجدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۰ آبان‌ماه و نوبت بعدی آن پس از دو هفته در روز سه شنبه مورخ ۴ آذرماه ۱۳۹۹ در همان بازه زمانی برگزار خواهد شد.
تعداد چهار هزار و ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور مجاز به شرکت در هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات تشخیص داده شده اند که فهرست آنها در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − 9 =