یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱:۱۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

شهادت فخری‌زاده تجلی مفهوم فرهنگی آرمان انقلاب است

قادر آشنا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار ضمن محکوم کردن عمل مذبوحانه و منبعث از عجز دشمنان انقلاب در برابر سرافرازی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع گفت: با شنیدن این خبر در اوج حس غم‌بار از دست دادن یکی از برجسته‌ترین […]



قادر آشنا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار ضمن محکوم کردن عمل مذبوحانه و منبعث از عجز دشمنان انقلاب در برابر سرافرازی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع گفت: با شنیدن این خبر در اوج حس غم‌بار از دست دادن یکی از برجسته‌ترین چهره‌های علم، دانش و فن‌آوری نوین کشور، یاد جمله حضرت امام خمینی رضوان‎‌الله تعالی‌علیه بعد از شهادت شهید بهشتی افتادم که فرمودند «بهشتی، یک ملت بود.»

بعضی انسان‌ها به واسطه روح عظیم و دامنه گسترده علم، دانش و معرفت‌شان، به تنهایی نماینده یک ملت و یک جریان اند. اندیشمندان و دانشمندان ما هر کدام در عرصه‌ای که کار و خدمت می‌کنند، از این دسته هستند. در این میان شهید فخری‌زاده از آن دست انسان‌هایی بود که جریان و نهضتی را به وجود آورد که ثمره و یادگار آن ما را به یاد ارزش‌ها و یادگارهای ماندگار دیگر شهدای راه علم، اقتدار و مقاومت ایران اسلامی چون شهید حسن تهرانی‌مقدم، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمان یا شهید علی صیادشیرازی می اندازد. تمام این اشخاص، افرادی تک هستند و نمونه‌ای ندارند. درست به همین سبب است که فعالیت آن‌ها در شاخه‌های تخصصی‌شان به جریان‌سازی منتج می شود.

«شهادت» در گفتمان انقلاب اسلامی، رویکردی فرهنگی‌ست نه سیاسی

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این دست جریان‌سازی‌ها، هویتی را به وجود آورده و تمدنی را ساخته که بیشترین بازتاب آن در گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی قابل رصد است. جنس آن نه سیاسی، نه نظامی و نه امنیتی، بلکه کاملا فرهنگی است.

وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد یکی از محوری‌ترین شعارهای انقلاب‌مان که تا به امروز نیز جاری و ساری‌ است، «استقلال» و «آزادی» بود. استقلال به معنی عدم وابستگی است. در حوزه سیاسی شاخصه «استقلال» هر ملتی به عدم وابستگی به دیگر کشورها تعریف می شود. در حالی که «استقلال» در  حوزه فرهنگی به معنای خود اتکایی، اعتمادبه‌نفس و خودباوری است.

نمی‌توان‌ها را از سر بیرون و می توانم‌ها را جایگزین کنیم

آشنا با اشاره به آنکه وقتی به چنین مباحثی می‌رسیم نگاهمان بر محوریت فرهنگ استوار می‌شود خاطرنشان کرد: جامعه فرهیخته، جامعه‌ای است که به هویت و داشته‌های خود افتخار و اتکا کند و با سری افراشته مسیر توسعه و تعالی را طی کند. بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در بیانات‌شان جمله کلیدی دارند که می‌فرمایند «نمی‌توان‌ها را باید از سر بیرون کنیم و می توانم‌ها را جایگزین آن کنیم».

شهید طهرانی‌مقدم، شهید قاسم سلیمانی، شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای ما مانند شهید همت و باکری از چنین افرادی بودند که قدرشان را در دوران حیات کمتر دانستیم. نمونه چنین افرادی در در سراسر خاک پاک ما فراوانند. افرادی جریان‌ساز که باعث اقتدار و صلابت ایران در تمام عرصه‌ها شده، اما گمنام، آرام و بدون هیاهو با رویکرد دوری از کسب مقام، نام، نان و شهرت به حرکت خود ادامه دادند. چراکه هدف‌شان والاتر از خود و آن خوداتکایی و خودباوری کشورمان در مسیر اعتلا، توسعه و تعالی در تمامی عرصه‌ها بوده است.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنابراین از نگاه فرهنگی، اقدامات و فعالیت‌هایی که شهید فخری‌زاده انجام داده ما را به سرآغازِ سرانجامی رسانده است که با قدرت و سری افراشته در جهان بگوییم؛ هستیم. وقتی درباره حضور خود با قدرت و صلابت در جهان صحبت و آنرا اعلام می‌کنیم، ریشه آن، ریشه فرهنگی، ملی، دینی، قرآنی و هویتی است. این درست همان هویتی است که شهید فخری‌زاده نماد آن بود و آنرا تعریف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهید فخری‌زاده در مسیر علم‌اندوزی تا توسعه دانش و فن‌آوری‌های نوین کشور از آغازین راه تا لحظه شهادت، این نکته را ثابت کرد که ایران و ایرانی در عرصه علمی و فرهنگی باید به جایگاهی از خودباوری و خوداتکایی برسد تا وقتی ما هم‌پا و هم‌طراز قدرت‌های بزرگ منطقه و جهان در این حوزه حرکت می‌کنیم، نه‌تنها حرکت‌مان توام با اقتدار باشد که بتوانیم چون شهید برجسته علمی کشور زنده‌یاد فخری‌زاده، شانه بر شانه مدعیان این ساحت از حوزه علم و دانش و فناوری بزنیم.

هراس دشمنان، سرعت بالای توسعه دانش و فناوری ایرانیان است

دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آنکه کشورهای استعماگر  بیش از یک قرن است با فناوری هسته‌ای آشنا هستند و به سبب همان اشراف، این فناوری را مانند چماقی بر بالای سر کشورهای درحال توسعه گرفته‌اند افزود: شهیدان تهرانی‌مقدم و فخری‌زاده در فاصله ۲۰ یا ۳۰ ساله توانستند این علم، دانش و فناوری را با کمک جوانان دانشمند، متعهد به جامعه و هویت ایران انقلابی و اسلامی نه تنها فتح کنند که افتخاری عظیم‌تر آفریدند.

وی تصریح کرد: بنابراین اقدامات برخواسته از سر عجز، ناتوانی و زبونی دشمنان انقلاب و ایران اسلامی چون ترور کور دانشمندان عرصه علم و فناوری کشورمان، بازتاب‌دهنده اقدامات شهدایی چون فخری‌زاده‌ها در مسیر اعتماد به نفس، هویت و عزت ایران و ایرانی و در راستای سربلندی کشورمان است. کشورهای استعمارگر، چپاول‌گر و غارتگر چون چنین استقلال، آزادی و حریت ملتی را برنمی‌تابند، پس تلاش می‌کنند در راستای تحقق اهداف خود دست به چنین اقدامات سخیفی بزنند.

ایران انقلابی ثابت کرده در جهان تحریم و تهدید می‌توان سرافراز بود

آشنا که سابقه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و یکی از آزادگان سرافراز کشور در کوله‌بار تجربیاتش دارد با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی و روزهایی که حتی ما موشکی نداشتیم که بتوانیم با دشمن تا بُن دندان مسلح که خود توسط دشمنان انقلاب تجهیز شده بود مقابله کنیم، شاهد بمباران شهرهای خود بودیم. در آن ایام علاوه بر خسارت مالی و جانی که حملات ناجوانمردانه رژیم بعث برای کشور و ملت ما داشت، با این کار و جنگ‌افزارهای‌شان ما را تحقیر می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: هرگز صحنه حمله هواپیماهای عراق به شهر شهیدپرور اندیمشک را فراموش نمی‌کنم، که آنها با به روزترین تجهیزات نظامی‌شان بر آسمان اندیمشک جولان می‌دادند و هر کاری که دوست داشتند، می‌کردند. اما امروز، در سایه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران که ثمره خون شهدایی چون فخری‌زاده و فخری‌زاده‌هاست نه تنها صدام و رژیم بعث که هیچ کشوری در دنیا به خود جرأت نمی‌دهد که در آسمان ایران اسلامی جولان دهد.

 وقتی ارمغان خون شهدایی چون تهرانی‌مقدم، سپهبد قاسم سلیمانی و فخری‌زاده برای ما امنیت، حراست و اقتدار را با خود به همراه آورده، بنابراین ما نیز از منظر فرهنگی باید این گنجینه‌های عظیم را قدر بدانیم و شاه‌بیت‌هایی را بسراییم، تولید کنیم و بگوییم تا همگان بدانند ایران اسلامی و انقلابی با چنین الگوهای سزاوار و شایسته‌ای همواره  در مسیر حرکت به سمت تعالی گام بر می‌دارد و هیچگاه از این مسیر منحرف نخواهد شد.

آشنا تاکید کرد: در عرصه فرهنگ و هنر نیز رسالت این مهم بر عهده نویسندگان و هنرمندان عرصه تئاتر، سینما و دیگر شاخه‌های فرهنگی و هنری است که بر این باور باشند که چطور در دنیای لبریز از تحریم و تهدید، انقلاب اسلامی ایران چگونه توانسته به چنین پیشرفت‌هایی دست یابد.

رسالت و وظیفه‌ای که هنرمندان باید از آن آگاه باشند

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: بارها بر این مساله تاکید کردم در شرایطی که امروز، دشمنان این خاک و آب از هیچ لحظه‌ای برای ضربه زدن به ریشه‌های هویت و فرهنگ ایران و ایرانی دریغ نمی‌کنند، مقاومت وظیفه همگان است. همه ما باید بر این رسالت و وظیفه آگاه باشیم. هنرمندان نباید تصور کنند نوشتن از چنین افتخاراتی باعث خدشه‌دار شدن پُز روشنفکری‌شان می‌شود که اتفاقا روشنگری در عرصه بازتاب حق و حقیقت، عیار هنر و رسالت روشنگری آنها را بیش از پیش بازتاب می دهد.

آشنا در پایان تاکید کرد: در دنیای کنونی کشوری برنده خواهد بود که بتواند از درون خود را تقویت و منافع و امنیت ملی خود را بسط و توسعه دهد. ایران اسلامی با ایده‌ای جدید، تفکر و اندیشه نابی که برگرفته از تفکر اسلامی و فرهنگ شیعی است یک صدا فریاد مقاومت و حمایت از مظلوم در برابر ظالمان را سر داده و برای آنکه بتوانیم این هدف را به تمام آزادی‌خواهان جهان اعلام کنیم، بهترین عرصه، عرصه فرهنگ و هنر است.

به گزارش فرهنگ سار، تروریست‌های مسلح عصر جمعه (هفتم آذر) با کمین در مسیر خودرو حامل دکتر محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی(ره) شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند، این دانشمند برجسته کشورمان را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه به شهادت رساندند.

براساس اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی، ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بعد یک خودرو نیسان در ۱۵ متری وی منفجر شد؛ در اثر این تیراندازی و انفجار، محسن فخری‌زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحت‌های وارده در بیمارستان به شهادت رسید.

پیکر پاک شهید فخری‌زاده پس از طواف در حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام خمینی(ره)، روز دوشنبه (۱۰ آذر) با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و خانواده معظم شهید در امامزاده صالح (ع) تهران آرام گرفت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 − شش =